REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwentaryzacji drogą spisu z natury - projekt Komitetu Standardów Rachunkowości

Subskrybuj nas na Youtube
Inwentaryzacji drogą spisu z natury - projekt Komitetu Standardów Rachunkowości / Fot. Fotolia
Inwentaryzacji drogą spisu z natury - projekt Komitetu Standardów Rachunkowości / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Komitet Standardów Rachunkowości (KSR) przekazał do publicznej dyskusji projekt stanowiska Komitetu w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów. Uwag i komentarze do projektu można składać w terminie do dnia 31 stycznia 2016 r.

Ustawa o rachunkowości (art. 26) nakłada na jednostki obowiązek przeprowadzania, na koniec każdego roku obrotowego, inwentaryzacji składników majątku odpowiednio drogą spisu z natury, uzgadniania rozrachunków (z bankami i kontrahentami) oraz weryfikacji (sprawdzenie przez porównanie danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami dla potwierdzenia realności wartości tych składników wykazanej w księgach rachunkowych). Znaczenie inwentaryzacji, dla prawidłowości i rzetelności sprawozdania finansowego i wyniku finansowego, odpowiedzialność kierownika jednostki, zarówno za poprawność sprawozdania finansowego jak i przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury (art. 3 ust.5 ustawy) przy jednoczesnym braku – co zrozumiałe ze względu na rangę ustawy - szczegółowych uregulowań co do organizacji, zasad, procedur, metod i technik inwentaryzacji skutkuje powszechnością wstępowania wielu wątpliwości i problemów w praktycznym stosowaniu rozdziału 3 ustawy Inwentaryzacja. Uzasadnia to potrzebę przedstawienia przez KSR stanowiska w tej kwestii.

REKLAMA

Inwentaryzacja metodą porównania danych ksiąg rachunkowych

REKLAMA

Stanowisko KSR ogranicza się do inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów. Komitet rozważa, w dalszej perspektywie, podjęcie prac nad wydaniem stanowisk w sprawie inwentaryzacji pozostałych składników majątku.

Stanowisko w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów ma służyć pomocą w rozwiązywaniu problemów praktyki na każdym etapie inwentaryzacji zapasów w drodze spisu z natury, od jej przygotowania, przeprowadzenia po rozliczenie i archiwizowanie dokumentów inwentaryzacyjnych. Stanowisko przedstawia dobre praktyki i wskazówki sprzyjające prawidłowej i sprawnej inwentaryzacji zapasów drogą spisu z natury.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przekładając do publicznej dyskusji projekt stanowiska w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów Komitet prosi o wyrażenie sądów i opinii. KSR będzie szczególnie zobowiązany za wypowiedzi w następujących kwestiach:

  1. Czy, w Państwa ocenie, zaproponowane w projekcie rozstrzygnięcia są wystarczające? Jeśli NIE proszę podać dlaczego.
  2. Czy zaproponowane rozstrzygnięcia (punkty w projekcie) są w pełni zrozumiałe? Jeśli NIE proszę wskazać które zagadnienia wymagają wyjaśnienia, rozwinięcia i uszczegółowienia?
  3. Czy istnieją zagadnienia, o które stanowisko powinno zostać uzupełnione?
  4. Czy zaproponowane w projekcie stanowiska przykłady są pomocne? Jeśli NIE proszę wyjaśnić dlaczego?
  5. Czy uważacie Państwo, że inne punkty stanowiska wymagają zilustrowania przykładami? Jeśli TAK proszę podać które.
  6. Czy, zdaniem Państwa celowym byłoby dołączenie do stanowiska wzorów dokumentów inwentaryzacyjnych, a jeśli tak to których (zarządzanie kierownika jednostki w sprawie inwentaryzacji, arkusz spisu, zestawienie zbiorcze, protokół końcowy)?
  7. Czy mają Państwo inne uwagi do projektu stanowiska?

KSR uprzejmie prosi o zgłaszanie uwag i komentarzy do ww. projektu - w terminie do dnia 31 stycznia 2016 r. na adres: sekretarz.KSR@mf.gov.pl.

Projekt stanowiska KSR w sprawie inwentaryzacji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA