REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób przejść z "małego ZUS-u" na "duży"?

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przejście z „małego ZUS-u” na „duży” to dla wielu firm poważny test. W tym momencie miesięczne koszty prowadzenia działalności gospodarczej wzrastają o ok. 600 zł. Przed koniecznością płacenia pełnych składek jednak nie można się obronić.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA

Ponadto, proces przejścia wiąże się z koniecznością dopełnienia szeregu formalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą opłacać składki ZUS - społeczne i zdrowotne. Aby ułatwić podjęcie działalności gospodarczej nowym przedsiębiorcom, ustawodawca przewidział preferencje w opłacaniu składek. Jest to tzw. „mały ZUS”.


Czym jest „mały ZUS”?


„Mały ZUS” to preferencyjna forma opłacania składek ZUS dla nowych przedsiębiorców. Preferencja oznacza w tym przypadku:

- niższą minimalną podstawę do ubezpieczenia społecznego w wysokości 30% minimalnego wynagrodzenia,

- zwolnienie z opłacania składek na Fundusz Pracy.

Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane są w takiej samej wysokości, jak w przypadku „dużego ZUS-u”.

Preferencyjny sposób wyliczenia składek ZUS przysługuje przez pełne 24 miesiące od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Oznacza to, że osoby, które rozpoczęły działalność w trakcie miesiąca, okres 24 preferencyjnych składek liczą od początku kolejnego miesiąca prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z prawem do „małego ZUS-u” należy pamiętać, że:

- do okresu preferencyjnych składek ZUS zalicza się również okresy zawieszenia działalności gospodarczej, które przypadną na okres pierwszych 24 miesięcy prowadzenia działalności,

- 24-miesięczny okres preferencji upływa także w przypadku osób, które mają prawo do opłacania tylko składki zdrowotnej (np. otrzymują przynajmniej minimalne wynagrodzenie z tytułu pracy),

- przedsiębiorcy, którzy zlikwidowali działalność, a następnie ponownie rozpoczęli nową działalność przed upływem 5 lat, muszą płacić „duże” składki, nawet jeśli w pierwszym okresie nie wykorzystali w pełni 24-miesięcznego prawa do „małego ZUS-u”.


Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Abolicja składek ZUS, czyli niższa emerytura

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy


Komu przysługuje „mały ZUS”?


Preferencyjna forma opłacania składek ZUS przysługuje przedsiębiorcom oraz wspólnikom spółek cywilnych, gdy łącznie spełniają dwa warunki:

1. W okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia działalności, nie prowadzili działalności gospodarczej.

2. Nie świadczą usług na rzecz byłego pracodawcy, u którego byli zatrudnieni w bieżącym lub minionym roku podatkowym (w tym samym zakresie, którego dotyczyła umowa o pracę).

Innymi słowy, przedsiębiorcy mogą współpracować z byłym pracodawcą i zachować prawo do „małego ZUS-u”, ale ta współpraca musi mieć inny zakres niż wcześniejsza umowa o pracę.

Z preferencyjnej formy opłacania składek na ZUS nie mogą korzystać wspólnicy:

- spółki jawnej,

- spółki partnerskiej,

- spółki komandytowej,

- jednoosobowy wspólnik spółki z o.o.,

- oraz twórcy i artyści.

Ile składek zdrowotnych opłaca przedsiębiorca będący wspólnikiem spółki

Z nowego portalu ZUS korzysta coraz więcej osób


Przejście z „małego” na „duży ZUS”


Koniec okresu opłacania preferencyjnych składek ZUS wiąże się z koniecznością podjęcia odpowiednich czynności. Jeżeli przedsiębiorca korzysta z usług biura rachunkowego, a umowa obejmuje takie działania, księgowi mogą dokonać je w imieniu klienta. W przeciwnym razie trzeba dokonać ich samodzielnie.

 

W pierwszej kolejności należy odpowiednio obliczyć okres 24 miesięcy od początku działalności gospodarczej. Przedsiębiorca, który rozpoczął działalność od pierwszego dnia miesiąca, opłaca „mały ZUS” przez 24 miesiące, licząc od miesiąca rozpoczęcia działalności. Natomiast przedsiębiorca, rozpoczynający działalność w trakcie trwania miesiąca, termin ten liczy od pierwszego pełnego miesiąca prowadzenia działalności. Pierwszy niepełny miesiąc nie jest zaliczany do sumy 24 miesięcy. Jak łatwo się zorientować, wyjątkowo nieopłacalnym jest założyć firmę 1-szego dnia miesiąca.

Następnie przedsiębiorca musi się wykonać trzy istotne kroki w lokalnej siedzibie ZUS-u lub wysyłając odpowiednie dokumenty pocztą:


1. Wyrejestrowanie z ubezpieczeń

Wyrejestrowania z ubezpieczeń ZUS dokonuje się na druku ZUS ZWUA.


2. Zarejestrowanie do ubezpieczeń

Rejestracji dokonuje się na druku ZUS ZUA / ZZA z tą samą datą, w której nastąpiło wyrejestrowanie. Na formularzu trzeba umieścić odpowiedni kod ubezpieczeń, który jest połączony z „dużym ZUS-em” - 05 10 XX.

Czynności z pkt. 1 i 2 należy dokonać nie później, niż po upływie 7 dni od utraty prawa do preferencyjnych składek ZUS.


3. Złożenie deklaracji ZUS DRA

Trzeci i ostatni krok formalny, to złożenie formularza ZUS DRA, który służy określeniu wysokości opłacanych składek w rozbiciu na ich poszczególne cele. Niestety, ZUS nie pomaga wypełnić tego formularza, dlatego należy samodzielnie wyszukać lub obliczyć składki, które trzeba zapłacić zgodnie z przepisami.

Wniosek o umorzenie składek ZUS - abolicja 2012/2013


Konsekwencje opłacania „małego” ZUS-u, gdy nie przysługuje takie prawo


Może się zdarzyć, że przedsiębiorca z rozmaitych powodów korzysta z „małego ZUS-u”, mimo że nie ma do tego prawa. Dotyczy to zwłaszcza osób, które pracują dla byłego pracodawcy wykonując podobne usługi, jak w przypadku umowy o pracę. Może się także zdarzyć, że przedsiębiorca źle obliczy 5-letni okres od ostatniego prowadzenia działalności, który daje prawo do „małego ZUS-u”.

W takim przypadku, przedsiębiorca musi skorygować całą dotychczasową dokumentację w ZUS, w tym zwłaszcza ZUS ZUA / ZZA (kod ubezpieczeń) i ZUS DRA (wysokość składek). Znacznie poważniejszą konsekwencją jest jednak powstanie zaległości na koncie przedsiębiorcy w ZUS. Przedsiębiorca musi zapłacić odsetki od kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy małym, a dużym ZUS-em. Ponadto, na osoby, które opłacają składki w wysokości niższej niż należne, ZUS ma prawo nałożyć opłatę dodatkową w wysokości 100% zaległych składek. Od tej decyzji można się jednak odwołać w sądzie.

Oczywiście, opłacanie zbyt niskich składek na ubezpieczenie chorobowe (które jest dobrowolne) powoduje brak prawa do zasiłku chorobowego i macierzyńskiego. Taka sytuacja dla ZUS-u jest równoznaczna z nieopłacaniem składki.


Jak dokonać ewidencji odszkodowania od ubezpieczyciela

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA