REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie usług obróbki towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy firmą produkcyjną, która produkuje i obrabia części do silników okrętowych i eksportuje je do Norwegii. Odlewy, które obrabiamy, albo kupujemy, albo zostają nam powierzone. Stawka VAT na obróbkę odlewów wysyłanych do Norwegii wynosi 22 proc. Czy odlewy, które kupiliśmy od Norwegów, po obróbce sprzedajemy Norwegom jako towar ze stawką 0 proc., czy na towar jest stawka 0 proc., a na obróbkę - 22 proc.? Jakie stawki VAT należy stosować, jeżeli Norwegowie kupują odlewy w Polsce, a nam powierzają ich obróbkę? Co powinniśmy zafakturować i z jaką stawką w momencie ich wysyłki do Norwegii?
W przedmiotowej sprawie należy rozpatrzyć dwie sytuacje. W pierwszej, jak wynika z treści pytania, kupują Państwo towar od kontrahenta z Norwegii, poddając następnie ten towar obróbce. W końcowym efekcie dokonują Państwo dostawy towaru na rzecz tego kontrahenta. W drugiej sytuacji, otrzymujecie Państwo zlecenie obróbki od norweskiego kontrahenta, natomiast towar pochodzi od polskiego producenta.
1. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z eksportem towaru i zastosowaniem stawki 0 proc. (obróbka towaru będzie zawarta w cenie eksportowanego towaru). W świetle przepisów o VAT przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty Europejskiej (tzn. do Norwegii) w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1–4 ustawy o VAT (tzn. przy przeniesieniu prawa do rozporządzania towarami jak właściciel). Z treści pytania wynika, że spełnione są wszystkie przesłanki do uznania transakcji za eksport towarów. Koszty obróbki towaru (tzn. przerobienie, uszlachetnienie itp.) będą zawarte w cenie eksportowanego towaru. Należy przy tym nadmienić, że w zależności od tego czy eksport jest dokonywany przez Państwa czy przez norweskiego kontrahenta, przepisy wymagają spełnienia różnych warunków do zastosowania stawki 0 proc.
Generalnie stawkę 0 proc. stosuje się pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument, w którym potwierdzony jest wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Ustawa o VAT nie precyzuje, o jakie dokumenty chodzi, w związku z czym każdy dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE spełnia ww. warunki. Jeżeli nie otrzymają Państwo potwierdzenia w terminie składania deklaracji podatkowej, nie należy wykazywać tej dostawy w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę 0 proc., pod warunkiem otrzymania dokumentu wywozu przed złożeniem deklaracji za ten okres. W przypadku nieotrzymania dokumentacji także w tym terminie muszą Państwo zastosować stawkę właściwą dla dostawy tego towaru w Polsce, tzn. 22 proc. Jeżeli otrzymanie dokumentu nastąpi już po zastosowaniu stawki 22 proc., dokonują Państwo korekty deklaracji podatkowej, w której wykazano dostawę towaru.
Natomiast jeżeli wywozu towaru dokonuje norweski kontrahent (lub inny podmiot w jego imieniu), to stawkę preferencyjną można zastosować, jeżeli podatnik – Państwa spółka – posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz towarów. Z tego dokumentu powinna wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
Reasumując, dokonując wysyłki wystawiają Państwo fakturę na norweskiego kontrahenta za dostawę towaru ze stawką 0 proc.
2. W drugiej z omawianych sytuacji mają Państwo prawo zastosować stawkę 0 proc. do wykonanej usługi. Uwzględniając przepisy o miejscu świadczenia usługi należy wskazać, że miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym (np. odlewy) jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, w związku z czym obowiązek podatkowy powstanie w Polsce. Zgodnie z ustawą o VAT stawkę tę stosuje się m.in. do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że usługami takimi są również usługi polegające na przerobie, uszlachetnianiu lub przetworzeniu, świadczone na zlecenie podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego (tj. Norwegii) niebędących podatnikami, w rozumieniu ustawy o VAT, w przypadku gdy:
• wykonywane przez podatnika usługi dotyczą towarów wytworzonych na terytorium Polski,
• podatnik posiada dowód, że należność za usługę została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium Polski,
• podatnik posiada dokument potwierdzający wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, którego usługa dotyczy,
• podatnik otrzyma dowód potwierdzający wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, nie później jednak niż 40 dnia, licząc od daty wykonania usługi; otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym uprawnia Państwa do dokonania korekty kwoty podatku należnego w złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazano usługę.
Ponadto należy jednoznacznie stwierdzić, że mają Państwo prawo do stawki 0 proc. tylko w przypadku spełnienia wszystkich ww. przesłanek. Brak jakiejkolwiek z nich powoduje, że obowiązkiem Państwa będzie zastosowanie stawki właściwej dla świadczenia tych usług w Polsce, tzn. 22 proc.
To samo dotyczy sytuacji, gdy towar, który powstał w wyniku czynności, o których mowa powyżej (uszlachetnianie, przerób, przetworzenie), zostanie zbyty na terytorium Polski. Podatnicy, którzy dokonali tych czynności, są obowiązani do zapłaty podatku wedle stawki właściwej dla dostawy tego towaru, przy czym podatek ustala się od wartości towaru obliczonej na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.
W momencie wysyłki towaru do Norwegii (dla przypomnienia: w tym przypadku nie wystąpi eksport towarów – nie zajdzie bowiem przesłanka wywozu towaru w związku z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) fakturują Państwo usługę na ruchomym majątku rzeczowym (obróbkę towaru) ze stawką 0 proc. (niespełnienie przesłanek ustawowych powoduje zastosowanie stawki 22 proc. z tytułu świadczenia usług).
Transakcja przedstawiona w pytaniu nie będzie eksportem towaru z powodu niespełnienia przesłanki przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (właścicielem towaru pozostaje niezmiennie norweski kontrahent).
Reasumując, jeżeli spełniają Państwo ww. przesłanki, to stawka na usługę wynosi 0 proc. i tylko taką pozycję należy wykazać na fakturze.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 2 pkt 5 i 8, art. 7 ust. 1 pkt 1–4, art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d, art. 41 ust. 4, 6, 7–9 i 11 oraz art. 83 ust. 1 pkt 24 i ust. 9–11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA