REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bon czy świadczenie pieniężne z zfśs

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Łukaszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na święta wielkanocne firma chciałaby przyznać pracownikom prezenty świąteczne z zfśs. Co będzie korzystniejsze dla zatrudnionego – bon do realizacji w sieci hipermarketów czy świadczenie pieniężne?

Korzystniejszym rozwiązaniem będzie wypłacenie pracownikowi świadczenia pieniężnego, ponieważ jest ono zwolnione z podatku do kwoty 380 zł i ze składek w pełnej wysokości. Natomiast bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi obecnie podlegają opodatkowaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 22 sierpnia 2009 r., po znowelizowaniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z podatku jest zwolniona wartość otrzymanych przez pracownika świadczeń nie tylko rzeczowych, ale i pieniężnych, finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Kwota zwolnienia jest ograniczona łącznie w roku do 380 zł (art. 21 ust. 1 pkt 67 updof). Nadwyżka powyżej kwoty 380 zł podlega opodatkowaniu. Zmiana ta objęła świadczenia pieniężne sfinansowane z zfśs od 1 stycznia 2009 r.

WAŻNE!

Od 2009 r. z opodatkowania są zwolnione zarówno świadczenia rzeczowe, jak i pieniężne sfinansowane z zfśs lub z funduszy związkowych - w granicach łącznego limitu do 380 zł w roku podatkowym.

REKLAMA

Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi (art. 21 ust. 1 pkt 67 updof). Oznacza to, że jeśli wydadzą Państwo pracownikom bony, ich wartość będzie stanowić podstawę naliczenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Bony, talony lub znaki uprawniające do wymiany na towar lub usługę są opodatkowane niezależnie od wartości i źródła ich finansowania.

Wszystkie świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne nie stanowią podstawy wymiaru składek (§ 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe). W związku z tym zarówno bony towarowe, jak i świadczenia pieniężne finansowane ze środków zfśs są w całości zwolnione ze składek ZUS. Należy jednak pamiętać, że wysokość przyznanych świadczeń z funduszu powinna być uzależniona od sytuacji materialnej pracowników.

WAŻNE!

Kwoty bonów i świadczeń pieniężnych sfinansowanych z zfśs nie są objęte składkami na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

PRZYKŁAD

Agnieszka L., której wynagrodzenie zasadnicze wynosi 2000 zł, otrzymała w marcu 2010 r. od pracodawcy bon o wartości 300 zł sfinansowany ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Katarzyna L. zatrudniona w innej firmie z wynagrodzeniem zasadniczym również 2000 zł, w marcu 2010 r. otrzymała świadczenie pieniężne o wartości 300 zł sfinansowane ze środków zfśs.

Obie pracownice mają prawo do ulgi i do podstawowych kosztów uzyskania przychodu. Świadczenia przyznane pracownicom za marzec 2010 r. należy rozliczyć w następujący sposób:

Rozliczenie składek i podatku od przyznanych świadczeń

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W związku z brakiem obowiązku opłacenia podatku od świadczenia pieniężnego przyznanego z zfśs, Katarzyna L. otrzymała za marzec 2010 r. wynagrodzenie wyższe od Agnieszki L. o 54 zł (1459,48 zł - 1405,48 zł). Ponadto otrzyma dodatkowo 300 zł (świadczenie z zfśs), które może wydać na dowolny cel. W przypadku bonów musiałaby je zrealizować w konkretnych punktach sprzedaży.

 

Przyznając świadczenia z zfśs nie można pominąć pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich i wychowawczych oraz byłych pracowników - emerytów i rencistów (jeżeli wewnętrzne przepisy przewidują sprawowanie opieki socjalnej nad emerytami i rencistami). Wypłacając świadczenia z zfśs pracownikom na urlopach macierzyńskich i wychowawczych należy stosować takie same zasady opodatkowania jak dla pozostałych pracowników. Oznacza to, że świadczenia rzeczowe i pieniężne są zwolnione z podatku do kwoty 380 zł rocznie. Natomiast bony, talony lub znaki uprawniające do wymiany na towar lub usługę są opodatkowane niezależnie od wartości. Świadczenia z zfśs dla osób przebywających na urlopach macierzyńskich i wychowawczych nie podlegają również oskładkowaniu.

W firmie, w której nie ma zfśs, ale na podstawie układu zbiorowego pracy został utworzony fundusz na cele socjalno-bytowe, świadczenia z tego funduszu również są zwolnione ze składek. W tym przypadku zwolnienie obejmuje wartość świadczeń nieprzekraczającą rocznie kwoty odpisu podstawowego, tj. w 2010 r. kwoty 1047,84 zł (art. 5 ust. 2 ustawy o zfśs). Świadczenia z funduszu socjalno-bytowego są jednak opodatkowane. Zwolnienie z podatku dotyczy jedynie świadczeń finansowanych z zfśs i funduszy związkowych. Oznacza to, że świadczenia rzeczowe i pieniężne, bony, talony lub znaki uprawniające do wymiany na towar lub usługę z funduszu socjalno-bytowego są opodatkowane niezależnie od ich wartości.

Jeżeli pracodawca sfinansuje świąteczne świadczenia dla pracowników ze środków obrotowych firmy, powinien potrącić od tych świadczeń składki i zaliczkę na podatek. Będą one wtedy przychodem ze stosunku pracy, a nie pomocą materialną. Przyznając takie świadczenia pracodawca nie musi uwzględniać sytuacji materialnej pracowników.

Więcej na ten temat przeczytasz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA