REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki rejestracyjne na Węgrzech

REKLAMA

Każdy podmiot rozpoczynający działalność na Węgrzech niezależnie od spodziewanych obrotów w pierwszym roku funkcjonowania jest zobowiązany zarejestrować się dla potrzeb VAT w tym kraju. Obowiązek ten powinien zostać spełniony przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej.
Dopełnienie obowiązku rejestracyjnego dla potrzeb VAT przez przedsiębiorców, którzy noszą się z zamiarem rozpoczęcia działalności gospodarczej na Węgrzech, musi być bezwzględnie przestrzegane. Jak podkreślili Krzysztof Sachs, partner w dziale doradztwa podatkowego, oraz Roman Namysłowski, menedżer w dziale doradztwa firmy Ernst&Young, od tej reguły nie ma wyjątków, z tym że podatnicy, których obrót nie przekracza kwoty 4 mln forintów węgierskich (ok. 16 tys. euro) mogą wybrać status podmiotów zwolnionych. W konsekwencji podatnicy ci nie doliczają VAT do sprzedawanych towarów i świadczonych usług, a z drugiej strony nie przysługuje im prawo do odliczania podatku. Nabycie statusu podmiotu zwolnionego oznacza również brak konieczności składania deklaracji VAT.
Warto wiedzieć, że podatnicy, którzy nie dokonają rejestracji w przewidzianym w prawie węgierskim terminie, podlegają karze w wysokości 200 000 forintów węgierskich (ok. 800 euro).

Numery VAT

Z informacji specjalistów Ernst&Young wynika, że przedsiębiorcy na Węgrzech zobowiązani są także do składania odrębnych formularzy rejestracyjnych w celu uzyskania numeru identyfikacyjnego VAT UE, niezbędnego dla dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. W konsekwencji, podatnicy posługują się dwoma różnymi numerami: dla potrzeb transakcji krajowych oraz dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.
WAŻNE
Podatnicy prowadzący sprzedaż detaliczną zobowiązani są ewidencjonować sprzedaż przy użyciu kas rejestrujących. Wymóg ten nie dotyczy niektórych grup podatników (np. rolników sprzedających na bazarach) i usług finansowych.
WAŻNE
Kwotę zobowiązania podatkowego podatnicy muszą płacić w lokalnej walucie (tj. w forintach węgierskich).

Deklaracje podatkowe

– Podatnicy zobowiązani są do składania miesięcznych (w przypadku podmiotów, których kwota zobowiązania podatkowego z tytułu VAT przekroczyła 1 mln forintów węgierskich, ok. 4 tys. euro) lub kwartalnych deklaracji VAT (jeżeli limit ten nie został przekroczony) – wyjaśnia Krzysztof Sachs. Jednocześnie podkreślił, że podatnik zarejestrowany dla potrzeb VAT na Węgrzech dodatkowo składa informacje podsumowujące i deklaracje Intrastat w przypadku dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. W przeciwieństwie do wymogów obowiązujących w większości państw członkowskich, informacje podsumowujące wymagane są zarówno dla wewnątrzwspólnotowych nabyć, jak i wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Ograniczone prawo odliczenia

Podatnik na Węgrzech nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli nabywane towary bądź usługi są wykorzystywane na cele nie związane z działalnością gospodarczą (np. towary nabywane do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników). Na Węgrzech prawo do odliczenia nie przysługuje w przypadku: samochodów osobowych, paliwa silnikowego, opłat parkingowych, opłat drogowych, usług gastronomicznych, wydatków na reprezentację, usług telekomunikacyjnych (odliczenie przysługuje jedynie w odniesieniu do 50 proc. kwoty VAT).
Trzeba podkreślić, że podatek naliczony przy nabyciu samochodów nie podlega odliczeniu nawet wtedy, gdy jest przedmiotem długoterminowej opodatkowanej umowy leasingowej.

Zwrot podatku

– Węgry stosują bardzo rygorystyczne zasady zwrotu podlegającego odliczeniu podatku naliczonego. Po pierwsze, podatnicy muszą osiągnąć minimalną kwotę sprzedaży opodatkowanej, by wykazać, że nie są podatnikami biernymi, bądź też VAT od wydatków kapitałowych musi przewyższać VAT należny o kwotę 800 euro. Po drugie, VAT podlega zwrotowi jedynie w odniesieniu do faktur zapłaconych w całości. Podatek z faktur, które nie zostały jeszcze zapłacone, może zostać przeniesiony na następny okres rozliczeniowy – argumentuje Roman Namysłowski.
WAŻNE
W większości przypadków rejestracja dla potrzeb VAT na Węgrzech połączona jest z procedurą rejestracji firmy w sądzie rejestrowym. Wszelkie niezbędne dokumenty (m.in. wniosek rejestracyjny dotyczący VAT) przesyłane są do sądu, który następnie przekazuje je do właściwego urzędu skarbowego, w celu rejestracji spółki dla potrzeb VAT. Cały proces rejestracji spółki trwa do 45 dni, z tym że numer VAT firma otrzymuje już po kilku dniach. Jeśli kwota podatku naliczonego przekracza kwotę podatku należnego, podatnik może przenieść nadwyżkę na następny okres rozliczeniowy lub złożyć wniosek o zwrot w ciągu: 
- 45 dni od terminu złożenia zeznania VAT, jeśli nadwyżka VAT naliczonego przekracza kwotę 500 tys. forintów (ok. 2 tys. euro), 
- 30 dni od terminu złożenia zeznania VAT, jeśli próg ten nie zostanie osiągnięty.
Organy podatkowe mogą wstrzymać zwrot, jeśli uznają, że konieczne jest zbadanie podstawy do zwrotu. W przypadku wykazania, że zwrot jest uzasadniony, podatnik może żądać odsetek karnych w wysokości dwukrotności stopy podstawowej Banku Narodowego.

Kłopoty przedsiębiorców

Węgry nie wprowadziły niektórych przepisów opcyjnych i uproszczeń (np. wyłączenia przeniesienia przedsiębiorstwa z zakresu opodatkowania VAT), które miałyby mieć korzystny wpływ na działalność gospodarczą przedsiębiorców, umożliwiając im w ten sposób uzyskanie konkurencyjnej pozycji na rynku. Wprowadzono jednak kilka przepisów z korzyścią dla podatników, np. uproszczenie dla tzw. call-off stock i składy VAT. Jednak brak możliwości korzystania z innych rozwiązań, zwłaszcza ulgi na tzw. złe długi, oraz ograniczone możliwości korzystania z rozliczania podatku z tytułu importu towarów poprzez deklarację VAT, powoduje, że Węgry są krajem mniej atrakcyjnym dla inwestorów w porównaniu z krajami, które uproszczenia te wprowadziły.

Późna rejestracja

Dla podmiotów rozpoczynających działalność na Węgrzech istotne jest, że począwszy od 2006 r. na Węgrzech nie jest możliwa rejestracja z mocą wsteczną – podkreślają Eksperci Ernst&Young. Przedsiębiorcy mają prawo do odliczenia VAT, o ile są zarejestrowanymi podatnikami VAT. W związku z tym na podstawie obowiązujących przepisów nie jest możliwe odliczanie VAT z faktur wystawionych i otrzymanych przed datą rejestracji. Co prawda takie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niezgodne z przepisami unijnymi, niemniej jednak dochodzenie swoich praw może być długotrwałe. Z tego względu warto dokonać wszelkich formalności administracyjnych przed rozpoczęciem dokonywania jakichkolwiek zakupów dotyczących prowadzonej na Węgrzech działalności.

Ewa Matyszewska
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA