REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy podatkowe są sprzeczne z unijną dyrektywą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polskie rozwiązania są sprzeczne z zapisami VI Dyrektywy i sprawa może wkrótce trafić do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wynika to z faktu, iż przy części leasingowanych pojazdów nie można odliczyć w pełni podatku VAT.

ROZMAWIAMY Z TOMASZEM MICHALIKIEM, PARTNEREM W KANCELARII MDDP MICHALIK, DŁUSKA, DZIEDZIC I PARTNERZY

Dlaczego obecne rozwiązania podatkowe w leasingu samochodów nie są korzystne dla leasingobiorców?

– Podatnik, nabywając lub biorąc w leasing samochód osobowy, ma prawo do odliczenia 60 proc. kwoty podatku naliczonego, przy czym nie więcej niż 6 tys. zł. I niestety nie jest to rozwiązanie szczególnie atrakcyjne. Natomiast to, na co należy zwrócić uwagę – i to zarówno w odniesieniu do leasingu, jak i do nabycia samochodów osobowych, to fakt, iż tak określone ograniczenia odliczenia podatku naliczonego pozostają w oczywistej sprzeczności z regulacjami VI Dyrektywy.

Ale Polska nie jest jedynym krajem, w którym odliczenie podatku naliczonego od samochodów osobowych podlega ograniczeniom.

– To prawda. Dyrektywa pozwala państwom członkowskim na zachowanie ograniczeń w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli ograniczenia takie były przewidziane w prawie krajowym w momencie wejścia w życie VI Dyrektywy. W Polsce weszła ona w życie 1 maja 2004 r. i ograniczenia funkcjonujące w tym momencie mogłyby zostać utrzymane. Zostały jednak zmienione. Przypomnę, że najpierw wprowadzony został wzór Lisaka, a od września 2005 r. ustawodawca zastosował nowe kryteria dla określenia pojazdów, których nabycie czy wzięcie w leasing nie uprawnia do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. Tym samym pewna grupa samochodów wypadła z kategorii towarów umożliwiających pełne odliczenia podatku naliczonego. To zaś oznacza, iż reguły zostały zmienione, a ograniczenia odliczenia podatku naliczonego są inne niż te, które funkcjonowały na dzień wejścia w życie dyrektywy.

Czy istnieją przesłanki do zaskarżenia polskich przepisów w tej sprawie do ETS?

– Nie możemy wykluczyć, że Trybunał w końcu zajmie się tym ograniczeniem. Warto zauważyć, że w pracach nad projektem nowelizacji ustawy o VAT Ministerstwo Finansów długo rozważało możliwość wprowadzenia pełnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu i leasingu samochodów, przy jednoczesnym wprowadzeniu czytelnych zasad opodatkowania używania samochodu na cele prywatne. Spowodowałoby to zagwarantowanie wpływów budżetowych przy jednoczesnym dostosowaniu polskich reguł do przepisów VI Dyrektywy.

W jakim więc kierunku powinny pójść zmiany opodatkowania transakcji leasingu?

– Po pierwsze, warto ujednolicić moment powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT w przypadku leasingu operacyjnego i finansowego. Dziś polskie regulacje odstają nieco od przepisów VI Dyrektywy, albowiem uznają w praktyce każdy przypadek leasingu finansowego za dostawę towarów, co skutkuje koniecznością naliczenia pełnej kwoty podatku od wartości całej, często wieloletniej umowy. Tymczasem VI Dyrektywa przewiduje, iż za dostawę towarów można uznać nie tylko taki przypadek, ale również umowy najmu czy dzierżawy, gdy z chwilą zapłaty ostatniej raty własność towaru przechodzi na leasingobiorcę. Nie ma więc na gruncie VI Dyrektywy uzasadnienia dla utrzymywania tak restrykcyjnych regulacji. Konieczność naliczenia i rozliczenia podatku od pełnej wartości umowy leasingu powoduje, że leasing finansowy jest dla wielu podatników po prostu mało interesujący. oni oczywiście – zakładając, że są uprawnieni do odliczania podatku naliczonego, odliczą ten podatek, ale najpierw muszą znaleźć środki na sfinansowanie podatku. Muszą bowiem zapłacić pełną kwotę podatku leasingodawcy, który z kolei ma obowiązek rozliczenia tej kwoty w swojej miesięcznej deklaracji podatkowej.

Andrzej Okrasiński
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA