REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba wiedzieć o badaniu sprawozdań

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

VIII dyrektywa UE w sprawie badania ustawowego rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych wprowadza m.in. obligatoryjność stosowania Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej. Standardy te będą musiały być stosowane przez wszystkich biegłych rewidentów i firmy audytorskie państw członkowskich UE przy przeprowadzaniu badań ustawowych.
Badanie sprawozdań finansowych sporządzonych według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości będzie szło w parze z wynikającym z nowelizacji VIII dyrektywy obowiązkiem stosowania przez biegłych rewidentów do wszystkich badań – jako norm wykonywania zawodu – Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej (MSRF). Jest zatem już faktem, że MSRF staną się prawem obowiązującym w UE.

Zakres badania

Warto podkreślić, że przedmiot samego badania ulegnie rozszerzeniu o ocenę:
• zakresu zdarzeń, wymagających ujęcia w księgach i sprawozdaniu finansowym,
• poprawności parametrów wyceny,
• charakteru danych wprowadzonych do ksiąg,
• kompletności i prawidłowości ujawnionych informacji.
Należy wyraźnie podkreślić, że jakość badania sprawozdań finansowych ulegnie znacznym zmianom w związku ze zmianą Międzynarodowego Standardu Rewizji Finansowej nr 240 „Odpowiedzialność biegłego rewidenta za uwzględnienie podczas badania sprawozdania finansowego możliwości popełnienia oszustw”. Standard ten zobowiązuje biegłych rewidentów do wykrycia w toku badania oszustw i nadużyć dokonywanych w jednostkach badanych. Problem ten jest aktualny również w Polsce.

Usługa badania

Biegły rewident powinien uzgodnić warunki podjęcia się badania ze zleceniodawcą, przy czym powinny zostać one utrwalone w liście intencyjnym lub innej formie umownej. Zgodnie z MSRF nr 210 „Warunki podjęcia się badania”, nawet jeśli w niektórych krajach cel i zakres badania oraz obowiązki biegłego rewidenta określają przepisy prawa, to biegły rewident może wystosować list intencyjny, traktując go jako sposób przekazania informacji zleceniodawcy.
MSRF narzucają konieczność przestrzegania wymogów etycznych: niezawisłość i niezależność w stosunku do zleceniodawcy. MSRF nr 220 stwierdza, iż wymogi etyczne dotyczące badania sprawozdań finansowych obejmują część A oraz B Kodeksu Etyki Zawodowych Księgowych wydanego przez Międzynarodową Federację Księgowych (IFAC) lub wymogi krajowe, jeśli te są bardziej restrykcyjne.
Obecnie jedyną organizacją opracowującą międzynarodowe standardy rewizji finansowej jest prywatna organizacja, jaką jest wspomniana już Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC). Aby standardy opracowywane przez IFAC mogły być przyjęte do stosowania w UE muszą przejść przez proces formalnych konsultacji i sprawdzenia, czy cieszą się uznaniem w skali międzynarodowej, czy zostały opracowane w należyty sposób, czy podlegały w trakcie opracowywania nadzorowi publicznemu oraz czy spełniają zasady przejrzystości. Ponadto MSRF powinny przyczyniać się do sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z zasadą rzetelnej i jasnej prezentacji. Co więcej, standardy MSRF – zgodnie z europejską logiką, muszą, podobnie jak MSSF (Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej), prowadzić do realizacji celu, jakim jest europejskie dobro publiczne.
Standardy mają stanowić źródło najlepszych rozwiązań podyktowanych troską o wysoką jakość usług rewizji finansowej, a co za tym idzie, utrzymanie zaufania opinii publicznej do badania sprawozdań finansowych. Czy spełnią swoją rolę, czas pokaże.

Standardy rewizji

Należy mieć na uwadze, że wszystkie MSRF przeszły przez znaczący i rozległy proces zmian aktualizujących. W szczególności zmiany dotyczą takich MSRF, jak kluczowy dla badania MSRF nr 700 „Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta na temat kompletnego sprawozdania finansowego ogólnego przeznaczenia”, a także MSRF nr 200 „Kontrola jakości badań historycznych informacji finansowych”, MSRF nr 240 „Odpowiedzialność biegłego rewidenta za uwzględnienie podczas badania sprawozdania finansowego możliwości oszustw”, MSRF nr 300 „Planowanie badania sprawozdania finansowego”.
Stowarzyszenie Księgowych w Polsce wspólnie z Krajową Izbą Biegłych Rewidentów wydało polski oficjalny przekład Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej 2005 opracowanych przez Międzynarodową Federację Księgowych (IFAC).

Ceny za badanie

Warto przypomnieć, że Krajowa Rada Biegłych Rewidentów podjęła uchwałę w sprawie określenia normatywnej pracochłonności minimalnej prac związanych z badaniem sprawozdań finansowych. Uchwała wprowadziła minimalne stawki pracochłonności uzależnione od łącznej wartości sum bilansowych i przychodów badanych jednostek oraz nieodłącznego ryzyka badania. Po raz pierwszy ma to zastosowanie do umów o badanie sprawozdań finansowych za 2005 rok. Konieczność podjęcia uchwały wynikała z postanowienia Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, który za istotny uznał problem zasad ustalania minimalnych wynagrodzeń lub minimalnej pracochłonności i zobowiązał Krajową Radę do kontynuowania prac nad jego rozwiązaniem. Uchwała wraz z komentarzem komisji ds. etyki została opublikowana w biuletynie KIBR nr 60 oraz na stronie www.kibr.org.pl.

Normy wykonywania zawodu biegłego rewidenta

NORMA NR 1
– ogólne zasady badania sprawozdań finansowych.
NORMA NR 2 – specyfika badania sprawozdań jednostek sektora finansowego.
NORMA NR 3 – badanie skonsolidowanych sprawozdań finansowych.
NORMA NR 4 – ogólne zasady dokonywania przeglądu sprawozdań finansowych.
NORMA NR 5 – zasady postępowania podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych w zakresie badania sprawozdań finansowych i innych usług poświadczających, wykonywanych przez biegłych rewidentów.

Wiesława Moczydłowska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA