REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach dotyczących podatków dochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 12 czerwca 2009 r. na przedsiębiorców wprowadzających na rynek baterie i akumulatory nałożono nowe obowiązki. Przedsiębiorcy ci mają obowiązek płacenia szeregu opłat. Nie wszystkie z tych opłat będą mogły zostać uznane za koszt podatkowy.

Nowe regulacje wprowadzone ustawą z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach dotyczą przedsiębiorców:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1) wprowadzających do obrotu baterie lub akumulatory,

2) dystrybuujących baterie lub akumulatory lub sprzęt,

3) zbierających, przetwarzających, dokonujących recyklingu lub unieszkodliwiania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów,

REKLAMA

4) użytkujących baterie lub akumulatory.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najszerszym zakresem obowiązków objęci zostali przedsiębiorcy wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory. Mają oni obowiązek m.in. zapewnienia zbierania zużytych baterii i akumulatorów oraz finansowania publicznych kampanii edukacyjnych. Niewywiązanie się z obowiązku zbierania oznacza konieczność zapłacenia opłaty produktowej. Dodane nowelizacją art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof określają, jakie opłaty produktowe i wydatki na kampanie będą kosztem podatkowym przedsiębiorców. Przepisy te wejdą w życie od 1 stycznia 2010 r.

 

Zmiana wysokości opłat dla biegłych rewidentów>>

 

 

Opłata produktowa. Przedsiębiorcy wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory przenośne, którzy nie wykonali obowiązku zbierania zużytych produktów, mają obowiązek zapłaty opłaty produktowej (art. 38 ust. 2 ustawy). Opłata produktowa stanowi dla przedsiębiorców koszt uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof).

Dodatkowa opłata produktowa. Przedsiębiorcy wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory przenośne, którzy nie dokonają wpłaty opłaty produktowej lub dokonają wpłaty w wysokości niższej od należnej, będą musieli liczyć się z koniecznością zapłaty opłaty dodatkowej. Nakładana jest ona przez marszałka województwa w przypadku niezapłacenia przez przedsiębiorcę zaległości z tytułu opłaty produktowej. Wysokość dodatkowej opłaty produktowej odpowiada 50% kwoty niewpłaconej przez przedsiębiorcę opłaty produktowej (art. 42 ust. 2 ustawy). Tej dodatkowej opłaty produktowej przedsiębiorcy nie będą mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof).

 

Fiskus ma sposób na dodatkowe wpływy>>

 

WAŻNE!

Dodatkowa opłata produktowa nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

Wydatki na kampanie edukacyjne. Wprowadzający baterie lub akumulatory zostali zobowiązani przez ustawę do przeznaczania na publiczne kampanie edukacyjne co najmniej 0,1% swoich przychodów z tytułu wprowadzenia do obrotu baterii i akumulatorów na terytorium kraju osiąganych w danym roku kalendarzowym (art. 37 ust. 4 ustawy). Alternatywnie przedsiębiorcy mogą tę kwotę wpłacić na wyodrębniony rachunek urzędu marszałkowskiego. Wydatki poniesione w związku z obowiązkiem finansowania publicznych kampanii edukacyjnych stanowią koszt podatkowy przedsiębiorcy (art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof).

Kary pieniężne. Warto jeszcze dodać, że ustawa wprowadziła szereg sankcji pieniężnych dla przedsiębiorców niepodporządkowujących się jej wymaganiom. Kary pieniężne nakłada na przedsiębiorców wojewódzki inspektor ochrony środowiska. Kary te, jako zobowiązania z tytułu nieprzestrzegania przepisów w zakresie ochrony środowiska, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 19 updop i art. 23 ust. 1 pkt 16 updof).

• ustawa z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach - Dz.U. Nr 79, poz. 666

• art. 16 ust. 1 pkt 19d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666

• art. 23 ust. 1 pkt 16d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 97, poz. 800

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA