REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2010 r. wyższy limit zwolnienia podmiotowego z VAT

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązuje wyższy limit uprawniający podatników do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT. W 2010 r. limit ten to 100 000 zł.

Podatnicy, których obroty netto z działalności opodatkowanej VAT w 2009 r. nie przekraczają 100 000 zł, mogą w 2010 r. skorzystać ze zwolnienia podmiotowego.

REKLAMA

Autopromocja

W 2011 r. limit ten zostanie podniesiony do 150 000 zł.

Gdy podatnik przekroczy limit 50 000 zł, a nie przekroczy 100 000 zł

W 2010 r. z prawa do zwolnienia podmiotowego będą mogli też skorzystać podatnicy, którzy w 2009 r. przekroczyli obowiązujący w 2009 r. limit 50 000 zł, a nie przekroczyli limitu 100 000 zł obowiązującego na 2010 r. Zgodnie z przepisami przejściowymi podatnicy ci w 2010 r. mogą skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r. Podatnicy ci nie powinni również zapomnieć o obowiązku złożenia VAT-R.

PRZYKŁAD

Podatnik prowadził działalność opodatkowaną VAT przez cały 2009 r. Korzystał ze zwolnienia podmiotowego. W październiku 2009 r. jego obroty z działalności opodatkowanej VAT przekroczyły limit uprawniający do zwolnienia podmiotowego, czyli kwotę 50 000 zł. Podatnik zarejestrował się jako podatnik VAT czynny i od nadwyżki obrotów ponad kwotę limitu odprowadzał w 2009 r. należny VAT. Ponieważ do końca 2009 r. kwota obrotów z działalności opodatkowanej podatnika nie przekroczyła 100 000 zł, podatnik w 2010 r. może powrócić do zwolnienia podmiotowego. Warunkiem jest, aby zawiadomił o zamiarze korzystania ze zwolnienia podmiotowego w 2010 r. naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taka sama regulacja przejściowa objęła podatników, którzy w 2009 r. rozpoczęli działalność i skorzystali ze zwolnienia podmiotowego. Podatnicy ci indywidualnie obliczali kwotę limitu w proporcji do okresu prowadzonej działalności. Mogą oni skorzystać w 2010 r. ze zwolnienia podmiotowego, jeżeli w 2009 r. ich obroty przekroczyły indywidualną kwotę obliczoną od limitu 50 000 zł, ale nie przekroczyły indywidualnej kwoty obliczonej od limitu 100 000 zł. Warunkiem jest, aby zawiadomili naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w 2010 r. w terminie do 15 stycznia 2010 r.

 

Rozliczenie VAT w okresie przejściowym>>

 

PRZYKŁAD

Podatnik rozpoczął działalność opodatkowaną VAT od 1 lipca 2009 r. Przysługuje mu więc limit półroczny (50% limitu 50 000 zł)*. Podatnik korzystał ze zwolnienia podmiotowego. Indywidualna kwota limitu zwolnienia podmiotowego wyniosła 25 000 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności (50% z kwoty 50 000 zł). W październiku 2009 r. obroty podatnika z działalności opodatkowanej VAT przekroczyły kwotę 25 000 zł. Podatnik zarejestrował się jako podatnik VAT czynny i od nadwyżki obrotów ponad kwotę limitu odprowadzał w 2009 r. należny VAT. Ponieważ do końca 2009 r. kwota obrotów z działalności opodatkowanej podatnika nie przekroczyła 50 000 zł (50% z kwoty 100 000 zł), podatnik w 2010 r. może powrócić do zwolnienia podmiotowego. Warunkiem jest, aby o zamiarze korzystania ze zwolnienia podmiotowego w 2010 r. zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego.

* Kwota limitu dla celów przykładu została podana w przybliżeniu.

 

Do 15 stycznia zawiadomienie o zwolnieniu VAT>>

 

WAŻNE!

Podatnicy, których obroty netto w 2009 r. przekroczyły 50 000 zł, ale nie przekroczyły kwoty 100 000 zł, mogą w 2010 r. skorzystać ze zwolnienia podmiotowego. Warunkiem jest, aby zawiadomili o tym naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r.

Sytuacja podatników, którzy w 2009 r. utracili prawo do zwolnienia

REKLAMA

Niestety, ustawa z 2 grudnia 2009 r. nie zawiera przepisów, które wyłączałyby z obowiązku rejestracji VAT oraz obowiązku rozliczania VAT podatników, którzy w 2009 r. korzystali ze zwolnienia podmiotowego, ale utracili do tego prawo w związku z przekroczeniem kwoty limitu 50 000 zł. Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli w 2009 r. wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku przekroczyła kwotę limitu obrotów 50 000 zł, zwolnienie utraciło moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstał w momencie przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlegała nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Oznacza to, że podatnicy, którzy przekroczyli w 2009 r. limit 50 000 zł, a nie przekroczyli limitu 100 000 zł, z dniem przekroczenia limitu 50 000 zł stali się czynnymi podatnikami VAT.

 

Ponadto powstają wątpliwości, czy podatnicy ci powinni stosować art. 113 ust. 11 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku, może ponownie skorzystać ze zwolnienia, ale nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia. Zastosowanie się do tej regulacji wykluczałoby możliwość stosowania zwolnienia podmiotowego przez podatników, których obroty opodatkowane netto w 2009 r. przekroczyły 50 000 zł, a nie przekroczyły 100 000 zł. Można tylko przypuszczać, że ustawodawca, wprowadzając przepisy przejściowe dopuszczające możliwość wyboru w 2010 r. zwolnienia podmiotowego dla tej kategorii podatników, uznał je za odstępstwo (przepis szczególny) w stosunku do przepisu ogólnego art. 113 ust. 11 ustawy o VAT. W takiej sytuacji to przepis szczególny będzie miał zastosowanie.

Nie zmienia to jednak faktu, że podatnicy mogą być w 2009 r. zobowiązani do zarejestrowania się jako podatnicy VAT, np. w grudniu 2009 r., oraz będą mieli obowiązek rozliczenia VAT należnego od nadwyżki ponad kwotę obrotu 50 000 zł, a od stycznia 2010 r. będą mogli z powrotem wyrejestrować się z VAT i w 2010 r. korzystać ze zwolnienia (pod warunkiem że zgłoszą w urzędzie chęć ponownego korzystania ze zwolnienia). Wiąże się to, niestety, z dodatkowymi obowiązkami dla podatnika (i urzędów skarbowych), przy czym w rezultacie podatnik i tak w 2010 r. będzie mógł korzystać ze zwolnienia z VAT.

Zwolnienie z obowiązku stosowania kas

Ustawa z 2 grudnia 2009 r. zmieniła podstawę prawną wydania rozporządzeń w sprawie stosowania kas rejestrujących. Przepisy te Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodne z Konstytucją. Minister Finansów na podstawie zmienionej delegacji ustawowej przygotował rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących (patrz artykuł poniżej). Z art. 3 ustawy zmieniającej wynika też, że - mimo zmiany podstawy prawnej - zachowuje moc rozporządzenie Ministra Finansów z 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz.U. Nr 228, poz. 1509). Rozporządzenie to będzie mogło obowiązywać nie dłużej niż do końca 2010 r.

• ustawa z 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - do dnia oddania tego numeru Mk do druku nieopublikowana

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

REKLAMA

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

REKLAMA

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA