REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
sprzedaż przez internet, olx, allegro, vinted
Będą kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? Fiskus analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych w 2023 r. i 2024 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Dane dot. transakcji handlowych w internecie za 2023 i 2024 rok

Do końca stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek przekazania organom skarbowym danych o transakcjach przeprowadzonych przez ich użytkowników.

"Do tego dnia operatorzy platform mieli obowiązek przekazać informacje dotyczące transakcji oraz sprzedawców dokonujących czynności wymienionych w ustawie, za ich pośrednictwem w tych okresach sprawozdawczych. Na koniec marca br. oszacowaliśmy, że 82 operatorów platform przekazało za 2023 r. i 2024 r. informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach" – poinformowała PAP rzeczniczka szefa Krajowej Administracji Skarbowej Justyna Pasieczyńska.

REKLAMA

Kto to jest unikalny użytkownik platformy internetowej

Wyjaśniła, że przez "unikalnych" użytkowników platform należy rozumieć zidentyfikowane przez KAS osoby fizyczne czy podmioty (zarejestrowane jako przedsiębiorcy). Przypomniała, że dane od platform w zakresie sprzedaży towarów obejmują osoby, które w danym roku przeprowadziły za ich pośrednictwem 30 lub więcej transakcji lub uzyskały z tych transakcji przychód przekraczający 2 tys. euro. Nieco inaczej jest przy wynajmie nieruchomości, pojazdów lub przy świadczeniu usług - wówczas raportowana jest każda transakcja.

Kto nie musi się bać kary od fiskusa?

"Raportowanie nie obejmie osób, które wykorzystują platformy internetowe do sporadycznej sprzedaży rzeczy, np. ubrań czy zabawek. W ich przypadku, nawet przekroczenie progów nie musi skutkować automatycznie podjęciem działań. Oznacza jedynie, że operator platformy przekazał do Szefa KAS informacje o tym sprzedawcy" – powiedziała rzeczniczka Szefa KAS.

"Błędne jest twierdzenie, że sprzedaż 30 używanych zabawek sprowadzi na kogoś obligatoryjnie kontrolę skarbową lub dodatkowy podatek. Wprowadzone przepisy mają na celu walkę z negatywnymi zjawiskami, takimi jak szara strefa" – dodała.

Przypomniała, że zasady opodatkowania prywatnej sprzedaży rzeczy używanych są takie same bez względu na to, w jaki sposób handel jest prowadzony. W przypadku osób fizycznych jeśli rzecz jest sprzedawana w internecie poza działalnością gospodarczą, a od jej zakupu upłynęło więcej niż 6 miesięcy, to przychód ze sprzedaży nie podlega opodatkowaniu. Jeśli jednak od zakupu do sprzedaży upłynęło mniej niż 6 miesięcy, wówczas opodatkowaniu podlega dochód (przychód minus koszty uzyskania przychodów), według skali podatkowej. Jeśli zaś ktoś handluje takimi przedmiotami w ramach działalności gospodarczej, to podatek należy się w każdym przypadku. Pasieczyńska dodała, że "przepisy te mają na celu unormowanie działalności prowadzonej przy użyciu platform, nie zaś kontrolę każdego sprzedawcy, który z nich korzysta".

"Potencjalne działania KAS są i będą podejmowane tylko przy wykryciu ewentualnych nieprawidłowości. Jeżeli takie wystąpią, urząd skontaktuje się z podatnikiem, aby wyjaśnić kwestie budzące wątpliwości" – wskazała rzecznika KAS.

Poinformowała, że obecnie prowadzone są czynności analityczne, których celem jest wykrycie potencjalnych nieprawidłowości. "Opracowujemy założenia i metody analityczne, które pozwolą skupić się na tych podmiotach, które wzbudzają wątpliwości co do rzetelności wypełniania obowiązków podatkowych" – dodała Pasieczyńska.

Stwierdziła także, że dane przekazywane przez operatorów platform pozwolą organom podatkowym na lepsze wykrywanie nieprawidłowości w działalności prowadzonej z ich użyciem. Jej zdaniem, analiza tych danych ułatwi identyfikacje tych podatników, którzy nie dopełniają obowiązków podatkowych.

"Analizując te dane, będziemy mogli określać prawidłową wysokość należnych podatków" – wskazała. Pytana, kiedy można spodziewać się efektów tej analizy, odpowiedziała: "Efekty oraz podsumowania będziemy przedstawiać w kolejnych miesiącach i latach, bo zależą one także od wyników czynności, jakie będzie podejmować KAS".

Marek Siudaj (PAP)
ms/ mick/ mhr/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

REKLAMA

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

REKLAMA

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA