REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Składanie e-sprawozdań finansowych
Składanie e-sprawozdań finansowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

E-sprawozdania finansowe za 2018 rok (sporządzone w obowiązkowej już formie elektronicznej) muszą zostać złożone do organu administracji skarbowej (Szefa KAS lub urzędu skarbowego) oraz Repozytorium Dokumentów Finansowych (w przypadku podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego). Razem ze sprawozdaniami finansowymi powinny też zostać złożone załączone do nich wymagane prawem inne dokumenty (w tym w szczególności sprawozdanie z badania przez biegłego rewidenta i odpis uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego).

Terminy i sposób składania e-sprawozdań

Podatnicy PIT

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Najwcześniej, bo w terminie złożenia rocznego zeznania PIT (czyli zasadniczo do 30 kwietnia 2019 r.) podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy prowadzą księgi rachunkowe muszą złożyć sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej.

Złożenie e-sprawozdania odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Można to zrobić za pośrednictwem specjalnego interfejsu API albo z użyciem przygotowanej przez Ministerstwo Finansów aplikacji e-Sprawozdania Finansowe (działa tylko w systemie Windows).

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy CIT niezarejestrowani w rejestrze przedsiębiorców KRS

W ciągu 10 dni od zatwierdzenia powinno zostać złożone (do naczelnika właściwego urzędu skarbowego) e-sprawozdanie finansowe tych podatników podatku dochodowego od osób prawnych (np. stowarzyszenia i fundacje nieprowadzące działalności gospodarczej), którzy nie są zarejestrowani w rejestrze przedsiębiorców KRS. Jeżeli zatwierdzenie e-sprawozdania finansowego za 2018 r. nastąpi w ostatnim możliwym terminie (czyli 30 czerwca 2019 r. - 6 miesięcy od zamknięcia roku obrotowego), to termin na złożenie tego sprawozdania do urzędu skarbowego mija 10 lipca 2019 r.

E-sprawozdanie tych podmiotów można wysłać do urzędu skarbowego mailem na elektroniczną skrzynkę podawczą urzędu albo doręczyć do urzędu na informatycznym nośniku danych (np. pendrive).

Podatnicy CIT wpisani do rejestru przedsiębiorców KRS

W ciągu 15 dni od zatwierdzenia e-sprawozdania finansowego (czyli najpóźniej 15 lipca 2019 r.) podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego mają obowiązek złożyć to sprawozdanie w formie elektronicznej (za pośrednictwem systemu eKRS) do Repozytorium Dokumentów Finansowych (RDF) w KRS. KRS przekaże je szefowi KAS dlatego podatnicy CIT wpisani do rejestru przedsiębiorców KRS nie muszą składać sami tych sprawozdań organu podatkowego.

Składanie e-sprawozdań do Repozytorium Dokumentów Finansowych (RDF)

Sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej można złożyć bezpłatnie za pośrednictwem portalu eKRS na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ .

Żeby to zrobić trzeba najpierw założyć konto w eKRS. Konto można utworzyć wchodząc do części S24 na stronie głównej portalu eKRS. Utworzone konto daje dostęp do wszelkich funkcjonalności portalu S24 oraz do funkcjonalności portalu do bezpłatnego zgłaszania dokumentów finansowych do RDF.

Wszystkie funkcje związane z zarządzaniem kontem (zmiana hasła, zmiana adres e-mail, usunięcie konta) są dostępne w zakładce „Moje konto” w części S24, do której można wejść ze strony głównej portalu eKRS.

Podmioty, które założyły konta przed 1 stycznia 2018 r. (aby korzystać ze wszystkich funkcjonalności Systemu)  muszą dokonać autoryzacji konta „podpisując” je podpisem kwalifikowanym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Autoryzacja konta jest czynnością jednorazową.

Instrukcja tworzenia, logowania i obsługi kont w portalu S24 i RDF dostępna jest w zakładce Pomoc na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ .

Po zalogowaniu na konto w eKRS zostanie wyświetlona strona z dostępnymi zakładkami:

- Przygotowywanie i składanie zgłoszeń,

- Przeglądanie złożonych zgłoszeń,

- Podpisywanie zgłoszeń udostępnionych do podpisu,

- Powiadomienia.

W zakładce „Przygotowywanie i składanie zgłoszeń” jest możliwość:

· Zgłoszenia dokumentów finansowych do RDF,

· Podglądu, usunięcia lub kontynuacji wypełniania zgłoszenia roboczego (jeszcze nie wysłanego do RDF).

Dodawanie zgłoszenia odbywa się w kolejnych 4 następujących Krokach:

Krok 1 – wyszukanie podmiotu.

Krok 2 – dołączenie dokumentów.

Krok 3 – oświadczenie.

Krok 4 – weryfikacja, podpisanie zgłoszenia, wysyłka do RDF.

Dokładna instrukcja postępowania w kolejnych Krokach dostępna jest jako Instrukcja użytkownika na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ (zakładka Pomoc).

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na następujące kwestie w poszczególnych Krokach.

Krok 1.

W kroku 1 należy podać dziesięcioznakowy numer KRS podmiotu, dla którego są składane dokumenty finansowe – i kliknąć: „Szukaj”. Powinny wyświetlić się zostaną wyświetlone dane o podmiocie (nazwa i forma prawna podmiotu oraz osoby fizyczne uprawnione do reprezentacji podmiotu).

Tu ważna uwaga: Nie ma możliwości kontynuowania procesu bezpłatnego składania e-sprawozdania finansowego w przypadku gdy:

- system nie jest w stanie znaleźć osób fizycznych uprawnionych do reprezentacji podmiotu,

- na liście brak jest osób posiadających numer PESEL

Zgłoszenie musi być bowiem podpisane przez co najmniej jedną osobę z osób wymienionych w tabeli (tj. wpisanych do KRS), posiadającą numer PESEL, podpisem kwalifikowanym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym e-PUAP.

Dlatego w wyżej wymienionych sytuacjach wniosek musi być złożony do sądu, drogą elektroniczną za pośrednictwem portalu S24 jako wniosek (KRS-Z30) o zmianę wpisu w KRS – sprawozdania finansowe i inne dokumenty. Wniosek ten jest płatny (140 zł).

Krok 2.

W jednym zgłoszeniu można złożyć dokumenty pochodzące tylko z jednej grupy I lub II lub informację o braku obowiązku sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego.

Lista dokumentów finansowych, które podlegają zgłoszeniu.

Grupa I. Sprawozdania finansowe i inne dokumenty finansowe

1. Roczne sprawozdanie finansowe

2. Sprawozdanie z działalności

3. Sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej

4. Uchwała o podziale zysku bądź pokryciu straty

5. Uchwała lub postanowienie o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego

6. Opinia biegłego rewidenta / sprawozdanie z badania rocznego sprawozdania finansowego

W zależności od formy prawnej podmiotu lista dokumentów może nie zawierać wszystkich wyżej wymienionych pozycji.

W przypadku składania rocznego sprawozdania finansowego wzmianka o złożeniu sprawozdania będzie automatycznie zamieszczona w rejestrze KRS.


II. Sprawozdania finansowe grup kapitałowych i innych dokumentów

1. Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe

2. Sprawozdanie z działalności jednostki dominującej

3. Sprawozdanie z działalności kapitałowej

4. Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej

5. Uchwała lub postanowienie o zatwierdzeniu skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego

6. Opinia biegłego rewidenta/ sprawozdanie z badania skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej

W przypadku składania skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego wzmianka o złożeniu sprawozdania będzie automatycznie zamieszczona w rejestrze KRS.

Jeżeli dla danego podmiotu jest już wpisana wzmianka w KRS o złożonym dokumencie za wskazany okres - można złożyć go (w odrębnym zgłoszeniu) jako korektę.

Wszystkie ww. dokumenty oprócz uchwał muszą zostać załączone do systemu podpisane elektronicznie. Jedynie dokumenty uchwał mogą być dołączone do Systemu jako podpisane lub niepodpisane. Jeżeli dokumenty zostały dołączone jako niepodpisane, Użytkownik ma możliwość podpisania zgłoszenia (wraz z niepodpisanymi załącznikami) tylko i wyłącznie z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP.

Krok 3.

W kroku 3 należy uzupełnić oświadczenie osoby (ew. osób) podpisującej zgłoszenie. Oświadczenie będzie podpisane razem ze zgłoszeniem w kroku 4.

W szczególności dla każdego z załączonych dokumentów wchodzących w skład rocznego sprawozdania finansowego lub skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego należy oświadczyć czy oryginał dokumentu został podpisany przez kierownika jednostki oraz osobę prowadzącą księgi rachunkowe.

Jeżeli dokumenty nie posiadają wszystkich wymaganych podpisów należy oświadczyć, że oryginał dokumentu nie posiada wszystkich podpisów wymaganych w przepisach ustawy o rachunkowości. Ponadto trzeba wskazać kto nie podpisał i powód braku podpisu.

Krok 4.

W kroku 4 trzeba zweryfikować poprawność wypełnienia zgłoszenia, podpisać zgłoszenie lub przekazać do podpisu na konto innego użytkownika/ów a następnie wysłać je do Repozytorium Dokumentów Finansowych.

W przypadku gdy do zgłoszenia został dodany choćby jeden dokument niepodpisany podpisem kwalifikowanym, całe zgłoszenie może być podpisane tylko profilem zaufanym ePUAP – opcja „Podpisz podpisem kwalifikowanym” nie będzie dostępna.

Więcej na temat podpisywania e-sprawozdań (i zgłoszeń) oraz osób do tego uprawnionych: Podpisywanie e-sprawozdań finansowych

Wysłanie zgłoszenia do Repozytorium dokumentów finansowych możliwe jest za pomocą akcji „Wyślij do Repozytorium DF”. Akcja dostępna jest tylko dla zgłoszeń pozytywnie zweryfikowanych i poprawnie podpisanych przez co najmniej jedną osobę (zgłoszenie ze statusem „podpisane”).

Ministerstwo Sprawiedliwości zastrzega, że przy dużym obciążeniu systemu, dokumenty będą zamieszczone w RDF w ciągu 24 godzin.

Należy mieć na uwadze, że wprowadzone do systemu zgłoszenie, które w ciągu 14 dni nie zostanie wysłane do RDF zostanie automatycznie usunięte z systemu.

W zakładce „Powiadomienia” mogą pojawić się następujące powiadomienia:

- powiadomienie o rejestracji zgłoszenia

- powiadomienie o umieszczeniu wzmianki w KRS

- powiadomienie o umieszczeniu dokumentów w RDF

- powiadomienie o przekazaniu zgłoszenia do podpisu na konto swoje konto

- powiadomienie o automatycznym usunięciu zgłoszenia roboczego z powodu przeterminowania

- powiadomienie o usunięciu dokumentu z repozytorium przez pracownika sądu

- powiadomienie o przywróceniu usuniętego dokumentu z repozytorium przez pracownika sądu

Dla każdego powiadomienia prezentowane są:

- Chwila dostarczenia

- Id zgłoszenia

- Nr KRS

- Typ powiadomienia

Przy pomocą akcji „Pokaż szczegóły ” możliwy jest podgląd treści wysłanych na adres email przypisany do konta użytkownika.

Wysłane zgłoszenia można obejrzeć w zakładce „Przeglądanie złożonych zgłoszeń”.

Złożone dokumenty można również wyszukać w systemie „Przeglądarka dokumentów finansowych” na głównej stronie portalu eKRS.

Złożenie do RDF e-sprawozdania i załączonych do niego stosownych dokumentów zwalnia z obowiązku złożenia na portalu S24 płatnego wniosku o wpis wzmianek o złożeniu dokumentów finansowych w dziale 3 rejestru przedsiębiorców KRS.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA