REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzje zakupowe przedsiębiorcy na koniec roku. Co z podstawą opodatkowania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Juszczyk
Doradca podatkowy w firmie inFakt. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Wieloletni praktyk w dziedzinie księgowości. Specjalizuje się w tematach prawa podatkowego, księgowości oraz prowadzenia biznesu. Na co dzień pomaga przedsiębiorcom, przekładając przepisy na prosty język.
Decyzje zakupowe przedsiębiorcy na koniec roku. Co się opłaca podatkowo?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Decyzje zakupowe przedsiębiorcy na koniec roku. Niezależnie od tego, czy forma prowadzonego biznesu to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka osobowa, czy spółka prawa handlowego, zakupy można rozliczyć zarówno w momencie ich dokonania, jak i w późniejszym terminie. Co się opłaca podatkowo?

Zakupy przedsiębiorcy w kosztach

Koszty uzyskania przychodu są zazwyczaj związane z datą nabycia zakupów przez przedsiębiorcę. Jeśli przedmioty spełniają kryteria środka trwałego, czyli ich wartość przekracza 10 000 zł, a ich używalność przewyższa rok, mogą być amortyzowane.

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy zazwyczaj zaliczają te koszty do kosztów uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

Przedsiębiorca musi sporządzić spis z natury na koniec roku

Diabeł tkwi jednak w szczegółach, ponieważ na koniec roku każdy przedsiębiorca zobowiązany jest sporządzić spis z natury, który uwzględnia wszystkie materiały i towary pozostające w firmie na koniec roku. Wprowadzenie ich dużej ilości do działalności gospodarczej może skutkować koniecznością dopłaty podatku w zeznaniu rocznym. Dlatego też należy pamiętać o ostrożnym podejściu do nadmiernego zatowarowania.

Podczas sporządzania spisu z natury na koniec roku, przedsiębiorca musi uwzględnić wszystkie towary i materiały, jakie zostały mu „na stanie”. W rezultacie nabycie dużej ilości towarów lub materiałów może wpłynąć na zwiększenie podstawy opodatkowania. Z drugiej strony warto zwrócić uwagę na możliwość obniżenia podstawy opodatkowania już na etapie zaliczek w pierwszym miesiącu nowego roku, co może wpłynąć na kwotę podatku do zapłacenia.

Remanent ujemny. Co z podstawą opodatkowania?

Warto zauważyć, że remanent może być dodatni lub ujemny. Dodatni, czyli wartość towarów jest wyższa na koniec roku niż na początku roku, skutkuje koniecznością zapłacenia wyższego podatku w zeznaniu rocznym. Z drugiej strony, przy ujemnej różnicy, przedsiębiorca może otrzymać zwrot podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo: jeśli przedsiębiorca na koniec 2022 roku posiadał towary o wartości 10 tys. zł, a w spisie z natury za 2023 rok wykaże towary za 12 tys. zł to podstawa opodatkowania w zeznaniu rocznym zwiększy mu się o 2 tys. zł. Jednak już w styczniu taki przedsiębiorca będzie mógł obniżyć o te 2 tys. zł podstawę opodatkowania, zmniejszając tym samym podstawę podatku za ten miesiąc.

Decyzje zakupowe na koniec roku wpływają na podstawę opodatkowania

Jeśli przedsiębiorca rozliczający się metodą podatku liniowego kupi w grudniu towary za 20 tys. zł, to podatek oraz składka zdrowotna obniży mu się o ok. 5 tys zł. Zakładając, że na koniec 2022 r. miał spis „zerowy”, to jednocześnie gdyby został mu cały towar, tj. za 20 tys zł, obniży mu to również podatek za styczeń o 3,8 tys zł.

Czy jest to podwójna korzyść? Nie, spis z natury zwiększy podstawę opodatkowania za 2023 r. w zeznaniu rocznym PIT oraz w składce zdrowotnej. A więc to, co przedsiębiorca zaoszczędzi w grudniu, „odda” odpowiednio do US do końca kwietnia 2024 tj. 3,8 tys podatku oraz 980 zł składki zdrowotnej do 20 maja 2024.

Moim zdaniem należy zachować umiar przy decyzjach zakupowych na koniec roku, ponieważ wpłyną one na podstawę opodatkowania i wysokość zobowiązań podatkowych w kolejnych okresach rozliczeniowych. Warto zatem unikać nadmiernego zatowarowania, aby uniknąć niekorzystnych konsekwencji podatkowych w przyszłości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA