REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych emitentów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych emitentów/ Fot. Fotolia
Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych emitentów/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 30 czerwca 2016 r. weszły w życie zmiany dotyczące zakresu informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych i skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych, wymaganych w prospektach emisyjnych dla emitentów z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla których właściwe są polskie zasady rachunkowości i którzy zamierzają ubiegać się lub ubiegają się o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym.

REKLAMA

Zmiany wprowadzono rozporządzeniem ministra finansów z 23 maja 2016 r. Stosuje się je po raz pierwszy do sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się w 2016 r. i niezakończone do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Przy czym sprawozdania finansowe i skonsolidowane sprawozdania finansowe za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się w 2015 r. i niezakończone do 30 czerwca 2016 r. mogą być sporządzane zgodnie ze zmienionymi zasadami. Decyzję o tym podejmować będzie kierownik jednostki.

We wprowadzeniu

REKLAMA

W zmienionym par. 3 ust. 2 rozporządzenia wskazano, że w dodatkowych informacjach i objaśnieniach trzeba wykazać także wszystkie istotne dane i objaśnienia niezbędne do tego, aby sprawozdanie finansowe, skonsolidowane sprawozdanie finansowe i dane porównywalne odpowiadały warunkom określonym w art. 4 ust. 1, 1a i 4a ustawy o rachunkowości. Zmiana oznacza, że poza obowiązkiem wywiązania się z zastosowania zasady rzetelnego i wiernego obrazu podmioty stosujące rozporządzenie muszą uwzględnić wszelkie dodatkowe informacje konieczne do spełnienia ww. obowiązku w informacji dodatkowej.

Kierownicy oraz członkowie rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostki są zobowiązani do zapewnienia, aby sprawozdanie finansowe, skonsolidowane sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z działalności oraz sprawozdanie z działalności grupy kapitałowej spełniały wymagania przewidziane w ustawie. Odpowiedzialność za wywiązanie się z tego obowiązku zgodnie z art. 4a ust. 2 ustawy o rachunkowości jest odpowiedzialnością solidarną.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Po zmianach wprowadzonych do par. 6 ust. 1 „wprowadzenie do sprawozdania finansowego i danych porównywalnych” zawiera, przy uwzględnieniu specyfiki działalności emitenta, w szczególności nazwę (firmę), siedzibę i adres, wskazanie właściwego sądu rejestrowego i numeru rejestru oraz podstawowy przedmiot działalności emitenta według Polskiej Klasyfikacji Działalności. A w przypadku gdy papiery wartościowe emitenta znajdują się w obrocie na rynku regulowanym – także wskazanie branży według klasyfikacji przyjętej przez dany rynek. Poprzednio nie było obowiązku podawania adresu emitenta.

Natomiast wprowadzenie do skonsolidowanego sprawozdania finansowego powinno zawierać rozszerzone graficzne przedstawienie struktury organizacyjnej grupy jednostek emitenta. Dotychczas obejmowało ono tylko przedstawienie struktury organizacyjnej grupy jednostek powiązanych emitenta oraz informacje dotyczące rodzaju powiązań w grupie, a obecnie musi obejmować strukturę jednostek podporządkowanych emitenta, a także jednostki dominującej, znaczącego inwestora i wspólnika jednostki współzależnej oraz informacje dotyczące rodzaju powiązań w grupie.

Zmieniono także zakres informacji dotyczących jednostek w grupie. W przypadku wykazu jednostek wchodzących w skład grupy kapitałowej objętych konsolidacją, wycenianych metodą praw własności lub metodą proporcjonalną, oprócz dotychczasowych informacji o ich nazwach (firmach) i siedzibach, przedmiotach działalności, właściwych sądach lub innych organach prowadzących dla nich rejestry, udziału posiadanego przez emitenta w kapitale tych jednostek oraz udziału w całkowitej liczbie głosów, należy dodatkowo wskazać kryteria zastosowane przez emitenta do objęcia skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym jednostek zależnych, jeżeli sprawowanie kontroli nad nimi nie wynika z posiadania większości całkowitej liczby głosów, oraz w przypadku jednostek objętych konsolidacją, podaniem ogólnych proporcji udziałów stron trzecich dla każdej jednostki osobno. W odniesieniu do jednostek nieobjętych konsolidacją, niewycenianych metodą praw własności lub metodą proporcjonalną, tak jak dotychczas należy wskazać podstawę prawną i uzasadnienie odstąpienia od odpowiednio konsolidacji lub wyceny oraz podać kwoty ich przychodów netto ze sprzedaży produktów i towarów, a także z operacji finansowych oraz wyniku finansowego i sumy bilansowej za ostatni rok obrotowy. Dodatkowo należy wskazać udział posiadany przez emitenta w kapitale tych jednostek oraz udział w całkowitej liczbie głosów.

Rozporządzenie UE w sprawie badań sprawozdań finansowych

Tak jak dotychczas należy też wskazać udział jednostek wchodzących w skład grupy kapitałowej w kapitałach innych podmiotów wchodzących w skład grupy kapitałowej.

