REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania finansowe obowiązkowo w formie elektronicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprawozdania finansowe obowiązkowo w formie elektronicznej
Sprawozdania finansowe obowiązkowo w formie elektronicznej

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce wprowadzenia obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej dla wszystkich podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania. Podatnicy wpisani do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (np. spółki z o.o., spółki komandytowe, partnerskie i akcyjne) nie będą musieli składać sprawozdań finansowych w formie papierowej do urzędu skarbowego. KRS będzie przesyłał elektronicznie sprawozdania finansowe do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych administrowanego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Sprawozdania finansowe (ale też tylko w formie elektronicznej) będą składać fiskusowi (Szefowi KAS) jedynie osoby fizyczne wpisane do CEIDG, prowadzące księgi rachunkowe.

O tych planach legislacyjnych poinformował 15 września 2017 r. wiceminister finansów Paweł Cybulski w odpowiedzi na interpelację poselską nr 14879.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie oznacza to jednak, że firmom ubędzie pracy. Swoje pomysły na zmiany ma również minister obrony narodowej, o czym przypomniał wiceminister Cybulski. Do szefa MON dwa razy w roku miałyby trafiać informacje finansowe o niektórych przedsiębiorstwach z branż strategicznych. Chodzi w szczególności o sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym oraz o nakładach na środki trwałe składane na druku F-01/I-01, który dziś trafia do Głównego Urzędu Statystycznego, chociaż w innych terminach. Takie zmiany przewiduje opublikowany już projekt ustawy o organizowaniu zadań przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki.

Ważne szczegóły

– Pomysł, który przedstawiło Ministerstwo Finansów, jest bardzo atrakcyjny – uważa Maciej Czapiewski, biegły rewident, partner w HLB M2. Jego zdaniem może on znacząco poprawić obieg i dostępność danych sprawozdawczych przedsiębiorstw. – Co do zasady, przesyłanie danych elektronicznych jest tańsze niż papierowych, a ich dalsza dystrybucja do zainteresowanych odbiorców szybsza i łatwiejsza – podkreśla.

Zdaniem Macieja Czapiewskiego diabeł tkwi jednak w szczegółach. – Ważne będzie bowiem, w jaki sposób potwierdzana będzie autentyczność sprawozdań finansowych. Czy wymagany będzie kwalifikowany podpis elektroniczny wszystkich osób zobowiązanych do podpisania sprawozdania finansowego, czy przypadkiem nie będzie obowiązku stosowania wystandaryzowanych wzorów (co w mojej ocenie jest niewykonalne). Wreszcie, czy elektroniczne sprawozdania finansowe będą dostępne przy wykorzystaniu przeglądarek internetowych dla publiczności.

REKLAMA

– Jeśli spełniony będzie ten warunek, to jakościowo poprawi się dostępność danych finansowych uczestników obrotu gospodarczego – twierdzi ekspert. Podkreśla, że wprawdzie obecnie sprawozdania złożone w rejestrze sądowym są jawne, ale korzystanie z nich wymaga kłopotliwej wizyty w sądzie, a dostępne informatory internetowe zawierają jedynie skany głównych tabel sprawozdawczych (brak informacji dodatkowej, która jest ważnym źródłem danych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Systemy informatyczne muszą podołać

Projektowane zmiany chwali też radca prawny i partner Tomasz Olkiewicz w MDDP Olkiewicz i Wspólnicy. – Sam resort finansów przyznał przecież, że w praktyce urzędy nie wykorzystują informacji zawartych w papierowych sprawozdaniach finansowych, które dziś do nich trafiają. Cyfryzacja tych dokumentów byłaby niewątpliwym ułatwieniem dla firm, bo wysłanie pliku w formacie XML jest łatwiejsze i tańsze niż drukowanie wielu egzemplarzy, które potem należy składać w kilku instytucjach jednocześnie – komentuje ekspert. Dodaje, że również fiskus będzie mógł łatwiej wykorzystać zgromadzone informacje dla własnych celów analitycznych.

– Niezmiernie ważne będzie jednak, aby za zmianami przepisów nadążyły proces unowocześnienia infrastruktury informatycznej i zapobieganie chociażby częstym awariom systemu KRS. Zwiększanie zakresu dokumentacji elektronicznej będzie miało sens, jeśli podołają temu systemy informatyczne – mówi Tomasz Olkiewicz. Izabela Wiewiórka, doradca podatkowy z kancelarii Wierzbowski Eversheds Sutherland, zwraca uwagę na inny problem. – O ile zmiany zakładane przez resort finansów faktycznie mogłyby odciążyć zarówno przedsiębiorców, jak i urzędników, to w poprzek im idą najnowsze propozycje MON – zauważa ekspertka.

Przypomina, że resort obrony zamiast czerpać dane z zasobów KRS, KAS czy GUS chce nałożyć na niektóre branże dodatkowe obowiązki w zakresie przesyłania półrocznych informacji finansowych na drukach F01/I-01. – Jeśli takie przepisy wejdą w życie, to będzie to krok wstecz w trwającym od kilku lat procesie elektronizacji i upraszczania obowiązków sprawozdawczych przedsiębiorstw. ⒸⓅ

Dzisiejsze obowiązki składania raportów

Agnieszka Pokojska

Mariusz Szulc

dgp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA