| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP

Zasady ogólne

Inwentaryzacja 2007 - niezbędne druki i wzory dokumentów

Aktualizacja: 24.11.2008

Ustawa o rachunkowości określa, że podmioty gospodarcze stosujące przepisy ustawy mają obowiązek przeprowadzać okresowo spis z natury składników majątku. Prace inwentaryzacyjne powinny rozpocząć się najwcześniej 1 października, a zakończyć najpóźniej 15 stycznia następnego roku. Ponieważ rozpoczął się okres przeprowadzania inwentaryzacji, przedstawiamy najważniejsze dokumenty z tym związane. »

Jakie koszty powiększają wartość środka trwałego

Aktualizacja: 16.10.2007

Nasza firma zakupiła samochód kombi o wartości 7000 euro. Chcemy zaewidencjonować go w księgach rachunkowych jako środek trwały po przeliczeniu na złotówki. Jakie koszty powinniśmy wliczyć do wartości tego środka trwałego? Czy akcyza, szrotowe oraz ubezpieczenie auta podnosi wartość samochodu w księgach rachunkowych? »

Czy potwierdzać należności zerowe

Aktualizacja: 11.10.2007

Czy w ramach rocznej inwentaryzacji mamy obowiązek potwierdzać należności zerowe? Jeśli tak, to czy możemy je zinwentaryzować wcześniej, np. w listopadzie? »

Kiedy i jak prowadzić księgę inwentarzową

Aktualizacja: 10.10.2007

Czy istnieje obowiązek prowadzenia księgi inwentarzowej środków trwałych, jeżeli w jednostce prowadzona jest ewidencja (syntetyczna i analityczna) w module finansowo-księgowym programu komputerowego? »

Czy wyciąg z karty płatniczej jest dokumentem księgowym

Aktualizacja: 25.09.2007

Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dokonuję zakupów za granicą za pomocą internetu. Potwierdzeniem dokonania transakcji jest wyciąg z karty płatniczej. Czy wyciąg z karty płatniczej jest dokumentem księgowym stanowiącym podstawę księgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów transakcji zakupu? »

Prenumerata czasopism jako przykład czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów

Aktualizacja: 21.09.2007

Kiedy firma powinna rozliczać koszty w czasie? Jaki okres przyjąć do rozliczenia tych kosztów? Czy koszty o niskich wartościach (nieistotne) także należy rozliczać w czasie? Jak ująć w księgach rachunkowych opłaconą z góry prenumeratę? »

Jak udokumentować przejście z księgowości tzw. ręcznej na prowadzoną przy użyciu programu finansowo-księgowego

Aktualizacja: 19.09.2007

Jesteśmy stowarzyszeniem, które do końca 2006 r. prowadziło księgowość (pełną) metodą „ręczną”. W marcu 2007 r. zakupiliśmy program finansowo-księgowy. Dokumenty księgowe zostały wprowadzone od początku roku obrotowego. Czy zarząd jednostki powinien zatwierdzić uchwałą wprowadzenie tego programu do użytkowania? Jeżeli tak, to na jaki artykuł ustawy o rachunkowości należy się powołać? »

Jak towarzystwa budownictwa społecznego księgują koszty i przychody operacyjne

Aktualizacja: 14.09.2007

Podstawowa działalność towarzystw budownictwa społecznego, polegająca na gospodarowaniu budynkami mieszkalnymi na zasadach najmu, z punktu widzenia zasad rachunkowości traktowana jest analogicznie do każdej innej działalności usługowej. »

Jak prowadzić księgę przychodów i rozchodów w przypadku kilku rodzajów działalności

Aktualizacja: 07.09.2007

Prowadzę działalność gospodarczą i rozliczam się z urzędem skarbowym na zasadach ogólnych. Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. W najbliższym czasie chciałbym poszerzyć rodzaj prowadzonej działalności. W związku z tym zamierzam zgłosić zmianę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, dodając dwa nowe wpisy. Działalność będzie wtedy prowadzona pod tym samym numerem NIP - tzn. moim jako przedsiębiorcy, ale pod trzema różnymi nazwami. Każda z nich będzie więc miała odrębny numer REGON. Wszystkie firmy będą miały tę samą siedzibę i miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej. Czy w tej sytuacji powinienem prowadzić odrębną księgę przychodów i rozchodów dla każdego z rodzajów działalności? »

W jaki sposób prawidłowo dokonywać korekty zapisów księgowych

Aktualizacja: 06.09.2007

Korekty błędnych zapisów księgowych jednostka powinna dokonać niezwłocznie po ich stwierdzeniu. Od momentu znalezienia błędnego zapisu zależy sposób postępowania. Błędy w zapisach księgowych mogą być stwierdzone przed zamknięciem lub po zamknięciu miesiąca. Generalnie zasady poprawiania błędów stwierdzonych w zapisach księgowych oraz sposób dokumentowania wprowadzenia korekty zostały uregulowane w art. 20 ust. 3 i art. 25 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nimi, podstawą zapisów mogą być również sporządzone przez jednostkę dowody księgowe korygujące poprzednie zapisy. »

Jak księgować należności objęte układem

Aktualizacja: 31.08.2007

W sytuacji kiedy w trakcie toczącego się postępowania upadłościowego nastąpi zawarcie układu sądowego między dłużnikiem a wierzycielem, skutki zawarcia i realizacji układu podlegają ewidencji w księgach rachunkowych stron układu, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa bilansowego. »

Szacunki trzeba dobrze udokumentować

Aktualizacja: 25.07.2007

Aby prawidłowo udokumentować dane szacunkowe, trzeba zebrać informacje potrzebne do kalkulacji. Czuwać nad tym powinno kierownictwo firmy. »

Jakie są zasady rachunkowości odpadów komunalnych

Aktualizacja: 30.07.2007

Firma handlowo-usługowa świadczy także usługi komunalne związane z wywozem i zbiórką nieczystości stałych, w tym odpadów komunalnych. W związku z tym prowadzimy selekcję odpadów (złom, plastik, folia, szkło). Część odpadów uzyskiwana jest ze zbiórki na wysypisku śmieci, a część, nieodpłatnie, od ich właścicieli w wyniku selektywnej zbiórki. Odpady te są następnie odsprzedawane przedsiębiorstwom zajmującym się ich przerobem. Czy zbiórka od każdego dostawcy powinna powodować przyjęcie odpadów do magazynu i wystawienie dowodu przyjęcia zewnętrznego (PZ)? W jakiej ilości i wartości? Odpady są ważone przy sprzedaży i wystawiana jest faktura sprzedaży według ceny ustalonej przez kupującego. »

Jak długo przechowywać dokumenty księgowe

Aktualizacja: 25.07.2007

Po zakończeniu roku obrotowego należy odpowiednio zabezpieczyć dowody księgowe i przechowywać je przez okres określony w ustawie o rachunkowości. Ustawa ta określa minimalny okres przechowywania danych księgowych. »

Instrukcja kontroli i obiegu dokumentów księgowych

Aktualizacja: 18.07.2007

Podstawę zapisów w księgach rachunkowych stanowią dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej. Dowody księgowe podlegają kontroli merytorycznej, formalnej i rachunkowej. Kontrola merytoryczna polega na zbadaniu, czy dane w dokumencie odpowiadają rzeczywistości, czy wyrażona w dowodzie operacja gospodarcza jest zgodna z obowiązującymi przepisami. »

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Diana Renata Bożek

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »