REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych wykorzystanie kapitału inwestycyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Szczepankiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przy podziale zysku netto za 2006 rok wspólnicy przekazali 80 000 zł na fundusz inwestycyjny. Fundusz ten był przeznaczony na utworzenie oddziału spółki w innym mieście. Spółka zakupiła środki trwałe o wartości 45 000 zł, które przekazała do oddziału. Przekazano też środki pieniężne o wartości 10 000 zł. Jak zaksięgować wykorzystanie tego funduszu?

RADA

REKLAMA

Wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego, na które został utworzony kapitał (fundusz) inwestycyjny, nie są księgowane na pomniejszenie tego kapitału, lecz są ujmowane w ewidencji tak jak inne zwykłe wydatki. Szczególnym przypadkiem (wyjątkiem) jest przekazanie aktywów oddziałom samodzielnie się bilansującym, gdy przekazanie takie księgowane jest poprzez tak zwany fundusz wydzielony. Dalsze szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Statut spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może dowolnie przewidywać tworzenie kapitałów o charakterze rezerwowym na pokrycie szczególnych strat lub wydatków. W praktyce tworzone są w spółkach np. kapitały inwestycyjne, rozwojowe lub przeznaczone na działalność bieżącą.

Tworzenie kapitału (funduszu) inwestycyjnego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

O obowiązkowym tworzeniu kapitału inwestycyjnego z zysku netto (np. w wysokości 10%), jako swego rodzaju kapitału rezerwowego, może rozstrzygać umowa spółki. Wówczas jest on tworzony za każdym razem przy podziale zysku netto, ma trwały charakter i z zasady nie wymaga rozliczenia w odniesieniu do zadań inwestycyjnych.

Umowa spółki oczywiście nie musi zawierać obowiązku tworzenia tego rodzaju kapitału, lecz jedynie taką możliwość. Wtedy o powstaniu lub nie tego funduszu celowego przy podziale zysku netto decyduje uchwała walnego zgromadzenia i zwykle ma ona związek z programem (zadaniem) inwestycyjnym. O zmniejszeniu kapitału inwestycyjnego, tak jak zapasowego i rezerwowego, również rozstrzyga walne zgromadzenie.

Utworzenie kapitału inwestycyjnego z zysku netto nie jest równoznaczne z wypłatą środków i gromadzeniem w oddzielnej kasie czy umieszczaniem ich na oddzielnym rachunku bankowym (choć i tego rodzaju działania mogą zostać powzięte). Oznacza natomiast wewnętrzne zobowiązanie wspólników do wyłączenia spod podziału pomiędzy wspólników pewnych kwot zysku netto do czasu realizacji zadania inwestycyjnego. Monitorowanie wykonania zadania, stopnia jego zaawansowania jest raczej przedmiotem ewidencji pozabilansowej i analiz oraz raportów o takim charakterze tworzonych na potrzeby zarządu.

Rozwiązanie kapitału (funduszu) inwestycyjnego

Wykonanie zadania inwestycyjnego jest tu równoznaczne z wydatkowaniem na określone cele środków obrotowych do wysokości co najmniej utworzonego funduszu inwestycyjnego. Po jego wykonaniu fundusz inwestycyjny na wniosek zarządu może zostać rozliczony przez zgromadzenie wspólników i przekazany na fundusz rezerwowy, zapasowy bądź do podziału pomiędzy wspólników jako dywidenda. Wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego, na które został utworzony fundusz celowy, nie są księgowane na pomniejszenie tego kapitału, lecz są ujmowane w ewidencji tak jak inne zwykłe wydatki.

Fundusze wydzielone

Fundusz wydzielony służy do ewidencji równowartości składników majątkowych wydzielonych samodzielnie bilansującym się zakładom (oddziałom). A zatem z jednej strony w jednostce macierzystej fundusz ten powinien wyodrębnić aktywa przekazane, natomiast w zakładzie (oddziale) samodzielnie tworzącym bilans powinien wskazywać aktywa mu przydzielone.

Przekazanie aktywów z jednostki macierzystej do oddziału będzie wówczas ewidencjonowane jako obciążenie (Wn) konta funduszu wydzielonego.

Fundusz wydzielony związany jest z ewidencją księgową oddziału i nie ma nic wspólnego z funduszem inwestycyjnym. Jeśli utworzono z zysku netto kapitał inwestycyjny na założenie oddziału (jak to ma miejsce w przypadku Czytelnika), to w chwili gdy fundusz wydzielony (w części dotyczącej wydatków) zrówna się z wysokością utworzonego kapitału inwestycyjnego, można uznać, że fundusz inwestycyjny został wykorzystany. Twierdzenie to będzie jednak zasadne, pod warunkiem dokonania zapłaty za wszystkie zobowiązania związane z majątkiem przekazanym do oddziału.

PRZYKŁAD 1

Spółka przy podziale kwoty 858 000 zł zysku netto za rok bilansowy przeznaczyła jego część w wysokości 800 000 zł na kapitał inwestycyjny, a część 58 000 zł na kapitał zapasowy. Taka decyzja wspólników wiązała się z inną uchwałą, dotyczącą zakupu nieruchomości inwestycyjnej (działki gruntu) o wartości 1 500 000 zł, i miała za zadanie zatrzymanie środków obrotowych w spółce przy czasowym wyłączeniu spod podziału między wspólników. Nieruchomość została ostatecznie sfinansowana: w kwocie 500 000 zł z własnych środków obrotowych oraz w kwocie 1 000 000 zł ze środków kredytu, przy okresie kredytowania 10 lat i równych ratach kapitałowych spłaty kredytu. W czwartym roku od zakupu nieruchomości, po spłacie ponad 300 000 zł kredytu, zarząd wniósł o rozliczenie kapitału inwestycyjnego, utworzonego w celu sfinansowania nieruchomości. Walne zgromadzenie wspólników rozliczyło kapitał inwestycyjny, przeniosło jego część 700 000 zł do kapitału zapasowego, a część 100 000 zł przeznaczono na dywidendę.

Księgowania:

1. Podział wyniku finansowego

Wn konto 821 „Rozliczenie wyniku finansowego” 858 000 zł

Ma konto 801 „Kapitał zapasowy” 58 000 zł

Ma konto 802 „Kapitały rezerwowe”, w analityce: kapitał inwestycyjny 800 000 zł

2. Zakup nieruchomości inwestycyjnej

Wn konto 031 „Inwestycje długoterminowe”, w analityce: nieruchomości inwestycyjne 1 500 000 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 1 500 000 zł

3. Zapłata zobowiązania

a) z własnych środków obrotowych

Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 500 000 zł

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 500 000 zł

b) z kredytu celowego - bezpośrednio z banku do kontrahenta

Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 1 000 000 zł

Ma konto 132 „Kredyty bankowe” 1 000 000 zł

4. Rozliczenie (pozabilansowe) kapitału (funduszu) inwestycyjnego

- kapitał (fundusz) utworzony (+) 800 000 zł

- wydatki z własnych środków na zakup nieruchomości (-) 500 000 zł

- wydatki na spłatę kredytu (-) 300 000 zł

- kapitał (fundusz) niewykorzystany do zatrzymania (=) 0 zł

5. Przeksięgowanie funduszu po jego rozliczeniu i przekazaniu na kapitał zapasowy i do wypłaty uchwałą wspólników

Wn konto 802 „Kapitały rezerwowe”, w analityce: kapitał inwestycyjny 800 000 zł

Ma konto 802 „Kapitały rezerwowe”, w analityce: kapitał przeznaczony do wypłaty 100 000 zł

Ma konto 801 „Kapitał zapasowy” 700 000 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 2

Spółka przy podziale kwoty 100 000 zł zysku netto za rok bilansowy przekazała całość na kapitał inwestycyjny, z przeznaczeniem na utworzenie w Małopolsce oddziału na własnym rozrachunku księgowym. Spółka zakupiła środki trwałe, płacąc gotówką 45 000 zł, i przekazała je do oddziału. Przekazano też środki pieniężne o wartości 10 000 zł, inne środki trwałe w wartości początkowej 25 000 zł, których wartość umorzenia wynosi 7000 zł.

1. Podział wyniku finansowego

Wn konto 821 „Rozliczenie wyniku finansowego” 100 000 zł

Ma konto 802 „Kapitały rezerwowe”, w analityce: kapitał inwestycyjny 100 000 zł

2. Przekazanie składników majątku do oddziału przez jednostkę macierzystą

a) środki trwałe, nabyte wcześniej i zakupione obecnie, razem wartość początkowa 25 000 zł + 45 000 zł = 70 000 zł

Wn konto 809 „Fundusze wydzielone - oddział Małopolska” 70 000 zł

Ma konto 010 „Środki trwałe” 70 000 zł

Wn konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 7 000 zł

Ma konto 809 „Fundusze wydzielone - oddział Małopolska” 7 000 zł

b) gotówka

Wn konto 809 „Fundusze wydzielone - oddział Małopolska” 10 000 zł

Ma konto 100 „Kasa” 10 000 zł

3. Księgowania na kontach pozabilansowych

a) ustanowienie kapitału inwestycyjnego

Wn konto pozabilansowe 999 „Techniczne konto rozliczeniowe” 100 000 zł

Ma konto pozabilansowe 980-2 „Kapitał inwestycyjny do rozliczenia” 100 000 zł

b) rozliczenie kapitału inwestycyjnego, dotyczące wydatków na środki trwałe oraz przekazania gotówki, 45 000 zł + 10 000 zł = 55 000 zł. (Inny majątek wydzielony i przekazany do oddziału nie wiąże się z wydatkami spółki na rzecz oddziału, a tym samym nie dotyczy funduszu inwestycyjnego.)

Wn konto pozabilansowe 980-3 „Kapitał inwestycyjny rozliczony” 55 000 zł

Ma konto pozabilansowe 999 „Techniczne konto rozliczeniowe” 55 000 zł

Saldo konta pozabilansowego (syntetycznego) 980 w wysokości 100 000 zł - 55 000 zł = 45 000 zł obrazuje kapitał inwestycyjny do wykorzystania i rozliczenia. Tej wartości majątek powinien zostać jeszcze nabyty i przekazany przez spółkę do oddziału.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

KSeF nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury – obowiązek już od lutego 2026: Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony? Zapoznaj się z podstawowymi informacjami

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

REKLAMA

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA