REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie towarów do utylizacji - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy pozbyć się towarów handlowych, których nie udało się sprzedać. Czy przekazanie towarów do utylizacji powoduje obowiązek naliczenia i odprowadzenia VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

 

Przekazanie towarów handlowych do utylizacji nie powoduje obowiązku rozliczenia należnego VAT z tytułu tej czynności.

 

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Aby odpowiedzieć na pytanie, należy ustalić, czy przekazanie towarów do utylizacji możemy zakwalifikować jako dostawę towarów według ustawy o VAT. Dostawa towarów podlegająca VAT ma miejsce, gdy dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ustawy o VAT).

Przekazanie posiadanych na cele prowadzonej działalności towarów handlowych do utylizacji nie spełnia przesłanek, aby uznać je za dostawę podlegającą VAT, z tego względu, że w procesie utylizacji zostają one zniszczone, przez co nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Oznacza to w konsekwencji, że czynność taka nie podlega opodatkowaniu VAT.

W tym przypadku nie dochodzi też do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Zarówno przedsiębiorca, jak i firma dokonująca przerobu nie odnoszą żadnych korzyści z tego tytułu.

Odliczenie VAT z faktur przesłanych e-mailem lub faksem

Faktura korygująca zmniejszająca podatek, gdy usługa nie podlega VAT

Stanowisko to potwierdzają organy skarbowe, czego przykładem mogą być wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacje w indywidualnej sprawie: z 22 maja 2012 r. (sygn. IPPP3/443-488/12-2/BH) oraz z 23 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP2/443-1152/12-2/RR).

Pełna treść interpretacji jest dostępna na www.inforfk.pl w zakładce Interpretacje

Przekazania towarów do utylizacji nie należy dokumentować fakturą. Firma powinna jednak zadbać o odpowiednie ich udokumentowanie w formie protokołu, w którym należałoby określić nazwę, ilość i wartość towarów przekazanych do utylizacji. Ponadto od firmy, która dokona utylizacji, powinna otrzymać stosowny dokument, zawierający masę zutylizowanego towaru.

W omawianej sytuacji nie powstanie również obowiązek korekty odliczonego VAT od zakupu zutylizowanych towarów.

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.

Wprawdzie przepis art. 91 ustawy przewiduje obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego m.in. w sytuacji zmiany przeznaczenia posiadanych towarów z czynności dających prawo do odliczenia VAT na czynności niedające takiego prawa, jednak nie znajdzie on tu zastosowania. Przemawia za tym fakt, że przeznaczeniem towarów handlowych była ich odsprzedaż, a nie likwidacja. Zgodnie z zasadą odliczania niezwłocznego, określając prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, należy mieć na względzie przeznaczenie kupionego towaru lub usługi w momencie ich zakupu.

UWAGA!

Przekazanie do utylizacji towarów handlowych nie podlega opodatkowaniu VAT. Nie rodzi również obowiązku korekty odliczonego od ich zakupu podatku naliczonego.

W konsekwencji należy uznać, że utylizacja towarów handlowych nie została wymieniona w żadnym z przepisów ustawy o VAT jako przesłanka skutkująca obowiązkiem dokonania korekty podatku naliczonego.

 

Potwierdzają to organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 7 września 2012 r. (nr IPTPP2/443-482/12-5/AW) czytamy:

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku, gdy zakup danego towaru przez Wnioskodawcę będzie dokonany z zamiarem wykorzystania tego towaru do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to pomimo niewykorzystania go do działalności opodatkowanej, w związku z przekroczeniem okresu przydatności do jego stosowania, czyli jak wskazano we wniosku - z przyczyn niezawinionych przez Wnioskodawcę - prawo do odliczenia w związku z ww. nabyciem zostanie zachowane, a tym samym nie będzie podstaw do dokonywania korekt odliczonego podatku.

Czynności nieodpłatne - jak rozliczać VAT

Czy faktura z nazwą skróconą jest podstawą odliczenia VAT


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 2 pkt 6, art. 5, art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2, art. 86 ust. 1, art. 91 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Anna Potocka

ekonomistka, ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA