REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2010 r. wyższy limit zwolnienia podmiotowego z VAT

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązuje wyższy limit uprawniający podatników do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT. W 2010 r. limit ten to 100 000 zł.

Podatnicy, których obroty netto z działalności opodatkowanej VAT w 2009 r. nie przekraczają 100 000 zł, mogą w 2010 r. skorzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Autopromocja

W 2011 r. limit ten zostanie podniesiony do 150 000 zł.

Gdy podatnik przekroczy limit 50 000 zł, a nie przekroczy 100 000 zł

W 2010 r. z prawa do zwolnienia podmiotowego będą mogli też skorzystać podatnicy, którzy w 2009 r. przekroczyli obowiązujący w 2009 r. limit 50 000 zł, a nie przekroczyli limitu 100 000 zł obowiązującego na 2010 r. Zgodnie z przepisami przejściowymi podatnicy ci w 2010 r. mogą skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r. Podatnicy ci nie powinni również zapomnieć o obowiązku złożenia VAT-R.

PRZYKŁAD

Podatnik prowadził działalność opodatkowaną VAT przez cały 2009 r. Korzystał ze zwolnienia podmiotowego. W październiku 2009 r. jego obroty z działalności opodatkowanej VAT przekroczyły limit uprawniający do zwolnienia podmiotowego, czyli kwotę 50 000 zł. Podatnik zarejestrował się jako podatnik VAT czynny i od nadwyżki obrotów ponad kwotę limitu odprowadzał w 2009 r. należny VAT. Ponieważ do końca 2009 r. kwota obrotów z działalności opodatkowanej podatnika nie przekroczyła 100 000 zł, podatnik w 2010 r. może powrócić do zwolnienia podmiotowego. Warunkiem jest, aby zawiadomił o zamiarze korzystania ze zwolnienia podmiotowego w 2010 r. naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taka sama regulacja przejściowa objęła podatników, którzy w 2009 r. rozpoczęli działalność i skorzystali ze zwolnienia podmiotowego. Podatnicy ci indywidualnie obliczali kwotę limitu w proporcji do okresu prowadzonej działalności. Mogą oni skorzystać w 2010 r. ze zwolnienia podmiotowego, jeżeli w 2009 r. ich obroty przekroczyły indywidualną kwotę obliczoną od limitu 50 000 zł, ale nie przekroczyły indywidualnej kwoty obliczonej od limitu 100 000 zł. Warunkiem jest, aby zawiadomili naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w 2010 r. w terminie do 15 stycznia 2010 r.

 

Rozliczenie VAT w okresie przejściowym>>

 

PRZYKŁAD

Podatnik rozpoczął działalność opodatkowaną VAT od 1 lipca 2009 r. Przysługuje mu więc limit półroczny (50% limitu 50 000 zł)*. Podatnik korzystał ze zwolnienia podmiotowego. Indywidualna kwota limitu zwolnienia podmiotowego wyniosła 25 000 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności (50% z kwoty 50 000 zł). W październiku 2009 r. obroty podatnika z działalności opodatkowanej VAT przekroczyły kwotę 25 000 zł. Podatnik zarejestrował się jako podatnik VAT czynny i od nadwyżki obrotów ponad kwotę limitu odprowadzał w 2009 r. należny VAT. Ponieważ do końca 2009 r. kwota obrotów z działalności opodatkowanej podatnika nie przekroczyła 50 000 zł (50% z kwoty 100 000 zł), podatnik w 2010 r. może powrócić do zwolnienia podmiotowego. Warunkiem jest, aby o zamiarze korzystania ze zwolnienia podmiotowego w 2010 r. zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego.

* Kwota limitu dla celów przykładu została podana w przybliżeniu.

 

Do 15 stycznia zawiadomienie o zwolnieniu VAT>>

 

WAŻNE!

Podatnicy, których obroty netto w 2009 r. przekroczyły 50 000 zł, ale nie przekroczyły kwoty 100 000 zł, mogą w 2010 r. skorzystać ze zwolnienia podmiotowego. Warunkiem jest, aby zawiadomili o tym naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r.

Sytuacja podatników, którzy w 2009 r. utracili prawo do zwolnienia

Niestety, ustawa z 2 grudnia 2009 r. nie zawiera przepisów, które wyłączałyby z obowiązku rejestracji VAT oraz obowiązku rozliczania VAT podatników, którzy w 2009 r. korzystali ze zwolnienia podmiotowego, ale utracili do tego prawo w związku z przekroczeniem kwoty limitu 50 000 zł. Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli w 2009 r. wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku przekroczyła kwotę limitu obrotów 50 000 zł, zwolnienie utraciło moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstał w momencie przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlegała nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Oznacza to, że podatnicy, którzy przekroczyli w 2009 r. limit 50 000 zł, a nie przekroczyli limitu 100 000 zł, z dniem przekroczenia limitu 50 000 zł stali się czynnymi podatnikami VAT.

 

Ponadto powstają wątpliwości, czy podatnicy ci powinni stosować art. 113 ust. 11 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku, może ponownie skorzystać ze zwolnienia, ale nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia. Zastosowanie się do tej regulacji wykluczałoby możliwość stosowania zwolnienia podmiotowego przez podatników, których obroty opodatkowane netto w 2009 r. przekroczyły 50 000 zł, a nie przekroczyły 100 000 zł. Można tylko przypuszczać, że ustawodawca, wprowadzając przepisy przejściowe dopuszczające możliwość wyboru w 2010 r. zwolnienia podmiotowego dla tej kategorii podatników, uznał je za odstępstwo (przepis szczególny) w stosunku do przepisu ogólnego art. 113 ust. 11 ustawy o VAT. W takiej sytuacji to przepis szczególny będzie miał zastosowanie.

Nie zmienia to jednak faktu, że podatnicy mogą być w 2009 r. zobowiązani do zarejestrowania się jako podatnicy VAT, np. w grudniu 2009 r., oraz będą mieli obowiązek rozliczenia VAT należnego od nadwyżki ponad kwotę obrotu 50 000 zł, a od stycznia 2010 r. będą mogli z powrotem wyrejestrować się z VAT i w 2010 r. korzystać ze zwolnienia (pod warunkiem że zgłoszą w urzędzie chęć ponownego korzystania ze zwolnienia). Wiąże się to, niestety, z dodatkowymi obowiązkami dla podatnika (i urzędów skarbowych), przy czym w rezultacie podatnik i tak w 2010 r. będzie mógł korzystać ze zwolnienia z VAT.

Zwolnienie z obowiązku stosowania kas

Ustawa z 2 grudnia 2009 r. zmieniła podstawę prawną wydania rozporządzeń w sprawie stosowania kas rejestrujących. Przepisy te Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodne z Konstytucją. Minister Finansów na podstawie zmienionej delegacji ustawowej przygotował rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących (patrz artykuł poniżej). Z art. 3 ustawy zmieniającej wynika też, że - mimo zmiany podstawy prawnej - zachowuje moc rozporządzenie Ministra Finansów z 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz.U. Nr 228, poz. 1509). Rozporządzenie to będzie mogło obowiązywać nie dłużej niż do końca 2010 r.

• ustawa z 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - do dnia oddania tego numeru Mk do druku nieopublikowana

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawieszenie projektu CPK to zły sygnał także dla mniejszych firm

„Zawieszenie” projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego to zły sygnał również dla mniejszych firm. Czy małe firmy mogą mieć kłopoty przez zawieszenie projektu CPK? Firma zaangażowana w projekt CPK raczej nie dostanie kredytu.

3 czerwca 2024 r. upływa termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Do 3 czerwca 2024 r. przedsiębiorcy mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej za ubiegły rok. Jakie są skutki nie zrobienia tego w terminie, co się stanie z nadpłatą?

Zmiana wzoru i miejsc naklejania znaków akcyzy na wyroby winiarskie [KOMENTARZ]

Komentarz prezes Magdaleny Zielińskiej Związku Pracodawców Polskiej Rady Winiarstwa.

Cyberbezpieczeństwo w branży TSL – nowe wymogi. Co zmieni unijna dyrektywa NIS 2 od 17 października 2024 roku?

Dyrektywa NIS 2 wymusza na firmach konieczność wdrożenia strategii zarządzania ryzykiem. W praktyce oznacza to, że muszą zabezpieczyć swoje systemy komputerowe, procesy bezpieczeństwa oraz wiedzę swoich pracowników na tyle, by zapewnić funkcjonowanie i odpowiednio szybką reakcję w przypadku ataku hakerskiego. Od 17 października 2024 roku wszystkie kraje członkowskie powinny zaimplementować dyrektywę w swoim systemie prawnym.

Nawet 8%. Lokaty bankowe – oprocentowanie pod koniec maja 2024 r. [tabela ofert]

Ile wynosi oprocentowanie najlepszych depozytów bankowych pod koniec maja 2024 roku? Jakie odsetki można uzyskać z lokat bankowych i kont oszczędnościowych? Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wzrosło w maju do nieco ponad 5,7%.

ZUS pobrał 4000 zł od wdowy. 20 680,00 zł udziału w emeryturze zmarłego [Mąż nie skorzystał z emerytury]

Wdowa otrzymała wypłatę gwarantowaną 20 680,00 zł (udział w emeryturze zmarłego męża w zakresie subkonta). ZUS pobrał (jako płatnik PIT) 4000 zł i przekazał te pieniądze fiskusowi. ZUS wykonał prawidłowo przepisy podatkowe ustalające podatek na prawie 1/5 płatności. ZUS jest tu tylko pośrednikiem między wdową a fiskusem.

8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych

Zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych 8-procentowy VAT może być stosowany wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych przeznaczonych do stałego zamieszkania, zatem przedsiębiorcy budujące domki letniskowe lub rekreacyjne muszą wystawiać faktury z 23-procentowym VAT. 

Faktura korygująca 2024. Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Nowy sposób organów celno-skarbowych na uszczelnienie wywozu towarów podlegającym sankcjom na Rosję

Oświadczenie producenta o tym, iż wie kto jest kupującym i sprzedającym towar oraz o tym, iż wie, że jego wyprodukowany towar będzie przejeżdżał przez Rosję w tranzycie i zna końcowego użytkownika produktu, ma być narzędziem do ograniczenia wywozu towarów które są wyszczególnione w rozporządzeniu Rady (UE) NR 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Opóźnienia w zapłacie w podatku dochodowym - skutki

Przedsiębiorcy mają wynikający z przepisów podatkowych obowiązek płacenia różnych podatków. W tym także podatków dochodowych: PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych i CIT – podatek dochodowy od osób prawnych (w przypadku np. spółek z o.o. czy akcyjnych). Każde opóźnienie w zapłacie podatku – także podatku dochodowego grozi nie tylko obowiązkiem obliczenia od zaległości podatkowych odsetek ale także odpowiedzialnością karną skarbową. Zaległość podatkowa, to także może być problem pracowników, którzy nie zapłacili podatku dochodowego PIT wynikającego z rocznego zeznania podatkowego.

REKLAMA