Nowością jest obowiązek zamieszczenia wykazu jednostek innych niż jednostki podporządkowane, w których emitent lub jednostki podporządkowane posiadają zaangażowanie w kapitale, ze wskazaniem:

a) ich nazw (firm) i siedzib,

b) wysokości kapitału podstawowego tych jednostek,

c) wysokości zatwierdzonego wyniku finansowego tych jednostek za ostatni rok obrotowy,

d) udziału posiadanego przez emitenta lub jednostki podporządkowane w kapitale podstawowym tych jednostek oraz udziału w całkowitej liczbie głosów.

W załącznikach

Pozostałe zmiany wprowadzono do załączników do rozporządzenia zawierających zakresy informacji prezentowanych w bilansie, rachunku zysków i strat i w pozostałych elementach sprawozdania finansowego różnych rodzajów emitentów.

Do aktywów bilansu wprowadzono pozycje „Należne wpłaty na kapitał zakładowy” i „Akcje własne”. Poprzednio były one pokazywane jako pozycje ujemne w pasywach bilansu. Zmiana ta wynika z konieczności dostosowania do zmienionej od 1 stycznia 2016 r. struktury bilansu według ustawy o rachunkowości. Konsekwencją tej zmiany jest też zmienienie numeracji w kapitałach własnych (pasywa bilansu).

W skonsolidowanym rachunku zysków i strat dodano pozycję „Udział w zyskach (stratach) jednostek podporządkowanych wycenianych metodą praw własności” (np. w załączniku nr 2).

Jak poprawić zatwierdzone sprawozdanie finansowe

Zaś w informacji dodatkowej dodano wiele not objaśniających, np. notę, w której będą prezentowane dane o akcjach własnych obejmujące takie dane, jak liczba akcji, wartość według ceny nabycia, wartość bilansowa, cel nabycia, przeznaczenie.

Ponadto po zmianach należy wskazać informacje o zmianie stanu akcji (udziałów) własnych w okresie sprawozdawczym, w tym o ich nabyciu, zbyciu i umorzeniu. Konieczne będzie też pokazanie akcji emitenta będących własnością jednostek podporządkowanych ze wskazaniem:

a) nazwy (firma) jednostki i siedziby,

b) liczby akcji,

c) wartości według ceny nabycia,

d) wartości bilansowej.


Nowym obowiązkiem w zakresie dodatkowych not jest też pokazanie „Udziału w zyskach (stratach) jednostek podporządkowanych wycenianych metodą praw własności”, w tym:

● odpisu wartości firmy jednostek podporządkowanych,

● odpisu ujemnej wartości firmy jednostek podporządkowanych,

● odpisu różnicy w wycenie aktywów netto.

Zmiany definicji

W rozporządzeniu dokonano aktualizacji kilku definicji. Wskazano, że podmiot powiązany to podmiot powiązany w rozumieniu międzynarodowych standardów rachunkowości przyjętych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości (Dz.Urz. WE z 2002 r. L 243, str. 1; Dz.Urz. UE polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 29, str. 609 ze zm.), a w przypadku emitenta będącego funduszem – jednostkę powiązaną z towarzystwem funduszy inwestycyjnych zarządzającym emitentem. Dotychczas rozporządzenie zawierało własną definicję opartą na brzmieniu zasad ujętych w art. 3 ust. 1 ustawy o rachunkowości, które od 1 stycznia 2016 r. otrzymały inne brzmienie. Ponadto dodano dwie nowe definicje. ©?

Biegły rewident partnerem i doradcą przedsiębiorcy

Nowe pojęcia

Zaangażowanie w kapitale – rozumie się przez to zaangażowanie w kapitale w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 37d tej ustawy jest to jakikolwiek udział w kapitale innej jednostki mający charakter trwałego powiązania. Ustawa o rachunkowości podkreśla, że trwałe powiązanie występuje zawsze w przypadku nabycia, zakupu lub pozyskania w innej formie udziału w kapitale jednostki stowarzyszonej, chyba że zbycie udziału w krótkim okresie od dnia jego nabycia, zakupu lub pozyskania w innej formie jest wysoce prawdopodobne, poprzez zawarcie umowy lub podjęcie innych aktywnych działań dotyczących zbycia.

CCP – jest to podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.Urz. UE z 2012 r. L 201, s. 1 ze zm.). CCP są to podmioty, które są izbami rozliczeniowymi, tzw. kontrahentami centralnymi. CCP oznacza osobę prawną, która działa pomiędzy kontrahentami kontraktów będących w obrocie na co najmniej jednym rynku finansowym, stając się nabywcą dla każdego sprzedawcy i sprzedawcą dla każdego nabywcy. Funkcjonują one przede wszystkim na rynku instrumentów pochodnych.

dr Katarzyna Trzpioła

Katedra Finansów i Rachunkowości UW

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Rozporządzenie ministra finansów z 23 maja 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych i skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych, wymaganych w prospekcie emisyjnym dla emitentów z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla których właściwe są polskie zasady rachunkowości (Dz.U. poz. 857).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA