REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania finansowe obowiązkowo w formie elektronicznej

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprawozdania finansowe obowiązkowo w formie elektronicznej
Sprawozdania finansowe obowiązkowo w formie elektronicznej

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce wprowadzenia obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej dla wszystkich podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania. Podatnicy wpisani do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (np. spółki z o.o., spółki komandytowe, partnerskie i akcyjne) nie będą musieli składać sprawozdań finansowych w formie papierowej do urzędu skarbowego. KRS będzie przesyłał elektronicznie sprawozdania finansowe do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych administrowanego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Sprawozdania finansowe (ale też tylko w formie elektronicznej) będą składać fiskusowi (Szefowi KAS) jedynie osoby fizyczne wpisane do CEIDG, prowadzące księgi rachunkowe.

O tych planach legislacyjnych poinformował 15 września 2017 r. wiceminister finansów Paweł Cybulski w odpowiedzi na interpelację poselską nr 14879.

REKLAMA

REKLAMA

Nie oznacza to jednak, że firmom ubędzie pracy. Swoje pomysły na zmiany ma również minister obrony narodowej, o czym przypomniał wiceminister Cybulski. Do szefa MON dwa razy w roku miałyby trafiać informacje finansowe o niektórych przedsiębiorstwach z branż strategicznych. Chodzi w szczególności o sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym oraz o nakładach na środki trwałe składane na druku F-01/I-01, który dziś trafia do Głównego Urzędu Statystycznego, chociaż w innych terminach. Takie zmiany przewiduje opublikowany już projekt ustawy o organizowaniu zadań przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki.

Ważne szczegóły

– Pomysł, który przedstawiło Ministerstwo Finansów, jest bardzo atrakcyjny – uważa Maciej Czapiewski, biegły rewident, partner w HLB M2. Jego zdaniem może on znacząco poprawić obieg i dostępność danych sprawozdawczych przedsiębiorstw. – Co do zasady, przesyłanie danych elektronicznych jest tańsze niż papierowych, a ich dalsza dystrybucja do zainteresowanych odbiorców szybsza i łatwiejsza – podkreśla.

Zdaniem Macieja Czapiewskiego diabeł tkwi jednak w szczegółach. – Ważne będzie bowiem, w jaki sposób potwierdzana będzie autentyczność sprawozdań finansowych. Czy wymagany będzie kwalifikowany podpis elektroniczny wszystkich osób zobowiązanych do podpisania sprawozdania finansowego, czy przypadkiem nie będzie obowiązku stosowania wystandaryzowanych wzorów (co w mojej ocenie jest niewykonalne). Wreszcie, czy elektroniczne sprawozdania finansowe będą dostępne przy wykorzystaniu przeglądarek internetowych dla publiczności.

REKLAMA

– Jeśli spełniony będzie ten warunek, to jakościowo poprawi się dostępność danych finansowych uczestników obrotu gospodarczego – twierdzi ekspert. Podkreśla, że wprawdzie obecnie sprawozdania złożone w rejestrze sądowym są jawne, ale korzystanie z nich wymaga kłopotliwej wizyty w sądzie, a dostępne informatory internetowe zawierają jedynie skany głównych tabel sprawozdawczych (brak informacji dodatkowej, która jest ważnym źródłem danych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Systemy informatyczne muszą podołać

Projektowane zmiany chwali też radca prawny i partner Tomasz Olkiewicz w MDDP Olkiewicz i Wspólnicy. – Sam resort finansów przyznał przecież, że w praktyce urzędy nie wykorzystują informacji zawartych w papierowych sprawozdaniach finansowych, które dziś do nich trafiają. Cyfryzacja tych dokumentów byłaby niewątpliwym ułatwieniem dla firm, bo wysłanie pliku w formacie XML jest łatwiejsze i tańsze niż drukowanie wielu egzemplarzy, które potem należy składać w kilku instytucjach jednocześnie – komentuje ekspert. Dodaje, że również fiskus będzie mógł łatwiej wykorzystać zgromadzone informacje dla własnych celów analitycznych.

– Niezmiernie ważne będzie jednak, aby za zmianami przepisów nadążyły proces unowocześnienia infrastruktury informatycznej i zapobieganie chociażby częstym awariom systemu KRS. Zwiększanie zakresu dokumentacji elektronicznej będzie miało sens, jeśli podołają temu systemy informatyczne – mówi Tomasz Olkiewicz. Izabela Wiewiórka, doradca podatkowy z kancelarii Wierzbowski Eversheds Sutherland, zwraca uwagę na inny problem. – O ile zmiany zakładane przez resort finansów faktycznie mogłyby odciążyć zarówno przedsiębiorców, jak i urzędników, to w poprzek im idą najnowsze propozycje MON – zauważa ekspertka.

Przypomina, że resort obrony zamiast czerpać dane z zasobów KRS, KAS czy GUS chce nałożyć na niektóre branże dodatkowe obowiązki w zakresie przesyłania półrocznych informacji finansowych na drukach F01/I-01. – Jeśli takie przepisy wejdą w życie, to będzie to krok wstecz w trwającym od kilku lat procesie elektronizacji i upraszczania obowiązków sprawozdawczych przedsiębiorstw. ⒸⓅ

Dzisiejsze obowiązki składania raportów

Agnieszka Pokojska

Mariusz Szulc

dgp@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA