REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za zgubiony przez urząd PIT z nadpłatą podatnik otrzyma odsetki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Bąk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który wysłał roczne zeznanie podatkowe pocztą i posiada kserokopię PIT wraz z potwierdzeniem nadania, nie może być posądzony o niezłożenie zeznania.

 

REKLAMA

REKLAMA

Częste przypadki

Sytuacje, w której fiskus gubi PIT przysłany pocztą i konsekwencjami chce obciążyć podatnika, zdarzają się w praktyce bardzo często. Spytaliśmy Agnieszkę Kucharską, starszego konsultanta w PricewaterhouseCoopers, co w takiej sytuacji powinien robić podatnik.

Jej zdaniem, urząd skarbowy ma trzy miesiące od złożenia zeznania na zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego zeznania PIT. Jeżeli zwrot nadpłaconego podatku dochodowego nie został dokonany w ustawowym terminie, urząd skarbowy jest zobowiązany do zwrotu nadpłaty wynikającej ze złożonego PIT wraz z odsetkami za zwłokę.

Wartość odsetek

Odsetki za zwłokę naliczane są zgodnie z art. 78 par. 3 pkt 4 Ordynacji podatkowej (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), tj. od daty złożenia zeznania podatkowego. Warunkiem dokonania zwrotu nadpłaconego podatku dochodowego wraz z odsetkami za zwłokę jest prawidłowo przygotowana oraz złożona w ustawowym terminie deklaracja PIT.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Nie tylko PIT-37 przez internet>>

 

- W sytuacji zagubienia rocznej deklaracji podatkowej przez urząd skarbowy istotne jest dla podatnika posiadanie kserokopii deklaracji wraz z potwierdzeniem bezpośredniego złożenia go w urzędzie skarbowym lub nadania listem poleconym do właściwego urzędu skarbowego - podkreśla Agnieszka Kucharska.

 

Sejm: od 2011 r. pracodawcy będą rozliczać PIT za swoich pracowników>> 

 

W takiej sytuacji, gdy urząd skarbowy zakwestionuje fakt złożenia deklaracji, dana osoba będzie mogła skutecznie dowodzić, że zeznanie zostało złożone w terminie. Jednocześnie na podstawie dowodu nadania podatnik może zwrócić się bezpośrednio do placówki Poczty Polskiej, w której nadał deklarację PIT, z prośbą o potwierdzenie faktu dostarczenia zeznania do urzędu skarbowego, co może okazać się dodatkowym dowodem w tego rodzaju sprawie.

Potwierdzenie złożenia

Okazanie kserokopii deklaracji wraz z potwierdzeniem jej nadania powinno stanowić dla urzędu skarbowego wystarczający dowód, że podatnik złożył deklarację z zachowaniem ustawowego terminu.

 

Pracodawcy nie chcą wypełniać PIT za pracownika>>

 

- Termin złożenia deklaracji rocznej jest zachowany, jeżeli została nadana w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - podkreśla ekspert z PricewaterhouseCoopers.

Ważne

Wysyłając zeznanie podatkowe pocztą, należy pamiętać o tym, żeby zachować kserokopię PIT oraz potwierdzenie nadania. W razie zgubienia PIT przez urząd skarbowy jest to dowód potwierdzający złożenie deklaracji w ustawowym terminie

 

Paulina Bąk

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA