REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić, czy poniesione wydatki przekraczają próg istotności w rachunkowości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W październiku 2011 r. roku spółka zakupiła roczną licencję na użytkowanie programu komputerowego. Licencja obejmuje okres od listopada 2011 r. do października 2012 r. (licencja nie jest wartością niematerialną i prawną). Wartość licencji wynosi 4200 zł. Jeżeli suma bilansowa spółki oscyluje w granicach 10 mln zł, to czy koszt pozyskania licencji można uznać za wartość nieistotną? Jak ustala się wysokość progu istotności i czy wydatek uznany za nieistotny należy ująć bezpośrednio w koszty? W jaki sposób ująć powyższe zdarzenie gospodarcze w księgach rachunkowych spółki?


RADA

W sytuacji gdy wartość licencji z punktu widzenia wyniku finansowego spółki jest nieistotna, może być ona ujęta bezpośrednio w koszty. W innym przypadku powinna być rozliczona w czasie. Rezygnacja z rozliczania w czasie nie może zaburzać wyniku finansowego firmy. Każda spółka powinna określać próg istotności bardzo indywidualnie oraz powinna zapisać go w swojej polityce rachunkowości. Próg istotności dla każdej jednostki w zasadzie powinien być różny. Zależy on przede wszystkim od skali działalności danej firmy. Jeśli w swojej polityce rachunkowości spółka posiada zapis określający poziom progu istotności i wartość wspomnianej licencji nie przekracza tego poziomu, wtedy jej koszt może być ujęty przez daną jednostkę bezpośrednio w koszty. Szczegółowe wyjaśnienia oraz dekretacja - w uzasadnieniu.

REKLAMA

UZASADNIENIE

REKLAMA

Każdy podmiot gospodarczy zobowiązany jest do prowadzenia rachunkowości zgodnie z nadrzędnymi zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości. Jedną z nich jest zasada istotności opisana w art. 8 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tą zasadą, gdy dokonujemy wyboru rozwiązań dopuszczanych ustawą o rachunkowości i dostosowujemy je do potrzeb firmy, musimy zapewnić wyodrębnienie w rachunkowości wszelkich sytuacji, które byłyby istotne w procesie podejmowania decyzji lub ocenie sytuacji finansowej i majątkowej firmy czy też ocenie wyniku finansowego oraz jej rentowności. Ponieważ zastosowanie zasady istotności ma bezpośrednie przełożenie na przydatność informacji zawartych w księgach rachunkowych, jak i sporządzanych na ich podstawie sprawozdaniach finansowych, to podmioty gospodarcze określają w swojej polityce rachunkowości tzw. próg istotności, czyli granicę tolerancji dla zastosowanych uproszczeń.

W zakresie przyjętej polityki rachunkowości dopuszczalne jest stosowanie różnych uproszczeń w ewidencji księgowej i sprawozdawczości finansowej - pod warunkiem że nie wywiera to istotnego, ujemnego wpływu na rzetelność obrazu jednostki (art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości). Wyróżnia się trzy podstawowe typy uproszczeń, polegające na zagregowaniu niektórych pozycji, zaniechaniu odpowiedniej dokumentacji, niestosowaniu pewnych zasad.

Rodzaj uproszczenia

Przykład

Zagregowanie niektórych pozycji

Wspólne ujęcie niewielkich pozycji kosztów tego samego typu (np. zaksięgowanie w jednej kwocie wydatków z tytułu podróży służbowej)

Zaniechanie odpowiedniej dokumentacji

Zaniechanie prowadzenia szczegółowej dokumentacji w przypadku niewielkich operacji (np. zaokrąglanie kwoty zobowiązań do urzędu skarbowego do pełnych zł)

Niestosowanie pewnych zasad

Odstąpienie od ustalania aktywów oraz rezerw na odroczony podatek dochodowy, w sytuacji gdy spółka nie podlega badaniu przez biegłego rewidenta

REKLAMA

Z tego rodzaju uproszczeń jak wymienione powyżej możemy jednak korzystać do chwili, gdy nie zaczynają one wprowadzać w błąd użytkownika sprawozdania na temat sytuacji majątkowej i finansowej spółki. Odpowiedzialność za przygotowanie oraz bieżącą aktualizację dokumentacji dotyczącej wybranych uproszczeń (w ramach polityki rachunkowości) spoczywa na kierowniku jednostki. Co ważne, odpowiedzialność ta dotyczy również zachowania odpowiedniej jakości tej dokumentacji.

Przy określaniu progu istotności mogą pojawić się problemy, gdyż ustawa o rachunkowości, Krajowe Standardy Rachunkowości (KSR) oraz Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (MSR) nie precyzują, w jakich sytuacjach zastosowane przez nas uproszczenia mają negatywny wpływ na rzetelność ksiąg rachunkowych, które z kolei przekładają się na poprawność sprawozdania finansowego. MSR 8 „Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów” wskazuje jedynie, że przy sporządzaniu i prezentacji sprawozdań finansowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

informacje są istotne, jeżeli ich pominięcie lub zniekształcenie może wpłynąć na decyzje gospodarcze podejmowane przez użytkowników na podstawie sprawozdania finansowego. Istotność informacji zależy od wielkości i rodzaju pominięcia lub nieprawidłowości ocenianych w danych okolicznościach. Czynnikiem rozstrzygającym może być wielkość i rodzaj pozycji lub kombinacja obu tych czynników. Istotność stanowi próg czy granicę, a nie zasadniczą cechę, jaką muszą posiadać informacje, aby były użyteczne.

Więcej na ten temat w Monitorze Księgowego

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA