REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2014 r.

REKLAMA

Poznaj normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które obowiązują w roku 2014. Normy szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej wzrosły w stosunku do roku ubiegłego o 3,8 proc. Oznacza to, że rolnicy i hodowcy zwierząt w 2014 r. zapłacą w sumie o około 2 mln zł więcej podatków niż w roku bieżącym.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozporządzenie Ministra Finansów z 19 września 2013 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej - Dz.U. z 3 października 2013 r., poz. 1171

 

 

REKLAMA


Działy specjalne produkcji rolnej w 2014 r.


TABELA RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka powierzchni upraw lub rodzajów produkcji

Norma szacunkowa dochodu rocznego

gr

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych powyżej 25 m2:

 


 


 


a) rośliny ozdobne

1 m2

12

19

b) pozostałe

1 m2

4

53

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

2

79

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

 


 


 


a) rośliny ozdobne

1 m2

9

08

b) pozostałe

1 m2

5

58

4

Uprawy grzybów i ich grzybni - powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

5

23

5

Drób rzeźny - powyżej 100 szt.:

 


 


 


a) kurczęta

1 sztuka

 


16

b) gęsi

1 sztuka

1

36

c) kaczki

1 sztuka

 


36

d) indyki

1 sztuka

 


88

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

 


 


 


a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

46

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

90

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

1

91

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

57

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

15

19

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

2

54

7

Wylęgarnie drobiu:

 


 


 


a) kurczęta

1 sztuka

 


01

b) gęsi

1 sztuka

09

c) kaczki

1 sztuka

02

d) indyki

1 sztuka

09

8

Zwierzęta futerkowe:

 


 

 


a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada
podstawowego

48

06

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

21

13

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

16

36

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

24

98

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada
podstawowego

5

76

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada
podstawowego

5

76

9

Zwierzęta laboratoryjne:

 


 


 


a) szczury białe

1 sztuka

 


15

b) myszy białe

1 sztuka

02

10

Jedwabniki - produkcja kokonów

1 dm3

 


35

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

3

48

12

Uprawy roślin in vitro - powierzchnia półek

1 m2

209

14

13

Hodowla entomofagów - powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

174

27

14

Hodowla dżdżownic - powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

87

15

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

 


 


 


a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

348

52

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

73

21

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

38

31

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

43

58

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

17

43

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

6

99

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

10

45

h) konie rzeźne

1 sztuka

522

83

i) konie hodowlane

1 sztuka stada
podstawowego

418

26

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

1

57

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada
podstawowego

47

07

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada
podstawowego

17

43

 


Zasady ustalania wysokości norm szacunkowych dochodu


Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej.

Ministerstwo Finansów corocznie w drodze rozporządzenia ogłasza normy szacunkowe, które odpowiadają wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Z uwagi na to, że wskaźnik ten w 2012 roku w stosunku do roku 2011 wzrósł o 3,8 proc. (wyniósł 103,8 proc.), podwyższeniu uległy również normy szacunkowe. Dlatego też Ministerstwo Finansów uwzględniając ów wskaźnik dokonało w rozporządzeniu zmian wysokości norm szacunkowych dochodu na 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Na przykład norma szacunkowa dla 1 mkw uprawy w szklarniach roślin ozdobnych wyniesie 12,19 zł (obecnie 11,74 zł), co oznacza wzrost podatku o 45 gr w stosunku do roku obecnego. Uprawiający grzyby zapłacą więcej o 19 gr, czyli 5,23 zł za mkw. Stawka za kurę nioskę wzrośnie o 13 gr - do 3,46 zł, natomiast dla hodowli lisów i jenotów norma szacunkowa rocznego dochodu wzrośnie z 46,30 do 48,06 zł za jedną samicę.


Zobacz wskaźnik: Działy specjalne produkcji rolnej


Normy szacunkowe dochodu z produkcji rolnej 2014


Resort finansów szacuje, że podniesienie stawek doprowadzi do zwiększenia wpływów budżetowych łącznie o około 2 mln zł w skali roku, przy czym połowa tej kwoty trafi do budżetów jednostek samorządowych.

Podatnicy osiągający dochody ze specjalnych działów produkcji rolnej mogą, co wynika z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), wybrać sposób ustalania dochodu - szacunkowy lub rzeczywisty. W przypadku podatników, którzy osiągają taki dochód i zarazem nie prowadzą ksiąg rachunkowych, stosuje się normy szacunkowe z określonej jednostki produkcyjnej albo powierzchni upraw.

Rozporządzenie w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA