REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach dotyczących podatków dochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 12 czerwca 2009 r. na przedsiębiorców wprowadzających na rynek baterie i akumulatory nałożono nowe obowiązki. Przedsiębiorcy ci mają obowiązek płacenia szeregu opłat. Nie wszystkie z tych opłat będą mogły zostać uznane za koszt podatkowy.

Nowe regulacje wprowadzone ustawą z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach dotyczą przedsiębiorców:

REKLAMA

1) wprowadzających do obrotu baterie lub akumulatory,

2) dystrybuujących baterie lub akumulatory lub sprzęt,

3) zbierających, przetwarzających, dokonujących recyklingu lub unieszkodliwiania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów,

4) użytkujących baterie lub akumulatory.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najszerszym zakresem obowiązków objęci zostali przedsiębiorcy wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory. Mają oni obowiązek m.in. zapewnienia zbierania zużytych baterii i akumulatorów oraz finansowania publicznych kampanii edukacyjnych. Niewywiązanie się z obowiązku zbierania oznacza konieczność zapłacenia opłaty produktowej. Dodane nowelizacją art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof określają, jakie opłaty produktowe i wydatki na kampanie będą kosztem podatkowym przedsiębiorców. Przepisy te wejdą w życie od 1 stycznia 2010 r.

 

Zmiana wysokości opłat dla biegłych rewidentów>>

 

 

REKLAMA

Opłata produktowa. Przedsiębiorcy wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory przenośne, którzy nie wykonali obowiązku zbierania zużytych produktów, mają obowiązek zapłaty opłaty produktowej (art. 38 ust. 2 ustawy). Opłata produktowa stanowi dla przedsiębiorców koszt uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof).

Dodatkowa opłata produktowa. Przedsiębiorcy wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory przenośne, którzy nie dokonają wpłaty opłaty produktowej lub dokonają wpłaty w wysokości niższej od należnej, będą musieli liczyć się z koniecznością zapłaty opłaty dodatkowej. Nakładana jest ona przez marszałka województwa w przypadku niezapłacenia przez przedsiębiorcę zaległości z tytułu opłaty produktowej. Wysokość dodatkowej opłaty produktowej odpowiada 50% kwoty niewpłaconej przez przedsiębiorcę opłaty produktowej (art. 42 ust. 2 ustawy). Tej dodatkowej opłaty produktowej przedsiębiorcy nie będą mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof).

 

Fiskus ma sposób na dodatkowe wpływy>>

 

WAŻNE!

Dodatkowa opłata produktowa nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

REKLAMA

Wydatki na kampanie edukacyjne. Wprowadzający baterie lub akumulatory zostali zobowiązani przez ustawę do przeznaczania na publiczne kampanie edukacyjne co najmniej 0,1% swoich przychodów z tytułu wprowadzenia do obrotu baterii i akumulatorów na terytorium kraju osiąganych w danym roku kalendarzowym (art. 37 ust. 4 ustawy). Alternatywnie przedsiębiorcy mogą tę kwotę wpłacić na wyodrębniony rachunek urzędu marszałkowskiego. Wydatki poniesione w związku z obowiązkiem finansowania publicznych kampanii edukacyjnych stanowią koszt podatkowy przedsiębiorcy (art. 16 ust. 1 pkt 19d updop i art. 23 ust. 1 pkt 16d updof).

Kary pieniężne. Warto jeszcze dodać, że ustawa wprowadziła szereg sankcji pieniężnych dla przedsiębiorców niepodporządkowujących się jej wymaganiom. Kary pieniężne nakłada na przedsiębiorców wojewódzki inspektor ochrony środowiska. Kary te, jako zobowiązania z tytułu nieprzestrzegania przepisów w zakresie ochrony środowiska, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 19 updop i art. 23 ust. 1 pkt 16 updof).

• ustawa z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach - Dz.U. Nr 79, poz. 666

• art. 16 ust. 1 pkt 19d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666

• art. 23 ust. 1 pkt 16d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 97, poz. 800

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA