REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy umowa z kontrahentem unijnym powoduje obowiązek rozliczenia importu usług

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy usługi prowizyjne świadczone przez zagraniczną (niemiecką) osobę fizyczną nieposiadającą NIP UE i zarejestrowanej działalności gospodarczej powodują powstanie u mnie obowiązku podatkowego w zakresie VAT (import usług)? Czy daną usługę mogę księgować w koszty jedynie na podstawie pisemnej umowy zawartej z tą osobą i dokumentu KW (Kasa Wypłaci)? Czy mogę w imieniu tej osoby wystawić rachunek?
RADA
Jeżeli miejsce świadczenia wykonywanej usługi znajduje się w Polsce, to powstanie obowiązek rozliczenia świadczonej usługi na zasadach importu usług. Opisaną usługę można zaksięgować na podstawie pisemnej umowy i raportu kasowego. Fakt wypłaty potwierdza dokument KW (Kasa Wypłaci). Nie ma możliwości wystawienia rachunku w imieniu kontrahenta.
UZASADNIENIE
Jak wynika z treści zapytania, polski podatnik VAT nabywa usługi świadczone przez niemieckiego podatnika, nieuprawnionego do handlu wewnątrzwspólnotowego i nieprowadzącego działalności gospodarczej zarejestrowanej w Polsce. Wątpliwości budzi istnienie obowiązku podatkowego ciążącego na podatniku polskim z tytułu importu usług.
Zapytanie, niestety, nie precyzuje wielu dość istotnych okoliczności, które mają decydujące znaczenie dla ustalenia, czy dochodzi do importu usług. W pytaniu nie przedstawiono w szczególności, jakiego rodzaju usługi świadczy Niemiec (prowizja nie charakteryzuje usługi, a jedynie wskazuje na formę wynagrodzenia), a to z kolei nie pozwala na ustalenie na podstawie art. 27 ustawy o VAT miejsca świadczenia usług. Co do zasady, w przypadku osoby fizycznej wyznacza to miejsce stałego prowadzenia działalności lub miejsce zamieszkania. Od tej reguły istnieją jednak wyjątki. W przypadkach szczegółowo określonych w ustawie będzie to miejsce położenia nieruchomości, miejsce, gdzie transport się odbywa, miejsce faktycznego świadczenia, czy też miejsce siedziby lub zamieszkania nabywcy. O tym decyduje jednak rodzaj wykonanej usługi. Nie wskazano także, czy Niemiec ma miejsce zamieszkania w Polsce.
Trzeba więc rozważyć dwie możliwe sytuacje:
Sytuacja 1
Zakładamy, że następuje zakup usługi:
świadczonej przez niemieckiego podatnika, niemającego miejsca zamieszkania na terytorium kraju,
której miejsce świadczenia przypada w Polsce (zgodnie z regułami wynikającymi z art. 27 ustawy).
Przykład
Umowa z kontrahentem w Niemczech dotyczy pośrednictwa w wyszukiwaniu klientów – niemieckich nabywców towarów kontrahenta polskiego. Miejscem świadczenia i opodatkowania usługi pośrednictwa jest miejsce dokonania dostawy towarów (art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT). W związku z tym, że miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych jest miejsce, gdzie towary te znajdują się w momencie wysyłki, miejscem opodatkowania usługi pośrednictwa bezpośrednio związanej z dostawą towaru jest Polska. W takim przypadku polski podatnik dokonuje rozliczenia podatkowego tej usługi w VAT na zasadach importu usług.
W takim przypadku mamy do czynienia z importem usług (art. 2 pkt 9). Występuje on, gdy dochodzi do nabycia przez podatnika VAT usług świadczonych przez podatnika niemającego siedziby, miejsca zamieszkania czy pobytu w Polsce (art. 17 ust. 1 pkt 4). W zakładanym stanie faktycznym do takiego nabycia dojdzie, tak więc powstanie z tego tytułu obowiązek podatkowy. Na usługobiorcy (polskim podatniku) spocznie więc obowiązek rozliczenia podatku należnego, bo nie zostanie on rozliczony na terenie Polski (miejscu świadczenia wyznaczającego właściwy kraj do rozliczenia VAT) przez usługodawcę. Obowiązek podatkowy w przypadku importu usług jest wyznaczany w zależności od rodzaju nabytych usług, odpowiednio tak jak przy świadczeniu usług na terytorium kraju (art. 19 ust. 19 ustawy o VAT). Podstawą opodatkowania z tytułu importu usług jest co do zasady kwota, którą usługobiorca jest zobowiązany zapłacić usługodawcy (art. 29 ust. 17 ustawy). Podatnik jest obowiązany udokumentować import usług, wystawiając fakturę wewnętrzną (art. 106 ust. 7), do której wystawienia stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 4 rozporządzenia MF z 25 maja 2005 r. w sprawie faktur.
Sytuacja 2
Zakładamy nabycie usługi:
świadczonej przez podatnika niemieckiego, niemającego miejsca zamieszkania w Polsce,
której miejsce świadczenia zgodnie z art. 27 ustawy jest wyznaczone poza terytorium Polski.
Przykład
Umowa z kontrahentem niemieckim polega na wyszukiwaniu dla polskiego podatnika usługobiorców na terytorium Niemiec. Miejsce świadczenia usługi pośrednictwa, a zarazem miejsce opodatkowania znajduje się w Niemczech, ponieważ tam znajduje się miejsce zamieszkania pośrednika. W związku z tym usługa pośrednictwa nie jest opodatkowana w Polsce na zasadach importu usług.
W opisanym stanie zakup usługi obcej nie spowoduje żadnego zdarzenia, z którym ustawa o VAT wiąże powstanie obowiązku podatkowego. W szczególności nie dojdzie do importu usług, pomimo nabycia przez podatnika VAT usług świadczonych przez podatnika niemającego siedziby, miejsca zamieszkania czy pobytu w Polsce. Należy bowiem zauważyć, że ustawa o VAT w art. 5 określa zakres przedmiotowy, tj. czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Wśród nich brak jest usług świadczonych poza terytorium kraju. Przepis art. 17 ustawy o VAT nie wyznacza nowego przedmiotu opodatkowania, jest jedynie normą wskazującą na osobę zobowiązaną do zapłaty podatku (podatnika), którą w przypadku importu usług jest usługobiorca (nabywca), jeśli podatku należnego, który powinien być rozliczony w Polsce, nie zapłaci usługodawca, a w niektórych rodzajach usług (art. 27 ust. 3 i 4) podatnikiem tym jest zawsze usługobiorca. Przepis ten ma zastosowanie jednak tylko wtedy, gdy mamy do czynienia z nabyciem usługi, której miejsce świadczenia zgodnie z regułami opisanymi w art. 27 przypada w Polsce.
Otrzymane obciążenia za poniesione koszty powinny być zaksięgowane do celów podatku dochodowego na podstawie prawidłowego dowodu księgowego. Dowodami księgowymi w tym przypadku są: umowa z kontrahentem oraz raport kasowy. Fizyczny fakt dokonania wypłaty potwierdza dokument kasowy KW (Kasa Wypłaci). Nie może Pan wystawić rachunku zamiast kontrahenta. Jeżeli wypłata następuje w walucie obcej, przeliczenia dokonuje się według średniego kursu NBP z dnia poniesienia kosztu.
• art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 19 ust. 19, art. 29 ust. 17, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Iwona Skrok
ekspert w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA