REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych rozliczenie zaliczki wpłaconej dostawcy unijnemu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka prowadzi inwestycję budowy linii produkcyjnej. W jej ramach zawarliśmy umowę z kontrahentem z Niemiec na dostawę wraz z montażem jednej z maszyn. W kwietniu otrzymaliśmy dokument wzywający nas do zapłaty zaliczki. Wskazaną w nim kwotę wpłaciliśmy na początku maja. W tym samym miesiącu została zrealizowana dostawa oraz wystawiona faktura końcowa na całość dostawy (nie otrzymaliśmy faktury na dokonaną wpłatę zaliczki). Czy zakup ten stanowi u nas wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów? W którym momencie spółka powinna rozpoznać obowiązek podatkowy w VAT oraz według jakiego kursu ująć powyższe operacje w księgach rachunkowych?

RADA

REKLAMA

Dostawa towarów wraz z ich montażem podlega opodatkowaniu w kraju, w którym są one montowane, a więc w Państwa przypadku w Polsce. Jednak operacja ta nie stanowi dla Państwa (jako polskiej spółki) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Jest to dostawa towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Gdy przed dostawą wpłacili Państwo zaliczkę, to obowiązek podatkowy w tej części powstaje w momencie zapłaty zaliczki. Samo otrzymanie wezwania do zapłaty nie stanowi o konieczności wykazania operacji w deklaracji VAT. Szczegóły w wraz z przykładem liczbowym - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Generalną zasadą w VAT jest, że zakup od podatnika unijnego towarów, które są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu (przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz), stanowi dla kupującego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Gdzie jest miejsce opodatkowania dostawy towarów wraz z montażem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku dostawy towarów z ich montażem ustawodawca określił odrębne zasady opodatkowania. Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, miejscem opodatkowania jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane. Dostawa taka w rozpatrywanym przypadku będzie zatem podlegała opodatkowaniu w Polsce.

Należy zwrócić uwagę również na to, że zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT podatnikami są również podmioty nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju. To polska spółka zobowiązana jest więc do rozliczenia dokonanej dostawy w składanej deklaracji VAT.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kiedy powstaje obowiązek opodatkowania wpłaconej zaliczki, gdy nie otrzymano faktury

REKLAMA

Wątpliwości Czytelnika budzi obowiązek odrębnego opodatkowania wpłaconej zaliczki. Stanowisko w tej sprawie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy. W interpretacji indywidualnej z 24 stycznia 2008 r. (nr ITPP1/443-590B/07/MM) stwierdza, że:

(...) Moment powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów ustawodawca uregulował w art. 19 powołanej ustawy. Zasada ogólna powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1, została zawarta w ust. 1 wskazanego artykułu. Natomiast w ust. 11 tegoż artykułu zapisano, iż jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

W treści art. 19 ust. 20 cyt. ustawy wskazano, iż m.in. przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca.

Analiza opisanego stanu faktycznego w konfrontacji z powołanymi przepisami prowadzi do wniosku, że faktury, o których mowa w złożonym wniosku, nie dokumentują żadnych zdarzeń gospodarczych podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie ich wystawienie przez kontrahentów unijnych nie powoduje w Spółce powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek ten powstaje natomiast w dacie zapłaty zaliczki (uiszczenia przedpłaty). (...)

W rozpatrywanym przypadku, gdy przed dokonaniem dostawy polska spółka wpłaciła zaliczkę, obowiązek podatkowy w tej części powstaje w momencie zapłaty zaliczki. Konieczne będzie więc wystawienie faktury wewnętrznej przez polskiego nabywcę. W omawianej sytuacji spółka nie otrzymała faktury na wpłaconą zaliczkę, a więc przeliczenia dokonuje według kursu średniego NBP z dnia powstania obowiązku podatkowego, czyli dnia przekazania zaliczki.

 

Według jakiego kursu przeliczyć dostawę towaru z montażem dla celów VAT

Zasady przeliczenia kwot zaliczki i dostawy towaru z montażem przedstawia poniższy schemat

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

W kwietniu spółka zawarła umowę na dostawę przez niemieckiego kontrahenta części linii produkcyjnej. 15 kwietnia otrzymała dokument wzywający do zapłaty 15 000 euro zaliczki na poczet przyszłej dostawy. Zapłaty spółka dokonała 4 maja według kursu sprzedaży banku w wysokości 3,55/EUR (spółka nie posiada własnego rachunku walutowego).

W maju kontrahent dostarczył zamówione urządzenie, dokonując również jego montażu. Faktura w wysokości 49 000 euro została wystawiona 16 maja. Spółka dokonała jej zapłaty 26 maja, zakupując w tym celu walutę w banku według kursu sprzedaży 3,51/EUR.

Kurs średni NPB wynosił odpowiednio:

4 maja - 3,47/EUR,

15 maja - 3,49/EUR,

16 maja - 3,54/EUR.

1. Wpłata zaliczki na poczet dostawy urządzenia (15 000,00 x 3,55) = 53 250,00

Wn konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 53 250,00 zł

Ma konto 131„Bieżący rachunek bankowy” 53 250,00 zł

2. Podatek VAT związany z dokonaną wpłatą (15 000,00 x 3,47) x 22% = 11 451,00

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 11 451,00 zł

Ma konto 222„Rozliczenie podatku VAT należnego” 11 451,00 zł

3. Faktura dokumentująca całość dostawy i jej rozliczenie (49 000,00 x 3,49/EUR) = 171 010,00

a)

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 171 010,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 171 010,00 zł

b)

Wn konto 081„Środki trwałe w budowie” 171 010,00 zł

Ma konto 300„Rozliczenie zakupu” 171 010,00 zł

4. Podatek VAT związany z pozostałą po potrąceniu zaliczki częścią dostawy (34 000,00 x 3,54) x 22% = 26 479,20

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 26 479,20 zł

Ma konto 222„Rozliczenie podatku VAT należnego” 26 479,20 zł

5. Zapłata pozostałej kwoty zobowiązania (34 000,00 x 3,51) = 119 340,00

Wn konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 119 340,00 zł

Ma konto 131„Bieżący rachunek bankowy” 119 340,00 zł

6. Różnica kursowa ujemna

Wn konto 081„Środki trwałe w budowie” 1 580,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 1 580,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 17 ust. 1 pkt 5, art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 249, poz. 1861

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA