REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa księgowość w chmurze?

Teresa Warska
Systim
Księgowość przez Internet – online
Jak działa księgowość w chmurze?
Jak działa księgowość w chmurze?

REKLAMA

REKLAMA

Księgowość w chmurze jeszcze niedawno była domeną małych firm. Dziś prowadzenie księgowości w chmurze zyskuje coraz większą liczbę zwolenników - zarówno wśród średnich, jak i dużych przedsiębiorstw. Jakie są jej zalety księgowości w chmurze i czy jest w pełni bezpieczna?

Księgowość w chmurze

Już na wstępie warto podkreślić, że księgowość w chmurze może występować w kilku formach. Stanowi ona bowiem nie tylko zewnętrzną przestrzeń do obliczeń księgowych, lecz także pozwala na prowadzenie i przechowywanie danych, a dla wielu stanowić będzie idealne rozwiązanie służące do archiwizacji tychże danych To, co z pewnością łączy wyżej wymienione funkcje, to umieszczone dane na serwerze dostawcy usługi, a także błyskawiczny dostęp do nich czy optymalizacja procesów księgowych.

REKLAMA

REKLAMA

Księgowość w chmurze - dostęp z każdego miejsca

Jak w praktyce działa księgowość w chmurze? Tego typu księgowanie pozwala na uzyskanie dostępu do programu za pośrednictwem przeglądarki internetowej, bez przeprowadzania jakichkolwiek instalacji. A zatem zbędna jest tutaj inwestycja w osobne licencje na każde stanowisko pracy – dostęp do aplikacji ma każdy pracownik, który po podaniu loginu i hasła może rozpocząć pracę z dokumentacją za pośrednictwem przeglądarki internetowej.

- Proces obsługi programu jest intuicyjny i nie wymaga dodatkowych szkoleń czy instruktażu z tego zakresu – bez względu na to, czy jesteśmy małym czy dużym przedsiębiorstwem. Co więcej, wszelkie aktualizacje odbywają się tutaj zdalnie, nie angażując przy tym użytkownika. Nie ma zatem możliwości, by program nie odpowiadał na zmiany zachodzące w prawie i nie spełniał wymogów formalnych – mówi Teresa Warska, specjalistka ds. prawa podatkowego w Systim.pl.

Optymalizacja procesów księgowych

Księgowość w chmurze to bez wątpienia szybki dostęp do danych – z racji tego, że nie wymaga ono instalacji, a jedynie dostępu do urządzenia (laptop, komputer stacjonarny, tablet czy smartfon) połączonego z Internetem, użytkownik - o dowolnej porze dnia - może korzystać z księgowości. Co więcej, rozwiązanie chmurowe to także optymalizacja wielu procesów związanych z dokumentacją. Wraz z dostępem do księgowości w chmurze, zyskujemy możliwość przechowywania informacji związanych z danym przedsiębiorstwem w jednym miejscu. Co więcej, jeśli nasi kontrahenci otrzymają dostęp do naszej chmury (bądź jej części), zautomatyzowaniu podlegać będzie również część prac związana z nimi. Z kolei szeroki katalog dostępnych narzędzi księgowo-finansowych stanowi nieocenione wsparcie w ramach tworzenia chociażby raportów czy wprowadzania „fizycznych” dokumentów do programu.

REKLAMA

- Wybrane na rynku rozwiązania pozwalają w prosty sposób zeskanować faktury kosztowe, co daje możliwość zaimportowania ich do systemu, który to automatycznie wykona odpowiednie księgowania. Co ważne, nie ma tu znaczenia, w jakim programie są one wystawiane. Dla przykładu, są programy, które pozwalają na import z kilkunastu popularnych programów fakturujących, ale także z tak popularnych formatów, jak na przykład JPK_V7 – podkreśla Teresa Warska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Księgowość w chmurze a bezpieczeństwo

Optymalizacja pracy to nie jedyna korzyść, wynikająca z księgowości w chmurze. Poprzez korzystanie z usługi w chmurze ograniczamy też ryzyko popełnienia błędów związanych z wprowadzaniem danych. Niestety wiele przedsiębiorstw, w obawie o bezpieczeństwo i utratę danych, rezygnuje z tej opcji księgowości – zupełnie niepotrzebnie! Warto bowiem pamiętać, że niezwykle restrykcyjne certyfikacje centrów danych gwarantują najwyższe standardy bezpieczeństwa infrastruktury i dostępności tychże danych.

- Dla przykładu, dzięki zastosowaniu bezpiecznego, szyfrowanego połączenia SSL, logowania przy użyciu hasła, dwuskładnikowego uwierzytelniania i licznych innych zabezpieczeń, gwarantuje się poziom bezpieczeństwa identyczny, jak w przypadku bankowości elektronicznej. Co ważne, spełniane są także wymogi RODO – przekonuje Warska.

Warto również nadmienić, że rozwiązania księgowe w chmurze spełniają zasady, które są wskazywane w ustawie o rachunkowości. Sprawia to, że po wprowadzeniu operacji do ksiąg rachunkowych, dedykowany program stworzy tu automatycznie dziennik, będący jednym z obowiązkowych elementów księgowych.

Kompleksowe możliwości księgowości w chmurze, a także bezpieczeństwo danych, jakie oferują rozwiązania typu cloud, czynią z nich bardzo przydatne narzędzie zarówno dla małych, jak i średnich oraz dużych przedsiębiorstw. Szybki dostęp do danych pozwala na optymalizację oraz większą kontrolę wielu procesów związanych z dokumentacją. Jedynie, co pozostaje użytkownikowi, to… wybór programu, którego wygodę i funkcjonalność sprawdzić można poprzez 30-dniową wersję próbną, którą oferują wybrani dostawcy.

Więcej na ten temat znajdziesz w publikacji Instrukcje księgowego z serwisem online

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA