REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing księgowości to produkt "gotowy" czy dedykowany dla konkretnego klienta

REKLAMA

Organizacji rachunkowości w jednostce nie określają żadne przepisy i jest ona uzależniona od specyfiki danej jednostki. Zatem nie znajdziemy jednego wzorca organizacji rachunkowości, który będzie dobrze funkcjonował we wszystkich jednostkach.

Zadaniem kierownika jednostki jest zaprojektowanie rachunkowości w sensie organizacyjnym w podmiocie w taki sposób, aby zapewnić realizację wszystkich aspektów prawnych opisanych w ustawie a także aby rachunkowość stała się narzędziem służącym do zaspokajania potrzeb informacyjnych występujących w podmiocie i wspierała proces decyzyjny. Takie podejście spowoduje, że powstanie w danej jednostce unikalny model organizacji rachunkowości dostosowany do potrzeb i standardów użytkowników informacji.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z form organizacji rachunkowości jest outsourcing, rozumiany jako  powierzenie przez jednostkę realizacji określonego procesu usługodawcy określając szczegółowo efekty, jakie ta jednostka zamierza uzyskać, ale bez instrukcji dotyczących sposobu wykonywania poszczególnych zadań, pozostawiając inicjatywę w tym zakresie usługodawcy. Organizacja tego procesu zależy od dostawcy, jego doświadczenia i wypracowanego kow-how. Dlatego bardzo ważne jest powierzenie realizacji tej funkcji podmiotowi, z dużym doświadczeniem, gdyż wówczas jednostka może liczyć na sprawną jej realizację.

W związku z tym iż nie ma dwóch identycznych jednostek działających na rynku możemy stwierdzić, że nie ma też dwóch jednakowych form organizacji rachunkowości. Firmy mimo, że będą działały w tej samej branży będą się różniły np., wytycznymi związanymi z rachunkowością zarządczą lub z racji posiadanych aktywów będą miały inne obowiązki podatkowe.

Brak dwóch identycznych podmiotów uniemożliwia zastosowanie zunifikowanego rozwiązania outsourcingowego. Możemy mówić o pewnych częściach wspólnych, bazie która będzie podobna. Większość jednostek ma obowiązek sporządzenia np.: deklaracje VAT, ale to jakie operacje będą w tej deklaracji rozliczone to uzależnione jest ściśle od specyfiki jednostki. Możliwe jest stosowanie np.: jednolitego planu kont, ale zawsze konieczna jest dodatkowa analiza, która może wykazać dyskretne różnice, mające istotny wpływ na efekt końcowy  postaci systemu raportów. Różnice mogą być małe ale bardzo ważne dla jednostki i zaspokajające jej potrzeby oraz wpływające na ocenę jakości świadczonych usług. Dostawca usługi wie, że określone jednostki mają określone obowiązki podatkowe i sprawozdawcze, ale bez szczegółowego poznania jednostki i jej wymagań nie jest w stanie dobrze zaplanować całego procesu świadczenia usługi od wejścia danych do wyjścia informacji i produktów prac.

REKLAMA

Takie podejście do zagadnienia skłania do oceny, że każdy klient jest inny i w każdym podmiocie outsourcing rachunkowości powinien być dla tego konkretnego klienta dedykowany. Aby stworzyć produkt dopasowany do klienta konieczna będzie analiza stanu faktycznego oraz potrzeb występujących w jednostce. Tu outsourcer, bazując na swoim doświadczeniu powinien przedstawić jednostce do zaakceptowania odpowiednie i dostosowane do niej warianty rozwiązań. Outsourcing jest rozwiązaniem, które można zaimplementować w każdym podmiocie, jednakże specyfika podmiotu będzie decydowała o zastosowanych rozwiązaniach szczegółowych, które właściwie dobrane do danego podmiotu będą miały decydujący wpływ na pozytywne wdrożenie projektu i jego późniejszą realizację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obok samej organizacji outsourcingu bardzo ważną kwestią są także uregulowania umowne jakie będą wiązały zleceniodawcę i zleceniobiorcę. Umowa to dokument, który powinien zawierać tak ważne elementy jak m.in.: specyfikacja efektów prac i terminów ich przekazywania,  określenie warunków współpracy, zadań i odpowiedzialności usługodawcy i usługobiorcy,  określenie szczegółowych zasad i warunków jakości świadczonych usług w tym kar umownych za ich nieprzestrzeganie. To także dokument uwzględniający specyficzne oczekiwania klienta, zabezpieczający obie strony i sankcjonujący właściwą organizację prac. Jednak nawet najlepiej skonstruowana umowa nie gwarantuje powodzenia projektu jeżeli nie zostanie możliwie najdokładniej określona aktualna sytuacja w jednostce oraz cele, które zleceniodawca chce uzyskać w ramach świadczonej usługi w przyszłości. Taka świadomość pozwala dobrze zorganizować rachunkowość w jednostce z wykorzystaniem modelu outsourcingu i skorzystać ze wszystkich jego możliwości.

Magdalena Ptak

Accounting Partner

Departament Outsourcingu Rachunkowości

 

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA