REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakiej pozycji bilansu wykazać grunt

Joanna Gawrońska

REKLAMA

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kupiła działkę niezabudowaną z zamiarem wybudowania na niej budynku – domu jednorodzinnego, który następnie zamierza sprzedać wraz z działką. Zakup nastąpił w grudniu 2012 r., a budowa rozpocznie się na wiosnę 2013 r. Czy spółka prawidłowo zaksięgowała wartość działki na koncie „Materiały”? Czy spółka prawidłowo ujęła wartość gruntu w bilansie w pozycji „Materiały”?


RADA

REKLAMA

REKLAMA

Kupiony pod budowę grunt należy ująć w księgach rachunkowych jako towar na koncie zespołu 3 „Towary”. Grunt ten w bilansie powinien być wykazany w aktywach obrotowych w „Zapasach” w pozycji „Towary”.


UZASADNIENIE

Grunty nabyte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą są w większości przypadków przeznaczone do sprzedaży wraz z wybudowanymi na nich budynkami lub lokalami. W związku z tym stanowią one towar.

REKLAMA

Wartość kupionego gruntu w księgach rachunkowych jednostki gospodarczej, która zajmuje się budową domów czy lokali, ujmuje się w dniu zawarcia aktu notarialnego w cenie nabycia gruntu. Oznacza to, że grunt należy wprowadzić do ksiąg rachunkowych łącznie z kosztami związanymi z jego nabyciem, tj. opłatami notarialnymi, sądowymi itp. Zatem nabyty pod budowę grunt należy ująć w księgach rachunkowych jako towar na koncie zespołu 3 „Towary”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatwierdzenie sprawozdania finansowego

Zamknięcie roku obrotowego - obowiązki formalne

Sprawdź definicję gruntu w Encyklopedii księgowego dostępnej na www.inforfk.pl

Inaczej należy jednak traktować koszty budowy budynków, mieszkań z przeznaczeniem na sprzedaż. Wybudowane budynki, mieszkania powinny być wykazane w księgach rachunkowych jako produkty gotowe przeznaczone do sprzedaży. Budowę tych aktywów należy traktować jako odmianę produkcji przemysłowej wyrobów gotowych.


Zobacz: Kto i kiedy może wypisać pacjenta ze szpitala?

 


UWAGA!

W jednostkach zajmujących się działalnością deweloperską istnieje możliwość, aby grunty pod budowę niesprzedanych jeszcze na dzień bilansowy domów lub mieszkań traktować jako produkcję w toku.


Jeżeli grunt pod budowę niesprzedanych jeszcze na dzień bilansowy domów lub mieszkań został wykazany jako produkcja w toku, jego wartość powinna być zaliczona do kosztów wytworzenia jeszcze niesprzedanych i niegotowych budynków, mieszkań, pod warunkiem że grunty te nie zostały wcześniej ujęte w księgach rachunkowych jednostki jako towary.

Zapraszamy na forum Rachunkowość

Najczęściej jednak w bilansie powyższe aktywa wykazuje się jako rzeczowe składniki majątku obrotowego w pozycjach:

B. Zapasy

B.I.2. Półprodukty i produkty w toku - budynki, mieszkania w trakcie budowy

B.I.3. Produkty gotowe - wybudowane budynki, mieszkania

B.I.4. Towary - grunt

 


Przykład

Jednostka kupiła grunt pod budowę budynku. Wartość gruntu wyniosła 200 000 zł, koszty opłaty notarialnej: 600 zł.

Ewidencja księgowa

1. Faktura za zakup gruntu (wystawiona na podstawie aktu notarialnego):

Wn „Rozliczenie zakupu” 200 000 zł

Ma „Pozostałe zobowiązania” 200 000 zł


Odpisy aktualizujące należności - ujęcie w bilansie


Badanie i składanie sprawozdania finansowego - najważniejsze zagadnienia


2. Faktura za sporządzenie aktu notarialnego:

Wn „Rozliczenie zakupu” 600 zł

Ma „Pozostałe zobowiązania” 600 zł

3. Zapłata z rachunku bankowego za grunt:

Wn „Pozostałe zobowiązania” 200 000 zł

Ma „Rachunek bankowy” 200 000 zł

4. Zapłata z rachunku bankowego za sporządzenie aktu notarialnego:

Wn „Pozostałe zobowiązania” 600 zł

Ma „Rachunek bankowy” 600 zł

5. Przeksięgowanie gruntu do pozycji towarów:

Wn „Towary” 200 600 zł

Ma „Rozliczenie zakupu” 200 600 zł

PODSTAWA PRAWNA:

• załącznik nr 1 do ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330

Joanna Gawrońska

biegły rewident

CZYTAJ TAKŻE

„Jak rozliczać rozchód środków pieniężnych z rachunku bankowego walutowego” - BGK 8/2013 - dostępny na www.bgk.infor.pl

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA