REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba wiedzieć o badaniu sprawozdań

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

VIII dyrektywa UE w sprawie badania ustawowego rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych wprowadza m.in. obligatoryjność stosowania Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej. Standardy te będą musiały być stosowane przez wszystkich biegłych rewidentów i firmy audytorskie państw członkowskich UE przy przeprowadzaniu badań ustawowych.
Badanie sprawozdań finansowych sporządzonych według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości będzie szło w parze z wynikającym z nowelizacji VIII dyrektywy obowiązkiem stosowania przez biegłych rewidentów do wszystkich badań – jako norm wykonywania zawodu – Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej (MSRF). Jest zatem już faktem, że MSRF staną się prawem obowiązującym w UE.

Zakres badania

Warto podkreślić, że przedmiot samego badania ulegnie rozszerzeniu o ocenę:
• zakresu zdarzeń, wymagających ujęcia w księgach i sprawozdaniu finansowym,
• poprawności parametrów wyceny,
• charakteru danych wprowadzonych do ksiąg,
• kompletności i prawidłowości ujawnionych informacji.
Należy wyraźnie podkreślić, że jakość badania sprawozdań finansowych ulegnie znacznym zmianom w związku ze zmianą Międzynarodowego Standardu Rewizji Finansowej nr 240 „Odpowiedzialność biegłego rewidenta za uwzględnienie podczas badania sprawozdania finansowego możliwości popełnienia oszustw”. Standard ten zobowiązuje biegłych rewidentów do wykrycia w toku badania oszustw i nadużyć dokonywanych w jednostkach badanych. Problem ten jest aktualny również w Polsce.

Usługa badania

Biegły rewident powinien uzgodnić warunki podjęcia się badania ze zleceniodawcą, przy czym powinny zostać one utrwalone w liście intencyjnym lub innej formie umownej. Zgodnie z MSRF nr 210 „Warunki podjęcia się badania”, nawet jeśli w niektórych krajach cel i zakres badania oraz obowiązki biegłego rewidenta określają przepisy prawa, to biegły rewident może wystosować list intencyjny, traktując go jako sposób przekazania informacji zleceniodawcy.
MSRF narzucają konieczność przestrzegania wymogów etycznych: niezawisłość i niezależność w stosunku do zleceniodawcy. MSRF nr 220 stwierdza, iż wymogi etyczne dotyczące badania sprawozdań finansowych obejmują część A oraz B Kodeksu Etyki Zawodowych Księgowych wydanego przez Międzynarodową Federację Księgowych (IFAC) lub wymogi krajowe, jeśli te są bardziej restrykcyjne.
Obecnie jedyną organizacją opracowującą międzynarodowe standardy rewizji finansowej jest prywatna organizacja, jaką jest wspomniana już Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC). Aby standardy opracowywane przez IFAC mogły być przyjęte do stosowania w UE muszą przejść przez proces formalnych konsultacji i sprawdzenia, czy cieszą się uznaniem w skali międzynarodowej, czy zostały opracowane w należyty sposób, czy podlegały w trakcie opracowywania nadzorowi publicznemu oraz czy spełniają zasady przejrzystości. Ponadto MSRF powinny przyczyniać się do sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z zasadą rzetelnej i jasnej prezentacji. Co więcej, standardy MSRF – zgodnie z europejską logiką, muszą, podobnie jak MSSF (Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej), prowadzić do realizacji celu, jakim jest europejskie dobro publiczne.
Standardy mają stanowić źródło najlepszych rozwiązań podyktowanych troską o wysoką jakość usług rewizji finansowej, a co za tym idzie, utrzymanie zaufania opinii publicznej do badania sprawozdań finansowych. Czy spełnią swoją rolę, czas pokaże.

Standardy rewizji

Należy mieć na uwadze, że wszystkie MSRF przeszły przez znaczący i rozległy proces zmian aktualizujących. W szczególności zmiany dotyczą takich MSRF, jak kluczowy dla badania MSRF nr 700 „Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta na temat kompletnego sprawozdania finansowego ogólnego przeznaczenia”, a także MSRF nr 200 „Kontrola jakości badań historycznych informacji finansowych”, MSRF nr 240 „Odpowiedzialność biegłego rewidenta za uwzględnienie podczas badania sprawozdania finansowego możliwości oszustw”, MSRF nr 300 „Planowanie badania sprawozdania finansowego”.
Stowarzyszenie Księgowych w Polsce wspólnie z Krajową Izbą Biegłych Rewidentów wydało polski oficjalny przekład Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej 2005 opracowanych przez Międzynarodową Federację Księgowych (IFAC).

Ceny za badanie

Warto przypomnieć, że Krajowa Rada Biegłych Rewidentów podjęła uchwałę w sprawie określenia normatywnej pracochłonności minimalnej prac związanych z badaniem sprawozdań finansowych. Uchwała wprowadziła minimalne stawki pracochłonności uzależnione od łącznej wartości sum bilansowych i przychodów badanych jednostek oraz nieodłącznego ryzyka badania. Po raz pierwszy ma to zastosowanie do umów o badanie sprawozdań finansowych za 2005 rok. Konieczność podjęcia uchwały wynikała z postanowienia Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, który za istotny uznał problem zasad ustalania minimalnych wynagrodzeń lub minimalnej pracochłonności i zobowiązał Krajową Radę do kontynuowania prac nad jego rozwiązaniem. Uchwała wraz z komentarzem komisji ds. etyki została opublikowana w biuletynie KIBR nr 60 oraz na stronie www.kibr.org.pl.

Normy wykonywania zawodu biegłego rewidenta

NORMA NR 1
– ogólne zasady badania sprawozdań finansowych.
NORMA NR 2 – specyfika badania sprawozdań jednostek sektora finansowego.
NORMA NR 3 – badanie skonsolidowanych sprawozdań finansowych.
NORMA NR 4 – ogólne zasady dokonywania przeglądu sprawozdań finansowych.
NORMA NR 5 – zasady postępowania podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych w zakresie badania sprawozdań finansowych i innych usług poświadczających, wykonywanych przez biegłych rewidentów.

Wiesława Moczydłowska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA