REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup żywności nie musi być wydatkiem na reprezentację

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Nowak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakup artykułów spożywczych na walne zebranie członków stowarzyszenia mieści się w pojęciu „reprezentacja”, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych?
Jeśli przyjąć, że zakupione artykuły spożywcze są przeznaczone wyłącznie dla osób, których udział w walnym zebraniu członków jest uzasadniony ze względu na obowiązujące procedury, to trudno uznać takie wydatki za koszty reprezentacji. Chyba że z jakichś względów stowarzyszenie traktuje odbywające się walne zebranie jako element promocji własnej organizacji i własnych dokonań. Ale byłoby to pewnie połączone z zaproszeniem gości, informacją na łamach prasy oraz wystawnością w doborze produktów żywnościowych. W takiej sytuacji stowarzyszenie - z własnej inicjatywy - może potraktować koszty związane z zakupem artykułów spożywczych jako wydatki na reprezentację.
 
Do końca ubiegłego roku ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączała z kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione przez podatnika na reprezentację i reklamę, ale tylko w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona była w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Analogiczny przepis znajdował się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 23 ust. 1 pkt 23 updof).
Jak wiadomo, od tego roku wydatki na reprezentację w ogóle nie mogą być kosztem uzyskania przychodu. Także wydatki na alkohol, nawet jeżeli nie były ponoszone w celach reprezentacyjnych, raczej nie będą mogły być uznane za koszt uzyskania przychodu.
W obu ustawach podatkowych znalazł się bowiem przepis, zgodnie z którym do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Niektórzy podatnicy uznali, że w związku z takim brzmieniem przepisów do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć jakichkolwiek wydatków na posiłki. Jest to jednak rozumowanie błędne.
Jak już pisaliśmy w poprzednim numerze (zob. Rachunkowość Organizacji Non-profit nr 5/2007, Wydatki na posiłki też można zaliczyć do kosztów, s. 33), nie każdy wydatek na posiłek, czy szerzej - usługę gastronomiczną, jest wydatkiem na reprezentację. Niejednokrotnie zdarzają się wielogodzinne, czy nawet wielodniowe posiedzenia ciał kolegialnych poszczególnych organizacji. O ile posiedzenia te są niezbędne dla funkcjonowania danej organizacji, gdyż wynikają z obowiązujących daną organizację przepisów ustrojowych, bardzo łatwo jest wykazać związek między zakupem posiłków czy usług gastronomicznych dla uczestników takich spotkań a działalnością tej organizacji. Ale - powtórzmy - chodzi o posiedzenia ciał określonych przepisami lub statutem danej organizacji. Oczywiście dotyczy to wszelkiego rodzaju posiedzeń, na których są podejmowane decyzje dotyczące działalności danej jednostki, a więc nie tylko te, na których np. zatwierdza się sprawozdanie finansowe czy udziela absolutorium. Posiłki tam serwowane nie są w oczywisty sposób związane z reprezentacją (wystawnością, promocją).
We wspomnianym artykule zostało przytoczone uzasadnienie uzasadnienia do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 czerwca 2003 r. (I SA/Ka 1328/02, LEX nr 183228), w którym sąd ten stwierdził: W „Małym słowniku języka polskiego” pod red. E. Sobol (...) wskazuje się, że w języku potocznym reprezentacja to wystawność życia, okazałość, zwłaszcza z chęci popisania się przed kimś. Pisze się o dbałości o reprezentację (Mały słownik języka polskiego, (red.) E. Sobol, Warszawa 1997, s. 780). Z kolei w „Słowniku wyrazów obcych” PWN pod red. J. Tokarskiego reprezentacja to wystawność, okazałość w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną danej osoby (Słownik wyrazów obcych PWN, (red.) J. Tokarski, Warszawa 1988, s. 644). (...)
B. Brzeziński, M. Kalinowski uważają za reprezentację działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów (B. Brzeziński, M. Kalinowski, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1996, s. 143). Podobną definicję zawarł NSA w wyroku z dnia 1 lipca 1998 r., sygn. akt I SA/Gd 1683/96, wskazując, że pojęcia zarówno reklamy, jak i reprezentacji dotyczą prezentowania podatnika w stosunkach z innymi podmiotami, pozostają zatem w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.
Nie można więc wykluczyć, że niektóre wydatki na posiłki (usługi gastronomiczne) będą miały charakter wydatków na reprezentację. Wszystko będzie jednak zależeć od okoliczności (zwłaszcza gdy posiłki będą charakteryzować się wystawnością) i woli podatnika. W szczególności za reprezentacyjne mogą zostać uznane wydatki na alkohol.
Ewa Nowak
PODSTAWA PRAWNA:
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA