REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup żywności nie musi być wydatkiem na reprezentację

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Nowak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakup artykułów spożywczych na walne zebranie członków stowarzyszenia mieści się w pojęciu „reprezentacja”, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych?
Jeśli przyjąć, że zakupione artykuły spożywcze są przeznaczone wyłącznie dla osób, których udział w walnym zebraniu członków jest uzasadniony ze względu na obowiązujące procedury, to trudno uznać takie wydatki za koszty reprezentacji. Chyba że z jakichś względów stowarzyszenie traktuje odbywające się walne zebranie jako element promocji własnej organizacji i własnych dokonań. Ale byłoby to pewnie połączone z zaproszeniem gości, informacją na łamach prasy oraz wystawnością w doborze produktów żywnościowych. W takiej sytuacji stowarzyszenie - z własnej inicjatywy - może potraktować koszty związane z zakupem artykułów spożywczych jako wydatki na reprezentację.
 
Do końca ubiegłego roku ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączała z kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione przez podatnika na reprezentację i reklamę, ale tylko w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona była w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Analogiczny przepis znajdował się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 23 ust. 1 pkt 23 updof).
Jak wiadomo, od tego roku wydatki na reprezentację w ogóle nie mogą być kosztem uzyskania przychodu. Także wydatki na alkohol, nawet jeżeli nie były ponoszone w celach reprezentacyjnych, raczej nie będą mogły być uznane za koszt uzyskania przychodu.
W obu ustawach podatkowych znalazł się bowiem przepis, zgodnie z którym do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Niektórzy podatnicy uznali, że w związku z takim brzmieniem przepisów do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć jakichkolwiek wydatków na posiłki. Jest to jednak rozumowanie błędne.
Jak już pisaliśmy w poprzednim numerze (zob. Rachunkowość Organizacji Non-profit nr 5/2007, Wydatki na posiłki też można zaliczyć do kosztów, s. 33), nie każdy wydatek na posiłek, czy szerzej - usługę gastronomiczną, jest wydatkiem na reprezentację. Niejednokrotnie zdarzają się wielogodzinne, czy nawet wielodniowe posiedzenia ciał kolegialnych poszczególnych organizacji. O ile posiedzenia te są niezbędne dla funkcjonowania danej organizacji, gdyż wynikają z obowiązujących daną organizację przepisów ustrojowych, bardzo łatwo jest wykazać związek między zakupem posiłków czy usług gastronomicznych dla uczestników takich spotkań a działalnością tej organizacji. Ale - powtórzmy - chodzi o posiedzenia ciał określonych przepisami lub statutem danej organizacji. Oczywiście dotyczy to wszelkiego rodzaju posiedzeń, na których są podejmowane decyzje dotyczące działalności danej jednostki, a więc nie tylko te, na których np. zatwierdza się sprawozdanie finansowe czy udziela absolutorium. Posiłki tam serwowane nie są w oczywisty sposób związane z reprezentacją (wystawnością, promocją).
We wspomnianym artykule zostało przytoczone uzasadnienie uzasadnienia do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 czerwca 2003 r. (I SA/Ka 1328/02, LEX nr 183228), w którym sąd ten stwierdził: W „Małym słowniku języka polskiego” pod red. E. Sobol (...) wskazuje się, że w języku potocznym reprezentacja to wystawność życia, okazałość, zwłaszcza z chęci popisania się przed kimś. Pisze się o dbałości o reprezentację (Mały słownik języka polskiego, (red.) E. Sobol, Warszawa 1997, s. 780). Z kolei w „Słowniku wyrazów obcych” PWN pod red. J. Tokarskiego reprezentacja to wystawność, okazałość w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną danej osoby (Słownik wyrazów obcych PWN, (red.) J. Tokarski, Warszawa 1988, s. 644). (...)
B. Brzeziński, M. Kalinowski uważają za reprezentację działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów (B. Brzeziński, M. Kalinowski, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1996, s. 143). Podobną definicję zawarł NSA w wyroku z dnia 1 lipca 1998 r., sygn. akt I SA/Gd 1683/96, wskazując, że pojęcia zarówno reklamy, jak i reprezentacji dotyczą prezentowania podatnika w stosunkach z innymi podmiotami, pozostają zatem w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.
Nie można więc wykluczyć, że niektóre wydatki na posiłki (usługi gastronomiczne) będą miały charakter wydatków na reprezentację. Wszystko będzie jednak zależeć od okoliczności (zwłaszcza gdy posiłki będą charakteryzować się wystawnością) i woli podatnika. W szczególności za reprezentacyjne mogą zostać uznane wydatki na alkohol.
Ewa Nowak
PODSTAWA PRAWNA:
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA