REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot bezpośredni w terminie 60 dni

REKLAMA

W lutym br. miałam sprzedaż opodatkowaną stawką 22 proc. oraz 0 proc. (WDT oraz eksport). Podatek naliczony był wyższy od należnego. Wnieśliśmy wobec tego wniosek o zwrot VAT w części dotyczącej sprzedaży z zerową stawką VAT w terminie 60 dni, a pozostałą kwotę pozostawiliśmy do przeniesienia na następny miesiąc. Nie było zakupu środka trwałego. Czy mamy prawo do tych 60 dni? Urząd twierdzi, że nie i że powinniśmy wykazać zwrot w terminie 180 dni.
Urząd skarbowy nie ma racji. Prawo do żądania w omawianej sytuacji zwrotu bezpośredniego w terminie 60 dni wyraźnie wynika z art. 87 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w terminie 60 dni można żądać zwrotu kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, ale tylko w wysokości nie wyższej od kwoty stanowiącej wysokość kwoty podatku naliczonego od nabycia towarów lub usług, które zaliczane są przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji powiększonej o kwotę stanowiącą 22 proc. obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż 22 proc. Nadwyżka ponad tę kwotę podlega zwrotowi w terminie 180 dni.
Należy zauważyć, że przepis ten nie ogranicza żądania kwoty zwrotu w terminie 60 dni od warunku jednoczesnego wystąpienia obu wskazanych w nim zdarzeń, tzn. że tylko wtedy zwrot przysługuje w tym terminie, gdy jednocześnie podatnik w danym miesiącu rozliczeniowym dokona nabycia towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz sprzedaży ze stawkami niższymi niż 22 proc.
Skoro przepis określa, że prawo do zwrotu w terminie 60 dni przysługuje w wysokości kwoty podatku naliczonego od nabycia środków trwałych powiększonej o 22 proc. obrotu podlegającego opodatkowaniu stawkami niższymi niż stawka podstawowa, to jeżeli kwota podatku naliczonego od zakupu środka trwałego stanowi wartość „0” (brak takiego nabycia), to kwotę przypadającą do zwrotu w skróconym terminie wyznacza kwota stanowiąca 22 proc. obrotu opodatkowanego stawkami niższymi niż stawka podstawowa. O tym stanowi przepis. Przepis stanowi również o tym, że pozostała nadwyżka różnicy podatku naliczonego nad należnym podlega zwrotowi w terminie 180 dni.
Przepis określający te dwa terminy jest bardzo czytelny, a jego brzmienie nie stwarza żadnych wątpliwości co do tego, jaka kwota podlega zwrotowi w terminie 60 dni, a jaka w terminie 180 dni, dlatego niezrozumiałe jest stanowisko zajęte przez urząd. Przyjęte przez urząd stanowisko, że kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, przy dokonaniu sprzedaży ze stawkami niższymi niż stawka podstawowa, podlega w całości zwrotowi bezpośredniemu w terminie 180 dni nie znajduje żadnego uzasadnienia w świetle przytoczonego przepisu. Również z innych regulacji obowiązek takiego postępowania, proponowanego przez urząd, nie wynika. Ponadto należy zwrócić uwagę, że to właśnie dla tej grupy podatników przede wszystkim, którzy dokonywali sprzedaży ze stawkami niższymi niż stawka podstawowa, od początku istnienia przepisów o podatku od towarów i usług, zastrzeżona była preferencja ustawowa żądania zwrotu – początkowo w terminie 15 dni, następnie 25 dni, a ostatnio w terminie 60 dni z możliwością skrócenia tego terminu (przy spełnieniu określonych warunków) do 25 dni.
Urząd miałby rację tylko w sytuacji, gdyby Pani firma wykonywała czynności podlegające opodatkowaniu w okresie krótszym niż 12 miesięcy (co nie wynika z pytania). Dla podatników, zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE, którzy wykonywali czynności podlegające opodatkowaniu w okresie krótszym niż 12 miesięcy (do dnia rejestracji VAT UE), przepisy przewidują zwrot różnicy podatku w wydłużonym terminie 180 dni. W ich przypadku każda kwota zwrotu, niezależnie od tego, z jakiego tytułu wynika (również w przypadku zakupu środka trwałego lub sprzedaży opodatkowanej stawkami niższymi niż stawka podstawowa), jest dokonywana w tym samym terminie (180 dni). Termin ten może ulec skróceniu tylko w sytuacji, gdy podatnik złoży w urzędzie skarbowym kaucję gwarancyjną, zabezpieczenie majątkowe lub gwarancje bankowe w wysokości 250 000 zł. Zwrot będzie dokonywany wówczas na zasadach ogólnych przewidzianych dla pozostałych podatników.
Ewa Wiśniewska
Podstawa prawna:
art. 87 ust. 3 i 6, art. 97 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA