REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot bezpośredni w terminie 60 dni

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W lutym br. miałam sprzedaż opodatkowaną stawką 22 proc. oraz 0 proc. (WDT oraz eksport). Podatek naliczony był wyższy od należnego. Wnieśliśmy wobec tego wniosek o zwrot VAT w części dotyczącej sprzedaży z zerową stawką VAT w terminie 60 dni, a pozostałą kwotę pozostawiliśmy do przeniesienia na następny miesiąc. Nie było zakupu środka trwałego. Czy mamy prawo do tych 60 dni? Urząd twierdzi, że nie i że powinniśmy wykazać zwrot w terminie 180 dni.
Urząd skarbowy nie ma racji. Prawo do żądania w omawianej sytuacji zwrotu bezpośredniego w terminie 60 dni wyraźnie wynika z art. 87 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w terminie 60 dni można żądać zwrotu kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, ale tylko w wysokości nie wyższej od kwoty stanowiącej wysokość kwoty podatku naliczonego od nabycia towarów lub usług, które zaliczane są przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji powiększonej o kwotę stanowiącą 22 proc. obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż 22 proc. Nadwyżka ponad tę kwotę podlega zwrotowi w terminie 180 dni.
Należy zauważyć, że przepis ten nie ogranicza żądania kwoty zwrotu w terminie 60 dni od warunku jednoczesnego wystąpienia obu wskazanych w nim zdarzeń, tzn. że tylko wtedy zwrot przysługuje w tym terminie, gdy jednocześnie podatnik w danym miesiącu rozliczeniowym dokona nabycia towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz sprzedaży ze stawkami niższymi niż 22 proc.
Skoro przepis określa, że prawo do zwrotu w terminie 60 dni przysługuje w wysokości kwoty podatku naliczonego od nabycia środków trwałych powiększonej o 22 proc. obrotu podlegającego opodatkowaniu stawkami niższymi niż stawka podstawowa, to jeżeli kwota podatku naliczonego od zakupu środka trwałego stanowi wartość „0” (brak takiego nabycia), to kwotę przypadającą do zwrotu w skróconym terminie wyznacza kwota stanowiąca 22 proc. obrotu opodatkowanego stawkami niższymi niż stawka podstawowa. O tym stanowi przepis. Przepis stanowi również o tym, że pozostała nadwyżka różnicy podatku naliczonego nad należnym podlega zwrotowi w terminie 180 dni.
Przepis określający te dwa terminy jest bardzo czytelny, a jego brzmienie nie stwarza żadnych wątpliwości co do tego, jaka kwota podlega zwrotowi w terminie 60 dni, a jaka w terminie 180 dni, dlatego niezrozumiałe jest stanowisko zajęte przez urząd. Przyjęte przez urząd stanowisko, że kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, przy dokonaniu sprzedaży ze stawkami niższymi niż stawka podstawowa, podlega w całości zwrotowi bezpośredniemu w terminie 180 dni nie znajduje żadnego uzasadnienia w świetle przytoczonego przepisu. Również z innych regulacji obowiązek takiego postępowania, proponowanego przez urząd, nie wynika. Ponadto należy zwrócić uwagę, że to właśnie dla tej grupy podatników przede wszystkim, którzy dokonywali sprzedaży ze stawkami niższymi niż stawka podstawowa, od początku istnienia przepisów o podatku od towarów i usług, zastrzeżona była preferencja ustawowa żądania zwrotu – początkowo w terminie 15 dni, następnie 25 dni, a ostatnio w terminie 60 dni z możliwością skrócenia tego terminu (przy spełnieniu określonych warunków) do 25 dni.
Urząd miałby rację tylko w sytuacji, gdyby Pani firma wykonywała czynności podlegające opodatkowaniu w okresie krótszym niż 12 miesięcy (co nie wynika z pytania). Dla podatników, zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE, którzy wykonywali czynności podlegające opodatkowaniu w okresie krótszym niż 12 miesięcy (do dnia rejestracji VAT UE), przepisy przewidują zwrot różnicy podatku w wydłużonym terminie 180 dni. W ich przypadku każda kwota zwrotu, niezależnie od tego, z jakiego tytułu wynika (również w przypadku zakupu środka trwałego lub sprzedaży opodatkowanej stawkami niższymi niż stawka podstawowa), jest dokonywana w tym samym terminie (180 dni). Termin ten może ulec skróceniu tylko w sytuacji, gdy podatnik złoży w urzędzie skarbowym kaucję gwarancyjną, zabezpieczenie majątkowe lub gwarancje bankowe w wysokości 250 000 zł. Zwrot będzie dokonywany wówczas na zasadach ogólnych przewidzianych dla pozostałych podatników.
Ewa Wiśniewska
Podstawa prawna:
art. 87 ust. 3 i 6, art. 97 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA