REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir zakup towaru, gdy nie otrzymano faktury

Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów. W kwietniu zakupiłam towar, ale razem z nim nie otrzymałam faktury. Na podstawie jakiego dokumentu powinnam zaksięgować towar w pkpir? Ponieważ nie mam faktury, to nie znam ostatecznej ceny. Jeżeli otrzymam fakturę w maju, to czy powinnam zrobić korektę?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Aby zaksięgować otrzymany bez faktury lub dowodu dostawy towar, Czytelnik powinien sporządzić dowód księgowy o nazwie „opis otrzymanego towaru”. Na podstawie tego dowodu zakupiony towar należy zaksięgować w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

UZASADNIENIE

Każdy zakupiony towar powinien być zaewidencjonowany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W praktyce zdarza się, że do firmy dostarczany jest towar, do którego dostawca nie dołączył faktury ani dowodu dostawy. Nie oznacza to jednak, że w takiej sytuacji nabywca nie jest zobowiązany do zaewidencjonowania otrzymanego towaru (materiału) w prowadzonej przez siebie księdze przychodów i rozchodów.

Jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup jest dokumentowany fakturami od dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego). Opis ten powinien zawierać następujące elementy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• imię i nazwisko (firmę) i adres dostawcy,

• ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość materiału lub towaru handlowego (§ 16 ust. 2 rozporządzenia o pkpir).

Na sporządzonym opisie towaru musi znaleźć się data i podpis osoby, która towary przyjęła.

Opis towaru stanowi dowód zakupu, na podstawie którego należy dokonać księgowania. Jeżeli Czytelnik w miesiącu następnym lub później otrzyma fakturę za dostarczony towar, powinien ją podpiąć do sporządzonego opisu towaru i przechowywać razem obydwa dokumenty. Jeżeli z otrzymanej faktury wynikają inne wartości niż podane przez Czytelnika w opisie otrzymanego towaru, to różnica musi zostać wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury. Wpisu różnicy dokonujemy na podstawie otrzymanej faktury. Odpowiedniego rozliczenia możemy dokonać na odwrocie faktury lub na przywieszce dołączonej do faktury.

Jeżeli Czytelnik otrzyma towar handlowy oraz fakturę na ten towar w tym samym miesiącu - w opisanej sytuacji będzie to kwiecień - to sporządzony opis powinien dołączyć do otrzymanej faktury. W takim przypadku zapisów w księdze dokona na podstawie otrzymanej faktury.

Należy podkreślić, że sporządzanie opisu otrzymanego towaru nie będzie konieczne, jeżeli razem z towarem Czytelnik otrzyma specyfikację dostawy, zwaną dowodem dostawy. Specyfikacja ta musi jednak spełniać wymogi zastrzeżone dla opisu otrzymanego towaru - zawierać imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy oraz ilość, rodzaj, cenę jednostkową i wartość towaru handlowego.

PRZYKŁAD

Pan Adam Kowalski prowadzi sklep spożywczy. 20 kwietnia 2008 r. otrzymał od dostawcy 50 sztuk soków pomarańczowych. Razem z dostarczonym towarem nie otrzymał jednak żadnej specyfikacji. Sporządził więc opis otrzymanego towaru. Soki wycenił według ceny, po jakiej ostatnim razem kupił je u tego dostawcy, czyli 1,80 zł za sztukę. W tej sytuacji pan Adam Kowalski sporządził następujący dowód księgowy o nazwie „opis otrzymanego towaru”:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

10 maja 2008 r. pan Adam Kowalski otrzymał pocztą od swojego dostawcy fakturę VAT. Z faktury tej wynikało, że jeden sok pomarańczowy kosztował 1,90 zł, a nie 1,80 zł, jak to pan Adam określił w sporządzonym opisie. W prowadzonej przez siebie księdze przychodów i rozchodów pan Adam dokona więc następujących zapisów:

Wyciąg z księgi za kwiecień 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wyciąg z księgi za maj 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA