REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto korzystać z faktoringu - skutki bilansowe

Monika Kwiatkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktoring stanowi źródło środków pieniężnych. Pozwala przedsiębiorcy na zachowanie płynności finansowej. Jest też coraz częściej stosowaną metodą windykacji należności. Może również stanowić sposób zabezpieczenia przed nieściągalnością dłużnika.

 

REKLAMA

Autopromocja

Korzystając z faktoringu, przedsiębiorca ma możliwość stosowania wobec kontrahentów wydłużonych terminów płatności, a jednocześnie utrzymuje płynność finansową i terminowo reguluje swoje zobowiązania. Pomoże to zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa, co jest niezwykle trudne w obecnych czasach, jednocześnie buduje w ten sposób pozytywny wizerunek w oczach kontrahentów.

Faktoring jest szczególnie polecany, gdy przedsiębiorstwo:

• chce mieć szybki dostęp do pieniędzy,

• rozpoczyna współpracę z nowym kontrahentem i nie zna jego pozycji rynkowej ani zdolności do terminowego regulowania zobowiązań,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• ma stałych odbiorców towarów i usług,

• chce zdyscyplinować dłużników, by terminowo wywiązywali się z płatności,

• chce planować wpływy i wydatki,

• ponosi wysokie koszty z tytułu udzielanych kredytów kupieckich.

Jak działa faktoring? Jaka jest rola faktoranta i faktora jako dwóch stron umowy faktoringu? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w tabeli 1.


SŁOWNICZEK

Faktoring należy do umów nienazwanych, czyli takich, które nie są unormowane w przepisach Kodeksu cywilnego, lecz funkcjonują zgodnie z zasadą wolności umów (swobody kontraktowania). Umowa faktoringu jest umową mieszaną zawierającą elementy zlecenia, pożyczki, sprzedaży, ale przede wszystkim przelewu wierzytelności. Jest alternatywą dla kredytu bankowego.

Strony umowy:

• faktor - jednostka wyspecjalizowana w nabywaniu wierzytelności; zazwyczaj są to spółki z udziałem banków;

• faktorant - przedsiębiorca.


Faktura pro forma musi być wyraźnie oznaczona

Czy przedsiębiorca, który korzystał z faktoringu i windykacji ma prawo korekty VAT


Tabela 1. Prawa i obowiązki stron umowy

Faktor

Faktorant

1

2

Faktor nabywa wierzytelności przysługujące faktorantowi od jego dłużników, czyli nabywców (odbiorców) sprzedawanych przez faktoranta towarów lub usług.

Faktorant otrzymuje zapłatę za sprzedaż towarów lub usług wcześniej, niż wynika to z umowy z nabywcą tego dobra lub usługi.

Faktor czasami nabywa ryzyko niewypłacalności dłużnika faktoranta.

Faktorant czasami przenosi ryzyko niewypłacalności nabywcy na faktora.

Faktor w zamian za podjęcie ryzyka otrzymuje wynagrodzenie - prowizje i odsetki (odsetki dotyczą okresu kredytowania, natomiast prowizja to wynagrodzenie dla faktora za wykonaną przez niego usługę).

Faktorant płaci faktorowi wynagrodzenie za usługę w postaci odsetek i prowizji.


Faktoring może dotyczyć:

• faktur sprzedaży - faktor płaci faktorantowi za jego faktury sprzedaży przed terminem płatności, pomniejszając tę kwotę o należne odsetki i prowizję,

• faktur zakupu - faktor płaci wierzycielowi faktoranta za jego faktury zakupu w terminie płatności, faktor zwraca wydatkowane kwoty powiększone o odsetki i prowizje w późniejszym terminie.


Zobacz e-poradnik „Faktury VAT w 2013 r.” dostępny na www.inforfk.pl

 

PKPiR 2013 - zmiany zasad prowadzenia


Bardzo często spotyka się w umowach faktoringowych, że faktor przelewa na konto faktoranta 50-95% kwoty wierzytelności jako zaliczkę. Pozostała kwota wierzytelności zostanie przelana dopiero po otrzymaniu zapłaty od dłużnika przedsiębiorcy-faktoranta. Najczęściej też faktor potrąca swoją prowizję i należne odsetki z przelewanej wierzytelności.

Umowa faktoringowa zazwyczaj określa: limit finansowania dla poszczególnych dłużników oraz globalny, poziom finansowania w dniach i procentach dla indywidualnych wierzytelności, wysokość prowizji (np. od limitu, prowizja faktoringowa, minimalna) i odsetek, sposoby zgłaszania wierzytelności do faktora, pozostałe obowiązki faktoranta oraz dodatkowe dokumenty, jakie jest on zobowiązany przedstawiać faktorowi.

Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: Kiedy warto korzystać z faktoringu - skutki bilansowe

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA