REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kwalifikować koszty finansowane ze środków funduszy strukturalnych - realizacja zasady "wydatki rzeczywiście poniesione"

REKLAMA

Rozporządzenie Komisji zostało wydane z myślą o wszystkich krajach unijnych korzystających z bezzwrotnej pomocy. Przepisy tej regulacji prawnej w niektórych miejscach odwołują się do wewnętrznych przepisów poszczególnych krajów UE, stwierdzając, że mogą one być stosowane, jeśli są bardziej restrykcyjne.

WAŻNE!
W procesie kwalifikowania kosztów można korzystać z wewnętrznych przepisów poszczególnego państwa członkowskiego, o ile są one bardziej restrykcyjne niż w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 448/2004.

Przepisy rozporządzenia Komisji wymieniają 12 zasad (patrz „MONITOR księgowego” nr 17/2006) kwalifikowania kosztów. Pierwsza z nich dotyczy kwestii rzeczywistego ponoszenia wydatków przez jednostkę korzystającą z pomocy unijnej.

Zasada nr 1 – Wydatki rzeczywiście ponoszone

Zasada ta opisuje następujące zagadnienia dotyczące kwalifikowalności:
1) płatności ponoszone przez beneficjentów końcowych,
2) koszty amortyzacji,
3) wkład rzeczowy,
4) koszty ogólne,
5) dowody wydatków,
6) podwykonawstwo.

Ad 1. Płatności ponoszone przez beneficjentów końcowych
Koszty w projekcie, co do zasady, są realizowane w postaci płatności gotówkowych. Istnieje jednak odstępstwo od tej reguły – zgodnie z rozporządzeniem wydatek kwalifikowalny mogą stanowić również, przy zachowaniu określonych zasad, koszty amortyzacji, koszty ogólne oraz wkład rzeczowy.

Ad 2. Koszty amortyzacji
Koszty amortyzacji nieruchomości lub wyposażenia mogą być uznane za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy (zasada nr 1 ust. 1 pkt 6), kiedy są bezpośrednio powiązane z celami projektu oraz spełnione są następujące warunki:
• dotacja krajowa lub wspólnotowa nie służyła nabyciu w całości środka trwałego,
• koszt amortyzacji jest obliczany zgodnie z właściwymi zasadami rachunkowości stosowanymi w danym kraju (na gruncie prawa polskiego zasady te określa ustawa o rachunkowości),
• koszt odnosi się wyłącznie do okresu współfinansowania danego projektu.

PRZYKŁAD
Na potrzeby projektu użytkowany jest komputer. Zakup użytkowanego komputera został sfinansowany ze środków własnych podmiotu, zatem odpisy amortyzacyjne mogą stanowić koszt kwalifikowalny.
Jeżeli sprzęt używany na potrzeby realizacji projektu jest używany również do innych celów, należy określić metodę obliczania, w jakiej proporcji użytkowany jest sprzęt na poszczególne cele.

Ad 3. Wkład rzeczowy
Beneficjent może ponosić koszty na rzecz projektu również w postaci wkładu rzeczowego (zasada nr 1 ust. 1 pkt 7). Za wkład rzeczowy uważa się wniesienie określonych składników majątku do projektu, niepowodujące powstania faktycznego wydatku pieniężnego.
Jako wkład rzeczowy mogą być wnoszone nieruchomości, wyposażenie lub materiały, badania, działalność zawodowa (specjalistyczna) lub nieodpłatna dobrowolna praca.
W przypadku wnoszenia na rzecz projektu wkładu rzeczowego konieczne jest przestrzeganie następujących warunków:
• wkłady rzeczowe nie są dokonywane w odniesieniu do działań inżynierii finansowej określonych w zasadach 8–10 rozporządzenia (o zasadach tych będzie mowa w kolejnych częściach cyklu),
• ich wartość będzie mogła być poddana niezależnej ocenie i audytowi niezależnej jednostki.

PRZYKŁAD
W ramach projektu jako wkład rzeczowy wnoszona jest praca wolontariusza. Wolontariusz wykonuje prace związane z projektem przez 8 godzin tygodniowo. Beneficjent zobowiązany jest przedstawić dowody zrealizowania wkładu rzeczowego i jego wysokości.

Poświadczeniem wartości takiego wydatku może być:
– karta czasu pracy podpisana przez wolontariusza oraz jego przełożonego wraz z pieczątką i datą. Z opisu pracy ma wynikać, że wolontariusz brał udział w pracach związanych z wdrażaniem i realizacją projektu przez dany okres,
– obliczenie stawki godzinowej dla wolontariusza w oparciu o stawki, które są przyjęte dla tego typu prac.
W przypadku udostępnienia gruntów lub budynków ich wartość musi być poświadczona przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego w rozumieniu ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub upoważniony organ administracyjny. Koszt takiej wyceny jest kosztem kwalifikowalnym.

Ad 4. Koszty ogólne
Koszty ogólne są kwalifikowanymi wydatkami (zasada nr 1 ust. 1 pkt 8), pod warunkiem, że:
• oparte są na kosztach rzeczywistych, ponoszonych w związku z wykonywaniem projektu,
• zostaną wyodrębnione (obliczone) jako odpowiednia proporcja kosztów stałych związanych bezpośrednio z realizacją projektu, zgodnie z należycie uzasadnioną, rzetelną i bezstronną metodologią; uzasadnienie zastosowanej proporcji kosztów musi zostać wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu (za ich prawidłowe określenie odpowiada beneficjent).

PRZYKŁAD
Beneficjent dzierżawi teren o powierzchni 1000 m2 za 5000 zł miesięcznie. Projekt jest realizowany na powierzchni 250 m2, czyli na 25% całkowitej powierzchni dzierżawionego terenu. Beneficjent przedstawia dowód opłacenia czynszu dzierżawy, z którego koszt kwalifikowalny stanowi 25%, czyli 1250 zł.

Ad 5. Dowody wydatków
Pomoc na rzecz beneficjenta odnosi się do wydatków faktycznie poniesionych, potwierdzonych za pomocą odpowiednich dokumentów. Dokumentami tymi są otrzymane faktury lub – gdy otrzymanie faktury nie jest możliwe – także inne dowody księgowe o równorzędnej wartości dowodowej z kopiami dowodów zapłaty.
Należy pamiętać, że bardziej szczegółowe zasady potwierdzania poniesionych wydatków mogą zostać ustalone przez instytucje zarządzające poszczególnymi programami operacyjnymi.

Ad 6. Podwykonawstwo
Koszty wynikające z umów podwykonawstwa stanowią koszt kwalifikowany (zasada nr 1 ust. 3). Wyjątkiem od tej reguły są te umowy, które:
• podnoszą koszty wykonania projektu bez proporcjonalnego podniesienia jego wartości,
• określają płatność jako procent całkowitego kosztu projektu, chyba że płatność zostanie uzasadniona przez końcowego beneficjenta w stosunku do rzeczywistej wartości wykonanej pracy lub świadczonych usług.

• rozporządzenie Komisji Europejskiej (WE) nr 448/2004 z 10 marca 2004 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działanie współfinansowane z funduszy strukturalnych i uchylające rozporządzenia (WE) nr 1145/2003 (Dz.U. UE. L. z 2004 r. Nr 72 str. 66, Numer Celex: 32004R0448)
• ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami – j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA