REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć odsetki od kredytu przypadające na wybudowaną i przyjętą do ewidencji środków trwałych część budynku

Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zaciągnęliśmy kredyt inwestycyjny na budowę obiektu magazynowo-biurowego. Część magazynową już wybudowano i oddano do używania (uzyskano pozwolenie oraz wprowadzono do ewidencji środków trwałych). Czy odsetki od kredytu przypadające na wybudowaną część budynku powiększą wartość początkową tej części, czy też będą nim dopiero po całkowitym zakończeniu inwestycji?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odsetki od kredytu przypadające na oddaną do używania część magazynową (naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania) powiększą jej wartość początkową i będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Zapłacone odsetki przypadające na cześć magazynową po przekazaniu tej części do używania można zaliczyć do kosztów bezpośrednio, wpisując je do kolumny 13 księgi.

uzasadnienie

REKLAMA

Przypomnijmy, że amortyzacji podlegają, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania m.in. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 22a ust. 1 updof). Uzyskanie przez Czytelnika pozwolenia na użytkowanie części budynku oznacza, że objęta pozwoleniem na użytkowanie część jest zdatna do używania. Czytelnik mógł zatem wprowadzić tę część budynku do ewidencji środków trwałych jako budynek magazynowy (co też uczynił) oraz rozpocząć dokonywanie od tej części budynku odpisów amortyzacyjnych. Ma to istotne znaczenie przy odpowiedzi na pytanie Czytelnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie są bowiem kosztem uzyskania przychodu wydatki na odsetki, prowizje i różnice kursowe od pożyczek (kredytów) zwiększające koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji (art. 23 ust. 1 pkt 33 updof). Przepis jasno stwierdza, że do czasu zakończenia inwestycji wydatków na odsetki od kredytów i pożyczek związanych z inwestycją podatnik nie może zaliczać bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, tylko należy je doliczać do wartości początkowej wytwarzanego środka trwałego (tutaj: budowanego budynku magazynowo-biurowego).

WAŻNE!

Odsetki, prowizje i różnice kursowe od pożyczek (kredytów) zwiększające koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji nie są kosztem uzyskania przychodu.

Skoro część magazynowa budynku została zakończona i przyjęta do używania, należy przyjąć, że w tej części inwestycja została zakończona. Zatem odsetki od tej części kredytu, która przypada na część magazynową budynku, będą stanowiły koszt uzyskania przychodu (w postaci odpisów amortyzacyjnych). Należy podkreślić, że wartość początkową podwyższą tylko te odsetki, które zostały naliczone do dnia przekazania części magazynowej do używania (art. 22g ust. 4 updof). Kolejne wydatki na odsetki od części magazynowej będą kosztem bezpośrednio księgowanym do kolumny 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Podobnie postąpimy z odsetkami dotyczącymi części biurowej. Do czasu oddania części biurowej odsetki z nią związane będą podwyższały jej wartość do amortyzacji. Po przyjęciu części biurowej do używania już wszystkie odsetki będą stanowiły koszt uzyskania księgowany bezpośrednio do kolumny 13 księgi.

Odsetki związane z częścią inwestycji niezakończoną będą natomiast podwyższały wartość początkową tej inwestycji, czyli części biurowej budynku.

Jeżeli w umowie o kredyt nie zaznaczono wyraźnie, jaka część kredytu przypada na część magazynową, a jaka na część biurową budynku, to rozsądne jest przyjęcie proporcji według stosunku powierzchni magazynowej budynku i powierzchni biurowej (jeszcze nieoddanej do używania) do powierzchni całości nieruchomości.

Podobne stanowisko zajął Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie w postanowieniu z 25 kwietnia 2007 r., nr 1428/III/415-2/07/MW:

Biorąc powyższe pod uwagę odsetki od kredytu zapłaconepo dacie rozszerzenia działalności gospodarczej: o wynajem nieruchomości na własny rachunek, w części odpowiadającej udziałowi części oddanej do użytkowania będą stanowiły koszt uzyskania przychodu. Natomiast odsetki od kredytu zapłacone w części odpowiadającej powierzchni użytkowej budynku nieoddanej do użytkowania będą podwyższały wartość początkową budynku w dniu przekazania go do użytkowania.

Identyczne stanowisko zajął również Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w postanowieniu z 12 lipca 2007 r., nr PF/415-102/MR/II/07, w którym czytamy:

W konsekwencji odsetki od części kredytu, którą sfinansowano budowę budynku i ogrodzenia, naliczone do dnia przekazania środków trwałych (budynku i ogrodzenia) do używania będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w sposób pośredni, tj. poprzez odpisy amortyzacyjne. Natomiast odsetki w części przypadającej na oddane do używania środki trwałe,naliczone za okres po dniu przyjęcia do używania środków trwałych nie mają wpływu na wartość początkową tychże środkówi w myśl cytowanego wyżej art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy podatkowej stanowić one będą koszty uzyskania przychodów w dacie ich zapłaty.

Dodam, że stan faktyczny (opisany w powyższym piśmie) był taki, że podatnik budował kilka budynków i kolejno oddawał je do używania, korzystając z jednego kredytu bankowego dla realizacji wydatków na budowę wszystkich budynków. W postanowieniu tym stwierdzono, że odsetki od części kredytu przypadającego na przyjęty do używania budynek (naliczone za okres po dniu przyjęcia go do używania) będą kosztem uzyskania przychodu.

Na koniec warto zaznaczyć, że przedstawione w radzie (i w przywołanych pismach) rozwiązanie jest zgodne ze stanowiskiem Krajowej Informacji Podatkowej.

PRZYKŁAD

Pan Andrzej Kowalski prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu napojami alkoholowymi. Rozpoczął więc budowę budynku magazynowo biurowego, gdzie powierzchnia magazynowa stanowi 60% ogólnej powierzchni budynku. Całkowicie koszty budowy budynku finansowane są z inwestycyjnego kredytu bankowego. Odsetki płacone od tego kredytu w trakcie budowy budynku pan Andrzej zaliczał do wartości początkowej budynku. W lutym 2008 r. pan Andrzej otrzymał pozwolenie na częściowe używanie budynku. Pozwolenie dotyczy możliwości użytkowania części magazynowej. W związku z tym pan Andrzej wpisał do ewidencji środków trwałych nowy środek trwały - budynek magazynowo-biurowy. Wycenił jednak i wpisał do ewidencji wartość odpowiadającą przyjętej do używania części magazynowej budynku (do wartości tej zaliczył naliczone do dnia przekazania odsetki przypadające na tę część). W marcu przypada termin zapłaty kolejnej raty kredytu wraz z odsetkami. Odsetki wynoszą 1200 zł. Pan Andrzej powinien zatem najpierw wyliczyć, jaka część odsetek przypada na oddaną do używania cześć magazynową. Podziału odsetek dokona w oparciu o udział powierzchni magazynowej w powierzchni ogólnej budynku. A zatem:

1200 zł x 60% = 720 zł

Kwota zapłaconych odsetek 720 zł będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu bezpośrednio zaliczony do kolumny 13 księgi.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pozostała część odsetek będzie zaliczona do wartości początkowej nieukończonej jeszcze części biurowej budynku.

• art. 22a ust. 1, art. 22g ust. 4, art. 23 ust. 1 pkt 8, art. 32-33 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA