REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać różnice kursowe w jednoosobowej działalności gospodarczej?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dokonywanie transakcji międzynarodowych zwykle pociąga za sobą konieczność przeliczenia walut. Warto pamiętać, że kurs waluty zastosowany do celów podatkowych może być inny, niż kurs waluty w momencie zapłaty zobowiązania. Powstałe w ten sposób przychód lub koszt należy rozliczyć.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Czym są różnice kursowe?


Różnice kursowe to korekta wartości transakcji związana z operowaniem obcą walutą. Księgując koszty lub przychody w walutach obcych, przedsiębiorcy mają obowiązek przeliczania walut obcych na złotówki, z zastosowaniem kursu Narodowego Banku Polskiego ogłoszonego w dniu poprzedzającym obowiązek podatkowy. Różnica kursowa powstaje w związku z porównaniem kursu waluty z dnia poprzedzającego zaksięgowanie przychodu z kursem obowiązującym w momencie zapłaty zobowiązania.


Rodzaje różnic kursowych


W rozliczeniach transakcji walutowych powstają dwa rodzaje różnic kursowych:

- dodatnie,

- ujemne.

Dodatnie różnice kursowe są generowane, gdy przychód faktyczny (w momencie zapłaty) przewyższa przychód zaksięgowany lub gdy koszt zaksięgowany okazuje się niższy od faktycznego kosztu w momencie zapłaty. Natomiast ujemne różnice kursowe powstają w przeciwnym przypadku - gdy przychód faktyczny (w momencie zapłaty) jest niższy niż przychód zaksięgowany lub gdy koszt zaksięgowany okazuje się wyższy, niż koszt w momencie zapłaty. Dodatnie różnice kursowe oznaczają zwiększenie przychodu firmy, zaś ujemne różnice kursowe powodują zwiększenie kosztów uzyskania przychodów.


Kiedy powstają różnice kursowe?


Różnice kursowe mogą pojawić się na gruncie różnych rozliczeń finansowych w walutach obcych. Mogą one pojawić się m.in. w wyniku:

- transakcji sprzedaży lub kupna towarów lub usług od kontrahentów zagranicznych, rozliczanych w obcych walutach,

- sprzedaży lub zakupu waluty obcej,

- spłacania kredytu lub pożyczki zaciągniętej w walucie obcej,

- rozliczania delegacji zagranicznej.


Jak księgować różnice kursowe w KPiR?


Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, rozliczający się na zasadach ogólnych, muszą właściwie zakwalifikować różnice kursowe do kosztów lub przychodów podatkowych i ująć je w Księdze Przychodów i Rozchodów. 

Oba rodzaje różnic kursowych muszą znaleźć odzwierciedlenie w Księdze Przychodów i Rozchodów na podstawie dowodu wewnętrznego. Jeśli chodzi o dodatnie różnice kursowe księguje się je w kolumnie „Pozostałe przychody”, zaś w przypadku ujemnych różnic kursowych - w kolumnie „Pozostałe wydatki”. W przypadku rozliczania transakcji, których sumy wyrażone są w walutach obcych, przedsiębiorca powinien je przeliczyć na złotówki, a wynik umieścić w wolnych polach dowodu lub załączniku do dowodu sporządzonego w walucie obcej.


Kiedy księgować różnice kursowe?


Moment, w którym należy zaksięgować różnice kursowe do kosztów podatkowych lub jako przychód, to chwila zrealizowania zapłaty, czyli uiszczenia danego zobowiązania lub faktycznego uzyskania przychodu. Może to być np. moment zaksięgowania na koncie bankowym wpływu z przelewu zagranicznego, wymiany gotówki w kantorze, zaksięgowania płatności dokonanej zagranicą na koncie bankowym czy przeliczenia kwoty przez serwis płatności internetowych (np. PayPal).


Jaki dokument jest potrzebny do zaksięgowania różnic kursowych?


Do celów zaksięgowania różnic kursowych stosuje się dowód wewnętrzny. Powinno w nim być określone:

- w jaki sposób dokonuje się wyliczenia różnic kursowych,

- do której pozycji KPiR wyliczane są różnice kursowe - można przy tym podać numer faktury lub rachunku,

- szczegóły dotyczące dowodu zapłaty, np. data i numer wyciągu bankowego,

- jaka jest kwota różnicy kursowej i z jakim znakiem (+ czy -) należy ją zaksięgować,

- w której kolumnie księgi należy dokonać księgowania.

Co za tym idzie, w dokumentacji firmy należy zachować dokument potwierdzający kwotę zapłaty w złotówkach (po przeliczeniu). Takim dokumentem może być wyciąg z konta bankowego, potwierdzenie wymiany waluty z kantoru (także internetowego) lub potwierdzenie z serwisu płatności oferującego wymianę waluty (np. z PayPala). Dzięki temu, w razie kontroli podatkowej można z łatwością udowodnić zastosowane wyliczenia.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA