REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach dotyczących podatków dochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 12 czerwca 2009 r. na przedsiębiorców wprowadzających na rynek baterie i akumulatory nałożono nowe obowiązki. Przedsiębiorcy ci mają obowiązek płacenia szeregu opłat. Nie wszystkie z tych opłat będą mogły zostać uznane za koszt podatkowy.

Nowe regulacje wprowadzone ustawą z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach dotyczą przedsiębiorców:

REKLAMA

Autopromocja

1) wprowadzających do obrotu baterie lub akumulatory,

2) dystrybuujących baterie lub akumulatory lub sprzęt,

3) zbierających, przetwarzających, dokonujących recyklingu lub unieszkodliwiania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów,

4) użytkujących baterie lub akumulatory.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najszerszym zakresem obowiązków objęci zostali przedsiębiorcy wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory. Mają oni obowiązek m.in. zapewnienia zbierania zużytych baterii i akumulatorów oraz finansowania publicznych kampanii edukacyjnych. Niewywiązanie się z obowiązku zbierania oznacza konieczność zapłacenia opłaty produktowej. Dodane nowelizacją art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof określają, jakie opłaty produktowe i wydatki na kampanie będą kosztem podatkowym przedsiębiorców. Przepisy te wejdą w życie od 1 stycznia 2010 r.

 

Zmiana wysokości opłat dla biegłych rewidentów>>

 

 

REKLAMA

Opłata produktowa. Przedsiębiorcy wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory przenośne, którzy nie wykonali obowiązku zbierania zużytych produktów, mają obowiązek zapłaty opłaty produktowej (art. 38 ust. 2 ustawy). Opłata produktowa stanowi dla przedsiębiorców koszt uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof).

Dodatkowa opłata produktowa. Przedsiębiorcy wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory przenośne, którzy nie dokonają wpłaty opłaty produktowej lub dokonają wpłaty w wysokości niższej od należnej, będą musieli liczyć się z koniecznością zapłaty opłaty dodatkowej. Nakładana jest ona przez marszałka województwa w przypadku niezapłacenia przez przedsiębiorcę zaległości z tytułu opłaty produktowej. Wysokość dodatkowej opłaty produktowej odpowiada 50% kwoty niewpłaconej przez przedsiębiorcę opłaty produktowej (art. 42 ust. 2 ustawy). Tej dodatkowej opłaty produktowej przedsiębiorcy nie będą mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof).

 

Fiskus ma sposób na dodatkowe wpływy>>

 

WAŻNE!

Dodatkowa opłata produktowa nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

REKLAMA

Wydatki na kampanie edukacyjne. Wprowadzający baterie lub akumulatory zostali zobowiązani przez ustawę do przeznaczania na publiczne kampanie edukacyjne co najmniej 0,1% swoich przychodów z tytułu wprowadzenia do obrotu baterii i akumulatorów na terytorium kraju osiąganych w danym roku kalendarzowym (art. 37 ust. 4 ustawy). Alternatywnie przedsiębiorcy mogą tę kwotę wpłacić na wyodrębniony rachunek urzędu marszałkowskiego. Wydatki poniesione w związku z obowiązkiem finansowania publicznych kampanii edukacyjnych stanowią koszt podatkowy przedsiębiorcy (art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof).

Kary pieniężne. Warto jeszcze dodać, że ustawa wprowadziła szereg sankcji pieniężnych dla przedsiębiorców niepodporządkowujących się jej wymaganiom. Kary pieniężne nakłada na przedsiębiorców wojewódzki inspektor ochrony środowiska. Kary te, jako zobowiązania z tytułu nieprzestrzegania przepisów w zakresie ochrony środowiska, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 19 updop i art. 23 ust. 1 pkt 16 updof).

• ustawa z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach - Dz.U. Nr 79, poz. 666

• art. 16 ust. 1 pkt 19d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666

• art. 23 ust. 1 pkt 16d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 97, poz. 800

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA