REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kwalifikować koszty finansowane ze środków funduszy strukturalnych - realizacja zasady "wydatki rzeczywiście poniesione"

REKLAMA

Rozporządzenie Komisji zostało wydane z myślą o wszystkich krajach unijnych korzystających z bezzwrotnej pomocy. Przepisy tej regulacji prawnej w niektórych miejscach odwołują się do wewnętrznych przepisów poszczególnych krajów UE, stwierdzając, że mogą one być stosowane, jeśli są bardziej restrykcyjne.

WAŻNE!
W procesie kwalifikowania kosztów można korzystać z wewnętrznych przepisów poszczególnego państwa członkowskiego, o ile są one bardziej restrykcyjne niż w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 448/2004.

Przepisy rozporządzenia Komisji wymieniają 12 zasad (patrz „MONITOR księgowego” nr 17/2006) kwalifikowania kosztów. Pierwsza z nich dotyczy kwestii rzeczywistego ponoszenia wydatków przez jednostkę korzystającą z pomocy unijnej.

Zasada nr 1 – Wydatki rzeczywiście ponoszone

Zasada ta opisuje następujące zagadnienia dotyczące kwalifikowalności:
1) płatności ponoszone przez beneficjentów końcowych,
2) koszty amortyzacji,
3) wkład rzeczowy,
4) koszty ogólne,
5) dowody wydatków,
6) podwykonawstwo.

Ad 1. Płatności ponoszone przez beneficjentów końcowych
Koszty w projekcie, co do zasady, są realizowane w postaci płatności gotówkowych. Istnieje jednak odstępstwo od tej reguły – zgodnie z rozporządzeniem wydatek kwalifikowalny mogą stanowić również, przy zachowaniu określonych zasad, koszty amortyzacji, koszty ogólne oraz wkład rzeczowy.

Ad 2. Koszty amortyzacji
Koszty amortyzacji nieruchomości lub wyposażenia mogą być uznane za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy (zasada nr 1 ust. 1 pkt 6), kiedy są bezpośrednio powiązane z celami projektu oraz spełnione są następujące warunki:
• dotacja krajowa lub wspólnotowa nie służyła nabyciu w całości środka trwałego,
• koszt amortyzacji jest obliczany zgodnie z właściwymi zasadami rachunkowości stosowanymi w danym kraju (na gruncie prawa polskiego zasady te określa ustawa o rachunkowości),
• koszt odnosi się wyłącznie do okresu współfinansowania danego projektu.

PRZYKŁAD
Na potrzeby projektu użytkowany jest komputer. Zakup użytkowanego komputera został sfinansowany ze środków własnych podmiotu, zatem odpisy amortyzacyjne mogą stanowić koszt kwalifikowalny.
Jeżeli sprzęt używany na potrzeby realizacji projektu jest używany również do innych celów, należy określić metodę obliczania, w jakiej proporcji użytkowany jest sprzęt na poszczególne cele.

Ad 3. Wkład rzeczowy
Beneficjent może ponosić koszty na rzecz projektu również w postaci wkładu rzeczowego (zasada nr 1 ust. 1 pkt 7). Za wkład rzeczowy uważa się wniesienie określonych składników majątku do projektu, niepowodujące powstania faktycznego wydatku pieniężnego.
Jako wkład rzeczowy mogą być wnoszone nieruchomości, wyposażenie lub materiały, badania, działalność zawodowa (specjalistyczna) lub nieodpłatna dobrowolna praca.
W przypadku wnoszenia na rzecz projektu wkładu rzeczowego konieczne jest przestrzeganie następujących warunków:
• wkłady rzeczowe nie są dokonywane w odniesieniu do działań inżynierii finansowej określonych w zasadach 8–10 rozporządzenia (o zasadach tych będzie mowa w kolejnych częściach cyklu),
• ich wartość będzie mogła być poddana niezależnej ocenie i audytowi niezależnej jednostki.

PRZYKŁAD
W ramach projektu jako wkład rzeczowy wnoszona jest praca wolontariusza. Wolontariusz wykonuje prace związane z projektem przez 8 godzin tygodniowo. Beneficjent zobowiązany jest przedstawić dowody zrealizowania wkładu rzeczowego i jego wysokości.

Poświadczeniem wartości takiego wydatku może być:
– karta czasu pracy podpisana przez wolontariusza oraz jego przełożonego wraz z pieczątką i datą. Z opisu pracy ma wynikać, że wolontariusz brał udział w pracach związanych z wdrażaniem i realizacją projektu przez dany okres,
– obliczenie stawki godzinowej dla wolontariusza w oparciu o stawki, które są przyjęte dla tego typu prac.
W przypadku udostępnienia gruntów lub budynków ich wartość musi być poświadczona przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego w rozumieniu ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub upoważniony organ administracyjny. Koszt takiej wyceny jest kosztem kwalifikowalnym.

Ad 4. Koszty ogólne
Koszty ogólne są kwalifikowanymi wydatkami (zasada nr 1 ust. 1 pkt 8), pod warunkiem, że:
• oparte są na kosztach rzeczywistych, ponoszonych w związku z wykonywaniem projektu,
• zostaną wyodrębnione (obliczone) jako odpowiednia proporcja kosztów stałych związanych bezpośrednio z realizacją projektu, zgodnie z należycie uzasadnioną, rzetelną i bezstronną metodologią; uzasadnienie zastosowanej proporcji kosztów musi zostać wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu (za ich prawidłowe określenie odpowiada beneficjent).

PRZYKŁAD
Beneficjent dzierżawi teren o powierzchni 1000 m2 za 5000 zł miesięcznie. Projekt jest realizowany na powierzchni 250 m2, czyli na 25% całkowitej powierzchni dzierżawionego terenu. Beneficjent przedstawia dowód opłacenia czynszu dzierżawy, z którego koszt kwalifikowalny stanowi 25%, czyli 1250 zł.

Ad 5. Dowody wydatków
Pomoc na rzecz beneficjenta odnosi się do wydatków faktycznie poniesionych, potwierdzonych za pomocą odpowiednich dokumentów. Dokumentami tymi są otrzymane faktury lub – gdy otrzymanie faktury nie jest możliwe – także inne dowody księgowe o równorzędnej wartości dowodowej z kopiami dowodów zapłaty.
Należy pamiętać, że bardziej szczegółowe zasady potwierdzania poniesionych wydatków mogą zostać ustalone przez instytucje zarządzające poszczególnymi programami operacyjnymi.

Ad 6. Podwykonawstwo
Koszty wynikające z umów podwykonawstwa stanowią koszt kwalifikowany (zasada nr 1 ust. 3). Wyjątkiem od tej reguły są te umowy, które:
• podnoszą koszty wykonania projektu bez proporcjonalnego podniesienia jego wartości,
• określają płatność jako procent całkowitego kosztu projektu, chyba że płatność zostanie uzasadniona przez końcowego beneficjenta w stosunku do rzeczywistej wartości wykonanej pracy lub świadczonych usług.

• rozporządzenie Komisji Europejskiej (WE) nr 448/2004 z 10 marca 2004 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działanie współfinansowane z funduszy strukturalnych i uchylające rozporządzenia (WE) nr 1145/2003 (Dz.U. UE. L. z 2004 r. Nr 72 str. 66, Numer Celex: 32004R0448)
• ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami – j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA