REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie towarów do utylizacji - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy pozbyć się towarów handlowych, których nie udało się sprzedać. Czy przekazanie towarów do utylizacji powoduje obowiązek naliczenia i odprowadzenia VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Przekazanie towarów handlowych do utylizacji nie powoduje obowiązku rozliczenia należnego VAT z tytułu tej czynności.

 

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Aby odpowiedzieć na pytanie, należy ustalić, czy przekazanie towarów do utylizacji możemy zakwalifikować jako dostawę towarów według ustawy o VAT. Dostawa towarów podlegająca VAT ma miejsce, gdy dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ustawy o VAT).

Przekazanie posiadanych na cele prowadzonej działalności towarów handlowych do utylizacji nie spełnia przesłanek, aby uznać je za dostawę podlegającą VAT, z tego względu, że w procesie utylizacji zostają one zniszczone, przez co nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Oznacza to w konsekwencji, że czynność taka nie podlega opodatkowaniu VAT.

W tym przypadku nie dochodzi też do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Zarówno przedsiębiorca, jak i firma dokonująca przerobu nie odnoszą żadnych korzyści z tego tytułu.

Odliczenie VAT z faktur przesłanych e-mailem lub faksem

Faktura korygująca zmniejszająca podatek, gdy usługa nie podlega VAT

Stanowisko to potwierdzają organy skarbowe, czego przykładem mogą być wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacje w indywidualnej sprawie: z 22 maja 2012 r. (sygn. IPPP3/443-488/12-2/BH) oraz z 23 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP2/443-1152/12-2/RR).

Pełna treść interpretacji jest dostępna na www.inforfk.pl w zakładce Interpretacje

Przekazania towarów do utylizacji nie należy dokumentować fakturą. Firma powinna jednak zadbać o odpowiednie ich udokumentowanie w formie protokołu, w którym należałoby określić nazwę, ilość i wartość towarów przekazanych do utylizacji. Ponadto od firmy, która dokona utylizacji, powinna otrzymać stosowny dokument, zawierający masę zutylizowanego towaru.

W omawianej sytuacji nie powstanie również obowiązek korekty odliczonego VAT od zakupu zutylizowanych towarów.

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.

Wprawdzie przepis art. 91 ustawy przewiduje obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego m.in. w sytuacji zmiany przeznaczenia posiadanych towarów z czynności dających prawo do odliczenia VAT na czynności niedające takiego prawa, jednak nie znajdzie on tu zastosowania. Przemawia za tym fakt, że przeznaczeniem towarów handlowych była ich odsprzedaż, a nie likwidacja. Zgodnie z zasadą odliczania niezwłocznego, określając prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, należy mieć na względzie przeznaczenie kupionego towaru lub usługi w momencie ich zakupu.

UWAGA!

Przekazanie do utylizacji towarów handlowych nie podlega opodatkowaniu VAT. Nie rodzi również obowiązku korekty odliczonego od ich zakupu podatku naliczonego.

W konsekwencji należy uznać, że utylizacja towarów handlowych nie została wymieniona w żadnym z przepisów ustawy o VAT jako przesłanka skutkująca obowiązkiem dokonania korekty podatku naliczonego.

 

Potwierdzają to organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 7 września 2012 r. (nr IPTPP2/443-482/12-5/AW) czytamy:

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku, gdy zakup danego towaru przez Wnioskodawcę będzie dokonany z zamiarem wykorzystania tego towaru do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to pomimo niewykorzystania go do działalności opodatkowanej, w związku z przekroczeniem okresu przydatności do jego stosowania, czyli jak wskazano we wniosku - z przyczyn niezawinionych przez Wnioskodawcę - prawo do odliczenia w związku z ww. nabyciem zostanie zachowane, a tym samym nie będzie podstaw do dokonywania korekt odliczonego podatku.

Czynności nieodpłatne - jak rozliczać VAT

Czy faktura z nazwą skróconą jest podstawą odliczenia VAT


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 2 pkt 6, art. 5, art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2, art. 86 ust. 1, art. 91 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Anna Potocka

ekonomistka, ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA