REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsolidacja sprawozdań finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Konsolidacja sprawozdań finansowych
Konsolidacja sprawozdań finansowych

REKLAMA

REKLAMA

Chcąc sprostać rosnącej konkurencji na rynku polskim, firmy szukają coraz to nowszych rozwiązań, zwiększających ich możliwości rozwoju, pozwalających uzyskać przewagę konkurencyjną. Jednym z takich sposobów jest poszukiwanie inwestorów lub przejmowanie podmiotów, z którymi utworzą grupę kapitałową. Bycie członkiem grupy kapitałowej wiąże się natomiast z przyjęciem na siebie dodatkowych obowiązków wynikających z prawa bilansowego, jakim jest skonsolidowane sprawozdanie finansowe.

Podmioty zobowiązane i zwolnione z obowiązku sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego

Kwestia sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych regulowana jest Ustawą o Rachunkowości, Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych oraz Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR).

REKLAMA

Zasada ogólna wskazuje, iż jednostka dominująca sprawująca kontrolę nad jednostką zależną, jest zobowiązana do sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego, w którym zawarte będzie sprawozdanie finansowe jednostki dominującej danego oraz jednostek podporządkowanych wszystkich szczebli. Sprawozdanie skonsolidowane ma na celu zaprezentowanie danych finansowych spółek grupy kapitałowej w taki sposób, jakby stanowiły jeden podmiot.

Polecamy: INFORLEX Księgowość

Zwolnienie z obowiązku konsolidacji sprawozdań finansowych

Zgodnie z art. 56 Ustawy o Rachunkowości jednostka dominująca nie musi sporządzać skonsolidowanego sprawozdania finansowego, jeżeli na dzień bilansowy roku obrotowego oraz na dzień bilansowy roku poprzedzającego rok obrotowy, łączne dane jednostki dominującej oraz wszystkich jednostek zależnych każdego szczebla spełniają następujące warunki:

1. Przed dokonaniem wyłączeń konsolidacyjnych nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a. 38 400 000 PLN – suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b. 76 800 000 PLN przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
c. 250 osób – średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty.

2. Po dokonaniu wyłączeń konsolidacyjnych, nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:

a. 32 000 000 PLN – suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b. 64 000 000 PLN – przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
c. 250 osób – średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty.

Podsumowując w dużym uproszczeniu, wyłączenia konsolidacyjne polegają na eliminacji skutków wzajemnych transakcji.

Jednostka dominująca będąca jednocześnie jednostką podporządkowaną (jednostką dominującą niższego szczebla) wobec podmiotu z EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego), może być zwolniona z obowiązku konsolidacji w przypadku, gdy jej sprawozdanie zostało objęte sprawozdaniem spółki dominującej wyższego szczebla posiadającej 100 % udziałów w tejże spółce lub nie mniej niż 90%, a wszyscy udziałowcy zaakceptowali tę decyzję. Spółka dominująca wyższego szczebla obejmuje wtedy swoim sprawozdaniem wszystkie spółki zależne od spółki dominującej niższego szczebla. Odpowiednie informacje o zwolnieniu z obowiązku sporządzania skonsolidowanego sprawozdania, należy zawrzeć w sprawozdaniu jednostkowym spółki dominującej niższego szczebla. Sprawozdanie skonsolidowane jednostki dominującej wyższego szczebla musi zostać złożone do KRS.

Powyżej przytoczone przepisy skutkują koniecznością przygotowania dwóch sprawozdań finansowych na koniec roku obrotowego.

Według jakich standardów rachunkowości trzeba dokonać konsolidacji

Podmioty, które potwierdzą obowiązek dokonania konsolidacji, muszą w pierwszej kolejności odpowiedzieć sobie na pytanie według jakich standardów rachunkowości konsolidacja powinna być dokonana. Znacząca część podmiotów działających na rynku polskim zobowiązana jest do sporządzania sprawozdań zgodnie z Ustawą o Rachunkowości (UoR).

Przepisy zezwalają określonym podmiotom na sporządzanie skonsolidowanego sprawozdania zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR), są to m.in. emitenci papierów wartościowych, banki. Prawo wyboru pomiędzy UOR, a MSR mają podmioty ubiegające się lub zamierzające ubiegać się o dopuszczenie do obrotu na rynkach regulowanych EOG oraz jednostki dominujące niższego szczebla, gdy jednostka dominująca wyższego szczebla wybrała MSR.

Zgodnie z przepisami na dzień bilansowy spółki dominującej należy sporządzić skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które składa się z:

  • skonsolidowanego bilansu,
  • skonsolidowanego rachunku zysków i strat,
  • skonsolidowanego rachunku przepływów pieniężnych,
  • zestawienia zmian w kapitałach własnych oraz informacji dodatkowej.


W sytuacji gdy jednostka zależna ma inny dzień bilansowy niż jednostka dominująca, możliwa jest konsolidacja danych finansowych tylko w sytuacji gdy ten dzień bilansowy przypada nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem bilansowym jednostki dominującej. Dane spółek zależnych należy przekształcić w taki sposób, aby były zgodne z zasadami rachunkowości stosowanymi przez podmiot dominujący.

Jednostka dominująca zobowiązana jest sporządzić skonsolidowane sprawozdanie w ciągu trzech miesięcy od końca roku obrotowego grupy. Dane jednostki zależnej mogą nie być objęte konsolidacją w przypadku gdy:

  • dane jednostki zależnej są nieistotne,
  • udziały zostały nabyte w celu dalszej odsprzedaży w przeciągu roku,
  • występują ograniczenia w sprawowaniu kontroli.

W zależności od rodzaju powiązania pomiędzy spółkami należy zastosować metodę konsolidacji pełnej lub proporcjonalnej. Wymienione metody zostaną szerzej omówione w kolejnych częściach cyklu o sprawozdaniach finansowych.

Magdalena Kapka, Accounting Manager Accace Polska

Tel: +48 223 132 950
E-mail: poland@accace.com

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA