Moment ujęcia w kosztach podatkowych delegacji służbowych
16 kwi 2012
Zgodnie z art. 77.5 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm) przez podróż służbową należy rozumieć wykonywanie przez pracownika zadania służbowego na polecenie pracodawcy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.
Księgi nierzetelne i wadliwe to problemy w firmie
12 sty 2012
Zawierane transakcje gospodarcze wymagają stosownej dokumentacji. W tym celu prowadzi są księgi podatkowe. Należy jednak uważać na zawarte w nich zapisy. W razie, gdy nie przedstawiają one stanu faktycznego w sposób rzetelny i niewadliwy, grożą sankcje karno-skarbowe.
Wartość firmy w ujęciu bilansowym i podatkowym
14 gru 2011
Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm., dalej: „UoR”), wartość firmy stanowi różnica między ceną nabycia określonej jednostki lub zorganizowanej jej części a niższą od niej wartością godziwą przejętych aktywów netto.
Inwentaryzacja. Czy osoba odpowiedzialna materialnie może być w zespole spisowym
22 lis 2011
Spis z natury powinien dostarczać obiektywnych informacji. Jest możliwe wtedy, gdy spis z natury następuje w sposób komisyjny, zaś osoby dokonujące pomiaru i rejestracji poszczególnych składników majątku to osoby, którym można zaufać.
Zmiana roku obrotowego spółki
14 lis 2011
Rok obrotowy spółki, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości (Dz.U. Nr 152, poz. 1223 ze zm.), to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy (również jego zmiany) określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę.
Koszty związane z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki - ujęcie podatkowe i bilansowe
25 paź 2011
W działalności spółek często spotykamy się z podwyższeniem kapitału. W spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością podwyższenie kapitału następuje w drodze podwyższenia wartości nominalnej istniejących już udziałów lub przez ustanowienie nowych, w spółkach akcyjnych podwyższenie kapitału następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji.
Zasady dokonywania korekt błędnych zapisów księgowych
18 sie 2011
Wprowadzając korekty błędnych zapisów księgowych, mamy najczęściej na uwadze samą korektę – myśl, żeby wyeliminować z ksiąg rachunkowych błędny zapis. Kierując się takimi intencjami, uchodzi naszej uwadze znaczenie informacji płynących z samych zapisów ujętych na określonych stronach niektórych kont. Warto zastanowić się, jakie występują wewnętrzne powiązania danych liczbowych strony DT lub CT i jak mogą one zostać zniekształcone przez zapisy korygujące błędy. Przestrzeganie pewnych zasad korygowania błędów ułatwia sprawowanie kontroli.
Opłata wstępna w leasingu - ujęcie bilansowe i podatkowe
13 cze 2011
Opłata wstępna dotycząca przedmiotu leasingu zaliczana w koszty jednorazowo czy rozliczana przez okres trwania umowy leasingu – ujęcie bilansowe i podatkowe.
Leasing w rachunkowości i podatkach
16 maja 2011
W myśl artykułu 7091 kodeksu cywilnego transakcja leasingu występuje wówczas, gdy „finansujący zobowiązuje się, w zakresie swojej działalności, nabyć rzecz od określonego zbywcy na warunkach określonych w umowie i oddać ją korzystającemu do użytkowania albo używania i pobierania pożytków przez oznaczony czas, a korzystający zobowiązuje się płacić finansującemu wynagrodzenie pieniężne w uzgodnionych ratach, co najmniej równe cenie nabycia rzeczy przez finansującego”.
Jak przechowywać dokumentację księgowo-podatkową
06 maja 2011
Prawidłowe przechowywanie dokumentacji księgowo-podatkowej jest niezwykle istotne, choć niedoceniane w praktyce. Przepisy dotyczące przechowywania dokumentacji są rozproszone w różnych aktach prawnych. Jak zatem prawidłowo przechowywać i archiwizować dokumentację księgową?
Ewidencja kosztów w jednostce usługowej
12 kwi 2011
Jednostki usługowe mogą samodzielnie realizować zlecenia otrzymane od swoich odbiorców lub mogą świadczyć usługi przy udziale podwykonawców. Odpowiednia ewidencja kosztów umożliwia prawidłową kalkulację kosztów przypadających na daną usługę oraz ułatwia ustalenie ceny świadczonych usług.
Outsourcing księgowości to produkt "gotowy" czy dedykowany dla konkretnego klienta
15 lut 2011
Organizacji rachunkowości w jednostce nie określają żadne przepisy i jest ona uzależniona od specyfiki danej jednostki. Zatem nie znajdziemy jednego wzorca organizacji rachunkowości, który będzie dobrze funkcjonował we wszystkich jednostkach.
Ustanowienie odrębnej własności lokalu w księgach firmy
12 gru 2010
Firma poniosła koszty wkładu budowlanego na budowę mieszkania w spółdzielni mieszkaniowej. Obecnie chce ustanowić własność. W związku z tym wystąpiła do spółdzielni o przyjęcie w poczet członków, dokonała wpłaty wpisowego oraz nabyła pięć udziałów członkowskich. Jak należy zaksięgować poniesione koszty? Co one oznaczają na tym etapie ustanowienia własności? Jaki będzie dalszy etap postępowania?
Odpowiedzialność karna księgowego
30 paź 2010
Praca księgowego wiąże się z szerokim zakresem obowiązków, m.in.: prowadzeniem ksiąg rachunkowych i ewidencji podatkowych, rozliczeniem podatków czy składek ZUS. Tak szeroki zakres obowiązków wiąże się z przyjęciem odpowiedzialności, w tym często również tej karnej. W artykule omawiamy sytuacje, w których może dojść do takiej odpowiedzialności, oraz sposoby na uniknięcie lub przynajmniej złagodzenie jej skutków.
Rezerwy i bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów - podstawowe kwestie związane z ich ujęciem i wyceną
21 wrz 2010
Jednym z najtrudniejszych problemów, z jakimi przychodzi się zmierzyć księgowym sporządzającym sprawozdania finansowe i inne raporty wymagające przygotowania bilansów, jest prawidłowe ujęcie i wycena rezerw.
Czy wspólnoty mieszkaniowe muszą prowadzić księgi rachunkowe
20 lip 2010
Czy wspólnoty mieszkaniowe muszą stosować ustawę o rachunkowości?
Opłata środowiskowa przy używaniu samochodów
23 kwi 2010
Spółka wykorzystuje samochody w działalności gospodarczej. Czy w związku z tym powstaje obowiązek uiszczenia opłaty środowiskowej? Jeśli tak, to gdzie i do kiedy ją wpłacić? Jak ją obliczyć i ująć w księgach?
Udostępnianie dokumentów księgowych poza firmą
06 sty 2010
Nasza firma od wielu lat współpracuje z jednym z kontrahentów, który dostarcza nam surowców do naszej produkcji. Jestem osobą wystawiającą faktury. Księgowa z tej firmy poprosiła mnie o udostępnienie faktur otrzymanych od nich za ostatni rok. Czy mogę udostępnić – jedynie na terenie firmy – nasze dokumenty księgowe temu kontrahentowi, z którym mamy bardzo dobre kontakty?
Jak prowadzić rachunkowość oddziału
29 gru 2009
Spółki wyodrębniają w ramach swojego przedsiębiorstwa oddziały z różnych powodów. Utworzenie oddziału wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, m.in. z wydzieleniem jego księgowości, przekazaniem składników majątkowych oraz sporządzaniem łącznego sprawozdania finansowego.
Czy dokumenty księgowe muszą być ręcznie opisane
23 paź 2009
Dopuszczalne jest zastąpienie ręcznej dekretacji dokumentu wydrukiem z systemu komputerowego. Wydruk z systemu komputerowego powinien jednak zawierać analogiczne dla ręcznego dekretu elementy. Przede wszystkim - wskazanie sposobu ujęcia dokumentu w księgach rachunkowych.
Jakie są zasady przechowywania i niszczenia dokumentów
05 sie 2009
Zasady przechowywania dokumentów księgowych są zawarte w art. 74 ustawy o rachunkowości. Ustawa nie zawiera zasad niszczenia dokumentów. Jak zrobić to profesjonalnie?
Zmiana zasady walutowości
27 cze 2009
Znowelizowane przepisy Kodeksu cywilnego oraz Prawa dewizowego zniosły zasadę walutowości. W związku z tym kontrahenci krajowi mogą zawierać między sobą transakcje wyrażone w walutach obcych. Do przeliczania przychodów oraz kosztów wyrażonych w walutach obcych mają zastosowanie zasady ogólne.
Polityka rachunkowości a metoda amortyzacji
15 kwi 2009
Jesteśmy na etapie tworzenia polityki rachunkowości w naszej firmie. Chcielibyśmy przyjąć stawki amortyzacyjne odpowiednie dla amortyzacji podatkowej. Czy w polityce rachunkowości powinniśmy określić przyjętą metodę amortyzacji posiadanego majątku?
Korekta kosztów z poprzednich miesięcy
13 mar 2009
Podczas analizy kont zauważono, że w miesiącach od września do października 2008 r. w spółce zawyżono koszty. Podatek został już zapłacony. Czy należy teraz skorygować zapisy w księgach rachunkowych i dopłacić podatek z odsetkami? Jeżeli tak, to czy pisać jakieś wyjaśnienie do urzędu skarbowego? A może należy to wyrównać dopiero w rozliczeniu rocznym?
Jakie dokumenty można archiwizować w postaci elektronicznej
09 sty 2009
Ustawa o rachunkowości daje możliwość przechowywania niektórych dokumentów w postaci elektronicznej. Czy taka metoda archiwizowania może dotyczyć oryginałów faktur obcych zakupu oraz kopii własnych faktur sprzedaży, dokumentów kasowych, wyciągów bankowych, poleceń księgowania, deklaracji podatkowych? Czy archiwizowania dokonać na przykład z użyciem skanera, zapisując pliki w formacie pdf i przechowując na dyskach optycznych jednokrotnego zapisu (płytach CD-R)?
Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych
31 gru 2008
Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.
Jakie są konsekwencje nieprawidłowego prowadzenia ksiąg podatkowych
02 gru 2008
Jakie są podstawowe zasady prawidłowego prowadzenia ksiąg podatkowych?
Przy tworzeniu prospektu emisyjnego konieczne są sprawozdania z trzech ostatnich lat
24 paź 2008
W prospekcie emisyjnym dotyczącym akcji spółka musi zamieścić sprawozdania z trzech ostatnich lat.
Jak wykorzystać metodę FIFO do wyceny rozchodu zapasów i walut
20 paź 2008
Wartość stanu końcowego rzeczowych składników aktywów obrotowych należy wyceniać w zależności od przyjętej przez jednostkę metody ustalania wartości ich rozchodu, w tym zużycia i sprzedaży. Stosowana metoda wyceny wpływa na wysokość wyniku finansowego oraz na wartość bilansową zapasów. Dlatego należy szczegółowo rozważyć, która metoda jest najbardziej odpowiednia z punktu widzenia rzetelności sprawozdania finansowego. Metody wyceny rozchodu - ze względu na ich jednakowy charakter - można też stosować do walut.
Po zamknięciu ksiąg trzeba przeprowadzić inwentaryzację
15 paź 2008
Spółki, które na 31 sierpnia zamknęły księgi rachunkowe i rozpoczęły prowadzenie księgi podatkowej, muszą przeprowadzić inwentaryzację. Jeżeli przeprowadzenie spisu z natury nie jest możliwe, inwentaryzacji dokonuje się drogą porównania danych z ksiąg.
Jak ująć przeterminowane należności
09 paź 2008
Jeżeli kontrahent nie reguluje należności, należy od niej utworzyć odpis aktualizujący. Takie działanie jest właściwe, jeżeli należność nie była zabezpieczona, a prawdopodobieństwo jej uregulowania jest niskie.
W leasingu zwrotnym zysk lub stratę ze sprzedaży trzeba rozliczyć w czasie
06 paź 2008
Jeżeli spółka sprzeda środek trwały, a następnie zawrze z nabywcą umowę leasingu, mamy do czynienia z leasingiem zwrotnym. Ewentualne straty lub zyski ze sprzedaży tego aktywa w przypadku finansowego charakteru umowy należy rozliczyć w czasie.
Koszty wniosku o dotację na środek trwały ujmowane są w dacie poniesienia wydatku
30 wrz 2008
Koszty przygotowania wniosku o dotację na środek trwały należy ująć w kosztach w dacie ich poniesienia. Wydatki te nie zwiększają wartości początkowej.
Jak w księgach rachunkowych ująć wartość firmy
29 wrz 2008
W przypadku gdy cena nabytej jednostki jest wyższa od wartości godziwej przejętych aktywów netto, mamy do czynienia z dodatnią wartością firmy. Nadwyżkę tę ujmuje się jako wartości niematerialne i prawne i amortyzuje.
Na czym polega zasada kontynuacji działalności przedsiębiorstwa
18 wrz 2008
Jedną z najważniejszych zasad rachunkowości stosowanych przy sporządzaniu sprawozdań finansowych jest zasada kontynuacji działalności przedsiębiorstwa. Na czym ona polega?
Czy w kosztach ujmuje się zapasy
16 wrz 2008
Nasza firma skorzystała z możliwości przejścia na podatkową księgę przychodów i rozchodów w ciągu roku. Wartość zapasów w księgach rachunkowych na 31 sierpnia 2008 r. została objęta inwentaryzacją. Czy zapasy w całości ująć w kosztach we wrześniu 2008 r.?
Jak usunąć środek trwały z ewidencji księgowej
12 wrz 2008
Środki trwałe, które nie mogą być dłużej wykorzystywane w działalności gospodarczej, należy usunąć z ewidencji księgowej. Gdy składnik majątku nie został całkowicie zamortyzowany, nieumorzona wartość stanowi pozostały koszt operacyjny.
Jakie zasady rachunkowości stosować przy likwidacji jednostki
09 wrz 2008
Przy likwidacji jednostki trzeba dokonać m.in. wyceny majątku. Jakie zasady rachunkowości będą miały zastosowanie w takim przypadku?
Jak rozliczyć zakończone prace rozwojowe
26 sie 2008
Koszty prac rozwojowych, które zakończyły się pozytywnie i spełniają wymogi określone w prawie bilansowym, ujmuje się w księgach rachunkowych w pozycji - Wartości niematerialne i prawne.
Jak rozliczyć remont i modernizację gabinetu lekarskiego
22 sie 2008
Jeśli wydatki poniesione na odnowienie lub przebudowę lokalu użytkowego wykorzystywanego jako gabinet lekarski przekraczają 3,5 tys. zł, można je w całości sklasyfikować jako remont i wliczyć bezpośrednio w koszty.
Czy wydatki na nabycie akcji zwiększają ich wartość księgową
21 sie 2008
W maju tego roku nasza spółka dokonała zakupu pakietu kontrolnego akcji innej spółki. W tym celu zaciągnęła kredyt krótkoterminowy. Czy odsetki od zaciągniętego kredytu będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodu w momencie ich faktycznej zapłaty, czy też zwiększą wartość nabytych akcji?
Kiedy utworzyć rezerwę na restrukturyzację
19 sie 2008
Rezerwę na restrukturyzację tworzy się tylko wtedy, gdy konieczność jej przeprowadzania wynika z przepisów prawa lub wiążących umów.
Jak zaklasyfikować wykonanie sieci komputerowej
14 sie 2008
Jesteśmy samorządową instytucją kultury. Zleciliśmy wykonanie sieci komputerowej w naszej jednostce. Na fakturze wystawionej przez firmę usługową są osobno wyszczególnione użyte przez nią materiały, np. kabel, gniazda, wtyczki, listwy itp. oraz wartość samej usługi. Czy całość faktury możemy zaksięgować jako usługę, skoro zleciliśmy ją firmie, czy też powinniśmy oddzielnie zaksięgować materiały jako zakup materiałów, a oddzielnie usługę? Naszym zdaniem, skoro zleciliśmy usługę, powinniśmy zaksięgować całość jako usługę. Mogliśmy przecież sami kupić materiały i zlecić tylko samo zmontowanie firmie i wówczas zaksięgowalibyśmy osobno zakup i usługę.
Jak długo przechowywać dokumenty rachunkowe
13 sie 2008
Księgi rachunkowe, dowody księgowe, dokumenty inwentaryzacyjne przechowuje się przez minimum pięć lat.
Jak w księgach rachunkowych ująć błędy
04 sie 2008
Ujawnione po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego błędy ujmuje się w księgach rachunkowych roku, w którym nieprawidłowości zostały wykryte.
Dwa sposoby ujmowania opłat sądowych
31 lip 2008
Jedną z możliwości ujęcia kosztów sądowych jest zaliczenie ich do pozostałych kosztów operacyjnych w dacie ich poniesienia. Ten sposób jest zgodny z ujęciem podatkowym.
Jak właściwie ustalić moment poniesienia kosztów
24 cze 2008
W jaki sposób podatnicy prowadzący księgę przychodów i rozchodów przy zastosowaniu metody kasowej powinni określać moment poniesienia kosztu. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?
W jaki sposób rozliczyć korektę umorzenia
11 cze 2008
W 2006 roku ponieśliśmy nakłady na budynek biurowy, które zakwalifikowano jako remont. Po kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej okazało się, że było to ulepszenie, musimy więc skorygować umorzenie. W którym roku mam to zaksięgować? Czy mogę w 2007 roku, skoro jeszcze nie zatwierdzono sprawozdania?
Czy opłata za wniosek patentowy jest kosztem finansowym
09 cze 2008
Firma wpłaciła do Urzędu Patentowego opłatę za zgłoszony wniosek. Na jakie konto powinno się księgować takie opłaty? Czy stanowią one koszty finansowe?
Jak rozliczać rachunkowo płatności dla pracowników w formie akcji
27 maja 2008
W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosło zastosowanie systemów wynagrodzenia pracowników akcjami emitowanymi przez jednostkę (stanowiących tzw. świadczenia kapitałowe lub inaczej nazywane jako programy opcji pracowniczych). Jak tego typu płatności należy rozliczać pod względem rachunkowym?