REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do inwentaryzacji

SaldeoSMART
SaldeoSMART to ewolucja w księgowości.
Jak przygotować się do inwentaryzacji
Jak przygotować się do inwentaryzacji
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielkimi krokami zbliża się ostatni dzień roku obrotowego. Jak corocznie, znaczna część przedsiębiorców zaczyna myśleć o przeprowadzeniu inwentaryzacji na jego zakończenie. Nie jest ona wyłącznie obowiązkiem wynikającym z Ustawy o rachunkowości, lecz również realizacją jej naczelnej zasady – przedstawienia wiarygodnego obrazu przedsiębiorstwa oraz dokonania wewnętrznej kontroli jednostki. O czym warto pamiętać, przygotowując się do inwentaryzacji?

Obowiązek ustawowy

Jak wynika z przepisów Ustawy o rachunkowości z 29 września 1994 roku, na ostatni dzień każdego roku obrotowego każda jednostka zobligowana jest do przeprowadzenia rocznej inwentaryzacji składników aktywów i pasywów. Za przeprowadzenie inwentaryzacji odpowiedzialny jest kierownik danej jednostki. Podlega on obowiązkowi sprawowania nadzoru nad przebiegiem inwentaryzacji, nawet wtedy, gdy została ona zlecona innej osobie. Inwentaryzacja powinna być przeprowadzana na zasadach wynikających z regulaminu inwentaryzacyjnego, w którym należy określić jej zakres, sposób, rodzaj, termin, osoby odpowiedzialne za jej przeprowadzenie, zasady weryfikacji, rozliczania różnic i powoływania członków komisji inwentaryzacyjnej, jak również ustalić wszelkie inwentaryzacyjne dokumenty.

Autopromocja

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

W przypadku ogłoszenia upadłości pod szczególnymi warunkami od przeprowadzenia inwentaryzacji można odstąpić. Jest to możliwe w przypadku, gdy jednostka nie zamyka ksiąg rachunkowych, bądź w sytuacji, gdy następuje podział lub połączenie jednostek.

Spis z natury

Pierwszą formą inwentaryzacji jest tzw. spis z natury. Polega on na dokładnym przeliczeniu, zważeniu i zmierzeniu aktywów, jakie ma dana jednostka, a następnie wycenie ich ilości oraz dokonaniu porównania ich z danymi zawartymi w księgach rachunkowych. Tę metodę inwentaryzacji stosuje się głównie w przypadku inwentaryzowania środków trwałych.

Czy spis z natury powinien zawierać towary handlowe otrzymane w drodze darowizny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzenie sald

Kolejną odmianą inwentaryzacji jest potwierdzenie sald. Inwentaryzację w drodze potwierdzenia sald stosujemy w przypadku inwentaryzowania aktywów finansowych, które znajdują się na rachunkach bankowych lub są przechowywane przez inne jednostki, oraz należności (dotyczy to także udzielonych pożyczek), jak również składników aktywów, które zostały powierzone kontrahentom.


Inwentaryzacja drogą weryfikacji

Ostatnią metodą przeprowadzania inwentaryzacji jest weryfikacja przez porównanie danych zawartych w księgach rachunkowych z właściwą dokumentacją. Inwentaryzację w formie weryfikacji można przeprowadzić w przypadku, gdy składniki pasywów i aktywów nie mogłyby być prawidłowo zinwentaryzowane za pomocą spisu z natury bądź potwierdzenia sald. W takiej sytuacji dokonuje się porównania ksiąg rachunkowych z odpowiednią dokumentacją, a następnie weryfikuje się, jaka (na dzień bilansowy) jest realna wartość składników, które są inwentaryzowane. W taki sposób możemy inwentaryzować środki trwałe, do których nie mamy dostępu, ale także grunty, nieruchomości i sporne należności. Inwentaryzacja poprzez weryfikację dokumentowana jest w protokole bądź na wydrukach kont.

Zasady przeprowadzania inwentaryzacji metodą weryfikacji

O czym musisz pamiętać?

Po pierwsze, każda jednostka powinna mieć dokumentację, która opisuje zasady i politykę rachunkowości dotyczącą metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego. Pamiętaj, aby wszelkie arkusze spisu z natury zostały ujęte jako druki ścisłego zarachowania. Ponadto wszystkie składniki należy zagospodarować, a te, które są nieprzydatne – zlikwidować. A co najważniejsze – trzeba pilnować terminów inwentaryzacji, które – w zależności od środków, jakie są jej poddawane – zostały określone w Ustawie o rachunkowości.

Źródło: SaldeoSMART

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Najwcześniej w 2025 roku

    Kwota wolna od podatku w wysokości 60 tys. zł. "Jasno zostało powiedziane w jednej z naszych tez, że wprowadzamy kwotę wolną od podatku 60 tys. zł. Wiadomo, że w 2024 roku tego nie zrobimy. Mamy na to cztery lata i na pewno będzie to wprowadzone" - powiedział poseł KO Artur Łącki.

    Tabela kursów średnich NBP z 4 grudnia 2023 roku - nr 234/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 4 grudnia 2023 roku - NBP nr 234/A/NBP/2023. Kurs euro to 4,3337 zł.

    NBP: 140 mld zł zagranicznych inwestycji bezpośrednich

    Napływ kapitału z tytułu zagranicznych inwestycji bezpośrednich do Polski w 2022 r. wyniósł 140,3 mld zł, w porównaniu z 2021 r. ich wielkość wzrosła o blisko jedną czwartą - poinformował NBP w raporcie.

    Jak można przestać być wspólnikiem spółki osobowej? Czym różni się wystąpienie ze spółki od sprzedaży ogółu praw i obowiązków?

    Czasem trzeba rozstać się ze spółką osobową (np. ze spółką jawną). Na czym polega i jakie skutki prawne wywołuje wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika? Czym różni się to od sprzedaży ogółu praw i obowiązków wspólnika?

    Wystąpienie wspólnika ze spółki osobowej. Jak przebiegają rozliczenia?

    Jak kwestię rozliczenia wspólnika występującego ze spółki osobowej regulują przepisy kodeksu spółek handlowych? Jak te przepisy zastosować w praktyce? Dlaczego czasem warto rozliczyć się z występującym wspólnikiem inaczej niż wskazuje ksh?

    Co daje fundacja rodzinna? Jaką działalność może prowadzić?

    Długoterminowa integralność majątku firmy rodzinnej to główna korzyść z założenia fundacji rodzinnej wskazana przez uczestników webinaru „Jak z sukcesem przekazać firmę następcom? Fundacja rodzinna jako nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców”, który odbył się w ramach cyklu #idearozwojubiznesu, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT).

    Organ skarbowy przegrał ze spółką w sprawie zwrotu VAT, bo nie znał reguł postępowania

    Gdy reprezentujący spółkę nie złożył pełnomocnictwa procesowego do akt konkretnej sprawy, to organ nie może zakładać, że spółka działa w niej przez pełnomocnika, bo czyniła tak już w innym postępowaniu. Jeśli tak zrobi, otworzy przedsiębiorcy furtkę do wygrania sporu.

    KSeF 2023/2024. Jak się zalogować do tego systemu?

    Ministerstwo Finansów zachęca już dziś do logowania się do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) i testowania możliwości tego elektronicznego systemu fakturowania. Sposób logowania do KSeF będzie się różnił w zależności od tego, czy użytkownikiem jest osoba fizyczna, czy spółka.

    Stawka VAT na odśnieżanie

    Odśnieżanie, jako usługa wykonywana przez przedsiębiorców, jest odpłatnym świadczeniem, które podlega opodatkowaniu VAT. W tym kontekście pojawia się pytanie o właściwą stawkę VAT dla usług odśnieżania.

    Czy zakup domu w budowie lub w stanie surowym zamkniętym korzysta ze zwolnienia z PCC?

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w trzech nowych (z listopada 2023 r.) interpretacjach indywidualnych uznał, że zwolnienie z podatku PCC nie obejmuje zakupu jednorodzinnego domu w budowie ani domu w stanie surowym zamkniętym, również z wykonaną elewacją.

    REKLAMA