REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować sprzedaż używanego samochodu osobowego

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W kwietniu 2008 r. nasza spółka zakupiła używany samochód osobowy od niemieckiego kontrahenta. Od zakupu tego opłaciliśmy podatek akcyzowy, a z wystawionej faktury wewnętrznej odliczyliśmy VAT do kwoty limitu w wysokości 6000 zł. Obecnie planujemy sprzedać ten samochód. Czy mamy prawo do zwolnienia z podatku wymienionej transakcji? Czy odliczony VAT z faktury wewnętrznej będzie wymagał korekty? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia powyższych operacji w księgach rachunkowych spółki.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż samochodu osobowego, jeżeli spełnia warunki określone w ustawie dla towarów używanych, będzie korzystać ze zwolnienia z VAT. Jeżeli jednak zbycie nastąpi w tzw. okresie korekty, konieczna będzie jednorazowa korekta części odliczonego uprzednio podatku. Szczegóły wraz z przykładem liczbowym i dekretacją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z VAT zwolniona jest (na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przy których nabyciu podatnikowi przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego. Aby możliwe było zastosowanie tego zwolnienia, sprzedawany samochód musi spełniać kryteria określone w ustawie o VAT dla towarów używanych (art. 43 ust. 2).

Definicja zawarta w ustawie o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., mianem towarów używanych określa ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W omawianym przypadku przed planowaną sprzedażą samochód używany był przez dokonującą jego dostawy spółkę przez wymagany okres, tj. co najmniej pół roku. W efekcie jego sprzedaż podlega zwolnieniu z VAT.

Przewidziane zwolnienie z podatku niesie jednak ze sobą konieczność dokonania korekty uprzednio odliczonego podatku. Obowiązek ten wynika z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego i z niego skorzystał, a następnie prawo to się zmieniło, jest on zobowiązany do dokonania korekty odliczonego podatku. Przyjmuje się bowiem, że w momencie dokonania sprzedaży samochodu dalsze jego użytkowanie służy wyłącznie sprzedaży zwolnionej, co skutkuje utratą prawa do odliczenia podatku w części dotyczącej pozostałego okresu korekty. Długość okresu korekty uzależniona jest od wartości początkowej składnika majątku i dla środków trwałych innych niż nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania gruntów wynosi odpowiednio:

• 12 miesięcy, licząc od końca okresu rozliczeniowego, w którym środek trwały wydano do użytkowania - jeżeli jego wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł (art. 91 ust. 7b ustawy o VAT),

• 5 lat, licząc od roku, w którym środek trwały został oddany do użytkowania - jeżeli jego wartość początkowa przekracza 15 000 zł (art. 91 ust. 7a ustawy o VAT).

W przypadku pytającej spółki okres korekty wynosi 5 lat, a sprzedaż samochodu planowana jest w drugim roku jego użytkowania. Jednorazowej korekcie, wykazanej w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż pojazdu, podlegać więc będzie 4/5 z kwoty odliczonego w momencie zakupu VAT (art. 91 ust. 5 ustawy o VAT). Kwota dokonanej jednorazowej korekty VAT w przypadku sprzedaży pojazdu stanowić będzie dla spółki koszt uzyskania przychodu.

WAŻNE!

Kwota dokonanej jednorazowej korekty VAT w przypadku sprzedaży pojazdu stanowić będzie dla spółki koszt uzyskania przychodu.

REKLAMA

Dokonując zwolnionej z podatku sprzedaży, należy również pamiętać o tym, że z faktur dokumentujących ewentualne dodatkowe koszty dotyczące tej transakcji, jako związanych ze sprzedażą zwolnioną, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT.

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 5 ustawy o VAT obrotu uzyskanego ze sprzedaży środków trwałych podlegających amortyzacji nie uwzględnia się przy obliczaniu struktury służącej do proporcjonalnego rozliczania podatku. W efekcie zwolniona z VAT sprzedaż samochodu pozostanie bez wpływu na wskaźnik proporcji ustalany dla celów odliczenia VAT z działalności mieszanej.

PRZYKŁAD

W kwietniu 2008 r. spółka zakupiła samochód osobowy od niemieckiego kontrahenta za kwotę 14 000 euro. Akcyza zapłacona z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu wyniosła 1700 zł. Faktura została wystawiona 15 kwietnia, natomiast samochód dotarł do spółki 20 kwietnia. Kurs średni NBP z 14 kwietnia wynosił 3,43/EUR. Kurs ten został użyty do przeliczenia faktury dla celów rachunkowych oraz podatkowych (VAT, PDOP).

W sierpniu 2009 r. spółka sprzedała samochód za 27 000 zł, korzystając ze zwolnienia z VAT dla tej transakcji. Jednocześnie spółka dokonała korekty części odliczonego z faktury zakupu VAT. Do dnia sprzedaży spółka dokonała odpisów amortyzacyjnych o łącznej wartości 29 000 zł (wartość przykładowa).

Obliczenie kwoty korekty:

VAT z faktury dotyczącej nabycia samochodu (14 000,00 euro x 3,43 PLN/EUR) x 22% = 10 564,40 zł

Kwota przysługującego odliczenia VAT w ramach limitu: 6 000,00 zł

Kwota korekty: 6 000,00 zł x 4/5 = 4 800,00 zł

 

Księgowania:

1. Faktura dokumentująca zakup samochodu (14 000,00 euro x 3,43 PLN/EUR):

Wn konto 301 „Rozliczenie zakupu” 48 020,00 zł

Ma konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi” 48 020,00 zł

2. Rozliczenie otrzymanej faktury:

Wn konto 081 „Środki trwałe w budowie” 48 020,00 zł

Ma konto 301 „Rozliczenie zakupu” 48 020,00 zł

3. Podatek akcyzowy dotyczący zakupu samochodu:

Wn konto 081 „Środki trwałe w budowie” 1 700,00 zł

Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce: „Rozrachunki z urzędem celnym”) 1 700,00 zł

4. Faktura wewnętrzna dotycząca nabycia samochodu (48 020,00 zł x 22%) = 10 564,40 zł:

Wn konto 223 „VAT naliczony i jego rozliczenie” 6 000,40 zł

Wn konto 081 „Środki trwałe w budowie” 4 564,40 zł

Ma konto 222 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 10 564,40 zł

5. Przyjęcie samochodu do używania:

Wn konto 010 „Środki trwałe” 54 284,40 zł

Ma konto 081 „Środki trwałe w budowie” 54 284,40 zł

6. Odpisy amortyzacyjne za okres użytkowania samochodu:

Wn konto 400 „Amortyzacja” 29 000,00 zł

Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 29 000,00 zł

7. Faktura dokumentująca sprzedaż samochodu:

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne kontrahenta) 27 000,00 zł

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 27 000,00 zł

8. Wyksięgowanie samochodu z ewidencji środków trwałych w związku z jego sprzedażą:

a. wartość początkowa

Ma konto 010 „Środki trwałe” 54 284,40 zł

b. dotychczasowe umorzenie

Wn konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 29 000,00 zł

c. wartość nieumorzona

Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 25 284,40 zł

9. Kwota korekty VAT:

Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 4 800,00 zł

Ma konto 222 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 4 800,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 43 ust. 2, art. 90 ust. 5, art. 91 ust. 5 i ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 116, poz. 979

• § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1336

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA