REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki rejestracyjne na Węgrzech

REKLAMA

Każdy podmiot rozpoczynający działalność na Węgrzech niezależnie od spodziewanych obrotów w pierwszym roku funkcjonowania jest zobowiązany zarejestrować się dla potrzeb VAT w tym kraju. Obowiązek ten powinien zostać spełniony przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej.
Dopełnienie obowiązku rejestracyjnego dla potrzeb VAT przez przedsiębiorców, którzy noszą się z zamiarem rozpoczęcia działalności gospodarczej na Węgrzech, musi być bezwzględnie przestrzegane. Jak podkreślili Krzysztof Sachs, partner w dziale doradztwa podatkowego, oraz Roman Namysłowski, menedżer w dziale doradztwa firmy Ernst&Young, od tej reguły nie ma wyjątków, z tym że podatnicy, których obrót nie przekracza kwoty 4 mln forintów węgierskich (ok. 16 tys. euro) mogą wybrać status podmiotów zwolnionych. W konsekwencji podatnicy ci nie doliczają VAT do sprzedawanych towarów i świadczonych usług, a z drugiej strony nie przysługuje im prawo do odliczania podatku. Nabycie statusu podmiotu zwolnionego oznacza również brak konieczności składania deklaracji VAT.
Warto wiedzieć, że podatnicy, którzy nie dokonają rejestracji w przewidzianym w prawie węgierskim terminie, podlegają karze w wysokości 200 000 forintów węgierskich (ok. 800 euro).

Numery VAT

Z informacji specjalistów Ernst&Young wynika, że przedsiębiorcy na Węgrzech zobowiązani są także do składania odrębnych formularzy rejestracyjnych w celu uzyskania numeru identyfikacyjnego VAT UE, niezbędnego dla dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. W konsekwencji, podatnicy posługują się dwoma różnymi numerami: dla potrzeb transakcji krajowych oraz dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.
WAŻNE
Podatnicy prowadzący sprzedaż detaliczną zobowiązani są ewidencjonować sprzedaż przy użyciu kas rejestrujących. Wymóg ten nie dotyczy niektórych grup podatników (np. rolników sprzedających na bazarach) i usług finansowych.
WAŻNE
Kwotę zobowiązania podatkowego podatnicy muszą płacić w lokalnej walucie (tj. w forintach węgierskich).

Deklaracje podatkowe

– Podatnicy zobowiązani są do składania miesięcznych (w przypadku podmiotów, których kwota zobowiązania podatkowego z tytułu VAT przekroczyła 1 mln forintów węgierskich, ok. 4 tys. euro) lub kwartalnych deklaracji VAT (jeżeli limit ten nie został przekroczony) – wyjaśnia Krzysztof Sachs. Jednocześnie podkreślił, że podatnik zarejestrowany dla potrzeb VAT na Węgrzech dodatkowo składa informacje podsumowujące i deklaracje Intrastat w przypadku dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. W przeciwieństwie do wymogów obowiązujących w większości państw członkowskich, informacje podsumowujące wymagane są zarówno dla wewnątrzwspólnotowych nabyć, jak i wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Ograniczone prawo odliczenia

Podatnik na Węgrzech nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli nabywane towary bądź usługi są wykorzystywane na cele nie związane z działalnością gospodarczą (np. towary nabywane do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników). Na Węgrzech prawo do odliczenia nie przysługuje w przypadku: samochodów osobowych, paliwa silnikowego, opłat parkingowych, opłat drogowych, usług gastronomicznych, wydatków na reprezentację, usług telekomunikacyjnych (odliczenie przysługuje jedynie w odniesieniu do 50 proc. kwoty VAT).
Trzeba podkreślić, że podatek naliczony przy nabyciu samochodów nie podlega odliczeniu nawet wtedy, gdy jest przedmiotem długoterminowej opodatkowanej umowy leasingowej.

Zwrot podatku

– Węgry stosują bardzo rygorystyczne zasady zwrotu podlegającego odliczeniu podatku naliczonego. Po pierwsze, podatnicy muszą osiągnąć minimalną kwotę sprzedaży opodatkowanej, by wykazać, że nie są podatnikami biernymi, bądź też VAT od wydatków kapitałowych musi przewyższać VAT należny o kwotę 800 euro. Po drugie, VAT podlega zwrotowi jedynie w odniesieniu do faktur zapłaconych w całości. Podatek z faktur, które nie zostały jeszcze zapłacone, może zostać przeniesiony na następny okres rozliczeniowy – argumentuje Roman Namysłowski.
WAŻNE
W większości przypadków rejestracja dla potrzeb VAT na Węgrzech połączona jest z procedurą rejestracji firmy w sądzie rejestrowym. Wszelkie niezbędne dokumenty (m.in. wniosek rejestracyjny dotyczący VAT) przesyłane są do sądu, który następnie przekazuje je do właściwego urzędu skarbowego, w celu rejestracji spółki dla potrzeb VAT. Cały proces rejestracji spółki trwa do 45 dni, z tym że numer VAT firma otrzymuje już po kilku dniach. Jeśli kwota podatku naliczonego przekracza kwotę podatku należnego, podatnik może przenieść nadwyżkę na następny okres rozliczeniowy lub złożyć wniosek o zwrot w ciągu: 
- 45 dni od terminu złożenia zeznania VAT, jeśli nadwyżka VAT naliczonego przekracza kwotę 500 tys. forintów (ok. 2 tys. euro), 
- 30 dni od terminu złożenia zeznania VAT, jeśli próg ten nie zostanie osiągnięty.
Organy podatkowe mogą wstrzymać zwrot, jeśli uznają, że konieczne jest zbadanie podstawy do zwrotu. W przypadku wykazania, że zwrot jest uzasadniony, podatnik może żądać odsetek karnych w wysokości dwukrotności stopy podstawowej Banku Narodowego.

Kłopoty przedsiębiorców

Węgry nie wprowadziły niektórych przepisów opcyjnych i uproszczeń (np. wyłączenia przeniesienia przedsiębiorstwa z zakresu opodatkowania VAT), które miałyby mieć korzystny wpływ na działalność gospodarczą przedsiębiorców, umożliwiając im w ten sposób uzyskanie konkurencyjnej pozycji na rynku. Wprowadzono jednak kilka przepisów z korzyścią dla podatników, np. uproszczenie dla tzw. call-off stock i składy VAT. Jednak brak możliwości korzystania z innych rozwiązań, zwłaszcza ulgi na tzw. złe długi, oraz ograniczone możliwości korzystania z rozliczania podatku z tytułu importu towarów poprzez deklarację VAT, powoduje, że Węgry są krajem mniej atrakcyjnym dla inwestorów w porównaniu z krajami, które uproszczenia te wprowadziły.

Późna rejestracja

Dla podmiotów rozpoczynających działalność na Węgrzech istotne jest, że począwszy od 2006 r. na Węgrzech nie jest możliwa rejestracja z mocą wsteczną – podkreślają Eksperci Ernst&Young. Przedsiębiorcy mają prawo do odliczenia VAT, o ile są zarejestrowanymi podatnikami VAT. W związku z tym na podstawie obowiązujących przepisów nie jest możliwe odliczanie VAT z faktur wystawionych i otrzymanych przed datą rejestracji. Co prawda takie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niezgodne z przepisami unijnymi, niemniej jednak dochodzenie swoich praw może być długotrwałe. Z tego względu warto dokonać wszelkich formalności administracyjnych przed rozpoczęciem dokonywania jakichkolwiek zakupów dotyczących prowadzonej na Węgrzech działalności.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA