REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zasady ogólne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie zasady rachunkowości stosować przy likwidacji jednostki

Przy likwidacji jednostki trzeba dokonać m.in. wyceny majątku. Jakie zasady rachunkowości będą miały zastosowanie w takim przypadku?

Jak rozliczyć zakończone prace rozwojowe

Koszty prac rozwojowych, które zakończyły się pozytywnie i spełniają wymogi określone w prawie bilansowym, ujmuje się w księgach rachunkowych w pozycji - Wartości niematerialne i prawne.

Jak rozliczyć remont i modernizację gabinetu lekarskiego

Jeśli wydatki poniesione na odnowienie lub przebudowę lokalu użytkowego wykorzystywanego jako gabinet lekarski przekraczają 3,5 tys. zł, można je w całości sklasyfikować jako remont i wliczyć bezpośrednio w koszty.

Czy wydatki na nabycie akcji zwiększają ich wartość księgową

W maju tego roku nasza spółka dokonała zakupu pakietu kontrolnego akcji innej spółki. W tym celu zaciągnęła kredyt krótkoterminowy. Czy odsetki od zaciągniętego kredytu będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodu w momencie ich faktycznej zapłaty, czy też zwiększą wartość nabytych akcji?

Kiedy utworzyć rezerwę na restrukturyzację

Rezerwę na restrukturyzację tworzy się tylko wtedy, gdy konieczność jej przeprowadzania wynika z przepisów prawa lub wiążących umów.

Jak zaklasyfikować wykonanie sieci komputerowej

Jesteśmy samorządową instytucją kultury. Zleciliśmy wykonanie sieci komputerowej w naszej jednostce. Na fakturze wystawionej przez firmę usługową są osobno wyszczególnione użyte przez nią materiały, np. kabel, gniazda, wtyczki, listwy itp. oraz wartość samej usługi. Czy całość faktury możemy zaksięgować jako usługę, skoro zleciliśmy ją firmie, czy też powinniśmy oddzielnie zaksięgować materiały jako zakup materiałów, a oddzielnie usługę? Naszym zdaniem, skoro zleciliśmy usługę, powinniśmy zaksięgować całość jako usługę. Mogliśmy przecież sami kupić materiały i zlecić tylko samo zmontowanie firmie i wówczas zaksięgowalibyśmy osobno zakup i usługę.

Jak długo przechowywać dokumenty rachunkowe

Księgi rachunkowe, dowody księgowe, dokumenty inwentaryzacyjne przechowuje się przez minimum pięć lat.

Jak w księgach rachunkowych ująć błędy

Ujawnione po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego błędy ujmuje się w księgach rachunkowych roku, w którym nieprawidłowości zostały wykryte.

Dwa sposoby ujmowania opłat sądowych

Jedną z możliwości ujęcia kosztów sądowych jest zaliczenie ich do pozostałych kosztów operacyjnych w dacie ich poniesienia. Ten sposób jest zgodny z ujęciem podatkowym.

Jak właściwie ustalić moment poniesienia kosztów

W jaki sposób podatnicy prowadzący księgę przychodów i rozchodów przy zastosowaniu metody kasowej powinni określać moment poniesienia kosztu. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

W jaki sposób rozliczyć korektę umorzenia

W 2006 roku ponieśliśmy nakłady na budynek biurowy, które zakwalifikowano jako remont. Po kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej okazało się, że było to ulepszenie, musimy więc skorygować umorzenie. W którym roku mam to zaksięgować? Czy mogę w 2007 roku, skoro jeszcze nie zatwierdzono sprawozdania?

Czy opłata za wniosek patentowy jest kosztem finansowym

Firma wpłaciła do Urzędu Patentowego opłatę za zgłoszony wniosek. Na jakie konto powinno się księgować takie opłaty? Czy stanowią one koszty finansowe?

Jak rozliczać rachunkowo płatności dla pracowników w formie akcji

W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosło zastosowanie systemów wynagrodzenia pracowników akcjami emitowanymi przez jednostkę (stanowiących tzw. świadczenia kapitałowe lub inaczej nazywane jako programy opcji pracowniczych). Jak tego typu płatności należy rozliczać pod względem rachunkowym?

Według jakiego kursu należy zaksięgować zwrot towarów

Nasza firma kupiła towary w Chinach i po jakimś czasie zwróciła je. Jaki należy zastosować kurs przy księgowaniu zwrotu towarów? Kurs z SAD, kurs NBP czy kurs z pierwotnej faktury zakupu?

Jak zaksięgować opłaty w leasingu operacyjnym

Opłaty w leasingu operacyjnym w księgach rachunkowych leasingobiorcy mogą zostać zaliczone do kosztów równomiernie w ciągu całego okresu trwania umowy.

Czy zakładowy plan kont powinien zawierać konta nieużywane przez jednostkę

Czy polityka rachunkowości i będący jej częścią plan kont muszą ujmować wszystkie konta, jakie są możliwe do założenia w przyszłości (np. według wzorcowego planu kont)? Czy wystarczy, że opisze się tylko te konta i operacje na nich, które są na dzień dzisiejszy wykorzystywane w firmie?

Jak zaksięgować sprzedaż samochodu wykupionego po leasingu

Jak mam zaksięgować sprzedaż samochodu osobowego wykupionego po leasingu (operacyjnym). Samochód nie jest wzięty do środków trwałych firmy. Wartość wykupu samochodu jest wielokrotnie niższa niż cena, po której ma być sprzedany. Czy muszę robić aktualizację?

Jak zaksięgować aport w spółce jawnej

W spółce jawnej jeden ze wspólników sprzedał 20 grudnia 2007 r. samochód osobowy wprowadzony na stan środków trwałych. Wartość początkowa samochodu wynosi 56 756 zł, a wartość umorzenia na 31 listopada 2007 r. 46 721 zł. Faktura VAT była wystawiona na kwotę 53 tys. zł VAT w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 2. Jak wyksięgować ze stanu środków trwałych wartość i umorzenie oraz jak zaksięgować samą fakturę VAT?

Jak usługi związane z kupnem zwiększają cenę zakupu materiałów

Czy usługi takie jak np. cięcie materiału zwiększają cenę zakupu materiału, jeżeli księgi prowadzi się w cenach nabycia, czy też są to usługi obce?

Odsetki od kredytu powiększają wartość środka trwałego w budowie

Odsetki od kredytu zaciągniętego na budowę środka trwałego powiększają jego wartość. Jest tak jednak tylko do momentu przyjęcia tego aktywa do używania.

Jakie informacje formalne powinny zawierać dokumenty sprzedaży

Każda jednostka gospodarcza dysponuje własnymi wzorami faktur czy rachunków, jednak minimalny zakres informacji, jaki powinny one zawierać, określają odpowiednie przepisy.

Jak ująć składki do ZUS na przełomie roku

Mam pytanie dotyczące wynagrodzeń za grudzień 2007 r., które wypłaca się w styczniu 2008 r. Jak mam ująć w księgach rachunkowych ZUS w 2008 roku, aby był kosztem podatkowym w momencie zapłaty do ZUS? Jestem na księgach handlowych i zaksięgowałam ZUS w 2007 roku jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów i wykazałam w rachunku zysków. Jak teraz to mam ująć w 2008 roku?

Czy jednorazowy przychód ponad 800 000 euro ze sprzedaży środka trwałego zmusza do prowadzenia pełnej rachunkowości

Czy jednorazowy przychód ze sprzedaży środka trwałego w kwocie ponad 800 000 euro powoduje, że jesteśmy zobowiązani do przejścia z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na pełne księgi rachunkowe?

Jak księgować refundację składek pracowników niepełnosprawnych

Zatrudniamy pięciu pracowników ogółem, w tym dwie osoby niepełnosprawne w stopniu umiarkowanym, emeryta na 3/4 etatu oraz na 1/4 etatu osobę, która jest ponadto zatrudniona na cały etat u innego pracodawcy. Do końca 2007 r. nie płaciliśmy za tych pracowników składek na ubezpieczenie emerytalne, rozliczając je w deklaracji DRA jako finansowane z PFRON i z budżetu państwa. Od 2008 r. przysługuje refundacja składek na ubezpieczenia społeczne pracowników niepełnosprawnych. W jaki sposób można uzyskać tę refundację i jak ją zaksięgować? Czy jest opodatkowana?

Inwestycje po sprzedaży trzeba wyksięgować

Kwota uzyskana przy sprzedaży nieruchomości inwestycyjnej stanowi pozostałe przychody operacyjne. Jej wartość księgową ujmuje się jako pozostały koszt operacyjny.

Czy należy utworzyć odpis aktualizujący należność

W księgach rachunkowych naszej firmy w należnościach posiadamy fakturę na ok. 2 tys. zł. Faktura została wystawiona we wrześniu, jednak do dziś nie została zapłacona. Niedawno zostało wysłane wezwanie do zapłaty. Czy powinnam utworzyć na to odpis aktualizujący?

Jak ująć w bilansie niedostarczone materiały

Jak należy ująć w bilansie opakowania potrzebne do produkcji, które do końca roku nie zostały dostarczone?

Czym różnią się bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów od rezerw

Nasza spółka dokonuje sprzedaży towarów, na które udziela 12-miesięcznej gwarancji. Czy przewidywany koszt przyszłych napraw powinien stanowić tytuł do utworzenia rezerwy, czy też dokonania biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów? W jaki sposób można rozróżnić te dwie kategorie i w jaki sposób wykazywać je w bilansie? Proszę o przedstawienie przykładu sposobu ujęcia oraz rozliczenia kosztów napraw gwarancyjnych w księgach rachunkowych spółki.

Czy można zwiększyć wartość budynku

Na początku 2007 roku kupiliśmy budynek. W grudniu w związku z faktem, że ubiegamy się o kredyt, rzeczoznawca wycenił budynek więcej o kilkanaście procent. Czy jako wartość bilansową mogę przyjąć wycenę rzeczoznawcy?

Jak ująć w bilansie saldo konta rozliczeń

Fakturę, którą otrzymaliśmy w styczniu tego roku, podzieliłam na koszty 2007 i 2008 roku. Koszty przypadające na ubiegły rok zaksięgowałam w grudniu - strona Wn konta zespołu 4, Ma konto 302 rozliczenie, natomiast w styczniu: strona Ma konta 210 rozrachunki 222VAT i Wn 302 rozliczenie, a także koszty przypadające na 2008 rok Wn konto zespołu 4, Ma konto 302. W związku z tym na koniec grudnia pozostała nierozliczona kwota po stronie Ma konta 302. Gdzie mam ją ująć w pasywach bilansu?

Dowody księgowe w jednostkach prowadzących księgi rachunkowe

Czy prawidłowe jest dokumentowanie paragonem lub pokwitowaniem przyjęcia zapłaty za zakup materiałów i usług, np. noclegowych, dla naszych pracowników wykonujących usługi za granicą? Czy ustawa o rachunkowości przewiduje inny sposób dokumentowania tego typu wydatków?

Przychód po zakończeniu usługi

Jeżeli realizacja usługi jest krótsza niż sześć miesięcy, to poniesione nakłady można uznać za produkcję w toku, a przychód ująć w roku zakończenia usługi.

Na co zwrócić uwagę przy ustalaniu ceny zakupu materiałów

Czy usługi takie, jak np. cięcie materiału zwiększają cenę zakupu materiału, jeżeli księgi prowadzi się w cenach nabycia, czy też należy traktować je jako usługi obce.

Jak prawidłowo zaewidencjonować zobowiązania warunkowe

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wzięła w leasing operacyjny sprzęt komputerowy. Musiała jako zabezpieczenie podpisać weksel własny in blanco. Wyraziła zgodę, że weksel będzie mógł opiewać maksymalnie na wysokość wszystkich niezapłaconych przez nią rat leasingu. Spółka płaci regularnie wszystkie raty i jest mało prawdopodobne, że weksel kiedykolwiek będzie musiał być wykorzystany. Czy wobec tego, można nie ujmować go w księgach? Jeżeli tak, to czy jeżeli minął już prawie rok od podpisania umowy, tworząc zobowiązanie warunkowe, jego wartość można pomniejszyć o zapłacone już do tej pory raty?

Jak potraktować zakup kalendarzy z logo firmy

Czy zakup kalendarzy z logo firmy stanowi koszt podatkowy oraz czy można odliczyć VAT?

Nieruchomości można wycenić na trzy sposoby

Nieruchomości inwestycyjne mogą być wyceniane nie tylko jak środki trwałe, ale również według cen rynkowych bądź inaczej określonej wartości godziwej.

Jak w bilansie ująć dotację

Na nasz rachunek bankowy otrzymaliśmy dotację, która w połowie ma sfinansować środek trwały w budowie. Koniec prac związanych z budową środka trwałego przewidziany jest na marzec 2008 r. Jak w takim razie w bilansie ująć otrzymaną dotację.

Jak zaksięgować wymianę części wyposażenia środka trwałego

W wyniku awarii/uszkodzenia straciliśmy część wyposażenia jednego ze środków trwałych. Naprawa uszkodzonego elementu jest nieopłacalna. Ponieważ bez tego wyposażenia środek trwały nie może spełniać swojej funkcji, uzupełniliśmy je w tym miesiącu. Jak to zaksięgować? W księgach mam wartość środka trwałego w wysokości 15 tys. zł, w całości umorzoną. Ciężko oszacować, jaką część środka trwałego stanowią uszkodzone elementy. Wartość zakupionego wyposażenia to 5 tys. zł. Czy należy ująć ją bezpośrednio w koszty w miesiącu zakupu, czy muszę zwiększać wartość środka trwałego?

Niewykorzystane zdolności produkcyjne nie są uwzględniane w kosztach

Do kosztów wytworzenia produktów nie zalicza się m.in. tych, które są konsekwencją niewykorzystanych zdolności produkcyjnych i strat.

Inwentaryzacja: Protokół potwierdzi likwidację braków

W czasie inwentaryzacji mogą zostać ujawnione niepełnowartościowe towary. Podstawą ujęcia ich likwidacji w księgach będzie protokół podpisany przez członków komisji inwentaryzacyjnej.

Jak rozwiązać rezerwę na należności zagrożone

W 2000 roku księgowa założyła rezerwę na należności zagrożone jednego z naszych kontrahentów (761/840). Do tej pory nie otrzymaliśmy pieniędzy za faktury. Dodatkowo radca prawny powiedział, że kontrahent nie istnieje. Co należy zrobić z taką rezerwą?

Inwentaryzacja: Można stosować arkusze spisowe

Jeżeli spółki posiadają duże ilości środków trwałych, dopuszczalne jest przy ich inwentaryzacji korzystanie z arkuszy spisowych z wpisanymi nazwami takich składników majątku jednostki.

Kiedy księgować faktury, stosując metodę kasową i memoriałową

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów i chciałabym się dowiedzieć, czy powinnam księgować faktury od razu, gdy je dostaję? Na czym polegają metody: memoriałowa i kasowa?

Klasyfikacja kosztów prac rozwojowych zależy od ich końcowego efektu

Kiedy koszty prac rozwojowych można zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych?

Anulowanie faktury możliwe tylko wtedy, gdy nie doszło do sprzedaży

Spółka, od której wynajmujemy lokal, anulowała kilka faktur za czynsz z ubiegłego roku i w zamian wystawiła nowe, z bieżącą datą. Czy tego typu operacja jest dozwolona? Jak to zaksięgować?

Kiedy dowód księgowy może być kserokopią

Sporządziliśmy spis z natury. Czy kopią arkusza spisowego może być ksero oryginału?

Na wypłaty spółka musi utworzyć rezerwę

Jeżeli zakładowy regulamin wynagradzania przewiduje takie wypłaty, jak nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne, to spółka powinna tworzyć rezerwę na ten cel.

Inwentaryzacja 2007 - niezbędne druki i wzory dokumentów

Ustawa o rachunkowości określa, że podmioty gospodarcze stosujące przepisy ustawy mają obowiązek przeprowadzać okresowo spis z natury składników majątku. Prace inwentaryzacyjne powinny rozpocząć się najwcześniej 1 października, a zakończyć najpóźniej 15 stycznia następnego roku. Ponieważ rozpoczął się okres przeprowadzania inwentaryzacji, przedstawiamy najważniejsze dokumenty z tym związane.

Jakie koszty powiększają wartość środka trwałego

Nasza firma zakupiła samochód kombi o wartości 7000 euro. Chcemy zaewidencjonować go w księgach rachunkowych jako środek trwały po przeliczeniu na złotówki. Jakie koszty powinniśmy wliczyć do wartości tego środka trwałego? Czy akcyza, szrotowe oraz ubezpieczenie auta podnosi wartość samochodu w księgach rachunkowych?

Czy potwierdzać należności zerowe

Czy w ramach rocznej inwentaryzacji mamy obowiązek potwierdzać należności zerowe? Jeśli tak, to czy możemy je zinwentaryzować wcześniej, np. w listopadzie?

REKLAMA