REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować sprzedaż używanego samochodu osobowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W kwietniu 2008 r. nasza spółka zakupiła używany samochód osobowy od niemieckiego kontrahenta. Od zakupu tego opłaciliśmy podatek akcyzowy, a z wystawionej faktury wewnętrznej odliczyliśmy VAT do kwoty limitu w wysokości 6000 zł. Obecnie planujemy sprzedać ten samochód. Czy mamy prawo do zwolnienia z podatku wymienionej transakcji? Czy odliczony VAT z faktury wewnętrznej będzie wymagał korekty? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia powyższych operacji w księgach rachunkowych spółki.

RADA

REKLAMA

Sprzedaż samochodu osobowego, jeżeli spełnia warunki określone w ustawie dla towarów używanych, będzie korzystać ze zwolnienia z VAT. Jeżeli jednak zbycie nastąpi w tzw. okresie korekty, konieczna będzie jednorazowa korekta części odliczonego uprzednio podatku. Szczegóły wraz z przykładem liczbowym i dekretacją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z VAT zwolniona jest (na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przy których nabyciu podatnikowi przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego. Aby możliwe było zastosowanie tego zwolnienia, sprzedawany samochód musi spełniać kryteria określone w ustawie o VAT dla towarów używanych (art. 43 ust. 2).

Definicja zawarta w ustawie o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., mianem towarów używanych określa ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W omawianym przypadku przed planowaną sprzedażą samochód używany był przez dokonującą jego dostawy spółkę przez wymagany okres, tj. co najmniej pół roku. W efekcie jego sprzedaż podlega zwolnieniu z VAT.

Przewidziane zwolnienie z podatku niesie jednak ze sobą konieczność dokonania korekty uprzednio odliczonego podatku. Obowiązek ten wynika z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego i z niego skorzystał, a następnie prawo to się zmieniło, jest on zobowiązany do dokonania korekty odliczonego podatku. Przyjmuje się bowiem, że w momencie dokonania sprzedaży samochodu dalsze jego użytkowanie służy wyłącznie sprzedaży zwolnionej, co skutkuje utratą prawa do odliczenia podatku w części dotyczącej pozostałego okresu korekty. Długość okresu korekty uzależniona jest od wartości początkowej składnika majątku i dla środków trwałych innych niż nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania gruntów wynosi odpowiednio:

• 12 miesięcy, licząc od końca okresu rozliczeniowego, w którym środek trwały wydano do użytkowania - jeżeli jego wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł (art. 91 ust. 7b ustawy o VAT),

• 5 lat, licząc od roku, w którym środek trwały został oddany do użytkowania - jeżeli jego wartość początkowa przekracza 15 000 zł (art. 91 ust. 7a ustawy o VAT).

W przypadku pytającej spółki okres korekty wynosi 5 lat, a sprzedaż samochodu planowana jest w drugim roku jego użytkowania. Jednorazowej korekcie, wykazanej w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż pojazdu, podlegać więc będzie 4/5 z kwoty odliczonego w momencie zakupu VAT (art. 91 ust. 5 ustawy o VAT). Kwota dokonanej jednorazowej korekty VAT w przypadku sprzedaży pojazdu stanowić będzie dla spółki koszt uzyskania przychodu.

WAŻNE!

Kwota dokonanej jednorazowej korekty VAT w przypadku sprzedaży pojazdu stanowić będzie dla spółki koszt uzyskania przychodu.

Dokonując zwolnionej z podatku sprzedaży, należy również pamiętać o tym, że z faktur dokumentujących ewentualne dodatkowe koszty dotyczące tej transakcji, jako związanych ze sprzedażą zwolnioną, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT.

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 5 ustawy o VAT obrotu uzyskanego ze sprzedaży środków trwałych podlegających amortyzacji nie uwzględnia się przy obliczaniu struktury służącej do proporcjonalnego rozliczania podatku. W efekcie zwolniona z VAT sprzedaż samochodu pozostanie bez wpływu na wskaźnik proporcji ustalany dla celów odliczenia VAT z działalności mieszanej.

PRZYKŁAD

W kwietniu 2008 r. spółka zakupiła samochód osobowy od niemieckiego kontrahenta za kwotę 14 000 euro. Akcyza zapłacona z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu wyniosła 1700 zł. Faktura została wystawiona 15 kwietnia, natomiast samochód dotarł do spółki 20 kwietnia. Kurs średni NBP z 14 kwietnia wynosił 3,43/EUR. Kurs ten został użyty do przeliczenia faktury dla celów rachunkowych oraz podatkowych (VAT, PDOP).

W sierpniu 2009 r. spółka sprzedała samochód za 27 000 zł, korzystając ze zwolnienia z VAT dla tej transakcji. Jednocześnie spółka dokonała korekty części odliczonego z faktury zakupu VAT. Do dnia sprzedaży spółka dokonała odpisów amortyzacyjnych o łącznej wartości 29 000 zł (wartość przykładowa).

Obliczenie kwoty korekty:

VAT z faktury dotyczącej nabycia samochodu (14 000,00 euro x 3,43 PLN/EUR) x 22% = 10 564,40 zł

Kwota przysługującego odliczenia VAT w ramach limitu: 6 000,00 zł

Kwota korekty: 6 000,00 zł x 4/5 = 4 800,00 zł

 

Księgowania:

1. Faktura dokumentująca zakup samochodu (14 000,00 euro x 3,43 PLN/EUR):

Wn konto 301 „Rozliczenie zakupu” 48 020,00 zł

Ma konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi” 48 020,00 zł

2. Rozliczenie otrzymanej faktury:

Wn konto 081 „Środki trwałe w budowie” 48 020,00 zł

Ma konto 301 „Rozliczenie zakupu” 48 020,00 zł

3. Podatek akcyzowy dotyczący zakupu samochodu:

Wn konto 081 „Środki trwałe w budowie” 1 700,00 zł

Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce: „Rozrachunki z urzędem celnym”) 1 700,00 zł

4. Faktura wewnętrzna dotycząca nabycia samochodu (48 020,00 zł x 22%) = 10 564,40 zł:

Wn konto 223 „VAT naliczony i jego rozliczenie” 6 000,40 zł

Wn konto 081 „Środki trwałe w budowie” 4 564,40 zł

Ma konto 222 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 10 564,40 zł

5. Przyjęcie samochodu do używania:

Wn konto 010 „Środki trwałe” 54 284,40 zł

Ma konto 081 „Środki trwałe w budowie” 54 284,40 zł

6. Odpisy amortyzacyjne za okres użytkowania samochodu:

Wn konto 400 „Amortyzacja” 29 000,00 zł

Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 29 000,00 zł

7. Faktura dokumentująca sprzedaż samochodu:

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne kontrahenta) 27 000,00 zł

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 27 000,00 zł

8. Wyksięgowanie samochodu z ewidencji środków trwałych w związku z jego sprzedażą:

a. wartość początkowa

Ma konto 010 „Środki trwałe” 54 284,40 zł

b. dotychczasowe umorzenie

Wn konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 29 000,00 zł

c. wartość nieumorzona

Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 25 284,40 zł

9. Kwota korekty VAT:

Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 4 800,00 zł

Ma konto 222 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 4 800,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 43 ust. 2, art. 90 ust. 5, art. 91 ust. 5 i ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 116, poz. 979

• § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1336

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA