REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!
Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Przedsiębiorcy są zobowiązani do prowadzenia zgodnie z obowiązującymi przepisami zdarzeń gospodarczych oraz obliczenia na ich podstawie podatków, sporządzania i wysyłania deklaracji podatkowych na obowiązujących drukach. Im większy zakres prowadzonej działalności gospodarczej, tym większe ciążą na podatniku obowiązki prawno-finansowe. W praktyce okazuje się, że takie zadania najlepiej jest powierzyć księgowemu lub wyspecjalizowanemu biuru rachunkowemu.

REKLAMA

Biuro rachunkowe – oszczędność czy brak kontroli? A może samodzielne prowadzenie księgowości

Wybór odpowiedniej osoby lub biura rachunkowego do prowadzenia księgowości zależy od kilku czynników, takich jak wielkość Twojego biznesu, jego branża oraz potrzeby w zakresie raportowania finansowego. Oto kilka opcji, które warto rozważyć:

1. Księgowy lub księgowa na etacie

Jeśli prowadzisz większą firmę lub potrzebujesz stałego wsparcia w zakresie księgowości, zatrudnienie księgowego na etacie może być dobrym rozwiązaniem. Taka osoba będzie miała pełny wgląd w dokumenty i sprawy finansowe firmy, co ułatwia kontrolowanie kosztów i podejmowanie decyzji. Zaletą tego rozwiązania jest również fakt, że księgowa zajmuje się wyłącznie daną firmą i jest dla nas na co dzień dostępna. Wadą może okazać się uzależnienie od jednej osoby oraz koszty zatrudnienia pracownika lub jego dłuższa nieobecność w pracy.

2. Biuro rachunkowe

Dla mniejszych firm lub tych, które nie potrzebują pełnoetatowego księgowego, biuro rachunkowe jest świetną opcją. Biura rachunkowe oferują usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, przygotowywania deklaracji podatkowych, sporządzania bilansów, a także udzielania porad podatkowych. Poszczególne biura specjalizują się często w konkretnych branżach lub formach działalności, mogą prowadzić księgi papierowo lub elektronicznie, mogą różnić się także sposobem organizacji pracy. Każdy może znaleźć biuro rachunkowe, które odpowiada na konkretne potrzeby firmy.

3. Księgowość online

W przypadku małych firm lub przedsiębiorców jednoosobowych coraz bardziej popularne stają się platformy online, które umożliwiają samodzielne prowadzenie księgowości, ze wsparciem ekspertów. Jest to opcja tańsza, ale wymaga większej zaangażowania z Twojej strony. Trzeba mieć czas na samokształcenie lub środki na kursy i szkolenia odpłatne. Wszystko zależy od tego jaki wybieramy rodzaj działalności a także sposób opodatkowania - i tu warto przemyśleć planowane przychody i koszty w celu optymalnego wyboru sposobu opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Doradca podatkowy

Jeżeli Twoja firma ma specyficzne potrzeby podatkowe lub wymaga szczególnego doradztwa podatkowego, warto skorzystać z usług doradcy podatkowego, który pomoże zoptymalizować koszty podatkowe i doradzi w kwestiach związanych z przepisami prawa. Warto zauważyć, iż wiele licencjonowanych biur rachunkowych posiada umiejętności i narzędzia do przeprowadzenia chociażby kalkulacji wyboru sposobu opodatkowania Twojej firmy. Jest to bardzo cenna umiejętność gdyż pozwoli Ci zaoszczędzić czas i pieniądze, a także ułatwi prowadzenie biznesu który chcesz prowadzić i rozwijać na oczekiwanym poziomie.

5. Samodzielne prowadzenie księgowości

Możesz również zdecydować się na prowadzenie księgowości we własnym zakresie, ale pamiętaj, że wymaga to dobrej znajomości aktualnych przepisów podatkowych i księgowych, jak również systematyczności w wypełnianiu obowiązków względem Budżetu Państwa.

Czy każdy może zostać księgowym? Na co zwrócić uwagę?

Obecnie księgowi w Polsce nie mają możliwości udowodnienia swoich kompetencji poprzez zdanie egzaminu państwowego, mogą posiłkować się tylko dyplomami licznych stowarzyszeń i organizacji księgowych. Możliwość uzyskania licencji państwowej istniała do sierpnia 2014 roku, są więc jeszcze na rynku biura rachunkowe zatrudniające księgowych z licencją Ministerstwa Finansów.

Należy zwrócić uwagę na to, iż nauczenie się zawodu księgowego jest nie lada wyzwaniem, w szczególności po zmianach, które zaczęły obowiązywać w ramach Polskiego Ładu oraz przy często zmieniających się aktualnie przepisach. Zawód księgowego nie jest dla każdego, wymaga systematyczności, umiejętności czytania dokumentów, analitycznego myślenia, skrupulatności oraz ciągłego samokształcenia aby nadążyć za galopującymi zmianami w przepisach podatkowych. Do tego dochodzi wypracowanie umiejętności praktycznych w zakresie wprowadzania danych, podpisywania i wysyłania deklaracji, zachowania terminów wypełniania obowiązków.

Wybór zależy zawsze od Twoich preferencji, skali działalności oraz budżetu. Kluczowe jest, aby księgowość była prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami, co może uchronić przed nieprzyjemnymi konsekwencjami finansowymi i prawnymi zarówno teraz, jak i w przyszłości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA