REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!
Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Przedsiębiorcy są zobowiązani do prowadzenia zgodnie z obowiązującymi przepisami zdarzeń gospodarczych oraz obliczenia na ich podstawie podatków, sporządzania i wysyłania deklaracji podatkowych na obowiązujących drukach. Im większy zakres prowadzonej działalności gospodarczej, tym większe ciążą na podatniku obowiązki prawno-finansowe. W praktyce okazuje się, że takie zadania najlepiej jest powierzyć księgowemu lub wyspecjalizowanemu biuru rachunkowemu.

REKLAMA

REKLAMA

Biuro rachunkowe – oszczędność czy brak kontroli? A może samodzielne prowadzenie księgowości

Wybór odpowiedniej osoby lub biura rachunkowego do prowadzenia księgowości zależy od kilku czynników, takich jak wielkość Twojego biznesu, jego branża oraz potrzeby w zakresie raportowania finansowego. Oto kilka opcji, które warto rozważyć:

1. Księgowy lub księgowa na etacie

Jeśli prowadzisz większą firmę lub potrzebujesz stałego wsparcia w zakresie księgowości, zatrudnienie księgowego na etacie może być dobrym rozwiązaniem. Taka osoba będzie miała pełny wgląd w dokumenty i sprawy finansowe firmy, co ułatwia kontrolowanie kosztów i podejmowanie decyzji. Zaletą tego rozwiązania jest również fakt, że księgowa zajmuje się wyłącznie daną firmą i jest dla nas na co dzień dostępna. Wadą może okazać się uzależnienie od jednej osoby oraz koszty zatrudnienia pracownika lub jego dłuższa nieobecność w pracy.

2. Biuro rachunkowe

Dla mniejszych firm lub tych, które nie potrzebują pełnoetatowego księgowego, biuro rachunkowe jest świetną opcją. Biura rachunkowe oferują usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, przygotowywania deklaracji podatkowych, sporządzania bilansów, a także udzielania porad podatkowych. Poszczególne biura specjalizują się często w konkretnych branżach lub formach działalności, mogą prowadzić księgi papierowo lub elektronicznie, mogą różnić się także sposobem organizacji pracy. Każdy może znaleźć biuro rachunkowe, które odpowiada na konkretne potrzeby firmy.

REKLAMA

3. Księgowość online

W przypadku małych firm lub przedsiębiorców jednoosobowych coraz bardziej popularne stają się platformy online, które umożliwiają samodzielne prowadzenie księgowości, ze wsparciem ekspertów. Jest to opcja tańsza, ale wymaga większej zaangażowania z Twojej strony. Trzeba mieć czas na samokształcenie lub środki na kursy i szkolenia odpłatne. Wszystko zależy od tego jaki wybieramy rodzaj działalności a także sposób opodatkowania - i tu warto przemyśleć planowane przychody i koszty w celu optymalnego wyboru sposobu opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Doradca podatkowy

Jeżeli Twoja firma ma specyficzne potrzeby podatkowe lub wymaga szczególnego doradztwa podatkowego, warto skorzystać z usług doradcy podatkowego, który pomoże zoptymalizować koszty podatkowe i doradzi w kwestiach związanych z przepisami prawa. Warto zauważyć, iż wiele licencjonowanych biur rachunkowych posiada umiejętności i narzędzia do przeprowadzenia chociażby kalkulacji wyboru sposobu opodatkowania Twojej firmy. Jest to bardzo cenna umiejętność gdyż pozwoli Ci zaoszczędzić czas i pieniądze, a także ułatwi prowadzenie biznesu który chcesz prowadzić i rozwijać na oczekiwanym poziomie.

5. Samodzielne prowadzenie księgowości

Możesz również zdecydować się na prowadzenie księgowości we własnym zakresie, ale pamiętaj, że wymaga to dobrej znajomości aktualnych przepisów podatkowych i księgowych, jak również systematyczności w wypełnianiu obowiązków względem Budżetu Państwa.

Czy każdy może zostać księgowym? Na co zwrócić uwagę?

Obecnie księgowi w Polsce nie mają możliwości udowodnienia swoich kompetencji poprzez zdanie egzaminu państwowego, mogą posiłkować się tylko dyplomami licznych stowarzyszeń i organizacji księgowych. Możliwość uzyskania licencji państwowej istniała do sierpnia 2014 roku, są więc jeszcze na rynku biura rachunkowe zatrudniające księgowych z licencją Ministerstwa Finansów.

Należy zwrócić uwagę na to, iż nauczenie się zawodu księgowego jest nie lada wyzwaniem, w szczególności po zmianach, które zaczęły obowiązywać w ramach Polskiego Ładu oraz przy często zmieniających się aktualnie przepisach. Zawód księgowego nie jest dla każdego, wymaga systematyczności, umiejętności czytania dokumentów, analitycznego myślenia, skrupulatności oraz ciągłego samokształcenia aby nadążyć za galopującymi zmianami w przepisach podatkowych. Do tego dochodzi wypracowanie umiejętności praktycznych w zakresie wprowadzania danych, podpisywania i wysyłania deklaracji, zachowania terminów wypełniania obowiązków.

Wybór zależy zawsze od Twoich preferencji, skali działalności oraz budżetu. Kluczowe jest, aby księgowość była prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami, co może uchronić przed nieprzyjemnymi konsekwencjami finansowymi i prawnymi zarówno teraz, jak i w przyszłości.

Źródło: Newseria

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA