REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak otrzymać zwrot VAT z Hiszpanii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podmiot będący podatnikiem VAT w Polsce i dokonujący zakupu towarów lub usług w Hiszpanii ma prawo do otrzymania zwrotu tego podatku. Musi jednak wypełnić po hiszpańsku odpowiedni wniosek. Pieniądze powinien otrzymać nie później niż po 6 miesiącach. Ósma dyrektywa (79/1072/EEC) nakłada na państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązek zwrotu VAT zapłaconego przez podatnika, jeśli tylko spełnia on określone w dyrektywie wymogi.
Według Roberta Smoczyńskiego z Deloitte, oddział we Wrocławiu, i Dominika Arędzkiego z Deloitte, oddział w Łódzi, polscy przedsiębiorcy, ubiegając się o zwrot VAT, będą musieli liczyć się z wewnętrznymi regulacjami obowiązującymi w Hiszpanii, dotyczącymi głównie procedury zwrotu i zakresu, w jakim podatku od niektórych towarów i usług może zostać odliczony.

Nie wszyscy odzyskają pieniądze

Z wyjaśnień ekspertów Deloitte wynika, że zwrot VAT przysługuje polskim podatnikom podatku od towarów i usług, którzy w okresie, za który domagają się zwrotu zapłaconego w Hiszpanii VAT, nie posiadają na terytorium Hiszpanii miejsca zamieszkania, siedziby przedsiębiorstwa ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, przez które wykonywane są transakcje gospodarcze. Nie mogą oni również we wspomnianym okresie dokonywać transakcji dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejscem ich dostawy/świadczenia jest Hiszpania. Wyjątek stanowią dostawy towarów oraz świadczenie usług, z tytułu których osobą zobowiązaną do zapłaty podatku będzie wyłącznie osoba nabywająca te towary lub usługi – argumentowali eksperci Deloitte.
UWAGA
Do wydatków dokonanych na terytoriach Wysp Kanaryjskich, Ceuta i Melilla nie będą miały zastosowania regulacje w zakresie zwrotu VAT obowiązujące w Hiszpanii, jako że terytoria te nie stanowią dla celów VAT terytorium Hiszpanii.

Nie od wszystkich wydatków będzie zwrot

Hiszpania nie należy do państw restrykcyjnych w zakresie możliwości odliczania VAT. W przypadku większości towarów i usług zezwala na pełne odliczenie. Niemniej jednak należy wskazać, że odliczenie nie będzie zasadniczo możliwe w przypadku poniesienia wydatków na: zakwaterowanie i koszty hotelowe, podróże, rozrywkę, posiłki i napoje. Koszty związane z zakwaterowaniem i podróżami będą podlegać odliczeniu, pod warunkiem że koszt ten będzie stanowić koszt uzyskania przychodu na gruncie przepisów hiszpańskich, dotyczących podatku dochodowego.
Ponadto przepisy obowiązujące w Hiszpanii przewidują zasadniczo możliwość odliczenia 50-proc. hiszpańskiego VAT w przypadku zakupu samochodów osobowych i przyczep samochodowych oraz motocykli i motorowerów, a także w przypadku zakupu paliwa do nich. Jeśli jednak podatnik udowodni, że używany pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do wykonywania działalności opodatkowanej, to będzie uprawniony do odzyskania pełnej kwoty VAT.

Trzeba przestrzegać procedury

Zdaniem ekspertów Deloitte, w przypadku gdy podatnik chce wystąpić o zwrot VAT z Hiszpanii po raz pierwszy, niezbędne będzie uzyskanie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie statusu podatnika VAT w Polsce. Zgodnie z przepisami hiszpańskimi, zaświadczenie takie powinno być wydane na formularzu kraju, w którym podatnik ma siedzibę. Zaświadczenie to powinno potwierdzać posiadanie statusu podatnika VAT za okres, którego dotyczy wniosek o zwrot VAT w Hiszpanii.
W celu uzyskania zwrotu VAT w Hiszpanii polski przedsiębiorca jest zobowiązany przedstawić następujące dokumenty. Po pierwsze, druk 361 (modelo 361). Jest to oficjalny druk, przeznaczony dla podatników ubiegających się o zwrot VAT w Hiszpanii. Formularz ten musi być wypełniony w języku hiszpańskim (mimo iż sam wniosek oraz instrukcja do niego są podane również w języku angielskim). Po drugie, oświadczenie, w którym podatnik zgadza się na zwrot VAT, gdy kwota podatku do zwrotu została mu niesłusznie wypłacona. Wzór wniosku o zwrot VAT dostępny jest na stronie internetowej: http: //a104. g. akamai. net/f/104/3242/15m/www. aeat. es/formularios/361. pdf.
Podatnik powinien również przesłać władzom w Hiszpanii wszystkie oryginały faktur i dokumenty importowe stanowiące podstawę zwrotu, a także inne dokumenty (np.: rachunki, dokumenty odprawy celnej) potwierdzające dokonanie transakcji. Na tej podstawie władze hiszpańskie zweryfikują zasadność wniosku polskiego podatnika.
– Podatnik powinien przedstawić swój wniosek osobiście, poprzez upoważnionego pełnomocnika lub za pośrednictwem przedstawiciela w Urzędzie Agencji Państwowej Administracji Podatkowej Madrytu w oddziale Przekazywania Dokumentów dla osób niebędących rezydentami (Delegacion Especial de la Agencia Estatal la Administracion Tributaria de Madrid – Recepcion de Documentos. IVA no residentes, ul. Guzman el Bueno, 139, 28071 Madrid) – wyjaśnili eksperci Deloitte.
Możliwe jest również przesłanie dokumentów do urzędu pocztą. Sam wniosek można także złożyć za pośrednictwem internetu. W tym przypadku dla ważności przesłanego tą drogą wniosku wymagane jest posiadanie przez wnioskodawcę odpowiedniego certyfikatu (X. 509. V3). Jest to certyfikat, służący uwierzytelnieniu dokumentu wysyłanego drogą elektroniczną.
25 euro Jest to minimalna kwota zwrotu w przypadku wniosku dotyczącego roku kalendarzowego.
200 euro Tyle wynosi minimalna kwota zwrotu w przypadku wniosku dotyczącego okresu dłuższego niż 3 kolejne miesiące, lecz krótszego niż rok kalendarzowy.

Konieczne jest zachowanie terminu

Ostateczny termin składania wniosków o zwrot VAT upływa z końcem czerwca roku następującego po roku, za który podatnik domaga się zwrotu. Istotne jest również to, że wniosek może dotyczyć okresów nie krótszych niż kwartał oraz nie dłuższych niż rok, przy czym możliwe jest także złożenie wniosku za okres krótszy niż 3 miesiące, pod warunkiem że dotyczy on ostatniego kwartału roku kalendarzowego.
Hiszpańska administracja podatkowa zobowiązana jest rozpatrzyć wniosek i dokonać zwrotu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Zdaniem ekspertów Deloitte praktyka wskazuje, że 6-miesięczny termin nie jest we wszystkich przypadkach przestrzegany. Szczególnie może to mieć miejsce w przypadkach zwrotów o znacznej wartości oraz gdy podatnik składa wniosek po raz pierwszy.
Podatnik ubiegając się o zwrot powinien pamiętać, że nie uzyska on zwrotu podatku, jeśli wartość podatku nie przekracza odpowiednio przy zwrocie za okres 3-miesięczny – 200 euro i za okres roczny (oraz krótszy niż 3 miesiące) – 25 euro.

Informacji na temat zwrotu VAT w Hiszpanii udziela biuro w Madrycie
Agencia Estatal de Administracion Tributaria
Delegacion de Madrid
Section IVA No Residents
/ Guzman el Bueno, num. 139
28003 Madrid
tel. (0-034) 91 453 94 70; 91 582 67 67
fax (0-034) 91 534 30 34
http: //www. aeat. es/

Oprac. Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA