REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych wykorzystanie kapitału inwestycyjnego

Ewa Szczepankiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przy podziale zysku netto za 2006 rok wspólnicy przekazali 80 000 zł na fundusz inwestycyjny. Fundusz ten był przeznaczony na utworzenie oddziału spółki w innym mieście. Spółka zakupiła środki trwałe o wartości 45 000 zł, które przekazała do oddziału. Przekazano też środki pieniężne o wartości 10 000 zł. Jak zaksięgować wykorzystanie tego funduszu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego, na które został utworzony kapitał (fundusz) inwestycyjny, nie są księgowane na pomniejszenie tego kapitału, lecz są ujmowane w ewidencji tak jak inne zwykłe wydatki. Szczególnym przypadkiem (wyjątkiem) jest przekazanie aktywów oddziałom samodzielnie się bilansującym, gdy przekazanie takie księgowane jest poprzez tak zwany fundusz wydzielony. Dalsze szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Statut spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może dowolnie przewidywać tworzenie kapitałów o charakterze rezerwowym na pokrycie szczególnych strat lub wydatków. W praktyce tworzone są w spółkach np. kapitały inwestycyjne, rozwojowe lub przeznaczone na działalność bieżącą.

REKLAMA

Tworzenie kapitału (funduszu) inwestycyjnego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O obowiązkowym tworzeniu kapitału inwestycyjnego z zysku netto (np. w wysokości 10%), jako swego rodzaju kapitału rezerwowego, może rozstrzygać umowa spółki. Wówczas jest on tworzony za każdym razem przy podziale zysku netto, ma trwały charakter i z zasady nie wymaga rozliczenia w odniesieniu do zadań inwestycyjnych.

Umowa spółki oczywiście nie musi zawierać obowiązku tworzenia tego rodzaju kapitału, lecz jedynie taką możliwość. Wtedy o powstaniu lub nie tego funduszu celowego przy podziale zysku netto decyduje uchwała walnego zgromadzenia i zwykle ma ona związek z programem (zadaniem) inwestycyjnym. O zmniejszeniu kapitału inwestycyjnego, tak jak zapasowego i rezerwowego, również rozstrzyga walne zgromadzenie.

Utworzenie kapitału inwestycyjnego z zysku netto nie jest równoznaczne z wypłatą środków i gromadzeniem w oddzielnej kasie czy umieszczaniem ich na oddzielnym rachunku bankowym (choć i tego rodzaju działania mogą zostać powzięte). Oznacza natomiast wewnętrzne zobowiązanie wspólników do wyłączenia spod podziału pomiędzy wspólników pewnych kwot zysku netto do czasu realizacji zadania inwestycyjnego. Monitorowanie wykonania zadania, stopnia jego zaawansowania jest raczej przedmiotem ewidencji pozabilansowej i analiz oraz raportów o takim charakterze tworzonych na potrzeby zarządu.

Rozwiązanie kapitału (funduszu) inwestycyjnego

Wykonanie zadania inwestycyjnego jest tu równoznaczne z wydatkowaniem na określone cele środków obrotowych do wysokości co najmniej utworzonego funduszu inwestycyjnego. Po jego wykonaniu fundusz inwestycyjny na wniosek zarządu może zostać rozliczony przez zgromadzenie wspólników i przekazany na fundusz rezerwowy, zapasowy bądź do podziału pomiędzy wspólników jako dywidenda. Wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego, na które został utworzony fundusz celowy, nie są księgowane na pomniejszenie tego kapitału, lecz są ujmowane w ewidencji tak jak inne zwykłe wydatki.

Fundusze wydzielone

Fundusz wydzielony służy do ewidencji równowartości składników majątkowych wydzielonych samodzielnie bilansującym się zakładom (oddziałom). A zatem z jednej strony w jednostce macierzystej fundusz ten powinien wyodrębnić aktywa przekazane, natomiast w zakładzie (oddziale) samodzielnie tworzącym bilans powinien wskazywać aktywa mu przydzielone.

Przekazanie aktywów z jednostki macierzystej do oddziału będzie wówczas ewidencjonowane jako obciążenie (Wn) konta funduszu wydzielonego.

Fundusz wydzielony związany jest z ewidencją księgową oddziału i nie ma nic wspólnego z funduszem inwestycyjnym. Jeśli utworzono z zysku netto kapitał inwestycyjny na założenie oddziału (jak to ma miejsce w przypadku Czytelnika), to w chwili gdy fundusz wydzielony (w części dotyczącej wydatków) zrówna się z wysokością utworzonego kapitału inwestycyjnego, można uznać, że fundusz inwestycyjny został wykorzystany. Twierdzenie to będzie jednak zasadne, pod warunkiem dokonania zapłaty za wszystkie zobowiązania związane z majątkiem przekazanym do oddziału.

PRZYKŁAD 1

Spółka przy podziale kwoty 858 000 zł zysku netto za rok bilansowy przeznaczyła jego część w wysokości 800 000 zł na kapitał inwestycyjny, a część 58 000 zł na kapitał zapasowy. Taka decyzja wspólników wiązała się z inną uchwałą, dotyczącą zakupu nieruchomości inwestycyjnej (działki gruntu) o wartości 1 500 000 zł, i miała za zadanie zatrzymanie środków obrotowych w spółce przy czasowym wyłączeniu spod podziału między wspólników. Nieruchomość została ostatecznie sfinansowana: w kwocie 500 000 zł z własnych środków obrotowych oraz w kwocie 1 000 000 zł ze środków kredytu, przy okresie kredytowania 10 lat i równych ratach kapitałowych spłaty kredytu. W czwartym roku od zakupu nieruchomości, po spłacie ponad 300 000 zł kredytu, zarząd wniósł o rozliczenie kapitału inwestycyjnego, utworzonego w celu sfinansowania nieruchomości. Walne zgromadzenie wspólników rozliczyło kapitał inwestycyjny, przeniosło jego część 700 000 zł do kapitału zapasowego, a część 100 000 zł przeznaczono na dywidendę.

Księgowania:

1. Podział wyniku finansowego

Wn konto 821 „Rozliczenie wyniku finansowego” 858 000 zł

Ma konto 801 „Kapitał zapasowy” 58 000 zł

Ma konto 802 „Kapitały rezerwowe”, w analityce: kapitał inwestycyjny 800 000 zł

2. Zakup nieruchomości inwestycyjnej

Wn konto 031 „Inwestycje długoterminowe”, w analityce: nieruchomości inwestycyjne 1 500 000 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 1 500 000 zł

3. Zapłata zobowiązania

a) z własnych środków obrotowych

Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 500 000 zł

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 500 000 zł

b) z kredytu celowego - bezpośrednio z banku do kontrahenta

Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 1 000 000 zł

Ma konto 132 „Kredyty bankowe” 1 000 000 zł

4. Rozliczenie (pozabilansowe) kapitału (funduszu) inwestycyjnego

- kapitał (fundusz) utworzony (+) 800 000 zł

- wydatki z własnych środków na zakup nieruchomości (-) 500 000 zł

- wydatki na spłatę kredytu (-) 300 000 zł

- kapitał (fundusz) niewykorzystany do zatrzymania (=) 0 zł

5. Przeksięgowanie funduszu po jego rozliczeniu i przekazaniu na kapitał zapasowy i do wypłaty uchwałą wspólników

Wn konto 802 „Kapitały rezerwowe”, w analityce: kapitał inwestycyjny 800 000 zł

Ma konto 802 „Kapitały rezerwowe”, w analityce: kapitał przeznaczony do wypłaty 100 000 zł

Ma konto 801 „Kapitał zapasowy” 700 000 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 2

Spółka przy podziale kwoty 100 000 zł zysku netto za rok bilansowy przekazała całość na kapitał inwestycyjny, z przeznaczeniem na utworzenie w Małopolsce oddziału na własnym rozrachunku księgowym. Spółka zakupiła środki trwałe, płacąc gotówką 45 000 zł, i przekazała je do oddziału. Przekazano też środki pieniężne o wartości 10 000 zł, inne środki trwałe w wartości początkowej 25 000 zł, których wartość umorzenia wynosi 7000 zł.

1. Podział wyniku finansowego

Wn konto 821 „Rozliczenie wyniku finansowego” 100 000 zł

Ma konto 802 „Kapitały rezerwowe”, w analityce: kapitał inwestycyjny 100 000 zł

2. Przekazanie składników majątku do oddziału przez jednostkę macierzystą

a) środki trwałe, nabyte wcześniej i zakupione obecnie, razem wartość początkowa 25 000 zł + 45 000 zł = 70 000 zł

Wn konto 809 „Fundusze wydzielone - oddział Małopolska” 70 000 zł

Ma konto 010 „Środki trwałe” 70 000 zł

Wn konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 7 000 zł

Ma konto 809 „Fundusze wydzielone - oddział Małopolska” 7 000 zł

b) gotówka

Wn konto 809 „Fundusze wydzielone - oddział Małopolska” 10 000 zł

Ma konto 100 „Kasa” 10 000 zł

3. Księgowania na kontach pozabilansowych

a) ustanowienie kapitału inwestycyjnego

Wn konto pozabilansowe 999 „Techniczne konto rozliczeniowe” 100 000 zł

Ma konto pozabilansowe 980-2 „Kapitał inwestycyjny do rozliczenia” 100 000 zł

b) rozliczenie kapitału inwestycyjnego, dotyczące wydatków na środki trwałe oraz przekazania gotówki, 45 000 zł + 10 000 zł = 55 000 zł. (Inny majątek wydzielony i przekazany do oddziału nie wiąże się z wydatkami spółki na rzecz oddziału, a tym samym nie dotyczy funduszu inwestycyjnego.)

Wn konto pozabilansowe 980-3 „Kapitał inwestycyjny rozliczony” 55 000 zł

Ma konto pozabilansowe 999 „Techniczne konto rozliczeniowe” 55 000 zł

Saldo konta pozabilansowego (syntetycznego) 980 w wysokości 100 000 zł - 55 000 zł = 45 000 zł obrazuje kapitał inwestycyjny do wykorzystania i rozliczenia. Tej wartości majątek powinien zostać jeszcze nabyty i przekazany przez spółkę do oddziału.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA