REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak otrzymać zwrot VAT z Hiszpanii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podmiot będący podatnikiem VAT w Polsce i dokonujący zakupu towarów lub usług w Hiszpanii ma prawo do otrzymania zwrotu tego podatku. Musi jednak wypełnić po hiszpańsku odpowiedni wniosek. Pieniądze powinien otrzymać nie później niż po 6 miesiącach. Ósma dyrektywa (79/1072/EEC) nakłada na państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązek zwrotu VAT zapłaconego przez podatnika, jeśli tylko spełnia on określone w dyrektywie wymogi.
Według Roberta Smoczyńskiego z Deloitte, oddział we Wrocławiu, i Dominika Arędzkiego z Deloitte, oddział w Łódzi, polscy przedsiębiorcy, ubiegając się o zwrot VAT, będą musieli liczyć się z wewnętrznymi regulacjami obowiązującymi w Hiszpanii, dotyczącymi głównie procedury zwrotu i zakresu, w jakim podatku od niektórych towarów i usług może zostać odliczony.

Nie wszyscy odzyskają pieniądze

Z wyjaśnień ekspertów Deloitte wynika, że zwrot VAT przysługuje polskim podatnikom podatku od towarów i usług, którzy w okresie, za który domagają się zwrotu zapłaconego w Hiszpanii VAT, nie posiadają na terytorium Hiszpanii miejsca zamieszkania, siedziby przedsiębiorstwa ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, przez które wykonywane są transakcje gospodarcze. Nie mogą oni również we wspomnianym okresie dokonywać transakcji dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejscem ich dostawy/świadczenia jest Hiszpania. Wyjątek stanowią dostawy towarów oraz świadczenie usług, z tytułu których osobą zobowiązaną do zapłaty podatku będzie wyłącznie osoba nabywająca te towary lub usługi – argumentowali eksperci Deloitte.
UWAGA
Do wydatków dokonanych na terytoriach Wysp Kanaryjskich, Ceuta i Melilla nie będą miały zastosowania regulacje w zakresie zwrotu VAT obowiązujące w Hiszpanii, jako że terytoria te nie stanowią dla celów VAT terytorium Hiszpanii.

Nie od wszystkich wydatków będzie zwrot

Hiszpania nie należy do państw restrykcyjnych w zakresie możliwości odliczania VAT. W przypadku większości towarów i usług zezwala na pełne odliczenie. Niemniej jednak należy wskazać, że odliczenie nie będzie zasadniczo możliwe w przypadku poniesienia wydatków na: zakwaterowanie i koszty hotelowe, podróże, rozrywkę, posiłki i napoje. Koszty związane z zakwaterowaniem i podróżami będą podlegać odliczeniu, pod warunkiem że koszt ten będzie stanowić koszt uzyskania przychodu na gruncie przepisów hiszpańskich, dotyczących podatku dochodowego.
Ponadto przepisy obowiązujące w Hiszpanii przewidują zasadniczo możliwość odliczenia 50-proc. hiszpańskiego VAT w przypadku zakupu samochodów osobowych i przyczep samochodowych oraz motocykli i motorowerów, a także w przypadku zakupu paliwa do nich. Jeśli jednak podatnik udowodni, że używany pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do wykonywania działalności opodatkowanej, to będzie uprawniony do odzyskania pełnej kwoty VAT.

Trzeba przestrzegać procedury

Zdaniem ekspertów Deloitte, w przypadku gdy podatnik chce wystąpić o zwrot VAT z Hiszpanii po raz pierwszy, niezbędne będzie uzyskanie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie statusu podatnika VAT w Polsce. Zgodnie z przepisami hiszpańskimi, zaświadczenie takie powinno być wydane na formularzu kraju, w którym podatnik ma siedzibę. Zaświadczenie to powinno potwierdzać posiadanie statusu podatnika VAT za okres, którego dotyczy wniosek o zwrot VAT w Hiszpanii.
W celu uzyskania zwrotu VAT w Hiszpanii polski przedsiębiorca jest zobowiązany przedstawić następujące dokumenty. Po pierwsze, druk 361 (modelo 361). Jest to oficjalny druk, przeznaczony dla podatników ubiegających się o zwrot VAT w Hiszpanii. Formularz ten musi być wypełniony w języku hiszpańskim (mimo iż sam wniosek oraz instrukcja do niego są podane również w języku angielskim). Po drugie, oświadczenie, w którym podatnik zgadza się na zwrot VAT, gdy kwota podatku do zwrotu została mu niesłusznie wypłacona. Wzór wniosku o zwrot VAT dostępny jest na stronie internetowej: http: //a104. g. akamai. net/f/104/3242/15m/www. aeat. es/formularios/361. pdf.
Podatnik powinien również przesłać władzom w Hiszpanii wszystkie oryginały faktur i dokumenty importowe stanowiące podstawę zwrotu, a także inne dokumenty (np.: rachunki, dokumenty odprawy celnej) potwierdzające dokonanie transakcji. Na tej podstawie władze hiszpańskie zweryfikują zasadność wniosku polskiego podatnika.
– Podatnik powinien przedstawić swój wniosek osobiście, poprzez upoważnionego pełnomocnika lub za pośrednictwem przedstawiciela w Urzędzie Agencji Państwowej Administracji Podatkowej Madrytu w oddziale Przekazywania Dokumentów dla osób niebędących rezydentami (Delegacion Especial de la Agencia Estatal la Administracion Tributaria de Madrid – Recepcion de Documentos. IVA no residentes, ul. Guzman el Bueno, 139, 28071 Madrid) – wyjaśnili eksperci Deloitte.
Możliwe jest również przesłanie dokumentów do urzędu pocztą. Sam wniosek można także złożyć za pośrednictwem internetu. W tym przypadku dla ważności przesłanego tą drogą wniosku wymagane jest posiadanie przez wnioskodawcę odpowiedniego certyfikatu (X. 509. V3). Jest to certyfikat, służący uwierzytelnieniu dokumentu wysyłanego drogą elektroniczną.
25 euro Jest to minimalna kwota zwrotu w przypadku wniosku dotyczącego roku kalendarzowego.
200 euro Tyle wynosi minimalna kwota zwrotu w przypadku wniosku dotyczącego okresu dłuższego niż 3 kolejne miesiące, lecz krótszego niż rok kalendarzowy.

Konieczne jest zachowanie terminu

Ostateczny termin składania wniosków o zwrot VAT upływa z końcem czerwca roku następującego po roku, za który podatnik domaga się zwrotu. Istotne jest również to, że wniosek może dotyczyć okresów nie krótszych niż kwartał oraz nie dłuższych niż rok, przy czym możliwe jest także złożenie wniosku za okres krótszy niż 3 miesiące, pod warunkiem że dotyczy on ostatniego kwartału roku kalendarzowego.
Hiszpańska administracja podatkowa zobowiązana jest rozpatrzyć wniosek i dokonać zwrotu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Zdaniem ekspertów Deloitte praktyka wskazuje, że 6-miesięczny termin nie jest we wszystkich przypadkach przestrzegany. Szczególnie może to mieć miejsce w przypadkach zwrotów o znacznej wartości oraz gdy podatnik składa wniosek po raz pierwszy.
Podatnik ubiegając się o zwrot powinien pamiętać, że nie uzyska on zwrotu podatku, jeśli wartość podatku nie przekracza odpowiednio przy zwrocie za okres 3-miesięczny – 200 euro i za okres roczny (oraz krótszy niż 3 miesiące) – 25 euro.

Informacji na temat zwrotu VAT w Hiszpanii udziela biuro w Madrycie
Agencia Estatal de Administracion Tributaria
Delegacion de Madrid
Section IVA No Residents
/ Guzman el Bueno, num. 139
28003 Madrid
tel. (0-034) 91 453 94 70; 91 582 67 67
fax (0-034) 91 534 30 34
http: //www. aeat. es/

Oprac. Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA