REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej - publikacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej /Fotolia
Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki uprzejmości Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA mamy przyjemność zaprezentować Państwu publikację, zawierającą pierwszy uniwersalny zestaw Globalnych Zasad Rachunkowości Zarządczej, które mają ułatwić standaryzację dobrych praktyk stosowanych w rachunkowości zarządczej. Jest on efektem badań przeprowadzonych w dwudziestu krajach na pięciu kontynentach. W opracowaniu dokumentu wzięli udział przedstawiciele sektora publicznego i prywatnego, z udziałem których zdefiniowano wytyczne o uniwersalnym zakresie stosowania.

Podejmowanie właściwych decyzji nigdy wcześniej nie było tak ważnym – i trudnym – zadaniem.

REKLAMA

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

Innowacje i innowatorzy burzą status quo, napędzając niesłabnącą konkurencję. Zalew napływających z zawrotną prędkością informacji pogłębia poczucie destabilizacji, a działające pod presją tempa zmian organizacje często podejmują pochopne decyzje, rezygnując z przemyślanych działań.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej zostały opracowane z myślą o nowej erze w biznesie. Rachunkowość zarządcza leży u podstaw skutecznego procesu decyzyjnego, ponieważ na pierwszym planie stawia informacje i analizy, które służą tworzeniu i ochronie wartości istotnych dla organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niniejsze Zasady stanowią wzór dobrych praktyk. Zostały opracowane przez American Institute of Certified Public Accountants (AICPA) i Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) — organizacje, które zrzeszają łącznie ponad 600 000 specjalistów z dziedziny rachunkowości ze 177 krajów świata. Zasady uwzględniają perspektywę dyrektorów zarządzających, dyrektorów finansowych, badaczy i innych profesjonalistów, którzy uczestniczyli w globalnym procesie konsultacji prowadzonym na pięciu kontynentach.

Sformułowano cztery zasady, które dotyczą czterech oczekiwanych efektów. Są to:

Wywieranie wpływu

Komunikacja zapewnia lepsze zrozumienie sytuacji i umożliwia wpływanie na nią. Rachunkowość zarządcza rozpoczyna się i kończy rozmową. Zasady zostały opracowane po to, aby wspierać organizacje przedzierające się przez skostniałe struktury i promować myślenie zintegrowane skutkujące podejmowaniem trafnych decyzji.

Uzyskanie istotnych informacji

Istotność informacji. Rachunkowość zarządcza umożliwia decydentom pozyskiwanie istotnych informacji we właściwym momencie. Zasady ułatwiają identyfikowanie historycznych, aktualnych i przyszłych informacji, w tym między innymi danych finansowych i niefinansowych pochodzących ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych.

Dotyczy to informacji na temat społeczeństwa, środowiska oraz danych ekonomicznych.

Tworzenie wartości

Analiza oddziaływania na wartość. Rachunkowość zarządcza łączy strategię organizacji z jej modelem biznesowym. Ta zasada pomaga przedsiębiorstwom symulować różne scenariusze pozwalające zrozumieć, w jaki sposób oddziałują one na tworzenie i ochronę wartości istotnych dla organizacji.

Zdobycie zaufania

REKLAMA

Rozsądne zarządzanie jako czynnik budujący zaufanie. Rozliczalność i nadzór zwiększają obiektywność procesów decyzyjnych. Zachowanie równowagi między krótkoterminowymi interesami gospodarczymi a długofalową wartością dla interesariuszy zwiększa wiarygodność i zaufanie.

Dzięki uniwersalnemu zastosowaniu Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej będą pomagać organizacjom – dużym i małym, publicznym i prywatnym – w pozyskiwaniu wartości z coraz większej ilości dostępnych informacji. Adresatami zasad są dyrektorzy zarządzający, dyrektorzy finansowi i pozostali członkowie zarządów odpowiedzialni za nadzór nad efektywnością w zarządzanych przez siebie organizacjach. Skorzystają na nich również inwestorzy oraz pozostali interesariusze podmiotów gospodarczych.

Niniejszy dokument szczegółowo opisuje sposób zastosowania czterech zasad we wszystkich czternastu kluczowych obszarach funkcjonowania działów rachunkowości zarządczej. Wskazuje też, jakie kompetencje muszą posiadać profesjonaliści zajmujący się rachunkowością zarządczą, aby skutecznie wspomagać organizacje przy kreowaniu i realizacji strategii biznesowych.

AICPA i CIMA działają na rzecz powszechnego stosowania Globalnych Zasad Rachunkowości Zarządczej. Oba stowarzyszenia zachęcają też użytkowników niniejszego opracowania do włączenia się w proces nieustannego doskonalenia Zasad, dzięki czemu będą one aktualne w przyszłości.

Pod tym linkiem prezentujemy dokument zawierający Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA