REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!
Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Przedsiębiorcy są zobowiązani do prowadzenia zgodnie z obowiązującymi przepisami zdarzeń gospodarczych oraz obliczenia na ich podstawie podatków, sporządzania i wysyłania deklaracji podatkowych na obowiązujących drukach. Im większy zakres prowadzonej działalności gospodarczej, tym większe ciążą na podatniku obowiązki prawno-finansowe. W praktyce okazuje się, że takie zadania najlepiej jest powierzyć księgowemu lub wyspecjalizowanemu biuru rachunkowemu.

REKLAMA

REKLAMA

Biuro rachunkowe – oszczędność czy brak kontroli? A może samodzielne prowadzenie księgowości

Wybór odpowiedniej osoby lub biura rachunkowego do prowadzenia księgowości zależy od kilku czynników, takich jak wielkość Twojego biznesu, jego branża oraz potrzeby w zakresie raportowania finansowego. Oto kilka opcji, które warto rozważyć:

1. Księgowy lub księgowa na etacie

Jeśli prowadzisz większą firmę lub potrzebujesz stałego wsparcia w zakresie księgowości, zatrudnienie księgowego na etacie może być dobrym rozwiązaniem. Taka osoba będzie miała pełny wgląd w dokumenty i sprawy finansowe firmy, co ułatwia kontrolowanie kosztów i podejmowanie decyzji. Zaletą tego rozwiązania jest również fakt, że księgowa zajmuje się wyłącznie daną firmą i jest dla nas na co dzień dostępna. Wadą może okazać się uzależnienie od jednej osoby oraz koszty zatrudnienia pracownika lub jego dłuższa nieobecność w pracy.

2. Biuro rachunkowe

Dla mniejszych firm lub tych, które nie potrzebują pełnoetatowego księgowego, biuro rachunkowe jest świetną opcją. Biura rachunkowe oferują usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, przygotowywania deklaracji podatkowych, sporządzania bilansów, a także udzielania porad podatkowych. Poszczególne biura specjalizują się często w konkretnych branżach lub formach działalności, mogą prowadzić księgi papierowo lub elektronicznie, mogą różnić się także sposobem organizacji pracy. Każdy może znaleźć biuro rachunkowe, które odpowiada na konkretne potrzeby firmy.

REKLAMA

3. Księgowość online

W przypadku małych firm lub przedsiębiorców jednoosobowych coraz bardziej popularne stają się platformy online, które umożliwiają samodzielne prowadzenie księgowości, ze wsparciem ekspertów. Jest to opcja tańsza, ale wymaga większej zaangażowania z Twojej strony. Trzeba mieć czas na samokształcenie lub środki na kursy i szkolenia odpłatne. Wszystko zależy od tego jaki wybieramy rodzaj działalności a także sposób opodatkowania - i tu warto przemyśleć planowane przychody i koszty w celu optymalnego wyboru sposobu opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Doradca podatkowy

Jeżeli Twoja firma ma specyficzne potrzeby podatkowe lub wymaga szczególnego doradztwa podatkowego, warto skorzystać z usług doradcy podatkowego, który pomoże zoptymalizować koszty podatkowe i doradzi w kwestiach związanych z przepisami prawa. Warto zauważyć, iż wiele licencjonowanych biur rachunkowych posiada umiejętności i narzędzia do przeprowadzenia chociażby kalkulacji wyboru sposobu opodatkowania Twojej firmy. Jest to bardzo cenna umiejętność gdyż pozwoli Ci zaoszczędzić czas i pieniądze, a także ułatwi prowadzenie biznesu który chcesz prowadzić i rozwijać na oczekiwanym poziomie.

5. Samodzielne prowadzenie księgowości

Możesz również zdecydować się na prowadzenie księgowości we własnym zakresie, ale pamiętaj, że wymaga to dobrej znajomości aktualnych przepisów podatkowych i księgowych, jak również systematyczności w wypełnianiu obowiązków względem Budżetu Państwa.

Czy każdy może zostać księgowym? Na co zwrócić uwagę?

Obecnie księgowi w Polsce nie mają możliwości udowodnienia swoich kompetencji poprzez zdanie egzaminu państwowego, mogą posiłkować się tylko dyplomami licznych stowarzyszeń i organizacji księgowych. Możliwość uzyskania licencji państwowej istniała do sierpnia 2014 roku, są więc jeszcze na rynku biura rachunkowe zatrudniające księgowych z licencją Ministerstwa Finansów.

Należy zwrócić uwagę na to, iż nauczenie się zawodu księgowego jest nie lada wyzwaniem, w szczególności po zmianach, które zaczęły obowiązywać w ramach Polskiego Ładu oraz przy często zmieniających się aktualnie przepisach. Zawód księgowego nie jest dla każdego, wymaga systematyczności, umiejętności czytania dokumentów, analitycznego myślenia, skrupulatności oraz ciągłego samokształcenia aby nadążyć za galopującymi zmianami w przepisach podatkowych. Do tego dochodzi wypracowanie umiejętności praktycznych w zakresie wprowadzania danych, podpisywania i wysyłania deklaracji, zachowania terminów wypełniania obowiązków.

Wybór zależy zawsze od Twoich preferencji, skali działalności oraz budżetu. Kluczowe jest, aby księgowość była prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami, co może uchronić przed nieprzyjemnymi konsekwencjami finansowymi i prawnymi zarówno teraz, jak i w przyszłości.

Źródło: Newseria

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA