REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach dotyczących podatków dochodowych

Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 12 czerwca 2009 r. na przedsiębiorców wprowadzających na rynek baterie i akumulatory nałożono nowe obowiązki. Przedsiębiorcy ci mają obowiązek płacenia szeregu opłat. Nie wszystkie z tych opłat będą mogły zostać uznane za koszt podatkowy.

Nowe regulacje wprowadzone ustawą z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach dotyczą przedsiębiorców:

REKLAMA

REKLAMA

1) wprowadzających do obrotu baterie lub akumulatory,

2) dystrybuujących baterie lub akumulatory lub sprzęt,

3) zbierających, przetwarzających, dokonujących recyklingu lub unieszkodliwiania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów,

REKLAMA

4) użytkujących baterie lub akumulatory.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najszerszym zakresem obowiązków objęci zostali przedsiębiorcy wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory. Mają oni obowiązek m.in. zapewnienia zbierania zużytych baterii i akumulatorów oraz finansowania publicznych kampanii edukacyjnych. Niewywiązanie się z obowiązku zbierania oznacza konieczność zapłacenia opłaty produktowej. Dodane nowelizacją art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof określają, jakie opłaty produktowe i wydatki na kampanie będą kosztem podatkowym przedsiębiorców. Przepisy te wejdą w życie od 1 stycznia 2010 r.

 

Zmiana wysokości opłat dla biegłych rewidentów>>

 

 

Opłata produktowa. Przedsiębiorcy wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory przenośne, którzy nie wykonali obowiązku zbierania zużytych produktów, mają obowiązek zapłaty opłaty produktowej (art. 38 ust. 2 ustawy). Opłata produktowa stanowi dla przedsiębiorców koszt uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof).

Dodatkowa opłata produktowa. Przedsiębiorcy wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory przenośne, którzy nie dokonają wpłaty opłaty produktowej lub dokonają wpłaty w wysokości niższej od należnej, będą musieli liczyć się z koniecznością zapłaty opłaty dodatkowej. Nakładana jest ona przez marszałka województwa w przypadku niezapłacenia przez przedsiębiorcę zaległości z tytułu opłaty produktowej. Wysokość dodatkowej opłaty produktowej odpowiada 50% kwoty niewpłaconej przez przedsiębiorcę opłaty produktowej (art. 42 ust. 2 ustawy). Tej dodatkowej opłaty produktowej przedsiębiorcy nie będą mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof).

 

Fiskus ma sposób na dodatkowe wpływy>>

 

WAŻNE!

Dodatkowa opłata produktowa nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

Wydatki na kampanie edukacyjne. Wprowadzający baterie lub akumulatory zostali zobowiązani przez ustawę do przeznaczania na publiczne kampanie edukacyjne co najmniej 0,1% swoich przychodów z tytułu wprowadzenia do obrotu baterii i akumulatorów na terytorium kraju osiąganych w danym roku kalendarzowym (art. 37 ust. 4 ustawy). Alternatywnie przedsiębiorcy mogą tę kwotę wpłacić na wyodrębniony rachunek urzędu marszałkowskiego. Wydatki poniesione w związku z obowiązkiem finansowania publicznych kampanii edukacyjnych stanowią koszt podatkowy przedsiębiorcy (art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof).

Kary pieniężne. Warto jeszcze dodać, że ustawa wprowadziła szereg sankcji pieniężnych dla przedsiębiorców niepodporządkowujących się jej wymaganiom. Kary pieniężne nakłada na przedsiębiorców wojewódzki inspektor ochrony środowiska. Kary te, jako zobowiązania z tytułu nieprzestrzegania przepisów w zakresie ochrony środowiska, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 19 updop i art. 23 ust. 1 pkt 16 updof).

• ustawa z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach - Dz.U. Nr 79, poz. 666

• art. 16 ust. 1 pkt 19d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666

• art. 23 ust. 1 pkt 16d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 97, poz. 800

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA