REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki rejestracyjne na Węgrzech

REKLAMA

Każdy podmiot rozpoczynający działalność na Węgrzech niezależnie od spodziewanych obrotów w pierwszym roku funkcjonowania jest zobowiązany zarejestrować się dla potrzeb VAT w tym kraju. Obowiązek ten powinien zostać spełniony przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej.
Dopełnienie obowiązku rejestracyjnego dla potrzeb VAT przez przedsiębiorców, którzy noszą się z zamiarem rozpoczęcia działalności gospodarczej na Węgrzech, musi być bezwzględnie przestrzegane. Jak podkreślili Krzysztof Sachs, partner w dziale doradztwa podatkowego, oraz Roman Namysłowski, menedżer w dziale doradztwa firmy Ernst&Young, od tej reguły nie ma wyjątków, z tym że podatnicy, których obrót nie przekracza kwoty 4 mln forintów węgierskich (ok. 16 tys. euro) mogą wybrać status podmiotów zwolnionych. W konsekwencji podatnicy ci nie doliczają VAT do sprzedawanych towarów i świadczonych usług, a z drugiej strony nie przysługuje im prawo do odliczania podatku. Nabycie statusu podmiotu zwolnionego oznacza również brak konieczności składania deklaracji VAT.
Warto wiedzieć, że podatnicy, którzy nie dokonają rejestracji w przewidzianym w prawie węgierskim terminie, podlegają karze w wysokości 200 000 forintów węgierskich (ok. 800 euro).

Numery VAT

Z informacji specjalistów Ernst&Young wynika, że przedsiębiorcy na Węgrzech zobowiązani są także do składania odrębnych formularzy rejestracyjnych w celu uzyskania numeru identyfikacyjnego VAT UE, niezbędnego dla dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. W konsekwencji, podatnicy posługują się dwoma różnymi numerami: dla potrzeb transakcji krajowych oraz dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.
WAŻNE
Podatnicy prowadzący sprzedaż detaliczną zobowiązani są ewidencjonować sprzedaż przy użyciu kas rejestrujących. Wymóg ten nie dotyczy niektórych grup podatników (np. rolników sprzedających na bazarach) i usług finansowych.
WAŻNE
Kwotę zobowiązania podatkowego podatnicy muszą płacić w lokalnej walucie (tj. w forintach węgierskich).

Deklaracje podatkowe

– Podatnicy zobowiązani są do składania miesięcznych (w przypadku podmiotów, których kwota zobowiązania podatkowego z tytułu VAT przekroczyła 1 mln forintów węgierskich, ok. 4 tys. euro) lub kwartalnych deklaracji VAT (jeżeli limit ten nie został przekroczony) – wyjaśnia Krzysztof Sachs. Jednocześnie podkreślił, że podatnik zarejestrowany dla potrzeb VAT na Węgrzech dodatkowo składa informacje podsumowujące i deklaracje Intrastat w przypadku dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. W przeciwieństwie do wymogów obowiązujących w większości państw członkowskich, informacje podsumowujące wymagane są zarówno dla wewnątrzwspólnotowych nabyć, jak i wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Ograniczone prawo odliczenia

Podatnik na Węgrzech nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli nabywane towary bądź usługi są wykorzystywane na cele nie związane z działalnością gospodarczą (np. towary nabywane do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników). Na Węgrzech prawo do odliczenia nie przysługuje w przypadku: samochodów osobowych, paliwa silnikowego, opłat parkingowych, opłat drogowych, usług gastronomicznych, wydatków na reprezentację, usług telekomunikacyjnych (odliczenie przysługuje jedynie w odniesieniu do 50 proc. kwoty VAT).
Trzeba podkreślić, że podatek naliczony przy nabyciu samochodów nie podlega odliczeniu nawet wtedy, gdy jest przedmiotem długoterminowej opodatkowanej umowy leasingowej.

Zwrot podatku

– Węgry stosują bardzo rygorystyczne zasady zwrotu podlegającego odliczeniu podatku naliczonego. Po pierwsze, podatnicy muszą osiągnąć minimalną kwotę sprzedaży opodatkowanej, by wykazać, że nie są podatnikami biernymi, bądź też VAT od wydatków kapitałowych musi przewyższać VAT należny o kwotę 800 euro. Po drugie, VAT podlega zwrotowi jedynie w odniesieniu do faktur zapłaconych w całości. Podatek z faktur, które nie zostały jeszcze zapłacone, może zostać przeniesiony na następny okres rozliczeniowy – argumentuje Roman Namysłowski.
WAŻNE
W większości przypadków rejestracja dla potrzeb VAT na Węgrzech połączona jest z procedurą rejestracji firmy w sądzie rejestrowym. Wszelkie niezbędne dokumenty (m.in. wniosek rejestracyjny dotyczący VAT) przesyłane są do sądu, który następnie przekazuje je do właściwego urzędu skarbowego, w celu rejestracji spółki dla potrzeb VAT. Cały proces rejestracji spółki trwa do 45 dni, z tym że numer VAT firma otrzymuje już po kilku dniach. Jeśli kwota podatku naliczonego przekracza kwotę podatku należnego, podatnik może przenieść nadwyżkę na następny okres rozliczeniowy lub złożyć wniosek o zwrot w ciągu: 
- 45 dni od terminu złożenia zeznania VAT, jeśli nadwyżka VAT naliczonego przekracza kwotę 500 tys. forintów (ok. 2 tys. euro), 
- 30 dni od terminu złożenia zeznania VAT, jeśli próg ten nie zostanie osiągnięty.
Organy podatkowe mogą wstrzymać zwrot, jeśli uznają, że konieczne jest zbadanie podstawy do zwrotu. W przypadku wykazania, że zwrot jest uzasadniony, podatnik może żądać odsetek karnych w wysokości dwukrotności stopy podstawowej Banku Narodowego.

Kłopoty przedsiębiorców

Węgry nie wprowadziły niektórych przepisów opcyjnych i uproszczeń (np. wyłączenia przeniesienia przedsiębiorstwa z zakresu opodatkowania VAT), które miałyby mieć korzystny wpływ na działalność gospodarczą przedsiębiorców, umożliwiając im w ten sposób uzyskanie konkurencyjnej pozycji na rynku. Wprowadzono jednak kilka przepisów z korzyścią dla podatników, np. uproszczenie dla tzw. call-off stock i składy VAT. Jednak brak możliwości korzystania z innych rozwiązań, zwłaszcza ulgi na tzw. złe długi, oraz ograniczone możliwości korzystania z rozliczania podatku z tytułu importu towarów poprzez deklarację VAT, powoduje, że Węgry są krajem mniej atrakcyjnym dla inwestorów w porównaniu z krajami, które uproszczenia te wprowadziły.

Późna rejestracja

Dla podmiotów rozpoczynających działalność na Węgrzech istotne jest, że począwszy od 2006 r. na Węgrzech nie jest możliwa rejestracja z mocą wsteczną – podkreślają Eksperci Ernst&Young. Przedsiębiorcy mają prawo do odliczenia VAT, o ile są zarejestrowanymi podatnikami VAT. W związku z tym na podstawie obowiązujących przepisów nie jest możliwe odliczanie VAT z faktur wystawionych i otrzymanych przed datą rejestracji. Co prawda takie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niezgodne z przepisami unijnymi, niemniej jednak dochodzenie swoich praw może być długotrwałe. Z tego względu warto dokonać wszelkich formalności administracyjnych przed rozpoczęciem dokonywania jakichkolwiek zakupów dotyczących prowadzonej na Węgrzech działalności.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA