REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeprowadzić inwentaryzację rur kanalizacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak przeprowadzić inwentaryzację rur kanalizacyjnych /Fot. Fotolia
Jak przeprowadzić inwentaryzację rur kanalizacyjnych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy przedsiębiorstwem wodociągów i kanalizacji (działającym w formie spółki z o.o.) posiadającym dużą liczbę środków trwałych trudno dostępnych. W jaki sposób należy przeprowadzić inwentaryzacje takich środków trwałych, jak np. rury kanalizacyjne?

Jak inwentaryzować zapasy materiałów w magazynie

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji wynika z art. 26 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nim inwentaryzacja może być przeprowadzona jedną z trzech metod, w zależności od rodzaju składników aktywów i pasywów.

Środki trwałe oraz nieruchomości zaliczone do inwestycji oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie inwentaryzuje się metodą spisu z natury. Ale tą metodą nie inwentaryzuje się gruntów i środków trwałych trudno dostępnych. Środki trwałe trudno dostępne inwentaryzuje się poprzez porównanie danych księgowych z dokumentacją.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W celu przeprowadzenia inwentaryzacji drogą porównania danych księgowych z odpowiednimi dokumentami należy wykorzystać głównie dane zawarte w ewidencji analitycznej i porównać je z dokumentami źródłowymi i wtórnymi. Umożliwi to ocenę prawidłowości wykazanych w ewidencji księgowej sald określonych składników aktywów i pasywów. Pozwoli również na ustalenie faktu ich istnienia i źródła ich pochodzenia, stwierdzenia realnej wartości tych składników i kompletności ich ujęcia w zapisach. Potwierdzeniem takiej weryfikacji są wydruki „Zestawienie obrotów i sald ksiąg pomocniczych” dla poszczególnych weryfikowanych aktywów i pasywów, których zgodność potwierdzają pracownicy wchodzący w skład zespołu spisowego i osoby odpowiedzialne merytorycznie.

Weryfikację zapisów przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego, z tym że inwentaryzację można rozpocząć w IV kwartale roku obrotowego i zakończyć do 15 stycznia roku następnego.

Wyniki tej inwentaryzacji powinny zostać przedstawione w postaci protokołu. Po zakończeniu inwentaryzacji drogą weryfikacji należy sporządzić zbiorcze sprawozdanie zinwentaryzowanych tą drogą aktywów i pasywów.

Inwentaryzacja należności elementem procesu zarządzania wierzytelnościami


WZÓR 1

Protokół weryfikacji wybranych pozycji aktywów i pasywów

.................................

pieczęć firmowa

Protokół weryfikacji nr ..........

Saldo konta................................................na dzień.................................

Zespół weryfikacyjny w składzie: 1...................................................

2...................................................

w dniu ...................... zweryfikował saldo konta....................................................................................................

i stwierdził, że saldo konta wynika z zapisów udokumentowanych sprawdzonymi i zatwierdzonymi dokumentami. Jest ono realne i poprawnie ustalone.

Saldo obejmuje:

a).................................................. zł...................................................

b).................................................. zł.....................................................

c)................................................... zł.....................................................

Saldo końcowe na dzień .......................wynosi: zł.................................

...........................................................

podpis osoby odpowiedzialnej za ewidencję księgową

podpisy członków zespołu weryfikacyjnego

1.....................................................

2. ...................................................

ZATWIERDZONO

................................................. .................................

Główny księgowy Kierownik jednostki


Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online


WZÓR 2

Sprawozdanie z inwentaryzacji

Sprawozdanie z inwentaryzacji dokonanej drogą weryfikacji stanów księgowych z dokumentacją księgową aktywów i pasywów nieobjętych inwentaryzacją poprzez spis z natury lub potwierdzenie sald sporządzone na dzień 31 grudnia .............

Lp.

Nazwa składnika

Symbol konta

STAN

Numer protokołu weryfikacji

księgowy

ustalony w drodze weryfikacji

1

Środki trwałe

011

.............

.................

..................

2

Pozostałe środki trwałe

013

.............

..................

..................

3

Wartości niematerialne i prawne

020

............

..................

..................

4

Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

071

.............

..................

...................

5

Umorzenie poz. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

072

6

Środki trwałe w budowie

080

7

Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne

140

8

Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

201

9

Rozrachunki z budżetami

225

10

Pozostałe rozrachunki publicznoprawne

229

11

Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń

231

12

Pozostałe rozrachunki z pracownikami

234

13

Pozostałe rozrachunki

240

14

Zobowiązania finansowe

260

15

Odpisy aktualizujące należności

290

18

Kapitał podstawowy

800

19

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

851

20

Rozliczenia międzyokresowe

640

21

Inne .......

Salda objętych niniejszym protokołem aktywów i pasywów uznaje się za realne i prawidłowe

Załącznik nr ...... do sprawozdania finansowego

Za rok..............

Data i podpisy członków zespołu weryfikacyjnego

1..........................................................

2..........................................................

................................................... ....................................................... Zatwierdzono/data

.................... ........................

Główny księgowy Kierownik jednostki


Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata


WZÓR 3

Protokół

Protokół

z przeprowadzonej inwentaryzacji aktywów i pasywów metodą uzgodnienia (weryfikacji) z dokumentacją źródłową za rok ............

1. Inwentaryzacja została przeprowadzona na podstawie Zarządzenia nr .......... z dnia........

2. Inwentaryzacją metodą weryfikacji zostały uzgodnione następujące aktywa i pasywa:

● Grunty – na kwotę .................

● Środki trwałe, do których dostęp był znacznie utrudniony – na kwotę .............

● Należności sporne i wątpliwe – na kwotę .............

● Należności wobec osób nieprowadzących działalności gospodarczej – na kwotę ............

● Zobowiązania wobec osób nieprowadzących działalności gospodarczej – na kwotę ............

● Należności publicznoprawne – na kwotę ..........

● Zobowiązania publicznoprawne – na kwotę ..................

● Inne (wymienić) ................

3. Powyższe salda zostały zweryfikowane na dzień ............

4. W trakcie prowadzonej weryfikacji nie stwierdzono sald nieuzasadnionych bądź niezgodnych z dokumentacją źródłową.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Podpisy pracowników księgowości

Gabriela Borek

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

Art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA