REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach zaliczki na dywidendę

Mach-Mockałło Anna
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy możliwa jest zaliczkowa wypłata dywidendy w trakcie roku obrotowego? Jak ją zaksięgować, a potem rozliczyć?

Zaliczka na poczet dywidendy oznacza wypłatę części przewidywanej dywidendy przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego i podziałem zysku za dany rok obrotowy przez walne zgromadzenie. Może to nastąpić w ciągu roku obrotowego lub po dniu bilansowym. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z wypłatą zaliczki na poczet dywidendy za bieżący rok obrotowy. Natomiast w drugim przypadku wypłata dywidendy za dany rok obrotowy (np. 2009) może nastąpić w kolejnym roku obrotowym (tu: 2010), ale jeszcze przed zwołaniem zwyczajnego zgromadzenia wspólników, decydującego o podziale zysku. Decyzję w sprawie wypłaty zaliczki podejmuje zarząd upoważniony umową spółki.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o rachunkowości zawiera przepis, który wskazuje, iż wypłaty z zysku, dokonywane na podstawie odrębnych przepisów (w tym przypadku k.s.h.), uznaje się za podział wyniku finansowego netto w ciągu roku. Zaliczkowa wypłata dywidendy w 2009 r. będzie więc podlegała zarachowaniu - pod datą uchwały zarządu - zapisem:

• Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”,

• Ma „Pozostałe rozrachunki”.

Wypłacone w ciągu 2009 r. zaliczki na poczet zysku będą ujmowane w sprawozdaniu finansowym sporządzanym jako śródroczny podział wyniku finansowego i prezentowane w pasywach bilansu w pozycji A.IX „Odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego (wielkość ujemna)”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otrzymane zaliczki stanowią dla udziałowca przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Jeżeli udziałowiec jest osobą fizyczną, spółka jest zobowiązana pobrać od wypłaconej kwoty zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%. Kwotę tego podatku należy odprowadzić na konto właściwego urzędu skarbowego (według siedziby spółki) w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

 

Tabela. Warunki, które muszą być spełnione, aby wypłacić zaliczkę na poczet przewidywanej dywidendy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

Ze wstępnych ustaleń wynika, że spółka osiągnie zysk za 2009 r. W związku z tym w listopadzie zarząd podjął uchwałę o wypłacie udziałowcom (osoby fizyczne) zaliczki na poczet dywidendy. Kwota przyznanej zaliczki wyniosła 20 000 zł brutto. Wypłaty dokonano w grudniu 2009 r. W następnym roku obrotowym zatwierdzono sprawozdanie finansowe, które wykazało zysk w wysokości 50 000 zł. Zwyczajne zgromadzenie wspólników podjęło uchwałę, według której cały zysk przeznaczono na dywidendę.

Ewidencja księgowa w 2009 r.

1. Zarachowanie zaliczki na poczet dywidendy:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 20 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 20 000

2. Pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego od zaliczki wypłaconej wspólnikom w grudniu 2009 r.:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 3800

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 3800

3. Zapłata zryczałtowanego podatku dochodowego do US:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 3800

Ma „Rachunek bankowy” 3800

4. Wypłata zaliczki: 20 000 zł - 3800 zł = 16 200 zł

Wn „Pozostałe rozrachunki” 16 200

Ma „Rachunek bankowy” 16 200

Ewidencja księgowa w 2010 r.

5. Przeksięgowanie zatwierdzonego za 2009 r. wyniku do podziału:

Wn „Wynik finansowy” 50 000

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 50 000

6. Zarachowanie dywidendy należnej pomniejszonej o wypłaconą zaliczkę:

50 000 zł - 20 000 zł = 30 000 zł

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 30 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 30 000

7. Pobranie zryczałtowanego podatku od należnej dywidendy: 30 000 zł × 19% = 5700 zł

Wn „Pozostałe rozrachunki” 5700

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 5700

8. Wypłata dywidendy:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 24 300

Ma „Rachunek bankowy” 24 300

9. Zapłata zryczałtowanego podatku dochodowego do US:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 5700

Ma „Rachunek bankowy” 5700

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Anna Mach-Mockałło

biegły rewident

Podstawa prawna:

• art. 194, 195 i 349 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.),

• art. 53 ust. 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA