REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot bezpośredni w terminie 60 dni

REKLAMA

W lutym br. miałam sprzedaż opodatkowaną stawką 22 proc. oraz 0 proc. (WDT oraz eksport). Podatek naliczony był wyższy od należnego. Wnieśliśmy wobec tego wniosek o zwrot VAT w części dotyczącej sprzedaży z zerową stawką VAT w terminie 60 dni, a pozostałą kwotę pozostawiliśmy do przeniesienia na następny miesiąc. Nie było zakupu środka trwałego. Czy mamy prawo do tych 60 dni? Urząd twierdzi, że nie i że powinniśmy wykazać zwrot w terminie 180 dni.
Urząd skarbowy nie ma racji. Prawo do żądania w omawianej sytuacji zwrotu bezpośredniego w terminie 60 dni wyraźnie wynika z art. 87 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w terminie 60 dni można żądać zwrotu kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, ale tylko w wysokości nie wyższej od kwoty stanowiącej wysokość kwoty podatku naliczonego od nabycia towarów lub usług, które zaliczane są przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji powiększonej o kwotę stanowiącą 22 proc. obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż 22 proc. Nadwyżka ponad tę kwotę podlega zwrotowi w terminie 180 dni.
Należy zauważyć, że przepis ten nie ogranicza żądania kwoty zwrotu w terminie 60 dni od warunku jednoczesnego wystąpienia obu wskazanych w nim zdarzeń, tzn. że tylko wtedy zwrot przysługuje w tym terminie, gdy jednocześnie podatnik w danym miesiącu rozliczeniowym dokona nabycia towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz sprzedaży ze stawkami niższymi niż 22 proc.
Skoro przepis określa, że prawo do zwrotu w terminie 60 dni przysługuje w wysokości kwoty podatku naliczonego od nabycia środków trwałych powiększonej o 22 proc. obrotu podlegającego opodatkowaniu stawkami niższymi niż stawka podstawowa, to jeżeli kwota podatku naliczonego od zakupu środka trwałego stanowi wartość „0” (brak takiego nabycia), to kwotę przypadającą do zwrotu w skróconym terminie wyznacza kwota stanowiąca 22 proc. obrotu opodatkowanego stawkami niższymi niż stawka podstawowa. O tym stanowi przepis. Przepis stanowi również o tym, że pozostała nadwyżka różnicy podatku naliczonego nad należnym podlega zwrotowi w terminie 180 dni.
Przepis określający te dwa terminy jest bardzo czytelny, a jego brzmienie nie stwarza żadnych wątpliwości co do tego, jaka kwota podlega zwrotowi w terminie 60 dni, a jaka w terminie 180 dni, dlatego niezrozumiałe jest stanowisko zajęte przez urząd. Przyjęte przez urząd stanowisko, że kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, przy dokonaniu sprzedaży ze stawkami niższymi niż stawka podstawowa, podlega w całości zwrotowi bezpośredniemu w terminie 180 dni nie znajduje żadnego uzasadnienia w świetle przytoczonego przepisu. Również z innych regulacji obowiązek takiego postępowania, proponowanego przez urząd, nie wynika. Ponadto należy zwrócić uwagę, że to właśnie dla tej grupy podatników przede wszystkim, którzy dokonywali sprzedaży ze stawkami niższymi niż stawka podstawowa, od początku istnienia przepisów o podatku od towarów i usług, zastrzeżona była preferencja ustawowa żądania zwrotu – początkowo w terminie 15 dni, następnie 25 dni, a ostatnio w terminie 60 dni z możliwością skrócenia tego terminu (przy spełnieniu określonych warunków) do 25 dni.
Urząd miałby rację tylko w sytuacji, gdyby Pani firma wykonywała czynności podlegające opodatkowaniu w okresie krótszym niż 12 miesięcy (co nie wynika z pytania). Dla podatników, zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE, którzy wykonywali czynności podlegające opodatkowaniu w okresie krótszym niż 12 miesięcy (do dnia rejestracji VAT UE), przepisy przewidują zwrot różnicy podatku w wydłużonym terminie 180 dni. W ich przypadku każda kwota zwrotu, niezależnie od tego, z jakiego tytułu wynika (również w przypadku zakupu środka trwałego lub sprzedaży opodatkowanej stawkami niższymi niż stawka podstawowa), jest dokonywana w tym samym terminie (180 dni). Termin ten może ulec skróceniu tylko w sytuacji, gdy podatnik złoży w urzędzie skarbowym kaucję gwarancyjną, zabezpieczenie majątkowe lub gwarancje bankowe w wysokości 250 000 zł. Zwrot będzie dokonywany wówczas na zasadach ogólnych przewidzianych dla pozostałych podatników.
Ewa Wiśniewska
Podstawa prawna:
art. 87 ust. 3 i 6, art. 97 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA