REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak otrzymać zwrot VAT z Hiszpanii

REKLAMA

Podmiot będący podatnikiem VAT w Polsce i dokonujący zakupu towarów lub usług w Hiszpanii ma prawo do otrzymania zwrotu tego podatku. Musi jednak wypełnić po hiszpańsku odpowiedni wniosek. Pieniądze powinien otrzymać nie później niż po 6 miesiącach. Ósma dyrektywa (79/1072/EEC) nakłada na państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązek zwrotu VAT zapłaconego przez podatnika, jeśli tylko spełnia on określone w dyrektywie wymogi.
Według Roberta Smoczyńskiego z Deloitte, oddział we Wrocławiu, i Dominika Arędzkiego z Deloitte, oddział w Łódzi, polscy przedsiębiorcy, ubiegając się o zwrot VAT, będą musieli liczyć się z wewnętrznymi regulacjami obowiązującymi w Hiszpanii, dotyczącymi głównie procedury zwrotu i zakresu, w jakim podatku od niektórych towarów i usług może zostać odliczony.

Nie wszyscy odzyskają pieniądze

Z wyjaśnień ekspertów Deloitte wynika, że zwrot VAT przysługuje polskim podatnikom podatku od towarów i usług, którzy w okresie, za który domagają się zwrotu zapłaconego w Hiszpanii VAT, nie posiadają na terytorium Hiszpanii miejsca zamieszkania, siedziby przedsiębiorstwa ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, przez które wykonywane są transakcje gospodarcze. Nie mogą oni również we wspomnianym okresie dokonywać transakcji dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejscem ich dostawy/świadczenia jest Hiszpania. Wyjątek stanowią dostawy towarów oraz świadczenie usług, z tytułu których osobą zobowiązaną do zapłaty podatku będzie wyłącznie osoba nabywająca te towary lub usługi – argumentowali eksperci Deloitte.
UWAGA
Do wydatków dokonanych na terytoriach Wysp Kanaryjskich, Ceuta i Melilla nie będą miały zastosowania regulacje w zakresie zwrotu VAT obowiązujące w Hiszpanii, jako że terytoria te nie stanowią dla celów VAT terytorium Hiszpanii.

Nie od wszystkich wydatków będzie zwrot

Hiszpania nie należy do państw restrykcyjnych w zakresie możliwości odliczania VAT. W przypadku większości towarów i usług zezwala na pełne odliczenie. Niemniej jednak należy wskazać, że odliczenie nie będzie zasadniczo możliwe w przypadku poniesienia wydatków na: zakwaterowanie i koszty hotelowe, podróże, rozrywkę, posiłki i napoje. Koszty związane z zakwaterowaniem i podróżami będą podlegać odliczeniu, pod warunkiem że koszt ten będzie stanowić koszt uzyskania przychodu na gruncie przepisów hiszpańskich, dotyczących podatku dochodowego.
Ponadto przepisy obowiązujące w Hiszpanii przewidują zasadniczo możliwość odliczenia 50-proc. hiszpańskiego VAT w przypadku zakupu samochodów osobowych i przyczep samochodowych oraz motocykli i motorowerów, a także w przypadku zakupu paliwa do nich. Jeśli jednak podatnik udowodni, że używany pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do wykonywania działalności opodatkowanej, to będzie uprawniony do odzyskania pełnej kwoty VAT.

Trzeba przestrzegać procedury

Zdaniem ekspertów Deloitte, w przypadku gdy podatnik chce wystąpić o zwrot VAT z Hiszpanii po raz pierwszy, niezbędne będzie uzyskanie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie statusu podatnika VAT w Polsce. Zgodnie z przepisami hiszpańskimi, zaświadczenie takie powinno być wydane na formularzu kraju, w którym podatnik ma siedzibę. Zaświadczenie to powinno potwierdzać posiadanie statusu podatnika VAT za okres, którego dotyczy wniosek o zwrot VAT w Hiszpanii.
W celu uzyskania zwrotu VAT w Hiszpanii polski przedsiębiorca jest zobowiązany przedstawić następujące dokumenty. Po pierwsze, druk 361 (modelo 361). Jest to oficjalny druk, przeznaczony dla podatników ubiegających się o zwrot VAT w Hiszpanii. Formularz ten musi być wypełniony w języku hiszpańskim (mimo iż sam wniosek oraz instrukcja do niego są podane również w języku angielskim). Po drugie, oświadczenie, w którym podatnik zgadza się na zwrot VAT, gdy kwota podatku do zwrotu została mu niesłusznie wypłacona. Wzór wniosku o zwrot VAT dostępny jest na stronie internetowej: http: //a104. g. akamai. net/f/104/3242/15m/www. aeat. es/formularios/361. pdf.
Podatnik powinien również przesłać władzom w Hiszpanii wszystkie oryginały faktur i dokumenty importowe stanowiące podstawę zwrotu, a także inne dokumenty (np.: rachunki, dokumenty odprawy celnej) potwierdzające dokonanie transakcji. Na tej podstawie władze hiszpańskie zweryfikują zasadność wniosku polskiego podatnika.
– Podatnik powinien przedstawić swój wniosek osobiście, poprzez upoważnionego pełnomocnika lub za pośrednictwem przedstawiciela w Urzędzie Agencji Państwowej Administracji Podatkowej Madrytu w oddziale Przekazywania Dokumentów dla osób niebędących rezydentami (Delegacion Especial de la Agencia Estatal la Administracion Tributaria de Madrid – Recepcion de Documentos. IVA no residentes, ul. Guzman el Bueno, 139, 28071 Madrid) – wyjaśnili eksperci Deloitte.
Możliwe jest również przesłanie dokumentów do urzędu pocztą. Sam wniosek można także złożyć za pośrednictwem internetu. W tym przypadku dla ważności przesłanego tą drogą wniosku wymagane jest posiadanie przez wnioskodawcę odpowiedniego certyfikatu (X. 509. V3). Jest to certyfikat, służący uwierzytelnieniu dokumentu wysyłanego drogą elektroniczną.
25 euro Jest to minimalna kwota zwrotu w przypadku wniosku dotyczącego roku kalendarzowego.
200 euro Tyle wynosi minimalna kwota zwrotu w przypadku wniosku dotyczącego okresu dłuższego niż 3 kolejne miesiące, lecz krótszego niż rok kalendarzowy.

Konieczne jest zachowanie terminu

Ostateczny termin składania wniosków o zwrot VAT upływa z końcem czerwca roku następującego po roku, za który podatnik domaga się zwrotu. Istotne jest również to, że wniosek może dotyczyć okresów nie krótszych niż kwartał oraz nie dłuższych niż rok, przy czym możliwe jest także złożenie wniosku za okres krótszy niż 3 miesiące, pod warunkiem że dotyczy on ostatniego kwartału roku kalendarzowego.
Hiszpańska administracja podatkowa zobowiązana jest rozpatrzyć wniosek i dokonać zwrotu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Zdaniem ekspertów Deloitte praktyka wskazuje, że 6-miesięczny termin nie jest we wszystkich przypadkach przestrzegany. Szczególnie może to mieć miejsce w przypadkach zwrotów o znacznej wartości oraz gdy podatnik składa wniosek po raz pierwszy.
Podatnik ubiegając się o zwrot powinien pamiętać, że nie uzyska on zwrotu podatku, jeśli wartość podatku nie przekracza odpowiednio przy zwrocie za okres 3-miesięczny – 200 euro i za okres roczny (oraz krótszy niż 3 miesiące) – 25 euro.

Informacji na temat zwrotu VAT w Hiszpanii udziela biuro w Madrycie
Agencia Estatal de Administracion Tributaria
Delegacion de Madrid
Section IVA No Residents
/ Guzman el Bueno, num. 139
28003 Madrid
tel. (0-034) 91 453 94 70; 91 582 67 67
fax (0-034) 91 534 30 34
http: //www. aeat. es/

Oprac. Ewa Matyszewska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA