Jak przeprowadzić inwentaryzację rur kanalizacyjnych
REKLAMA
REKLAMA
Jak inwentaryzować zapasy materiałów w magazynie
REKLAMA
Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji wynika z art. 26 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nim inwentaryzacja może być przeprowadzona jedną z trzech metod, w zależności od rodzaju składników aktywów i pasywów.
Środki trwałe oraz nieruchomości zaliczone do inwestycji oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie inwentaryzuje się metodą spisu z natury. Ale tą metodą nie inwentaryzuje się gruntów i środków trwałych trudno dostępnych. Środki trwałe trudno dostępne inwentaryzuje się poprzez porównanie danych księgowych z dokumentacją.
Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)
W celu przeprowadzenia inwentaryzacji drogą porównania danych księgowych z odpowiednimi dokumentami należy wykorzystać głównie dane zawarte w ewidencji analitycznej i porównać je z dokumentami źródłowymi i wtórnymi. Umożliwi to ocenę prawidłowości wykazanych w ewidencji księgowej sald określonych składników aktywów i pasywów. Pozwoli również na ustalenie faktu ich istnienia i źródła ich pochodzenia, stwierdzenia realnej wartości tych składników i kompletności ich ujęcia w zapisach. Potwierdzeniem takiej weryfikacji są wydruki „Zestawienie obrotów i sald ksiąg pomocniczych” dla poszczególnych weryfikowanych aktywów i pasywów, których zgodność potwierdzają pracownicy wchodzący w skład zespołu spisowego i osoby odpowiedzialne merytorycznie.
Weryfikację zapisów przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego, z tym że inwentaryzację można rozpocząć w IV kwartale roku obrotowego i zakończyć do 15 stycznia roku następnego.
Wyniki tej inwentaryzacji powinny zostać przedstawione w postaci protokołu. Po zakończeniu inwentaryzacji drogą weryfikacji należy sporządzić zbiorcze sprawozdanie zinwentaryzowanych tą drogą aktywów i pasywów.
Inwentaryzacja należności elementem procesu zarządzania wierzytelnościami
WZÓR 1
Protokół weryfikacji wybranych pozycji aktywów i pasywów
.................................
pieczęć firmowa
Protokół weryfikacji nr ..........
Saldo konta................................................na dzień.................................
Zespół weryfikacyjny w składzie: 1...................................................
2...................................................
w dniu ...................... zweryfikował saldo konta....................................................................................................
i stwierdził, że saldo konta wynika z zapisów udokumentowanych sprawdzonymi i zatwierdzonymi dokumentami. Jest ono realne i poprawnie ustalone.
Saldo obejmuje:
a).................................................. zł...................................................
b).................................................. zł.....................................................
c)................................................... zł.....................................................
Saldo końcowe na dzień .......................wynosi: zł.................................
...........................................................
podpis osoby odpowiedzialnej za ewidencję księgową
podpisy członków zespołu weryfikacyjnego
1.....................................................
2. ...................................................
ZATWIERDZONO
................................................. .................................
Główny księgowy Kierownik jednostki
Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online
WZÓR 2
Sprawozdanie z inwentaryzacji
Sprawozdanie z inwentaryzacji dokonanej drogą weryfikacji stanów księgowych z dokumentacją księgową aktywów i pasywów nieobjętych inwentaryzacją poprzez spis z natury lub potwierdzenie sald sporządzone na dzień 31 grudnia .............
Lp. |
Nazwa składnika |
Symbol konta |
STAN |
Numer protokołu weryfikacji |
|
księgowy |
ustalony w drodze weryfikacji |
||||
1 |
Środki trwałe |
011 |
............. |
................. |
.................. |
2 |
Pozostałe środki trwałe |
013 |
............. |
.................. |
.................. |
3 |
Wartości niematerialne i prawne |
020 |
............ |
.................. |
.................. |
4 |
Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych |
071 |
............. |
.................. |
................... |
5 |
Umorzenie poz. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych |
072 |
|||
6 |
Środki trwałe w budowie |
080 |
|||
7 |
Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne |
140 |
|||
8 |
Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami |
201 |
|||
9 |
Rozrachunki z budżetami |
225 |
|||
10 |
Pozostałe rozrachunki publicznoprawne |
229 |
|||
11 |
Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń |
231 |
|||
12 |
Pozostałe rozrachunki z pracownikami |
234 |
|||
13 |
Pozostałe rozrachunki |
240 |
|||
14 |
Zobowiązania finansowe |
260 |
|||
15 |
Odpisy aktualizujące należności |
290 |
|||
18 |
Kapitał podstawowy |
800 |
|||
19 |
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
851 |
|||
20 |
Rozliczenia międzyokresowe |
640 |
|||
21 |
Inne ....... |
Salda objętych niniejszym protokołem aktywów i pasywów uznaje się za realne i prawidłowe
Załącznik nr ...... do sprawozdania finansowego
Za rok..............
Data i podpisy członków zespołu weryfikacyjnego
1..........................................................
2..........................................................
................................................... ....................................................... Zatwierdzono/data
.................... ........................
Główny księgowy Kierownik jednostki
Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata
WZÓR 3
Protokół
Protokół
z przeprowadzonej inwentaryzacji aktywów i pasywów metodą uzgodnienia (weryfikacji) z dokumentacją źródłową za rok ............
1. Inwentaryzacja została przeprowadzona na podstawie Zarządzenia nr .......... z dnia........
2. Inwentaryzacją metodą weryfikacji zostały uzgodnione następujące aktywa i pasywa:
● Grunty – na kwotę .................
● Środki trwałe, do których dostęp był znacznie utrudniony – na kwotę .............
● Należności sporne i wątpliwe – na kwotę .............
● Należności wobec osób nieprowadzących działalności gospodarczej – na kwotę ............
● Zobowiązania wobec osób nieprowadzących działalności gospodarczej – na kwotę ............
● Należności publicznoprawne – na kwotę ..........
● Zobowiązania publicznoprawne – na kwotę ..................
● Inne (wymienić) ................
3. Powyższe salda zostały zweryfikowane na dzień ............
4. W trakcie prowadzonej weryfikacji nie stwierdzono sald nieuzasadnionych bądź niezgodnych z dokumentacją źródłową.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Podpisy pracowników księgowości
Gabriela Borek
specjalistka z zakresu rachunkowości
Podstawa prawna:
Art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat