REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2010 r. wyższy limit zwolnienia podmiotowego z VAT

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązuje wyższy limit uprawniający podatników do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT. W 2010 r. limit ten to 100 000 zł.

Podatnicy, których obroty netto z działalności opodatkowanej VAT w 2009 r. nie przekraczają 100 000 zł, mogą w 2010 r. skorzystać ze zwolnienia podmiotowego.

REKLAMA

Autopromocja

W 2011 r. limit ten zostanie podniesiony do 150 000 zł.

Gdy podatnik przekroczy limit 50 000 zł, a nie przekroczy 100 000 zł

W 2010 r. z prawa do zwolnienia podmiotowego będą mogli też skorzystać podatnicy, którzy w 2009 r. przekroczyli obowiązujący w 2009 r. limit 50 000 zł, a nie przekroczyli limitu 100 000 zł obowiązującego na 2010 r. Zgodnie z przepisami przejściowymi podatnicy ci w 2010 r. mogą skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r. Podatnicy ci nie powinni również zapomnieć o obowiązku złożenia VAT-R.

PRZYKŁAD

Podatnik prowadził działalność opodatkowaną VAT przez cały 2009 r. Korzystał ze zwolnienia podmiotowego. W październiku 2009 r. jego obroty z działalności opodatkowanej VAT przekroczyły limit uprawniający do zwolnienia podmiotowego, czyli kwotę 50 000 zł. Podatnik zarejestrował się jako podatnik VAT czynny i od nadwyżki obrotów ponad kwotę limitu odprowadzał w 2009 r. należny VAT. Ponieważ do końca 2009 r. kwota obrotów z działalności opodatkowanej podatnika nie przekroczyła 100 000 zł, podatnik w 2010 r. może powrócić do zwolnienia podmiotowego. Warunkiem jest, aby zawiadomił o zamiarze korzystania ze zwolnienia podmiotowego w 2010 r. naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taka sama regulacja przejściowa objęła podatników, którzy w 2009 r. rozpoczęli działalność i skorzystali ze zwolnienia podmiotowego. Podatnicy ci indywidualnie obliczali kwotę limitu w proporcji do okresu prowadzonej działalności. Mogą oni skorzystać w 2010 r. ze zwolnienia podmiotowego, jeżeli w 2009 r. ich obroty przekroczyły indywidualną kwotę obliczoną od limitu 50 000 zł, ale nie przekroczyły indywidualnej kwoty obliczonej od limitu 100 000 zł. Warunkiem jest, aby zawiadomili naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w 2010 r. w terminie do 15 stycznia 2010 r.

 

Rozliczenie VAT w okresie przejściowym>>

 

PRZYKŁAD

Podatnik rozpoczął działalność opodatkowaną VAT od 1 lipca 2009 r. Przysługuje mu więc limit półroczny (50% limitu 50 000 zł)*. Podatnik korzystał ze zwolnienia podmiotowego. Indywidualna kwota limitu zwolnienia podmiotowego wyniosła 25 000 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności (50% z kwoty 50 000 zł). W październiku 2009 r. obroty podatnika z działalności opodatkowanej VAT przekroczyły kwotę 25 000 zł. Podatnik zarejestrował się jako podatnik VAT czynny i od nadwyżki obrotów ponad kwotę limitu odprowadzał w 2009 r. należny VAT. Ponieważ do końca 2009 r. kwota obrotów z działalności opodatkowanej podatnika nie przekroczyła 50 000 zł (50% z kwoty 100 000 zł), podatnik w 2010 r. może powrócić do zwolnienia podmiotowego. Warunkiem jest, aby o zamiarze korzystania ze zwolnienia podmiotowego w 2010 r. zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego.

* Kwota limitu dla celów przykładu została podana w przybliżeniu.

 

Do 15 stycznia zawiadomienie o zwolnieniu VAT>>

 

WAŻNE!

Podatnicy, których obroty netto w 2009 r. przekroczyły 50 000 zł, ale nie przekroczyły kwoty 100 000 zł, mogą w 2010 r. skorzystać ze zwolnienia podmiotowego. Warunkiem jest, aby zawiadomili o tym naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r.

Sytuacja podatników, którzy w 2009 r. utracili prawo do zwolnienia

REKLAMA

Niestety, ustawa z 2 grudnia 2009 r. nie zawiera przepisów, które wyłączałyby z obowiązku rejestracji VAT oraz obowiązku rozliczania VAT podatników, którzy w 2009 r. korzystali ze zwolnienia podmiotowego, ale utracili do tego prawo w związku z przekroczeniem kwoty limitu 50 000 zł. Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli w 2009 r. wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku przekroczyła kwotę limitu obrotów 50 000 zł, zwolnienie utraciło moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstał w momencie przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlegała nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Oznacza to, że podatnicy, którzy przekroczyli w 2009 r. limit 50 000 zł, a nie przekroczyli limitu 100 000 zł, z dniem przekroczenia limitu 50 000 zł stali się czynnymi podatnikami VAT.

 

Ponadto powstają wątpliwości, czy podatnicy ci powinni stosować art. 113 ust. 11 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku, może ponownie skorzystać ze zwolnienia, ale nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia. Zastosowanie się do tej regulacji wykluczałoby możliwość stosowania zwolnienia podmiotowego przez podatników, których obroty opodatkowane netto w 2009 r. przekroczyły 50 000 zł, a nie przekroczyły 100 000 zł. Można tylko przypuszczać, że ustawodawca, wprowadzając przepisy przejściowe dopuszczające możliwość wyboru w 2010 r. zwolnienia podmiotowego dla tej kategorii podatników, uznał je za odstępstwo (przepis szczególny) w stosunku do przepisu ogólnego art. 113 ust. 11 ustawy o VAT. W takiej sytuacji to przepis szczególny będzie miał zastosowanie.

Nie zmienia to jednak faktu, że podatnicy mogą być w 2009 r. zobowiązani do zarejestrowania się jako podatnicy VAT, np. w grudniu 2009 r., oraz będą mieli obowiązek rozliczenia VAT należnego od nadwyżki ponad kwotę obrotu 50 000 zł, a od stycznia 2010 r. będą mogli z powrotem wyrejestrować się z VAT i w 2010 r. korzystać ze zwolnienia (pod warunkiem że zgłoszą w urzędzie chęć ponownego korzystania ze zwolnienia). Wiąże się to, niestety, z dodatkowymi obowiązkami dla podatnika (i urzędów skarbowych), przy czym w rezultacie podatnik i tak w 2010 r. będzie mógł korzystać ze zwolnienia z VAT.

Zwolnienie z obowiązku stosowania kas

Ustawa z 2 grudnia 2009 r. zmieniła podstawę prawną wydania rozporządzeń w sprawie stosowania kas rejestrujących. Przepisy te Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodne z Konstytucją. Minister Finansów na podstawie zmienionej delegacji ustawowej przygotował rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących (patrz artykuł poniżej). Z art. 3 ustawy zmieniającej wynika też, że - mimo zmiany podstawy prawnej - zachowuje moc rozporządzenie Ministra Finansów z 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz.U. Nr 228, poz. 1509). Rozporządzenie to będzie mogło obowiązywać nie dłużej niż do końca 2010 r.

• ustawa z 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - do dnia oddania tego numeru Mk do druku nieopublikowana

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA