REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić, czy poniesione wydatki przekraczają próg istotności w rachunkowości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W październiku 2011 r. roku spółka zakupiła roczną licencję na użytkowanie programu komputerowego. Licencja obejmuje okres od listopada 2011 r. do października 2012 r. (licencja nie jest wartością niematerialną i prawną). Wartość licencji wynosi 4200 zł. Jeżeli suma bilansowa spółki oscyluje w granicach 10 mln zł, to czy koszt pozyskania licencji można uznać za wartość nieistotną? Jak ustala się wysokość progu istotności i czy wydatek uznany za nieistotny należy ująć bezpośrednio w koszty? W jaki sposób ująć powyższe zdarzenie gospodarcze w księgach rachunkowych spółki?


RADA

W sytuacji gdy wartość licencji z punktu widzenia wyniku finansowego spółki jest nieistotna, może być ona ujęta bezpośrednio w koszty. W innym przypadku powinna być rozliczona w czasie. Rezygnacja z rozliczania w czasie nie może zaburzać wyniku finansowego firmy. Każda spółka powinna określać próg istotności bardzo indywidualnie oraz powinna zapisać go w swojej polityce rachunkowości. Próg istotności dla każdej jednostki w zasadzie powinien być różny. Zależy on przede wszystkim od skali działalności danej firmy. Jeśli w swojej polityce rachunkowości spółka posiada zapis określający poziom progu istotności i wartość wspomnianej licencji nie przekracza tego poziomu, wtedy jej koszt może być ujęty przez daną jednostkę bezpośrednio w koszty. Szczegółowe wyjaśnienia oraz dekretacja - w uzasadnieniu.

REKLAMA

UZASADNIENIE

REKLAMA

Każdy podmiot gospodarczy zobowiązany jest do prowadzenia rachunkowości zgodnie z nadrzędnymi zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości. Jedną z nich jest zasada istotności opisana w art. 8 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tą zasadą, gdy dokonujemy wyboru rozwiązań dopuszczanych ustawą o rachunkowości i dostosowujemy je do potrzeb firmy, musimy zapewnić wyodrębnienie w rachunkowości wszelkich sytuacji, które byłyby istotne w procesie podejmowania decyzji lub ocenie sytuacji finansowej i majątkowej firmy czy też ocenie wyniku finansowego oraz jej rentowności. Ponieważ zastosowanie zasady istotności ma bezpośrednie przełożenie na przydatność informacji zawartych w księgach rachunkowych, jak i sporządzanych na ich podstawie sprawozdaniach finansowych, to podmioty gospodarcze określają w swojej polityce rachunkowości tzw. próg istotności, czyli granicę tolerancji dla zastosowanych uproszczeń.

W zakresie przyjętej polityki rachunkowości dopuszczalne jest stosowanie różnych uproszczeń w ewidencji księgowej i sprawozdawczości finansowej - pod warunkiem że nie wywiera to istotnego, ujemnego wpływu na rzetelność obrazu jednostki (art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości). Wyróżnia się trzy podstawowe typy uproszczeń, polegające na zagregowaniu niektórych pozycji, zaniechaniu odpowiedniej dokumentacji, niestosowaniu pewnych zasad.

Rodzaj uproszczenia

Przykład

Zagregowanie niektórych pozycji

Wspólne ujęcie niewielkich pozycji kosztów tego samego typu (np. zaksięgowanie w jednej kwocie wydatków z tytułu podróży służbowej)

Zaniechanie odpowiedniej dokumentacji

Zaniechanie prowadzenia szczegółowej dokumentacji w przypadku niewielkich operacji (np. zaokrąglanie kwoty zobowiązań do urzędu skarbowego do pełnych zł)

Niestosowanie pewnych zasad

Odstąpienie od ustalania aktywów oraz rezerw na odroczony podatek dochodowy, w sytuacji gdy spółka nie podlega badaniu przez biegłego rewidenta

REKLAMA

Z tego rodzaju uproszczeń jak wymienione powyżej możemy jednak korzystać do chwili, gdy nie zaczynają one wprowadzać w błąd użytkownika sprawozdania na temat sytuacji majątkowej i finansowej spółki. Odpowiedzialność za przygotowanie oraz bieżącą aktualizację dokumentacji dotyczącej wybranych uproszczeń (w ramach polityki rachunkowości) spoczywa na kierowniku jednostki. Co ważne, odpowiedzialność ta dotyczy również zachowania odpowiedniej jakości tej dokumentacji.

Przy określaniu progu istotności mogą pojawić się problemy, gdyż ustawa o rachunkowości, Krajowe Standardy Rachunkowości (KSR) oraz Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (MSR) nie precyzują, w jakich sytuacjach zastosowane przez nas uproszczenia mają negatywny wpływ na rzetelność ksiąg rachunkowych, które z kolei przekładają się na poprawność sprawozdania finansowego. MSR 8 „Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów” wskazuje jedynie, że przy sporządzaniu i prezentacji sprawozdań finansowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

informacje są istotne, jeżeli ich pominięcie lub zniekształcenie może wpłynąć na decyzje gospodarcze podejmowane przez użytkowników na podstawie sprawozdania finansowego. Istotność informacji zależy od wielkości i rodzaju pominięcia lub nieprawidłowości ocenianych w danych okolicznościach. Czynnikiem rozstrzygającym może być wielkość i rodzaj pozycji lub kombinacja obu tych czynników. Istotność stanowi próg czy granicę, a nie zasadniczą cechę, jaką muszą posiadać informacje, aby były użyteczne.

Więcej na ten temat w Monitorze Księgowego

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA