REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób przejść z "małego ZUS-u" na "duży"?

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przejście z „małego ZUS-u” na „duży” to dla wielu firm poważny test. W tym momencie miesięczne koszty prowadzenia działalności gospodarczej wzrastają o ok. 600 zł. Przed koniecznością płacenia pełnych składek jednak nie można się obronić.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA

Ponadto, proces przejścia wiąże się z koniecznością dopełnienia szeregu formalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą opłacać składki ZUS - społeczne i zdrowotne. Aby ułatwić podjęcie działalności gospodarczej nowym przedsiębiorcom, ustawodawca przewidział preferencje w opłacaniu składek. Jest to tzw. „mały ZUS”.


Czym jest „mały ZUS”?


„Mały ZUS” to preferencyjna forma opłacania składek ZUS dla nowych przedsiębiorców. Preferencja oznacza w tym przypadku:

- niższą minimalną podstawę do ubezpieczenia społecznego w wysokości 30% minimalnego wynagrodzenia,

- zwolnienie z opłacania składek na Fundusz Pracy.

Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane są w takiej samej wysokości, jak w przypadku „dużego ZUS-u”.

Preferencyjny sposób wyliczenia składek ZUS przysługuje przez pełne 24 miesiące od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Oznacza to, że osoby, które rozpoczęły działalność w trakcie miesiąca, okres 24 preferencyjnych składek liczą od początku kolejnego miesiąca prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z prawem do „małego ZUS-u” należy pamiętać, że:

- do okresu preferencyjnych składek ZUS zalicza się również okresy zawieszenia działalności gospodarczej, które przypadną na okres pierwszych 24 miesięcy prowadzenia działalności,

- 24-miesięczny okres preferencji upływa także w przypadku osób, które mają prawo do opłacania tylko składki zdrowotnej (np. otrzymują przynajmniej minimalne wynagrodzenie z tytułu pracy),

- przedsiębiorcy, którzy zlikwidowali działalność, a następnie ponownie rozpoczęli nową działalność przed upływem 5 lat, muszą płacić „duże” składki, nawet jeśli w pierwszym okresie nie wykorzystali w pełni 24-miesięcznego prawa do „małego ZUS-u”.


Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Abolicja składek ZUS, czyli niższa emerytura

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy


Komu przysługuje „mały ZUS”?


Preferencyjna forma opłacania składek ZUS przysługuje przedsiębiorcom oraz wspólnikom spółek cywilnych, gdy łącznie spełniają dwa warunki:

1. W okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia działalności, nie prowadzili działalności gospodarczej.

2. Nie świadczą usług na rzecz byłego pracodawcy, u którego byli zatrudnieni w bieżącym lub minionym roku podatkowym (w tym samym zakresie, którego dotyczyła umowa o pracę).

Innymi słowy, przedsiębiorcy mogą współpracować z byłym pracodawcą i zachować prawo do „małego ZUS-u”, ale ta współpraca musi mieć inny zakres niż wcześniejsza umowa o pracę.

Z preferencyjnej formy opłacania składek na ZUS nie mogą korzystać wspólnicy:

- spółki jawnej,

- spółki partnerskiej,

- spółki komandytowej,

- jednoosobowy wspólnik spółki z o.o.,

- oraz twórcy i artyści.

Ile składek zdrowotnych opłaca przedsiębiorca będący wspólnikiem spółki

Z nowego portalu ZUS korzysta coraz więcej osób


Przejście z „małego” na „duży ZUS”


Koniec okresu opłacania preferencyjnych składek ZUS wiąże się z koniecznością podjęcia odpowiednich czynności. Jeżeli przedsiębiorca korzysta z usług biura rachunkowego, a umowa obejmuje takie działania, księgowi mogą dokonać je w imieniu klienta. W przeciwnym razie trzeba dokonać ich samodzielnie.

 

W pierwszej kolejności należy odpowiednio obliczyć okres 24 miesięcy od początku działalności gospodarczej. Przedsiębiorca, który rozpoczął działalność od pierwszego dnia miesiąca, opłaca „mały ZUS” przez 24 miesiące, licząc od miesiąca rozpoczęcia działalności. Natomiast przedsiębiorca, rozpoczynający działalność w trakcie trwania miesiąca, termin ten liczy od pierwszego pełnego miesiąca prowadzenia działalności. Pierwszy niepełny miesiąc nie jest zaliczany do sumy 24 miesięcy. Jak łatwo się zorientować, wyjątkowo nieopłacalnym jest założyć firmę 1-szego dnia miesiąca.

Następnie przedsiębiorca musi się wykonać trzy istotne kroki w lokalnej siedzibie ZUS-u lub wysyłając odpowiednie dokumenty pocztą:


1. Wyrejestrowanie z ubezpieczeń

Wyrejestrowania z ubezpieczeń ZUS dokonuje się na druku ZUS ZWUA.


2. Zarejestrowanie do ubezpieczeń

Rejestracji dokonuje się na druku ZUS ZUA / ZZA z tą samą datą, w której nastąpiło wyrejestrowanie. Na formularzu trzeba umieścić odpowiedni kod ubezpieczeń, który jest połączony z „dużym ZUS-em” - 05 10 XX.

Czynności z pkt. 1 i 2 należy dokonać nie później, niż po upływie 7 dni od utraty prawa do preferencyjnych składek ZUS.


3. Złożenie deklaracji ZUS DRA

Trzeci i ostatni krok formalny, to złożenie formularza ZUS DRA, który służy określeniu wysokości opłacanych składek w rozbiciu na ich poszczególne cele. Niestety, ZUS nie pomaga wypełnić tego formularza, dlatego należy samodzielnie wyszukać lub obliczyć składki, które trzeba zapłacić zgodnie z przepisami.

Wniosek o umorzenie składek ZUS - abolicja 2012/2013


Konsekwencje opłacania „małego” ZUS-u, gdy nie przysługuje takie prawo


Może się zdarzyć, że przedsiębiorca z rozmaitych powodów korzysta z „małego ZUS-u”, mimo że nie ma do tego prawa. Dotyczy to zwłaszcza osób, które pracują dla byłego pracodawcy wykonując podobne usługi, jak w przypadku umowy o pracę. Może się także zdarzyć, że przedsiębiorca źle obliczy 5-letni okres od ostatniego prowadzenia działalności, który daje prawo do „małego ZUS-u”.

W takim przypadku, przedsiębiorca musi skorygować całą dotychczasową dokumentację w ZUS, w tym zwłaszcza ZUS ZUA / ZZA (kod ubezpieczeń) i ZUS DRA (wysokość składek). Znacznie poważniejszą konsekwencją jest jednak powstanie zaległości na koncie przedsiębiorcy w ZUS. Przedsiębiorca musi zapłacić odsetki od kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy małym, a dużym ZUS-em. Ponadto, na osoby, które opłacają składki w wysokości niższej niż należne, ZUS ma prawo nałożyć opłatę dodatkową w wysokości 100% zaległych składek. Od tej decyzji można się jednak odwołać w sądzie.

Oczywiście, opłacanie zbyt niskich składek na ubezpieczenie chorobowe (które jest dobrowolne) powoduje brak prawa do zasiłku chorobowego i macierzyńskiego. Taka sytuacja dla ZUS-u jest równoznaczna z nieopłacaniem składki.


Jak dokonać ewidencji odszkodowania od ubezpieczyciela

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA