REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing księgowości to produkt "gotowy" czy dedykowany dla konkretnego klienta

REKLAMA

Organizacji rachunkowości w jednostce nie określają żadne przepisy i jest ona uzależniona od specyfiki danej jednostki. Zatem nie znajdziemy jednego wzorca organizacji rachunkowości, który będzie dobrze funkcjonował we wszystkich jednostkach.

Zadaniem kierownika jednostki jest zaprojektowanie rachunkowości w sensie organizacyjnym w podmiocie w taki sposób, aby zapewnić realizację wszystkich aspektów prawnych opisanych w ustawie a także aby rachunkowość stała się narzędziem służącym do zaspokajania potrzeb informacyjnych występujących w podmiocie i wspierała proces decyzyjny. Takie podejście spowoduje, że powstanie w danej jednostce unikalny model organizacji rachunkowości dostosowany do potrzeb i standardów użytkowników informacji.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z form organizacji rachunkowości jest outsourcing, rozumiany jako  powierzenie przez jednostkę realizacji określonego procesu usługodawcy określając szczegółowo efekty, jakie ta jednostka zamierza uzyskać, ale bez instrukcji dotyczących sposobu wykonywania poszczególnych zadań, pozostawiając inicjatywę w tym zakresie usługodawcy. Organizacja tego procesu zależy od dostawcy, jego doświadczenia i wypracowanego kow-how. Dlatego bardzo ważne jest powierzenie realizacji tej funkcji podmiotowi, z dużym doświadczeniem, gdyż wówczas jednostka może liczyć na sprawną jej realizację.

W związku z tym iż nie ma dwóch identycznych jednostek działających na rynku możemy stwierdzić, że nie ma też dwóch jednakowych form organizacji rachunkowości. Firmy mimo, że będą działały w tej samej branży będą się różniły np., wytycznymi związanymi z rachunkowością zarządczą lub z racji posiadanych aktywów będą miały inne obowiązki podatkowe.

Brak dwóch identycznych podmiotów uniemożliwia zastosowanie zunifikowanego rozwiązania outsourcingowego. Możemy mówić o pewnych częściach wspólnych, bazie która będzie podobna. Większość jednostek ma obowiązek sporządzenia np.: deklaracje VAT, ale to jakie operacje będą w tej deklaracji rozliczone to uzależnione jest ściśle od specyfiki jednostki. Możliwe jest stosowanie np.: jednolitego planu kont, ale zawsze konieczna jest dodatkowa analiza, która może wykazać dyskretne różnice, mające istotny wpływ na efekt końcowy  postaci systemu raportów. Różnice mogą być małe ale bardzo ważne dla jednostki i zaspokajające jej potrzeby oraz wpływające na ocenę jakości świadczonych usług. Dostawca usługi wie, że określone jednostki mają określone obowiązki podatkowe i sprawozdawcze, ale bez szczegółowego poznania jednostki i jej wymagań nie jest w stanie dobrze zaplanować całego procesu świadczenia usługi od wejścia danych do wyjścia informacji i produktów prac.

REKLAMA

Takie podejście do zagadnienia skłania do oceny, że każdy klient jest inny i w każdym podmiocie outsourcing rachunkowości powinien być dla tego konkretnego klienta dedykowany. Aby stworzyć produkt dopasowany do klienta konieczna będzie analiza stanu faktycznego oraz potrzeb występujących w jednostce. Tu outsourcer, bazując na swoim doświadczeniu powinien przedstawić jednostce do zaakceptowania odpowiednie i dostosowane do niej warianty rozwiązań. Outsourcing jest rozwiązaniem, które można zaimplementować w każdym podmiocie, jednakże specyfika podmiotu będzie decydowała o zastosowanych rozwiązaniach szczegółowych, które właściwie dobrane do danego podmiotu będą miały decydujący wpływ na pozytywne wdrożenie projektu i jego późniejszą realizację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obok samej organizacji outsourcingu bardzo ważną kwestią są także uregulowania umowne jakie będą wiązały zleceniodawcę i zleceniobiorcę. Umowa to dokument, który powinien zawierać tak ważne elementy jak m.in.: specyfikacja efektów prac i terminów ich przekazywania,  określenie warunków współpracy, zadań i odpowiedzialności usługodawcy i usługobiorcy,  określenie szczegółowych zasad i warunków jakości świadczonych usług w tym kar umownych za ich nieprzestrzeganie. To także dokument uwzględniający specyficzne oczekiwania klienta, zabezpieczający obie strony i sankcjonujący właściwą organizację prac. Jednak nawet najlepiej skonstruowana umowa nie gwarantuje powodzenia projektu jeżeli nie zostanie możliwie najdokładniej określona aktualna sytuacja w jednostce oraz cele, które zleceniodawca chce uzyskać w ramach świadczonej usługi w przyszłości. Taka świadomość pozwala dobrze zorganizować rachunkowość w jednostce z wykorzystaniem modelu outsourcingu i skorzystać ze wszystkich jego możliwości.

Magdalena Ptak

Accounting Partner

Departament Outsourcingu Rachunkowości

 

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA