REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach dotację otrzymaną na zakup maszyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zamierza zakupić w grudniu 2008 r. maszynę o wartości 540 tys., natomiast w maju 2009 r. dwie maszyny o łącznej wartości 889 tys. Na zakupione maszyny spółka otrzyma dotację w czerwcu 2009 r. w kwocie 857,4 tys. W jaki sposób dotację rozliczyć w księgach w latach 2009-2011?

Anna Stawowy

REKLAMA

kierownik zespołu w departamencie audytu w Europejskim Centrum Audytu

Środki pieniężne otrzymane na zakup środków trwałych należy ujmować jako rozliczenia międzyokresowe przychodów. Środki te zaliczane są stopniowo do pozostałych przychodów operacyjnych równolegle do wielkości odpisów amortyzacyjnych dokonanych od środków trwałych finansowanych z dotacji.

Należy jednak pamiętać, że odpisy amortyzacyjne są różnie ujmowane dla celów podatkowych oraz bilansowych.

Do momentu wpływu dotacji odpisy amortyzacyjne dla celów podatkowych oraz bilansowych są sobie równe. Jednak w momencie otrzymania dotacji odpisy amortyzacyjne dla celów podatkowych nie stanowią kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo stawki amortyzacyjne bilansowe i podatkowe są sobie równe i wynoszą 25 proc., przyjęto liniową metodę amortyzacji. Wartość II maszyny równa jest 500 tys., wartość III maszyny równa jest 389 tys. W związku z faktem, że podano informację o dotacji łącznej na trzy maszyny, dla celów poniższego przykładu założono, że na każdą maszynę przypada część dotacji odpowiadająca udziałowi wartości poszczególnej maszyny w ogólnej wartości początkowej wszystkich trzech urządzeń.

1. Obliczenie wartości dotacji przypadającej na poszczególną maszynę: Łączna wartość maszyn: 540 tys.+500 tys.+389 tys.=1429 tys. zł.

I maszyna (540 tys./1429 tys.) x 857,4 tys. = 324 tys.; II maszyna (500 tys./1429 tys.) x 857,4 = 300 tys.; III maszyna (389 tys./1429 tys.) x 857,4 = 233,4 tys. zł;

2. Obliczenie udziału dotacji przypadającej na poszczególną maszynę w wartości tej maszyny: I maszyna (324 tys./540 tys.) x 100 = 60 proc.; II maszyna (300 tys./500 tys.) x 100 = 60 proc.; III maszyna (233,4 tys./389 tys.) x 100 = 60 proc.

3. Wyliczenie wartości dotacji przypadającej na miesięczne odpisy amortyzacyjne: I maszyna [(540 tys. x 25 proc.)/12] x 60 proc. = 6750 zł; II maszyna - [(500 tys. x 25 proc.)/12] x 60 proc. = 6250 zł; III maszyna [(389 tys. x 25 proc.)/12] x 60 proc. = 4862,5 zł.

Wartość dotacji przypadającej na odpisy amortyzacyjne dokonane w 2009 roku wynosi: I maszyna 6750 x 12 miesięcy = 81 tys. zł; II maszyna 6250 x 7 miesięcy = 43 750; III maszyna 4862,5 x 7 miesięcy = 34 037,5 zł. Razem 158 787,5 zł.

Ewidencja księgowa - 2009 rok

1. Otrzymanie dotacji (księgowanie w czerwcu) - 857 400 zł: strona Wn konta - Rachunek bankowy, strona Ma konta - Rozliczenie międzyokresowe przychodów.

2. Ewidencja odpisów amortyzacyjnych maszyn w 2009 roku - 264 645,83 zł: strona Wn konta Amortyzacja, strona Ma konta - Umorzenie.

3. Rozliczenie części dotacji przypadające na już dokonane odpisy amortyzacyjne - 158 787,5 zł: strona Wn konta - Rozliczenie międzyokresowe przychodów, strona Ma konta - Pozostałe przychody operacyjne.

Saldo końcowe Rozliczeń międzyokresowych przychodów na 31 grudnia 2009 r. wynosi (857 400 zł - 158 787,5 zł) 698 612,50 zł.

Wartość dotacji przypadającej na odpisy amortyzacyjne dokonane w 2010 roku wynosi: I maszyna 6750 zł x 12 miesięcy = 81 tys. zł; II maszyna 6250 zł x 12 miesięcy = 75 tys. zł; III maszyna 4862,5 zł x 12 miesięcy = 58 350 zł. Razem 2143 zł.

Ewidencja księgowa - 2010 rok

1. Naliczenie amortyzacji rocznej (540 tys. zł x 25 proc. + 500 tys. zł x 25 proc. + 389 tys. x 25 proc.) - 357 250 zł: strona Wn konta - Amortyzacja, strona Ma konta - Umorzenie.

2. Rozliczenie części dotacji przypadające na już dokonane odpisy amortyzacyjne - 214 350 zł: strona Wn konta - Rozliczenie międzyokresowe przychodów, strona Ma konta - Pozostałe przychody operacyjne.

Saldo końcowe konta - Rozliczenia międzyokresowe przychodów: na 31 grudnia 2010 r. wynosi 484 262,50 zł (698 612,5 zł - 214 350 zł) , a na 31 grudnia 2011 r. 269 913,5 zł (484 263,50 zł - 214 350 zł).

Należy zaznaczyć, że w przykładzie dla uproszczenia dokonano ewidencji rocznej, jednak amortyzację oraz rozliczanie dotacji powinno być dokonywane w okresach miesięcznych.

(AP)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA