REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie podatki zapłaci spółka na Litwie

REKLAMA

Przedsiębiorstwa zarejestrowane na Litwie są opodatkowane w tym kraju od całości swoich światowych dochodów. Natomiast przedsiębiorcy niebędący litewskimi rezydentami są opodatkowani podatkiem dochodowym wyłącznie od dochodu wygenerowanego na Litwie. Polski przedsiębiorca podlega opodatkowaniu na Litwie podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT), jeśli prowadzi tam działalność za pośrednictwem stałej placówki (zakładu).
Sylwia Migdał, doradca podatkowy Ernst & Young, wyjaśnia, że określenie zakład obejmuje w szczególności filię, biuro, zakład fabryczny, warsztat i miejsce wydobywania zasobów naturalnych. Zgodnie z polsko-litewską umową o unikaniu podwójnego opodatkowania (umowa) prace budowlane, montażowe lub instalacyjne albo działalność nadzorcza lub doradcza z nimi związana stanowi zakład, gdy trwają dłużej niż dziewięć miesięcy.
– Zasady opodatkowania działalności prowadzonej za pośrednictwem zakładu są co do zasady takie same jak zasady opodatkowania spółki litewskiej. W przypadku zakładu przy obliczaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu na Litwie można jednak uwzględnić ponoszone przez centralę koszty administracyjne i koszty zarządu związane z dochodem generowanym przez zakład – dodaje Sylwia Migdał.

WAŻNE
Pobrany na Litwie podatek u źródła od wypłacanych dywidend, należności licencyjnych lub odsetek podlega w Polsce potrąceniu od podatku osoby otrzymującej należności. Potrącenie takie nie może przekroczyć tej części podatku, jaka jest należna w Polsce od otrzymanego z Litwy dochodu.

Obowiązki rejestracyjne

Przedsiębiorca ma obowiązek zarejestrować się w miejscowym urzędzie skarbowym jako podatnik i płatnik składek ubezpieczeniowych oraz uzyskać stosowne numery identyfikacyjne w ciągu 5 dni od daty rejestracji w rejestrze przedsiębiorstw (zakłady zagranicznych przedsiębiorstw – w ciągu 5 dni od rozpoczęcia działalności na Litwie). Każda zmiana danych powinna być zgłoszona do rejestru w ciągu 5 dni od dokonania zmiany.

WAŻNE
Opodatkowany na Litwie zysk zakładu jest zwolniony z opodatkowania w Polsce. Dlatego straty zakładu litewskiego nie mogą zostać rozliczone z dochodem osiągniętym z tytułu działalności prowadzonej na terytorium Polski. Strata podlega rozliczeniu z dochodem opodatkowanym na Litwie zgodnie z tamtejszymi regulacjami.

Wysokość podatku

Standardowa stawka CIT na Litwie wynosi 15 proc. Małe przedsiębiorstwa o rocznym dochodzie nieprzekraczającym 500 000 litów litewskich (LTL) stanowiących równowartość 144 810 euro i średnim zatrudnieniu w roku poniżej 10 osób stosują obniżoną 13-proc. stawkę CIT. Ponadto spółki zatrudniające poniżej 10 osób i rocznym dochodzie nieprzekraczającym 1 000 000 LTL (równowartość 289 620 euro) mogą stosować 0-proc. stawkę podatku dla kwoty 25 000 LTL (ok. 7240 euro) i 15 proc. dla pozostałej części dochodu.
Sylwia Migdał zwraca uwagę na fakt, że mimo iż nominalnie stawka CIT na Litwie jest niższa niż w Polsce, to na Litwie występują dodatkowe obciążenia związane z koniecznością płacenia tzw. tymczasowego podatku społecznego. W 2006 roku wynosi on 4 proc. dochodu podlegającego opodatkowaniu, w 2007 roku będzie wynosił 3 proc. Podstawa opodatkowania tymczasowym podatkiem społecznym jest taka sama jak podstawa opodatkowania CIT.
Określone rodzaje należności wypłacanych przez podmioty litewskie podmiotom zagranicznym podlegają podatkowi u źródła. Podstawowe stawki wynoszą: 
- 10 proc. – należności licencyjne, odsetki, należność za know-how, wynagrodzenie z tytułu sprzedaży lub wynajmu nieruchomości położonej na Litwie, 
- 15 proc. – dywidendy. Dywidenda wypłacana przez litewską spółkę nie podlega podatkowi u źródła, jeśli otrzymującym dywidendę jest spółka (niemająca siedziby w raju podatkowym) posiadająca co najmniej 10 proc. udziałów przez okres co najmniej 12 miesięcy.
Jednocześnie dodaje, że w przypadku płatności litewskiego podmiotu na rzecz polskiego rezydenta dywidend pobrany u źródła podatek nie może przekraczać 5 proc. – jeśli polski podmiot ma co najmniej 25 proc. udziałów w czeskiej spółce lub 15 proc. w pozostałych przypadkach. Ze względu na fakt, że podstawowa stawka podatku od dywidend wynosi 15 proc. oraz na opisywane zwolnienie dywidend z CIT, postanowienia umowy znajdą faktyczne zastosowanie jedynie w przypadku posiadania co najmniej 25 proc. udziałów przez okres nieprzekraczający roku (obniżenie stawki podatku u źródła z 15 proc. do 5 proc.).

WAŻNE
Podstawowa stawka CIT wynosi na Litwie 15 proc. Dodatkowo trzeba zapłacić 4-proc. podatek społeczny.

Stawka podatku u źródła od odsetek oraz należności licencyjnych wynikająca z umowy jest równa stawce wynikającej z lokalnych przepisów (wynosi 10 proc.).
Postanowienia dyrektywy 2003/49/WE w sprawie wspólnego opodatkowania odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych państw członkowskich zaczną w pełni obowiązywać na Litwie od 2011 roku.
Dochód do opodatkowania

Na Litwie podstawę opodatkowania CIT stanowi kwota przychodów pomniejszona o koszty ich uzyskania. Jak wyjaśnia Sylwia Migdał z Ernst & Young, do przychodów podatkowych nie zalicza się jednak dywidend, odszkodowań uzyskanych od litewskich ubezpieczycieli do wysokości nieprzekraczającej wartości poniesionej szkody, otrzymanych opłat karnych. Przy spełnieniu pewnych warunków nie stanowi również przychodu podatkowego wynik z aktualizacji wyceny środków trwałych.

WAŻNE
Opodatkowany na Litwie dochód ze sprzedaży lub wynajmu nieruchomości jest zwolniony z opodatkowania w Polsce.

Z kosztów podatkowych należy wyłączyć natomiast m.in. odsetki i ujemne różnice kursowe od pożyczek udzielonych przez podmioty powiązane w części, w jakiej pożyczka przekracza czterokrotność kapitałów spółki, koszty poniesione na rzecz podmiotów z rajów podatkowych, chyba że podatnik litewski jest w stanie wykazać, że określone warunki potwierdzające ekonomiczne uzasadnienie takiej transakcji zostały spełnione. Również tymczasowy podatek społeczny nie stanowi kosztu podatkowego.

WAŻNE
Przedsiębiorstwa zarejestrowane i działające na Litwie w Wolnych Strefach Ekonomicznych mogą starać się o całkowite zwolnienie z podatku dochodowego na okres 6 lat i 50-proc. obniżenie podatku na dalsze 10 lat. Ta ulga podatkowa dostępna jest jednak wyłącznie dla podmiotów, które dokonają inwestycji w środki trwałe o wartości co najmniej 1 mln euro i co najmniej 75 proc. ich dochodów pochodzi z produkcji, przetwarzania, magazynowania i sprzedaży hurtowej towarów przechowywanych na terenie strefy oraz z usług związanych z taką działalnością.

Straty podatkowe

Co do zasady straty podatkowe mogą zostać rozliczone przez spółkę litewską w ciągu 5 następujących po sobie latach podatkowych. Należy jednak zwrócić uwagę na szczególne regulacje dotyczące strat powstałych na skutek sprzedaży papierów wartościowych lub instrumentów pochodnych. Straty takie mogą być rozliczane przez okres 3 lat wyłącznie z zyskiem powstałym na sprzedaży papierów wartościowych lub instrumentów pochodnych.
Na Litwie nie występuje koncepcja podatkowej grupy kapitałowej (nie ma możliwości rozliczania strat spółek zależnych).

PRZYKŁAD
– W przypadku płatności na rzecz polskich rezydentów zastosowanie znajdzie polsko-litewska umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zgodnie z nią polscy rezydenci mogą również podlegać opodatkowaniu na Litwie od dochodów ze sprzedaży lub wynajmu nieruchomości położonej na terytorium Litwy (lub sprzedaży udziałów w spółce, której mienie się składa głównie z takiego majątku) oraz określonych dochodów innego rodzaju, np. płatności leasingowych, dywidend, odsetek i należności licencyjnych wypłacanych przez podmioty litewskie – wyjaśnia Sylwia Migdał.

PRZYKŁAD
Litewska spółka Alfa osiągnęła w 2006 roku dochód podatkowy 700 000 LTL. Zobowiązanie z tytułu CIT za 2006 rok wyniesie 101 250 LTL (0 proc. x 25 000 + 15 proc. x 675 000).

Oprac. Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA