REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspieranie celów społecznie użytecznych poprzez udział w aukcji

REKLAMA

Nasza firma stara się wspierać działające w jej regionie różne organizacje zajmujące się pomocą na rzecz potrzebujących, wspieraniem kultury, ochroną zdrowia itp. Aby nasza działalność na rzecz społeczności lokalnej nie była tak anonimowa, zamierzamy w tym roku uczestniczyć również w bardziej medialnych przedsięwzięciach, np. aukcjach na rzecz wsparcia miejscowych jednostek kultury lub ochrony zdrowia. Czy taka forma wsparcia celów społecznie pożytecznych będzie dla nas korzystna od strony podatkowej?
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera zachętę do wspierania przez podatników celów społecznie użytecznych poprzez możliwość odliczenia od dochodu dokonanych wydatków. Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. podatnicy mogą odliczać od dochodu przed opodatkowaniem darowizny przekazane na cele określone w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późn.zm.) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie. Odliczenie z tytułu darowizn nie może przekroczyć 10 proc. dochodu.
Skorzystanie przez podatnika z przedmiotowego odliczenia wymaga, aby przekazane przez niego wsparcie skierowane było do ściśle określonych podmiotów i przeznaczone na ściśle określone cele, a ponadto miało formę darowizny. Umowa darowizny ma miejsce wtedy, gdy darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. W przypadku uczestnictwa w aukcji organizowanej przez podmiot prowadzący działalność społecznie pożyteczną kwota przekazana przez firmę nie będzie mogła być uznana za darowiznę. W trakcie aukcji licytowane są z reguły różnego rodzaju rzeczy (często o symbolicznej wartości), a uzyskane z licytacji pieniądze zasilają konto podmiotu, dla wsparcia którego zorganizowana została aukcja.
Uczestnik aukcji, który w licytacji zaoferuje najwyższą cenę za konkretną rzecz, niezależnie od jej rzeczywistej wartości, staje się po uiszczeniu wylicytowanej kwoty właścicielem tej rzeczy. Dlatego też w tym przypadku nie można mówić o darowiźnie, lecz o umowie kupna-sprzedaży. W związku z powyższym, jeśli firma chciałaby skorzystać z ulgi przewidzianej w art. 18 ust. 1 u.p.d.o.p., powinna zadbać, aby przekazanie wsparcia nastąpiło z zachowaniem warunków przewidzianych dla darowizn. Natomiast w przedstawionym przypadku, zdaniem autora, możliwe jest zaliczenie poniesionego wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Jak pisze Czytelnik spółka myśli o udziale w aukcjach, ponieważ chce, aby jej działalność nie była anonimowa. Celem udziału w aukcji jest więc upowszechnienie marki firmy i jej działalności.
Działania, które mają na celu upowszechnienie marki firmy, uczynienie jej bardziej znanej, należy kwalifikować do działań reklamowych. Jeżeli motywem udziału spółki w aukcji jest chęć rozpowszechnienia marki firmy, to działania takie mają charakter szeroko rozumianych działań reklamowych. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. wydatki na reklamę są ograniczone limitem wynoszącym 0,25 proc. przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Czy udział w aukcji, dzięki któremu spółka liczy na upowszechnienie marki swojej firmy, może być traktowany jako reklama o przymiocie – publiczna? Zdaniem autora może, pod warunkiem że z aukcji ukażą się odpowiednie informacje medialne, które zapewnią spółce upowszechnienie znajomości jej marki u potencjalnie nieograniczonego kręgu odbiorców informacji medialnych. Jeżeli więc spółka zapewni sobie, że po aukcji pojawią się w gazetach, radiach czy telewizji informacje o aukcji z wymieniem nazwy firmy, jako biorącej udział w tym społecznie szczytnym celu, to spółka będzie miała podstawy zaliczenia wydatków na wylicytowany przedmiot do kosztów uzyskania przychodów, bez limitu. Wniosek taki można wyciągnąć z wyroku NSA z 19 kwietnia 2002 r. (sygn. akt. I SA/Łd 762/01), w którym czytamy: „Reklama i promocja nie musi być prowadzona tylko w postaci ogłoszeń i reklam prasowych, ale również przez umiejętne układanie relacji podmiotów gospodarczych z mediami i wywoływanie poprzez ich publikację zainteresowania produkowanym towarem”. Jeżeli spółka w wyniku udziału w aukcji zapewni sobie w mediach (choćby lokalnych) ukazanie się odpowiednich informacji prasowych zawierających treści upowszechniające markę firmy, jej produkty itp., to w tych okolicznościach można będzie poniesione wydatki na licytację przedmiotu uznać za wydatki na reklamę publiczną.
Rafał Ziarnicki
Podstawa prawna:
art. 16 ust. 1 pkt 28, art. 18 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA