REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata środowiskowa przy używaniu samochodów

REKLAMA

REKLAMA

Spółka wykorzystuje samochody w działalności gospodarczej. Czy w związku z tym powstaje obowiązek uiszczenia opłaty środowiskowej? Jeśli tak, to gdzie i do kiedy ją wpłacić? Jak ją obliczyć i ująć w księgach?

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka wykorzystująca w prowadzonej działalności gospodarczej samochody, a co za tym idzie - wprowadzająca do powietrza gazy ze spalanego paliwa, jest zobowiązana do ponoszenia opłat za korzystanie ze środowiska. Wynika to z przepisów ustawy - Prawo ochrony środowiska. Wzory wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat i sposób przedstawiania tych informacji i danych są określone w załącznikach do rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wzorów wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat i sposobu przedstawiania tych informacji i danych - załącznik nr 2, tabela D.

Podmioty, które są obowiązane do ponoszenia tego rodzaju opłat, mają obowiązek ich ustalania we własnym zakresie na podstawie stawek obowiązujących w okresie korzystania ze środowiska. Wpłaty należy dokonać na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce rejestracji podmiotu korzystającego ze środowiska. Wysokość opłaty ustalana jest za okresy półroczne, natomiast wpłatę należy wnieść do końca miesiąca następującego po upływie każdego półrocza. W tych terminach spółka ma także obowiązek przedłożenia marszałkowi województwa oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska wykazów zawierających informacje i dane wykorzystane do ustalenia wysokości opłat za korzystanie ze środowiska oraz wysokość tych opłat.

Podmiot korzystający ze środowiska powinien też prowadzić aktualizowaną co pół roku ewidencję zawierającą informacje o ilości i rodzajach gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza. Wysokość stawek na 2009 r. jest ogłoszona w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska i zależy od rodzaju wprowadzanych gazów lub pyłów do powietrza, a w przypadku samochodów - od daty ich zarejestrowania. Opłatę należną za wprowadzanie gazów do powietrza należy obliczać według wzoru:

REKLAMA

jednostkowa stawka opłaty za gazy ilość spalonego paliwa (Mg) × wprowadzone do powietrza (zł/Mg)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dane o ilości spalonego paliwa zwykle są pobierane z faktur zakupu paliwa. Ilość kupionego paliwa jest wyrażana na fakturze w litrach. W podanym wzorze ilość spalonego paliwa jest wyrażona w megagramach (tonach). W celu przeliczenia jednostek miary - paliwa wyrażonego w litrach na jednostkę masy (tony) - przyjmuje się, że gęstość:

1) benzyny silnikowej wynosi 0,755 kg/l,

2) gazu płynnego propanu-butanu wynosi 0,5 kg/l,

3) oleju napędowego wynosi 0,84 kg/l.

Jeżeli półroczna wysokość opłaty za korzystanie ze środowiska z tytułu wprowadzania gazów do powietrza nie przekracza 400 zł, spółka nie wnosi jej na rachunek urzędu marszałkowskiego. Jednak nie zwalnia to jednostki z obowiązku przedłożenia wykazów zawierających informacje i dane wykorzystywane do ustalenia wysokości opłat oraz wysokość tych opłat marszałkowi województwa oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.

Jeżeli jednostka nie wywiązuje się z obowiązków w zakresie ochrony środowiska, to wysokość opłaty określa marszałek województwa. w drodze decyzji.

PRZYKŁAD

Spółka Ceta wykorzystuje w prowadzonej działalności dwa samochody służbowe. Jeden z nich stanowi środek trwały spółki, drugi jest wykorzystywany na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Oba pojazdy osobowe zostały zarejestrowane po raz pierwszy w okresie 1 stycznia 2001 r.-31 grudnia 2005 r. Na potrzeby obliczenia wysokości opłaty środowiskowej za I półrocze 2009 r. spółka sporządziła zestawienie o zużyciu paliwa przez obydwa pojazdy. Dane pozyskano z faktur zakupu paliwa i innych dokumentów ewidencjonujących zużycie paliwa. W okresie styczeń-czerwiec 2009 r. dane te przedstawiały się następująco:

- Ford Mondeo - 1267 l oleju napędowego,

- Fiat Punto - 3158 l benzyny.

Tabela. Wysokość opłaty

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łączna wysokość opłaty za korzystanie ze środowiska wynosi 33,33 zł. Ze względu na to, że kwota ta nie przekracza ustalonego poziomu (400 zł), od którego należy uiszczać daną opłatę, spółka nie jest zobowiązana do zapłaty opłaty środowiskowej.

Zobowiązana jest natomiast do złożenia wykazu (informacje o ilości i rodzajach gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza według tabeli D oraz dane, na podstawie których określono te ilości) marszałkowi województwa oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.

Gdyby wartość wyliczonej opłaty środowiskowej przekroczyła 400 zł, spółka powinna obciążyć nią konto „Podatki i opłaty” w korespondencji z kontem „Rozrachunki publicznoprawne”.

Opłata środowiskowa jest ponoszona w pośrednim związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a zatem stanowi koszt uzyskania przychodów w dacie zaksięgowania. Księgowanie to następuje najczęściej po zakończeniu półrocza, za który ustalana jest opłata. Często bowiem jednostka nie jest w stanie określić, czy wartość opłaty za dane półrocze przekroczy wysokość 400 zł, a więc czy będzie miała obowiązek jej uiszczenia. Informację tę uzyska dopiero po zakończeniu danego półrocza, a więc po zamknięciu wcześniejszych miesięcznych okresów.

Jeżeli jednak spółka ma pewność, że będzie ponosiła koszt opłaty środowiskowej i koszt ten będzie wysoki (dotyczy to np. spółek transportowych, które mają dużą liczbę samochodów), to powinna zaliczać wartość tej opłaty do kosztów bilansowych w okresach miesięcznych. Zgodnie bowiem z zasadą memoriału w księgach rachunkowych jednostki należy ujmować wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody oraz obciążające ją koszty, związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

Justyna Michałowska

Podstawa prawna:

• art. 3 pkt 20 i 42, art. 275, 277, 285, 286, 287 i 289 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn.zm.),

• rozporządzenie Rady Ministrów z 14 października 2008 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz.U. Nr 196, poz. 1217),

• rozporządzenie Ministra Środowiska z 15 grudnia 2005 r. w sprawie wzorów wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat i sposobu przedstawiania tych informacji i danych (Dz.U. Nr 252, poz. 2128),

• art. 6 ust. 1, art. 20 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA