REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania finansowe obowiązkowo w formie elektronicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprawozdania finansowe obowiązkowo w formie elektronicznej
Sprawozdania finansowe obowiązkowo w formie elektronicznej

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce wprowadzenia obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej dla wszystkich podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania. Podatnicy wpisani do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (np. spółki z o.o., spółki komandytowe, partnerskie i akcyjne) nie będą musieli składać sprawozdań finansowych w formie papierowej do urzędu skarbowego. KRS będzie przesyłał elektronicznie sprawozdania finansowe do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych administrowanego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Sprawozdania finansowe (ale też tylko w formie elektronicznej) będą składać fiskusowi (Szefowi KAS) jedynie osoby fizyczne wpisane do CEIDG, prowadzące księgi rachunkowe.

O tych planach legislacyjnych poinformował 15 września 2017 r. wiceminister finansów Paweł Cybulski w odpowiedzi na interpelację poselską nr 14879.

REKLAMA

REKLAMA

Nie oznacza to jednak, że firmom ubędzie pracy. Swoje pomysły na zmiany ma również minister obrony narodowej, o czym przypomniał wiceminister Cybulski. Do szefa MON dwa razy w roku miałyby trafiać informacje finansowe o niektórych przedsiębiorstwach z branż strategicznych. Chodzi w szczególności o sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym oraz o nakładach na środki trwałe składane na druku F-01/I-01, który dziś trafia do Głównego Urzędu Statystycznego, chociaż w innych terminach. Takie zmiany przewiduje opublikowany już projekt ustawy o organizowaniu zadań przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki.

Ważne szczegóły

– Pomysł, który przedstawiło Ministerstwo Finansów, jest bardzo atrakcyjny – uważa Maciej Czapiewski, biegły rewident, partner w HLB M2. Jego zdaniem może on znacząco poprawić obieg i dostępność danych sprawozdawczych przedsiębiorstw. – Co do zasady, przesyłanie danych elektronicznych jest tańsze niż papierowych, a ich dalsza dystrybucja do zainteresowanych odbiorców szybsza i łatwiejsza – podkreśla.

Zdaniem Macieja Czapiewskiego diabeł tkwi jednak w szczegółach. – Ważne będzie bowiem, w jaki sposób potwierdzana będzie autentyczność sprawozdań finansowych. Czy wymagany będzie kwalifikowany podpis elektroniczny wszystkich osób zobowiązanych do podpisania sprawozdania finansowego, czy przypadkiem nie będzie obowiązku stosowania wystandaryzowanych wzorów (co w mojej ocenie jest niewykonalne). Wreszcie, czy elektroniczne sprawozdania finansowe będą dostępne przy wykorzystaniu przeglądarek internetowych dla publiczności.

REKLAMA

– Jeśli spełniony będzie ten warunek, to jakościowo poprawi się dostępność danych finansowych uczestników obrotu gospodarczego – twierdzi ekspert. Podkreśla, że wprawdzie obecnie sprawozdania złożone w rejestrze sądowym są jawne, ale korzystanie z nich wymaga kłopotliwej wizyty w sądzie, a dostępne informatory internetowe zawierają jedynie skany głównych tabel sprawozdawczych (brak informacji dodatkowej, która jest ważnym źródłem danych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Systemy informatyczne muszą podołać

Projektowane zmiany chwali też radca prawny i partner Tomasz Olkiewicz w MDDP Olkiewicz i Wspólnicy. – Sam resort finansów przyznał przecież, że w praktyce urzędy nie wykorzystują informacji zawartych w papierowych sprawozdaniach finansowych, które dziś do nich trafiają. Cyfryzacja tych dokumentów byłaby niewątpliwym ułatwieniem dla firm, bo wysłanie pliku w formacie XML jest łatwiejsze i tańsze niż drukowanie wielu egzemplarzy, które potem należy składać w kilku instytucjach jednocześnie – komentuje ekspert. Dodaje, że również fiskus będzie mógł łatwiej wykorzystać zgromadzone informacje dla własnych celów analitycznych.

– Niezmiernie ważne będzie jednak, aby za zmianami przepisów nadążyły proces unowocześnienia infrastruktury informatycznej i zapobieganie chociażby częstym awariom systemu KRS. Zwiększanie zakresu dokumentacji elektronicznej będzie miało sens, jeśli podołają temu systemy informatyczne – mówi Tomasz Olkiewicz. Izabela Wiewiórka, doradca podatkowy z kancelarii Wierzbowski Eversheds Sutherland, zwraca uwagę na inny problem. – O ile zmiany zakładane przez resort finansów faktycznie mogłyby odciążyć zarówno przedsiębiorców, jak i urzędników, to w poprzek im idą najnowsze propozycje MON – zauważa ekspertka.

Przypomina, że resort obrony zamiast czerpać dane z zasobów KRS, KAS czy GUS chce nałożyć na niektóre branże dodatkowe obowiązki w zakresie przesyłania półrocznych informacji finansowych na drukach F01/I-01. – Jeśli takie przepisy wejdą w życie, to będzie to krok wstecz w trwającym od kilku lat procesie elektronizacji i upraszczania obowiązków sprawozdawczych przedsiębiorstw. ⒸⓅ

Dzisiejsze obowiązki składania raportów

Agnieszka Pokojska

Mariusz Szulc

dgp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wchodzi nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA