REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć odsetki od kredytu przypadające na wybudowaną i przyjętą do ewidencji środków trwałych część budynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zaciągnęliśmy kredyt inwestycyjny na budowę obiektu magazynowo-biurowego. Część magazynową już wybudowano i oddano do używania (uzyskano pozwolenie oraz wprowadzono do ewidencji środków trwałych). Czy odsetki od kredytu przypadające na wybudowaną część budynku powiększą wartość początkową tej części, czy też będą nim dopiero po całkowitym zakończeniu inwestycji?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Odsetki od kredytu przypadające na oddaną do używania część magazynową (naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania) powiększą jej wartość początkową i będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Zapłacone odsetki przypadające na cześć magazynową po przekazaniu tej części do używania można zaliczyć do kosztów bezpośrednio, wpisując je do kolumny 13 księgi.

uzasadnienie

REKLAMA

Przypomnijmy, że amortyzacji podlegają, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania m.in. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 22a ust. 1 updof). Uzyskanie przez Czytelnika pozwolenia na użytkowanie części budynku oznacza, że objęta pozwoleniem na użytkowanie część jest zdatna do używania. Czytelnik mógł zatem wprowadzić tę część budynku do ewidencji środków trwałych jako budynek magazynowy (co też uczynił) oraz rozpocząć dokonywanie od tej części budynku odpisów amortyzacyjnych. Ma to istotne znaczenie przy odpowiedzi na pytanie Czytelnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie są bowiem kosztem uzyskania przychodu wydatki na odsetki, prowizje i różnice kursowe od pożyczek (kredytów) zwiększające koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji (art. 23 ust. 1 pkt 33 updof). Przepis jasno stwierdza, że do czasu zakończenia inwestycji wydatków na odsetki od kredytów i pożyczek związanych z inwestycją podatnik nie może zaliczać bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, tylko należy je doliczać do wartości początkowej wytwarzanego środka trwałego (tutaj: budowanego budynku magazynowo-biurowego).

WAŻNE!

Odsetki, prowizje i różnice kursowe od pożyczek (kredytów) zwiększające koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji nie są kosztem uzyskania przychodu.

Skoro część magazynowa budynku została zakończona i przyjęta do używania, należy przyjąć, że w tej części inwestycja została zakończona. Zatem odsetki od tej części kredytu, która przypada na część magazynową budynku, będą stanowiły koszt uzyskania przychodu (w postaci odpisów amortyzacyjnych). Należy podkreślić, że wartość początkową podwyższą tylko te odsetki, które zostały naliczone do dnia przekazania części magazynowej do używania (art. 22g ust. 4 updof). Kolejne wydatki na odsetki od części magazynowej będą kosztem bezpośrednio księgowanym do kolumny 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Podobnie postąpimy z odsetkami dotyczącymi części biurowej. Do czasu oddania części biurowej odsetki z nią związane będą podwyższały jej wartość do amortyzacji. Po przyjęciu części biurowej do używania już wszystkie odsetki będą stanowiły koszt uzyskania księgowany bezpośrednio do kolumny 13 księgi.

Odsetki związane z częścią inwestycji niezakończoną będą natomiast podwyższały wartość początkową tej inwestycji, czyli części biurowej budynku.

Jeżeli w umowie o kredyt nie zaznaczono wyraźnie, jaka część kredytu przypada na część magazynową, a jaka na część biurową budynku, to rozsądne jest przyjęcie proporcji według stosunku powierzchni magazynowej budynku i powierzchni biurowej (jeszcze nieoddanej do używania) do powierzchni całości nieruchomości.

Podobne stanowisko zajął Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie w postanowieniu z 25 kwietnia 2007 r., nr 1428/III/415-2/07/MW:

Biorąc powyższe pod uwagę odsetki od kredytu zapłaconepo dacie rozszerzenia działalności gospodarczej: o wynajem nieruchomości na własny rachunek, w części odpowiadającej udziałowi części oddanej do użytkowania będą stanowiły koszt uzyskania przychodu. Natomiast odsetki od kredytu zapłacone w części odpowiadającej powierzchni użytkowej budynku nieoddanej do użytkowania będą podwyższały wartość początkową budynku w dniu przekazania go do użytkowania.

Identyczne stanowisko zajął również Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w postanowieniu z 12 lipca 2007 r., nr PF/415-102/MR/II/07, w którym czytamy:

REKLAMA

W konsekwencji odsetki od części kredytu, którą sfinansowano budowę budynku i ogrodzenia, naliczone do dnia przekazania środków trwałych (budynku i ogrodzenia) do używania będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w sposób pośredni, tj. poprzez odpisy amortyzacyjne. Natomiast odsetki w części przypadającej na oddane do używania środki trwałe,naliczone za okres po dniu przyjęcia do używania środków trwałych nie mają wpływu na wartość początkową tychże środkówi w myśl cytowanego wyżej art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy podatkowej stanowić one będą koszty uzyskania przychodów w dacie ich zapłaty.

Dodam, że stan faktyczny (opisany w powyższym piśmie) był taki, że podatnik budował kilka budynków i kolejno oddawał je do używania, korzystając z jednego kredytu bankowego dla realizacji wydatków na budowę wszystkich budynków. W postanowieniu tym stwierdzono, że odsetki od części kredytu przypadającego na przyjęty do używania budynek (naliczone za okres po dniu przyjęcia go do używania) będą kosztem uzyskania przychodu.

Na koniec warto zaznaczyć, że przedstawione w radzie (i w przywołanych pismach) rozwiązanie jest zgodne ze stanowiskiem Krajowej Informacji Podatkowej.

PRZYKŁAD

Pan Andrzej Kowalski prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu napojami alkoholowymi. Rozpoczął więc budowę budynku magazynowo biurowego, gdzie powierzchnia magazynowa stanowi 60% ogólnej powierzchni budynku. Całkowicie koszty budowy budynku finansowane są z inwestycyjnego kredytu bankowego. Odsetki płacone od tego kredytu w trakcie budowy budynku pan Andrzej zaliczał do wartości początkowej budynku. W lutym 2008 r. pan Andrzej otrzymał pozwolenie na częściowe używanie budynku. Pozwolenie dotyczy możliwości użytkowania części magazynowej. W związku z tym pan Andrzej wpisał do ewidencji środków trwałych nowy środek trwały - budynek magazynowo-biurowy. Wycenił jednak i wpisał do ewidencji wartość odpowiadającą przyjętej do używania części magazynowej budynku (do wartości tej zaliczył naliczone do dnia przekazania odsetki przypadające na tę część). W marcu przypada termin zapłaty kolejnej raty kredytu wraz z odsetkami. Odsetki wynoszą 1200 zł. Pan Andrzej powinien zatem najpierw wyliczyć, jaka część odsetek przypada na oddaną do używania cześć magazynową. Podziału odsetek dokona w oparciu o udział powierzchni magazynowej w powierzchni ogólnej budynku. A zatem:

1200 zł x 60% = 720 zł

Kwota zapłaconych odsetek 720 zł będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu bezpośrednio zaliczony do kolumny 13 księgi.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pozostała część odsetek będzie zaliczona do wartości początkowej nieukończonej jeszcze części biurowej budynku.

• art. 22a ust. 1, art. 22g ust. 4, art. 23 ust. 1 pkt 8, art. 32-33 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA