REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ESEF – ostudzona (r)ewolucja w raportowaniu spółek giełdowych

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
ESEF – ostudzona (r)ewolucja w raportowaniu spółek giełdowych
ESEF – ostudzona (r)ewolucja w raportowaniu spółek giełdowych

REKLAMA

REKLAMA

Długo zapowiadane zmiany w formacie rocznych sprawozdań finansowych stały się faktem i pierwsze spółki notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych złożyły raporty według standardów Jednolitego Europejskiego Formatu Elektronicznego, czyli ESEF (ang. European Single Electronic Format). Jeszcze pod koniec 2020 roku regulatorzy unijni doszli do wniosku, że zasadne byłoby przesunięcie rozpoczęcia obowiązywania tego wymogu, ale dopiero teraz ta decyzja uprawomocniła się. Zgodnie z nową ustawą obowiązek raportowania według ESEF zacznie obowiązywać za sprawozdania rozpoczynające się od 1 styczna 2021 roku, jednocześnie pozostawiona została możliwość dobrowolnego raportowania w ESEF za okres wcześniejszy.

Terminy - jest jeszcze czas

Mimo tych zmian prawnych, spółki, które jeszcze nie dostosowały sprawozdań rocznych do wymogów ESEF, wciąż mają na to czas i w zależności od ustalonego wcześniej terminu raportowania, mogą składać dokumenty w nowej formule. Część spółek zdecydowała się też na zmianę terminu udostępnienia raportów, aby dostosować je do wymogów ESEF.

REKLAMA

Autopromocja

13 kwietnia 2021 roku została opublikowana ustawa zawierająca m.in. przepisy regulujące termin rozpoczęcia raportowania zgodnego z Jednolitym Europejskim Formatem Raportowania (ESEF). Zgodnie z zapisami tego przepisu emitent może zdecydować o niestosowaniu ESEF w stosunku do raportów rocznych oraz skonsolidowanych raportów rocznych za rok obrotowy rozpoczynający się od dnia 1 stycznia 2020 roku i sporządzić te raporty na zasadach dotychczasowych.

Przepis ten wszedł w życie 14 kwietnia 2021 roku i ma zastosowanie również do raportów rocznych sporządzonych przed dniem wejścia w życie.

Czym jest ESEF?

Sprawozdanie w formacie ESEF stanowi nową formę komunikacji emitentów z inwestorami oraz innymi interesariuszami. Spółki muszą „tagować” sprawozdania przy użyciu języka znaczników XBRL. Jest to zbiór pojęć zawartych w taksonomii, czyli słowniku pojęć służących do znakowania danych w sprawozdaniach w standardzie XBRL. Terminologia wykorzystana w słowniku jest oparta na Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej. Co to oznacza w praktyce?

- Aktualnie spółki notowane na giełdach papierów wartościowych przygotowują sprawozdania skonsolidowane według standardów MSSF. Dla specjalistów relacji inwestorskich i kontrolingu analiza takich dokumentów, nie jest dużym wyzwaniem, ale już dla osób z mniejszym doświadczeniem, może stanowić problem, w szczególności jeśli jest to sprawozdanie spółki działającej w innym kraju. Standardy ESEF ujednolicą oraz zdigitalizują sposób prezentowania informacji zawartych w raportach i będą przygotowywane w ten sam sposób zarówno przez spółki przykładowo z Francji, jak i te z Polski. Przyniesie to z pewnością emitentom korzyści wizerunkowe, ale co najważniejsze, może przełożyć się również na większe zainteresowanie inwestorów z uwagi na łatwiejszy dostęp do danych umożliwiającą mniej lub bardziej algorytmiczne inwestowanie – tłumaczy Paweł Krupa, product menager systemów Comarch ERP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie korzyści dają standardy ESEF?

Dla uczestników rynku kapitałowego, czyli spółek notowanych na giełdach papierów wartościowych, analityków i inwestorów oraz instytucji sprawujących nadzór nowe regulacje dają wiele korzyści, a będą one najbardziej widoczne po powstaniu centralnego systemu gromadzącego i przetwarzającego dane. Taki system pozwoli w łatwy sposób raportować dane finansowe spółek z wszystkich rynków regulowanych UE. Obecnie największą korzyścią, jaką daje format ESEF jest pełniejszy dostęp do danych. Zgodnie z nowymi regulacjami dane prezentowane są w postaci XHTML i ich zapis widoczny jest w dowolnej przeglądarce internetowej, bez konieczności instalowania zewnętrznego systemu informatycznego. Dla spółek wprowadzenie regulacji ESEF daje możliwość przejrzenia, uporządkowania i ustandaryzowania danych w raportach finansowych, a przez to zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia błędów.

­Jak przygotować raport ESEF?

Do przygotowania sprawozdania finansowego według standardów Jednolitego Europejskiego Formatu Raportowania niezbędne jest dedykowane narzędzie informatyczne wspomagające proces interaktywnego raportowania.

- Na rynku są dostępne aplikacje, które umożliwiają użytkownikowi tworzenie sprawozdania finansowego przy zachowaniu wytycznych ESEF. Takie oprogramowania posiadają m.in. wbudowane zbiory najnowszych znaczników taksonomii ESEF czy walidacji. Dużą zaletą narzędzi informatycznych jest również możliwość przenoszenia raz wprowadzonych danych na kolejne lata. Tagowanie pozycji raportu w dłuższej perspektywie przynosi realne oszczędności czasu, a tworzenie sprawozdania z roku na rok będzie znacznie mniej czasochłonne – zauważa Paweł Krupa.

Spółki mogą zastosować też inne rozwiązanie i zlecić cały proces tworzenia raportu w formacie iXBRL wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej, ale w takim przypadku trzeba pamiętać o tym że część procesów dotychczas zachodzących w spółce, zostanie przeniesione poza organizację. Taki sposób mimo początkowego entuzjazmu ostatecznie nie stał się popularnym rozwiązaniem wśród emitentów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA