REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing księgowości to produkt "gotowy" czy dedykowany dla konkretnego klienta

REKLAMA

Organizacji rachunkowości w jednostce nie określają żadne przepisy i jest ona uzależniona od specyfiki danej jednostki. Zatem nie znajdziemy jednego wzorca organizacji rachunkowości, który będzie dobrze funkcjonował we wszystkich jednostkach.

Zadaniem kierownika jednostki jest zaprojektowanie rachunkowości w sensie organizacyjnym w podmiocie w taki sposób, aby zapewnić realizację wszystkich aspektów prawnych opisanych w ustawie a także aby rachunkowość stała się narzędziem służącym do zaspokajania potrzeb informacyjnych występujących w podmiocie i wspierała proces decyzyjny. Takie podejście spowoduje, że powstanie w danej jednostce unikalny model organizacji rachunkowości dostosowany do potrzeb i standardów użytkowników informacji.

REKLAMA

Autopromocja

Jedną z form organizacji rachunkowości jest outsourcing, rozumiany jako  powierzenie przez jednostkę realizacji określonego procesu usługodawcy określając szczegółowo efekty, jakie ta jednostka zamierza uzyskać, ale bez instrukcji dotyczących sposobu wykonywania poszczególnych zadań, pozostawiając inicjatywę w tym zakresie usługodawcy. Organizacja tego procesu zależy od dostawcy, jego doświadczenia i wypracowanego kow-how. Dlatego bardzo ważne jest powierzenie realizacji tej funkcji podmiotowi, z dużym doświadczeniem, gdyż wówczas jednostka może liczyć na sprawną jej realizację.

REKLAMA

W związku z tym iż nie ma dwóch identycznych jednostek działających na rynku możemy stwierdzić, że nie ma też dwóch jednakowych form organizacji rachunkowości. Firmy mimo, że będą działały w tej samej branży będą się różniły np., wytycznymi związanymi z rachunkowością zarządczą lub z racji posiadanych aktywów będą miały inne obowiązki podatkowe.

Brak dwóch identycznych podmiotów uniemożliwia zastosowanie zunifikowanego rozwiązania outsourcingowego. Możemy mówić o pewnych częściach wspólnych, bazie która będzie podobna. Większość jednostek ma obowiązek sporządzenia np.: deklaracje VAT, ale to jakie operacje będą w tej deklaracji rozliczone to uzależnione jest ściśle od specyfiki jednostki. Możliwe jest stosowanie np.: jednolitego planu kont, ale zawsze konieczna jest dodatkowa analiza, która może wykazać dyskretne różnice, mające istotny wpływ na efekt końcowy  postaci systemu raportów. Różnice mogą być małe ale bardzo ważne dla jednostki i zaspokajające jej potrzeby oraz wpływające na ocenę jakości świadczonych usług. Dostawca usługi wie, że określone jednostki mają określone obowiązki podatkowe i sprawozdawcze, ale bez szczegółowego poznania jednostki i jej wymagań nie jest w stanie dobrze zaplanować całego procesu świadczenia usługi od wejścia danych do wyjścia informacji i produktów prac.

Takie podejście do zagadnienia skłania do oceny, że każdy klient jest inny i w każdym podmiocie outsourcing rachunkowości powinien być dla tego konkretnego klienta dedykowany. Aby stworzyć produkt dopasowany do klienta konieczna będzie analiza stanu faktycznego oraz potrzeb występujących w jednostce. Tu outsourcer, bazując na swoim doświadczeniu powinien przedstawić jednostce do zaakceptowania odpowiednie i dostosowane do niej warianty rozwiązań. Outsourcing jest rozwiązaniem, które można zaimplementować w każdym podmiocie, jednakże specyfika podmiotu będzie decydowała o zastosowanych rozwiązaniach szczegółowych, które właściwie dobrane do danego podmiotu będą miały decydujący wpływ na pozytywne wdrożenie projektu i jego późniejszą realizację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obok samej organizacji outsourcingu bardzo ważną kwestią są także uregulowania umowne jakie będą wiązały zleceniodawcę i zleceniobiorcę. Umowa to dokument, który powinien zawierać tak ważne elementy jak m.in.: specyfikacja efektów prac i terminów ich przekazywania,  określenie warunków współpracy, zadań i odpowiedzialności usługodawcy i usługobiorcy,  określenie szczegółowych zasad i warunków jakości świadczonych usług w tym kar umownych za ich nieprzestrzeganie. To także dokument uwzględniający specyficzne oczekiwania klienta, zabezpieczający obie strony i sankcjonujący właściwą organizację prac. Jednak nawet najlepiej skonstruowana umowa nie gwarantuje powodzenia projektu jeżeli nie zostanie możliwie najdokładniej określona aktualna sytuacja w jednostce oraz cele, które zleceniodawca chce uzyskać w ramach świadczonej usługi w przyszłości. Taka świadomość pozwala dobrze zorganizować rachunkowość w jednostce z wykorzystaniem modelu outsourcingu i skorzystać ze wszystkich jego możliwości.

Magdalena Ptak

Accounting Partner

Departament Outsourcingu Rachunkowości

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA