REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakiej pozycji bilansu wykazać grunt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska

REKLAMA

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kupiła działkę niezabudowaną z zamiarem wybudowania na niej budynku – domu jednorodzinnego, który następnie zamierza sprzedać wraz z działką. Zakup nastąpił w grudniu 2012 r., a budowa rozpocznie się na wiosnę 2013 r. Czy spółka prawidłowo zaksięgowała wartość działki na koncie „Materiały”? Czy spółka prawidłowo ujęła wartość gruntu w bilansie w pozycji „Materiały”?


RADA

REKLAMA

REKLAMA

Kupiony pod budowę grunt należy ująć w księgach rachunkowych jako towar na koncie zespołu 3 „Towary”. Grunt ten w bilansie powinien być wykazany w aktywach obrotowych w „Zapasach” w pozycji „Towary”.


UZASADNIENIE

Grunty nabyte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą są w większości przypadków przeznaczone do sprzedaży wraz z wybudowanymi na nich budynkami lub lokalami. W związku z tym stanowią one towar.

REKLAMA

Wartość kupionego gruntu w księgach rachunkowych jednostki gospodarczej, która zajmuje się budową domów czy lokali, ujmuje się w dniu zawarcia aktu notarialnego w cenie nabycia gruntu. Oznacza to, że grunt należy wprowadzić do ksiąg rachunkowych łącznie z kosztami związanymi z jego nabyciem, tj. opłatami notarialnymi, sądowymi itp. Zatem nabyty pod budowę grunt należy ująć w księgach rachunkowych jako towar na koncie zespołu 3 „Towary”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatwierdzenie sprawozdania finansowego

Zamknięcie roku obrotowego - obowiązki formalne

Sprawdź definicję gruntu w Encyklopedii księgowego dostępnej na www.inforfk.pl

Inaczej należy jednak traktować koszty budowy budynków, mieszkań z przeznaczeniem na sprzedaż. Wybudowane budynki, mieszkania powinny być wykazane w księgach rachunkowych jako produkty gotowe przeznaczone do sprzedaży. Budowę tych aktywów należy traktować jako odmianę produkcji przemysłowej wyrobów gotowych.


Zobacz: Kto i kiedy może wypisać pacjenta ze szpitala?

 


UWAGA!

W jednostkach zajmujących się działalnością deweloperską istnieje możliwość, aby grunty pod budowę niesprzedanych jeszcze na dzień bilansowy domów lub mieszkań traktować jako produkcję w toku.


Jeżeli grunt pod budowę niesprzedanych jeszcze na dzień bilansowy domów lub mieszkań został wykazany jako produkcja w toku, jego wartość powinna być zaliczona do kosztów wytworzenia jeszcze niesprzedanych i niegotowych budynków, mieszkań, pod warunkiem że grunty te nie zostały wcześniej ujęte w księgach rachunkowych jednostki jako towary.

Zapraszamy na forum Rachunkowość

Najczęściej jednak w bilansie powyższe aktywa wykazuje się jako rzeczowe składniki majątku obrotowego w pozycjach:

B. Zapasy

B.I.2. Półprodukty i produkty w toku - budynki, mieszkania w trakcie budowy

B.I.3. Produkty gotowe - wybudowane budynki, mieszkania

B.I.4. Towary - grunt

 


Przykład

Jednostka kupiła grunt pod budowę budynku. Wartość gruntu wyniosła 200 000 zł, koszty opłaty notarialnej: 600 zł.

Ewidencja księgowa

1. Faktura za zakup gruntu (wystawiona na podstawie aktu notarialnego):

Wn „Rozliczenie zakupu” 200 000 zł

Ma „Pozostałe zobowiązania” 200 000 zł


Odpisy aktualizujące należności - ujęcie w bilansie


Badanie i składanie sprawozdania finansowego - najważniejsze zagadnienia


2. Faktura za sporządzenie aktu notarialnego:

Wn „Rozliczenie zakupu” 600 zł

Ma „Pozostałe zobowiązania” 600 zł

3. Zapłata z rachunku bankowego za grunt:

Wn „Pozostałe zobowiązania” 200 000 zł

Ma „Rachunek bankowy” 200 000 zł

4. Zapłata z rachunku bankowego za sporządzenie aktu notarialnego:

Wn „Pozostałe zobowiązania” 600 zł

Ma „Rachunek bankowy” 600 zł

5. Przeksięgowanie gruntu do pozycji towarów:

Wn „Towary” 200 600 zł

Ma „Rozliczenie zakupu” 200 600 zł

PODSTAWA PRAWNA:

• załącznik nr 1 do ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330

Joanna Gawrońska

biegły rewident

CZYTAJ TAKŻE

„Jak rozliczać rozchód środków pieniężnych z rachunku bankowego walutowego” - BGK 8/2013 - dostępny na www.bgk.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA