REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy podatkowe są sprzeczne z unijną dyrektywą

REKLAMA

Polskie rozwiązania są sprzeczne z zapisami VI Dyrektywy i sprawa może wkrótce trafić do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wynika to z faktu, iż przy części leasingowanych pojazdów nie można odliczyć w pełni podatku VAT.

ROZMAWIAMY Z TOMASZEM MICHALIKIEM, PARTNEREM W KANCELARII MDDP MICHALIK, DŁUSKA, DZIEDZIC I PARTNERZY

Dlaczego obecne rozwiązania podatkowe w leasingu samochodów nie są korzystne dla leasingobiorców?

– Podatnik, nabywając lub biorąc w leasing samochód osobowy, ma prawo do odliczenia 60 proc. kwoty podatku naliczonego, przy czym nie więcej niż 6 tys. zł. I niestety nie jest to rozwiązanie szczególnie atrakcyjne. Natomiast to, na co należy zwrócić uwagę – i to zarówno w odniesieniu do leasingu, jak i do nabycia samochodów osobowych, to fakt, iż tak określone ograniczenia odliczenia podatku naliczonego pozostają w oczywistej sprzeczności z regulacjami VI Dyrektywy.

Ale Polska nie jest jedynym krajem, w którym odliczenie podatku naliczonego od samochodów osobowych podlega ograniczeniom.

– To prawda. Dyrektywa pozwala państwom członkowskim na zachowanie ograniczeń w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli ograniczenia takie były przewidziane w prawie krajowym w momencie wejścia w życie VI Dyrektywy. W Polsce weszła ona w życie 1 maja 2004 r. i ograniczenia funkcjonujące w tym momencie mogłyby zostać utrzymane. Zostały jednak zmienione. Przypomnę, że najpierw wprowadzony został wzór Lisaka, a od września 2005 r. ustawodawca zastosował nowe kryteria dla określenia pojazdów, których nabycie czy wzięcie w leasing nie uprawnia do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. Tym samym pewna grupa samochodów wypadła z kategorii towarów umożliwiających pełne odliczenia podatku naliczonego. To zaś oznacza, iż reguły zostały zmienione, a ograniczenia odliczenia podatku naliczonego są inne niż te, które funkcjonowały na dzień wejścia w życie dyrektywy.

Czy istnieją przesłanki do zaskarżenia polskich przepisów w tej sprawie do ETS?

– Nie możemy wykluczyć, że Trybunał w końcu zajmie się tym ograniczeniem. Warto zauważyć, że w pracach nad projektem nowelizacji ustawy o VAT Ministerstwo Finansów długo rozważało możliwość wprowadzenia pełnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu i leasingu samochodów, przy jednoczesnym wprowadzeniu czytelnych zasad opodatkowania używania samochodu na cele prywatne. Spowodowałoby to zagwarantowanie wpływów budżetowych przy jednoczesnym dostosowaniu polskich reguł do przepisów VI Dyrektywy.

W jakim więc kierunku powinny pójść zmiany opodatkowania transakcji leasingu?

– Po pierwsze, warto ujednolicić moment powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT w przypadku leasingu operacyjnego i finansowego. Dziś polskie regulacje odstają nieco od przepisów VI Dyrektywy, albowiem uznają w praktyce każdy przypadek leasingu finansowego za dostawę towarów, co skutkuje koniecznością naliczenia pełnej kwoty podatku od wartości całej, często wieloletniej umowy. Tymczasem VI Dyrektywa przewiduje, iż za dostawę towarów można uznać nie tylko taki przypadek, ale również umowy najmu czy dzierżawy, gdy z chwilą zapłaty ostatniej raty własność towaru przechodzi na leasingobiorcę. Nie ma więc na gruncie VI Dyrektywy uzasadnienia dla utrzymywania tak restrykcyjnych regulacji. Konieczność naliczenia i rozliczenia podatku od pełnej wartości umowy leasingu powoduje, że leasing finansowy jest dla wielu podatników po prostu mało interesujący. oni oczywiście – zakładając, że są uprawnieni do odliczania podatku naliczonego, odliczą ten podatek, ale najpierw muszą znaleźć środki na sfinansowanie podatku. Muszą bowiem zapłacić pełną kwotę podatku leasingodawcy, który z kolei ma obowiązek rozliczenia tej kwoty w swojej miesięcznej deklaracji podatkowej.

Andrzej Okrasiński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA