REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalanie obowiązkowych wpłat i otrzymywanych z PFRON dofinansowań

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Domżała
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy zatrudniający co najmniej 25 osób, którzy dodatkowo nie osiągają odpowiedniego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, są zobowiązani do wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Pozostali pracodawcy, nieobjęci obowiązkowymi wpłatami, mogą ubiegać się o dofinansowanie wynagrodzeń czy refundację składek ZUS niepełnosprawnych pracowników. O tym, jak ustalać wysokość składek, którzy pracodawcy mogą liczyć na otrzymanie dofinansowania oraz jak to ewidencjonować, przeczytają Państwo w poniższym materiale.

Obowiązek comiesięcznych wpłat na PFRON dotyczy pracodawców zatrudniających co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, którzy nie osiągają wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6%.

REKLAMA

REKLAMA

W księgach rachunkowych zarachowanie obowiązkowej wpłaty na PFRON odbywa się na koncie zespołu 4 „Podatki i opłaty”, w korespondencji z kontem rozrachunkowym „Rozrachunki publicznoprawne - PFRON”. Natomiast uregulowanie zobowiązania należy ująć zapisem Wn „Rozrachunki publicznoprawne - PFRON”, Ma „Rachunek bankowy”.

Podmioty, których mogą dotyczyć wpłaty na Fundusz, mają obowiązek samodzielnie ustalić wysokość wpłaty, jak również złożyć deklarację (odpowiednio: DEK-I-0, DEK-I-a, DEK-I-b, DEK-II, DEK-W, a po zakończeniu roku - deklarację DEK-R.) w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiły okoliczności zobowiązujące do dokonania wpłat i złożenia deklaracji.

Aby dowiedzieć się, czy pracodawca podlega wpłacie na PFRON, należy ustalić stan zatrudnienia ogółem w przeliczeniu na etaty. Stan ten powinien być ustalony w wysokości przeciętnej miesięcznej. Stan zatrudnienia ogółem stanowi sumę stanu zatrudnienia osób niebędących osobami niepełnosprawnymi i stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Pod uwagę pracodawca powinien brać wyłącznie pracowników w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownikiem jest więc osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Nie uważa się za pracowników osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych (umowa o dzieło, umowa zlecenie).

Ponadto do liczby pracowników uwzględnianych przy ustalaniu obowiązku wpłat na PFRON nie wlicza się, jeśli nie są to osoby niepełnosprawne, osób:

• zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego,

• przebywających na urlopach wychowawczych,

• nieświadczących pracy w związku z odbywaniem służby wojskowej albo służby zastępczej,

• będących uczestnikami Ochotniczych Hufców Pracy,

• nieświadczących pracy w związku z uzyskaniem świadczenia rehabilitacyjnego,

• przebywających na urlopach bezpłatnych, których obowiązek udzielenia określają odrębne ustawy.

Przykład 1

Pracodawca zatrudnia 10 osób na pełny etat, 10 osób na 1/2 etatu (w tym trzy osoby niepełnosprawne) oraz 16 pracowników na 1/4 etatu.

W zakładzie pracy jest zatem zatrudnionych 36 osób. W przeliczeniu na pełne etaty wielkość zatrudnienia wynosi jednak 19 pracowników, co oznacza, że u tego pracodawcy nie powstaje obowiązek dokonywania wpłat na PFRON.

10 + (10 : 2) + (16 : 4) = 19 osób

Jak ustalić wysokość wpłat na PFRON

Wysokość przekazywanej na PFRON kwoty stanowi iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Oblicza się ją według wzoru:

Kz = 0,4065 × Pw × (Zo × 0,06 - Zn)

gdzie:

Kz - kwota zobowiązania,

0,4065 - wskaźnik określony w art. 21 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

Pw - przeciętne miesięczne wynagrodzenie,

Zo - zatrudnienie ogółem,

Zn - rzeczywista liczba zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych.

Wyliczając zobowiązanie na rzecz PFRON, należy zastosować przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale. Opublikowaną wartość wynagrodzenia stosujemy do wyliczenia zobowiązania, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia jej przez Prezesa GUS. Komunikat publikowany jest w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Wyliczając wpłaty na PFRON za sierpień 2008 r., należy przyjąć kwotę 2983,98 zł.

 

Wpłaty na PFRON nie mogą być zaliczone przez pracodawcę do kosztów uzyskania przychodu. W związku z tym wpływają na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Przykład 2

Na 1 sierpnia 2008 r. pracodawca zatrudnia 100 osób w przeliczeniu na pełny etat, w tym dwie osoby niepełnosprawne. Ustalenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych: 100 osób × 6% = 6 osób.

Oznacza to, że przy zatrudnieniu 100 osób w przeliczeniu na pełny etat wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi 6, dlatego przy obliczaniu należnej wpłaty trzeba uwzględnić różnicę między obliczonym wskaźnikiem a liczbą osób niepełnosprawnych zatrudnionych w jednostce: 6 osób - 2 osoby = 4.

Obliczenie należnej wpłaty: Kz = 0,4065 × 2983,98 zł × (100 × 0,06 - 2) = 4851,95 zł.

(Obliczenie można również przeprowadzić, podstawiając do wzoru następujące dane: Kz = 0,4065 × 2983,98 zł × 4 osoby = 4851,95 zł).

Składka na rzecz PFRON za sierpień 2008 r. przy takim stanie zatrudnienia wyniesie 4851,95 zł.

Ewidencja księgowa

1. Zarachowanie należnych wpłat na PFRON za sierpień 2008 r.:

Wn „Podatki i opłaty” 4 851,95

- w analityce „PFRON”

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 4 851,95

- w analityce „Rozrachunki z PFRON”

2. Uregulowanie zobowiązania wobec PFRON:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 4 851,95

- w analityce „Rozrachunki z PFRON”

Ma „Rachunek bankowy” 4 851,95

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dofinansowanie wynagrodzeń i składek ZUS

Pracodawca zatrudniający osoby niepełnosprawne może ubiegać się o otrzymanie dofinansowania ich wynagrodzeń lub o refundację składek ZUS.

Dofinansowanie wynagrodzeń przysługuje wtedy, gdy zatrudnione osoby niepełnosprawne nie osiągnęły wieku emerytalnego i zostały ujęte w ewidencji prowadzonej przez PFRON.

O dofinansowanie wynagrodzeń może ubiegać się:

• pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej,

• pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny etat i osiągający wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6%,

• pracodawca zatrudniający w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy do 25 pracowników.

Dofinansowanie nie przysługuje pracodawcom zatrudniającym w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy co najmniej 25 pracowników i nieosiągającym wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6% (a więc zobowiązanym do wpłat na Fundusz) oraz mającym zaległości w zobowiązaniach wobec Funduszu.

Tabela 1. Wysokość dofinansowania

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Od 1 stycznia 2008 r. minimalne wynagrodzenie za pracę - będące podstawą obliczenia kwoty dofinansowania wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej - wynosi 1126 zł.

Otrzymane dofinansowanie może zmniejszać koszty wynagrodzeń lub być wykazane jako „Pozostałe przychody operacyjne”.

Przykład 3

Spółka będąca zakładem pracy chronionej złożyła wniosek o dofinansowanie wynagrodzeń. Zgodnie z zasadami rachunkowości jednostka ewidencjonuje wpływ środków dofinansowania z PFRON jako zmniejszenie kosztów wynagrodzeń. Minimalne wynagrodzenie będące podstawą obliczenia kwoty dofinansowania wynosi 1126 zł. Spółka zatrudnia 50 pracowników, w tym:

• ośmiu pracowników zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności - każdy otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 1600 zł,

• sześciu pracowników zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności - każdy otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 1700 zł,

• dwóch pracowników zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności o wynagrodzeniu 1800 zł na osobę.

Łączne wynagrodzenie brutto w danym miesiącu wyniosło 95 000 zł, w tym 26 600 zł wynagrodzenie pracowników niepełnosprawnych.

Tabela 2. Wartość przysługującego dofinansowania

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa

1. Lista płac - łączne wynagrodzenie brutto - 95 000 zł:

Wn „Koszty według rodzajów” 95 000

- w analityce „Wynagrodzenia”

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 95 000

2. Zarachowanie należności z tytułu dofinansowania wynagrodzenia osób niepełnosprawnych ze środków PFRON na podstawie złożonego wniosku - 20 268 zł:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 20 268

- w analityce „PFRON”

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 20 268

3. Wpływ środków pieniężnych z dofinansowania na rachunek bankowy spółki:

Wn „Rachunek bankowy” 20 268

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 20 268

- w analityce „PFRON”

4. Rozliczenie dofinansowania (zapis równoległy do poz. 3)

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 20 268

Ma „Koszty według rodzajów” 20 268

- w analityce „Wynagrodzenia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Przedsiębiorcy zatrudniający niepełnosprawnych pracowników mogą również wnioskować o refundację opłat poniesionych na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest terminowe opłacanie składek na ubezpieczenie, rejestracja w PFRON (o ile pracodawca nie widnieje w wykazie prowadzonym przez Fundusz) oraz składanie w wymaganym terminie stosownych dokumentów (wniosek o refundację oraz informacje o podstawach wymiaru na ubezpieczenia społeczne, składkach na te ubezpieczenia i o stopniu niepełnosprawności).

Co to jest wskaźnik zatrudnienia

REKLAMA

Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest to przeciętny miesięczny udział procentowy osób niepełnosprawnych w zatrudnieniu ogółem, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i powinna wynosić 6%. Wskaźnik ten może zostać obniżony w razie zatrudnienia osób niepełnosprawnych ze schorzeniami szczególnie utrudniającymi wykonywanie pracy. Rodzaje tych schorzeń zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej. Dla niektórych jednostek wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest niższy niż 6%. Dotyczy to państwowych i niepaństwowych szkół wyższych, wyższych szkół zawodowych, publicznych i niepublicznych szkół, zakładów kształcenia nauczycieli oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, dla których wskaźnik ten wynosi 2%.

• art. 21, art. 22, art. 25a-25d, art. 26a-26d ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92

• rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 6 czerwca 2003 r. w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez pracodawców zobowiązanych do wpłat na ten Fundusz - Dz.U. Nr 105, poz. 989

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 września 1998 r. w sprawie rodzajów schorzeń uzasadniających obniżenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz sposobu jego obniżania - Dz.U. Nr 124, poz. 820; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 125, poz. 1162

• Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 12 maja 2008 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w pierwszym kwartale 2008 r. - M. P. Nr 39, poz. 348

Katarzyna Domżała

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA