REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup żywności nie musi być wydatkiem na reprezentację

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Nowak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakup artykułów spożywczych na walne zebranie członków stowarzyszenia mieści się w pojęciu „reprezentacja”, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych?
Jeśli przyjąć, że zakupione artykuły spożywcze są przeznaczone wyłącznie dla osób, których udział w walnym zebraniu członków jest uzasadniony ze względu na obowiązujące procedury, to trudno uznać takie wydatki za koszty reprezentacji. Chyba że z jakichś względów stowarzyszenie traktuje odbywające się walne zebranie jako element promocji własnej organizacji i własnych dokonań. Ale byłoby to pewnie połączone z zaproszeniem gości, informacją na łamach prasy oraz wystawnością w doborze produktów żywnościowych. W takiej sytuacji stowarzyszenie - z własnej inicjatywy - może potraktować koszty związane z zakupem artykułów spożywczych jako wydatki na reprezentację.
 
Do końca ubiegłego roku ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączała z kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione przez podatnika na reprezentację i reklamę, ale tylko w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona była w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Analogiczny przepis znajdował się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 23 ust. 1 pkt 23 updof).
Jak wiadomo, od tego roku wydatki na reprezentację w ogóle nie mogą być kosztem uzyskania przychodu. Także wydatki na alkohol, nawet jeżeli nie były ponoszone w celach reprezentacyjnych, raczej nie będą mogły być uznane za koszt uzyskania przychodu.
W obu ustawach podatkowych znalazł się bowiem przepis, zgodnie z którym do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Niektórzy podatnicy uznali, że w związku z takim brzmieniem przepisów do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć jakichkolwiek wydatków na posiłki. Jest to jednak rozumowanie błędne.
Jak już pisaliśmy w poprzednim numerze (zob. Rachunkowość Organizacji Non-profit nr 5/2007, Wydatki na posiłki też można zaliczyć do kosztów, s. 33), nie każdy wydatek na posiłek, czy szerzej - usługę gastronomiczną, jest wydatkiem na reprezentację. Niejednokrotnie zdarzają się wielogodzinne, czy nawet wielodniowe posiedzenia ciał kolegialnych poszczególnych organizacji. O ile posiedzenia te są niezbędne dla funkcjonowania danej organizacji, gdyż wynikają z obowiązujących daną organizację przepisów ustrojowych, bardzo łatwo jest wykazać związek między zakupem posiłków czy usług gastronomicznych dla uczestników takich spotkań a działalnością tej organizacji. Ale - powtórzmy - chodzi o posiedzenia ciał określonych przepisami lub statutem danej organizacji. Oczywiście dotyczy to wszelkiego rodzaju posiedzeń, na których są podejmowane decyzje dotyczące działalności danej jednostki, a więc nie tylko te, na których np. zatwierdza się sprawozdanie finansowe czy udziela absolutorium. Posiłki tam serwowane nie są w oczywisty sposób związane z reprezentacją (wystawnością, promocją).
We wspomnianym artykule zostało przytoczone uzasadnienie uzasadnienia do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 czerwca 2003 r. (I SA/Ka 1328/02, LEX nr 183228), w którym sąd ten stwierdził: W „Małym słowniku języka polskiego” pod red. E. Sobol (...) wskazuje się, że w języku potocznym reprezentacja to wystawność życia, okazałość, zwłaszcza z chęci popisania się przed kimś. Pisze się o dbałości o reprezentację (Mały słownik języka polskiego, (red.) E. Sobol, Warszawa 1997, s. 780). Z kolei w „Słowniku wyrazów obcych” PWN pod red. J. Tokarskiego reprezentacja to wystawność, okazałość w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną danej osoby (Słownik wyrazów obcych PWN, (red.) J. Tokarski, Warszawa 1988, s. 644). (...)
B. Brzeziński, M. Kalinowski uważają za reprezentację działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów (B. Brzeziński, M. Kalinowski, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1996, s. 143). Podobną definicję zawarł NSA w wyroku z dnia 1 lipca 1998 r., sygn. akt I SA/Gd 1683/96, wskazując, że pojęcia zarówno reklamy, jak i reprezentacji dotyczą prezentowania podatnika w stosunkach z innymi podmiotami, pozostają zatem w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.
Nie można więc wykluczyć, że niektóre wydatki na posiłki (usługi gastronomiczne) będą miały charakter wydatków na reprezentację. Wszystko będzie jednak zależeć od okoliczności (zwłaszcza gdy posiłki będą charakteryzować się wystawnością) i woli podatnika. W szczególności za reprezentacyjne mogą zostać uznane wydatki na alkohol.
Ewa Nowak
PODSTAWA PRAWNA:
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA