REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot bezpośredni w terminie 60 dni

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W lutym br. miałam sprzedaż opodatkowaną stawką 22 proc. oraz 0 proc. (WDT oraz eksport). Podatek naliczony był wyższy od należnego. Wnieśliśmy wobec tego wniosek o zwrot VAT w części dotyczącej sprzedaży z zerową stawką VAT w terminie 60 dni, a pozostałą kwotę pozostawiliśmy do przeniesienia na następny miesiąc. Nie było zakupu środka trwałego. Czy mamy prawo do tych 60 dni? Urząd twierdzi, że nie i że powinniśmy wykazać zwrot w terminie 180 dni.
Urząd skarbowy nie ma racji. Prawo do żądania w omawianej sytuacji zwrotu bezpośredniego w terminie 60 dni wyraźnie wynika z art. 87 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w terminie 60 dni można żądać zwrotu kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, ale tylko w wysokości nie wyższej od kwoty stanowiącej wysokość kwoty podatku naliczonego od nabycia towarów lub usług, które zaliczane są przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji powiększonej o kwotę stanowiącą 22 proc. obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż 22 proc. Nadwyżka ponad tę kwotę podlega zwrotowi w terminie 180 dni.
Należy zauważyć, że przepis ten nie ogranicza żądania kwoty zwrotu w terminie 60 dni od warunku jednoczesnego wystąpienia obu wskazanych w nim zdarzeń, tzn. że tylko wtedy zwrot przysługuje w tym terminie, gdy jednocześnie podatnik w danym miesiącu rozliczeniowym dokona nabycia towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz sprzedaży ze stawkami niższymi niż 22 proc.
Skoro przepis określa, że prawo do zwrotu w terminie 60 dni przysługuje w wysokości kwoty podatku naliczonego od nabycia środków trwałych powiększonej o 22 proc. obrotu podlegającego opodatkowaniu stawkami niższymi niż stawka podstawowa, to jeżeli kwota podatku naliczonego od zakupu środka trwałego stanowi wartość „0” (brak takiego nabycia), to kwotę przypadającą do zwrotu w skróconym terminie wyznacza kwota stanowiąca 22 proc. obrotu opodatkowanego stawkami niższymi niż stawka podstawowa. O tym stanowi przepis. Przepis stanowi również o tym, że pozostała nadwyżka różnicy podatku naliczonego nad należnym podlega zwrotowi w terminie 180 dni.
Przepis określający te dwa terminy jest bardzo czytelny, a jego brzmienie nie stwarza żadnych wątpliwości co do tego, jaka kwota podlega zwrotowi w terminie 60 dni, a jaka w terminie 180 dni, dlatego niezrozumiałe jest stanowisko zajęte przez urząd. Przyjęte przez urząd stanowisko, że kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, przy dokonaniu sprzedaży ze stawkami niższymi niż stawka podstawowa, podlega w całości zwrotowi bezpośredniemu w terminie 180 dni nie znajduje żadnego uzasadnienia w świetle przytoczonego przepisu. Również z innych regulacji obowiązek takiego postępowania, proponowanego przez urząd, nie wynika. Ponadto należy zwrócić uwagę, że to właśnie dla tej grupy podatników przede wszystkim, którzy dokonywali sprzedaży ze stawkami niższymi niż stawka podstawowa, od początku istnienia przepisów o podatku od towarów i usług, zastrzeżona była preferencja ustawowa żądania zwrotu – początkowo w terminie 15 dni, następnie 25 dni, a ostatnio w terminie 60 dni z możliwością skrócenia tego terminu (przy spełnieniu określonych warunków) do 25 dni.
Urząd miałby rację tylko w sytuacji, gdyby Pani firma wykonywała czynności podlegające opodatkowaniu w okresie krótszym niż 12 miesięcy (co nie wynika z pytania). Dla podatników, zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE, którzy wykonywali czynności podlegające opodatkowaniu w okresie krótszym niż 12 miesięcy (do dnia rejestracji VAT UE), przepisy przewidują zwrot różnicy podatku w wydłużonym terminie 180 dni. W ich przypadku każda kwota zwrotu, niezależnie od tego, z jakiego tytułu wynika (również w przypadku zakupu środka trwałego lub sprzedaży opodatkowanej stawkami niższymi niż stawka podstawowa), jest dokonywana w tym samym terminie (180 dni). Termin ten może ulec skróceniu tylko w sytuacji, gdy podatnik złoży w urzędzie skarbowym kaucję gwarancyjną, zabezpieczenie majątkowe lub gwarancje bankowe w wysokości 250 000 zł. Zwrot będzie dokonywany wówczas na zasadach ogólnych przewidzianych dla pozostałych podatników.
Ewa Wiśniewska
Podstawa prawna:
art. 87 ust. 3 i 6, art. 97 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA