REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kwalifikować koszty finansowane ze środków funduszy strukturalnych - realizacja zasady "wydatki rzeczywiście poniesione"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozporządzenie Komisji zostało wydane z myślą o wszystkich krajach unijnych korzystających z bezzwrotnej pomocy. Przepisy tej regulacji prawnej w niektórych miejscach odwołują się do wewnętrznych przepisów poszczególnych krajów UE, stwierdzając, że mogą one być stosowane, jeśli są bardziej restrykcyjne.

WAŻNE!
W procesie kwalifikowania kosztów można korzystać z wewnętrznych przepisów poszczególnego państwa członkowskiego, o ile są one bardziej restrykcyjne niż w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 448/2004.

Przepisy rozporządzenia Komisji wymieniają 12 zasad (patrz „MONITOR księgowego” nr 17/2006) kwalifikowania kosztów. Pierwsza z nich dotyczy kwestii rzeczywistego ponoszenia wydatków przez jednostkę korzystającą z pomocy unijnej.

Zasada nr 1 – Wydatki rzeczywiście ponoszone

Zasada ta opisuje następujące zagadnienia dotyczące kwalifikowalności:
1) płatności ponoszone przez beneficjentów końcowych,
2) koszty amortyzacji,
3) wkład rzeczowy,
4) koszty ogólne,
5) dowody wydatków,
6) podwykonawstwo.

Ad 1. Płatności ponoszone przez beneficjentów końcowych
Koszty w projekcie, co do zasady, są realizowane w postaci płatności gotówkowych. Istnieje jednak odstępstwo od tej reguły – zgodnie z rozporządzeniem wydatek kwalifikowalny mogą stanowić również, przy zachowaniu określonych zasad, koszty amortyzacji, koszty ogólne oraz wkład rzeczowy.

Ad 2. Koszty amortyzacji
Koszty amortyzacji nieruchomości lub wyposażenia mogą być uznane za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy (zasada nr 1 ust. 1 pkt 6), kiedy są bezpośrednio powiązane z celami projektu oraz spełnione są następujące warunki:
• dotacja krajowa lub wspólnotowa nie służyła nabyciu w całości środka trwałego,
• koszt amortyzacji jest obliczany zgodnie z właściwymi zasadami rachunkowości stosowanymi w danym kraju (na gruncie prawa polskiego zasady te określa ustawa o rachunkowości),
• koszt odnosi się wyłącznie do okresu współfinansowania danego projektu.

PRZYKŁAD
Na potrzeby projektu użytkowany jest komputer. Zakup użytkowanego komputera został sfinansowany ze środków własnych podmiotu, zatem odpisy amortyzacyjne mogą stanowić koszt kwalifikowalny.
Jeżeli sprzęt używany na potrzeby realizacji projektu jest używany również do innych celów, należy określić metodę obliczania, w jakiej proporcji użytkowany jest sprzęt na poszczególne cele.

Ad 3. Wkład rzeczowy
Beneficjent może ponosić koszty na rzecz projektu również w postaci wkładu rzeczowego (zasada nr 1 ust. 1 pkt 7). Za wkład rzeczowy uważa się wniesienie określonych składników majątku do projektu, niepowodujące powstania faktycznego wydatku pieniężnego.
Jako wkład rzeczowy mogą być wnoszone nieruchomości, wyposażenie lub materiały, badania, działalność zawodowa (specjalistyczna) lub nieodpłatna dobrowolna praca.
W przypadku wnoszenia na rzecz projektu wkładu rzeczowego konieczne jest przestrzeganie następujących warunków:
• wkłady rzeczowe nie są dokonywane w odniesieniu do działań inżynierii finansowej określonych w zasadach 8–10 rozporządzenia (o zasadach tych będzie mowa w kolejnych częściach cyklu),
• ich wartość będzie mogła być poddana niezależnej ocenie i audytowi niezależnej jednostki.

PRZYKŁAD
W ramach projektu jako wkład rzeczowy wnoszona jest praca wolontariusza. Wolontariusz wykonuje prace związane z projektem przez 8 godzin tygodniowo. Beneficjent zobowiązany jest przedstawić dowody zrealizowania wkładu rzeczowego i jego wysokości.

Poświadczeniem wartości takiego wydatku może być:
– karta czasu pracy podpisana przez wolontariusza oraz jego przełożonego wraz z pieczątką i datą. Z opisu pracy ma wynikać, że wolontariusz brał udział w pracach związanych z wdrażaniem i realizacją projektu przez dany okres,
– obliczenie stawki godzinowej dla wolontariusza w oparciu o stawki, które są przyjęte dla tego typu prac.
W przypadku udostępnienia gruntów lub budynków ich wartość musi być poświadczona przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego w rozumieniu ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub upoważniony organ administracyjny. Koszt takiej wyceny jest kosztem kwalifikowalnym.

Ad 4. Koszty ogólne
Koszty ogólne są kwalifikowanymi wydatkami (zasada nr 1 ust. 1 pkt 8), pod warunkiem, że:
• oparte są na kosztach rzeczywistych, ponoszonych w związku z wykonywaniem projektu,
• zostaną wyodrębnione (obliczone) jako odpowiednia proporcja kosztów stałych związanych bezpośrednio z realizacją projektu, zgodnie z należycie uzasadnioną, rzetelną i bezstronną metodologią; uzasadnienie zastosowanej proporcji kosztów musi zostać wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu (za ich prawidłowe określenie odpowiada beneficjent).

PRZYKŁAD
Beneficjent dzierżawi teren o powierzchni 1000 m2 za 5000 zł miesięcznie. Projekt jest realizowany na powierzchni 250 m2, czyli na 25% całkowitej powierzchni dzierżawionego terenu. Beneficjent przedstawia dowód opłacenia czynszu dzierżawy, z którego koszt kwalifikowalny stanowi 25%, czyli 1250 zł.

Ad 5. Dowody wydatków
Pomoc na rzecz beneficjenta odnosi się do wydatków faktycznie poniesionych, potwierdzonych za pomocą odpowiednich dokumentów. Dokumentami tymi są otrzymane faktury lub – gdy otrzymanie faktury nie jest możliwe – także inne dowody księgowe o równorzędnej wartości dowodowej z kopiami dowodów zapłaty.
Należy pamiętać, że bardziej szczegółowe zasady potwierdzania poniesionych wydatków mogą zostać ustalone przez instytucje zarządzające poszczególnymi programami operacyjnymi.

Ad 6. Podwykonawstwo
Koszty wynikające z umów podwykonawstwa stanowią koszt kwalifikowany (zasada nr 1 ust. 3). Wyjątkiem od tej reguły są te umowy, które:
• podnoszą koszty wykonania projektu bez proporcjonalnego podniesienia jego wartości,
• określają płatność jako procent całkowitego kosztu projektu, chyba że płatność zostanie uzasadniona przez końcowego beneficjenta w stosunku do rzeczywistej wartości wykonanej pracy lub świadczonych usług.

• rozporządzenie Komisji Europejskiej (WE) nr 448/2004 z 10 marca 2004 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działanie współfinansowane z funduszy strukturalnych i uchylające rozporządzenia (WE) nr 1145/2003 (Dz.U. UE. L. z 2004 r. Nr 72 str. 66, Numer Celex: 32004R0448)
• ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami – j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA