REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - nowe regulacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Szwed
Manager w firmie doradczej Accreo
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów znowelizowało rozporządzenie dotyczące zasad szacowania cen w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi. To największa jak dotąd nowelizacja regulacji dotyczących cen transferowych.

Nowe regulacje dotyczące cen transferowych wprowadza znowelizowane rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sposobu i trybu określania dochodów w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych, które zacznie obowiązywać 18 lipca 2013 r. Rozporządzenie dotyczy zarówno dochodów osób fizycznych, jak i osób prawnych. Zmiany wynikają głównie z wdrożenia zaktualizowanych Wytycznych OECD w zakresie cen transferowych.

REKLAMA

REKLAMA


Zasady oceny restrukturyzacji


Najważniejszą i zarazem najbardziej ryzykowną dla podatników zmianą jest wprowadzenie zasad oceny, czy przeprowadzana restrukturyzacja odpowiada warunkom rynkowym. Za restrukturyzację będzie uważana  każda zmiana w funkcjonowaniu podatnika skutkująca przesunięciem istotnych obowiązków stron, (pełnionych funkcji, przesunięcia ryzyk lub aktywów). Organy podatkowe będą badały przyczyny restrukturyzacji, a także korzyści jakich strony oczekują oraz „opcje realistycznie dostępne” dla tych podmiotów.

W praktyce podatnik powinien być w stanie wykazać, iż przeprowadzana restrukturyzacja skutkuje rynkową rekompensatą dla stron transakcji (zarówno w związku z samą restrukturyzacją, jak i w transakcjach po zakończeniu procesu), a nowe warunki współpracy stron byłyby akceptowalne przez niepowiązane podmioty.

Zapraszamy na forum o podatkach

REKLAMA

Dodatnie różnice kursowe w podatku dochodowym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Kontrola usług o niskiej wartości

 


Kolejną zmianą jest wprowadzenie zasad kontroli i oceny rynkowego charakteru tzw. usług o niskiej wartości dodanej, czyli usługi pomocniczych, których celem jest wsparcie głównej działalności podmiotu nabywającego usługi. Zmiany te dotyczyć będą więc wszystkich podmiotów, które nabywają usługi wsparcia od podmiotów z grupy, również od tzw. centrów usług wspólnych.

W Rozporządzeniu wskazano zasady kontroli takich usług na podstawie opisu przedstawionego przez podatnika, a wymagane elementy takiego opisu zostały bezpośrednio wskazane. Informacje takie jak zasady alokacji kosztów, czy też szczegółowe pozycje kosztowe wchodzące w podstawę kalkulacji wynagrodzenia za usługi najczęściej nie są w posiadaniu usługobiorców. W efekcie zmiany, podatnicy będą więc musieli takie dane dostarczyć kontrolującym w opisie usług, co może być problematyczne ze względu na trudności w ich pozyskaniu od usługodawcy.


Koszty akcjonariusza


Z tematem usług związana jest też kolejna zmiana  - definicja tzw. kosztów akcjonariusza, czyli kosztów poniesionych przez udziałowca spółki, których poniesienie przynosi korzyść wyłącznie temu udziałowcowi (np. koszty sprawozdania finansowego udziałowca). Koszty takie nie powinny być ponoszone przez podmiot zależny, a często są one częścią bazy kosztowej stanowiącej podstawę kalkulacji wynagrodzenia za usługi.

Rozporządzenie wprowadza katalog przykładowych kosztów akcjonariusza - nie należy jednakże tego katalogu uznawać za wyczerpujący ani za bezwzględnie obowiązujący.

 

Ponieważ koszty akcjonariusza nie mogą być kosztem uzyskania przychodów podmiotu zależnego, zmiana ta obejmować będzie przede wszystkim podatników obecnie nabywających usługi. Powinni dokonać analizy bazy kosztowej pod kątem wyłączenia z nich ewentualnych kosztów akcjonariusza.

Zmiany dotyczące usług o niskiej wartości dodanej oraz wprowadzenie definicji kosztów akcjonariusza, wskazują, iż organy podatkowe będą dokładniej przyglądać się usługom i wyłączać pewne kategorie kosztów z baz kosztowych jako niezwiązane ze świadczeniem usług.


Analiza porównywalności


Ministerstwo Finansów uszczegółowiło też zasady dokonywania analizy porównywalności, wykorzystywanej do weryfikacji rynkowego poziomu cen. Z jednej strony zmiana ta doprecyzowuje na jakie czynniki powinien zwrócić uwagę organ podatkowy (korzystna informacja dla podatników), z drugiej zaś też może być podstawą do nieuznania przez organy podatkowe analiz porównawczych (benchmarków) posiadanych przez podatników,  gdyby nie uwzględniały one wszystkich wskazanych czynników porównywalności.

Oprócz wskazanych powyżej zmian Rozporządzenie likwiduje także nadrzędny charakter metody porównywalnej ceny niekontrolowanej, co z pewnością będzie ułatwienie dla podatników, ze względu na praktyczne trudności jakie niesie za sobą stosowanie tej metody.


Autorem komentarza prawnego jest Michał Szwed, Manager w firmie doradczej Accreo
.

 


Podstawa prawna:

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (Dz.U. z 3 lipca 2013 poz. 768)

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r.  zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób fizycznych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób fizycznych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (Dz.U. z 3 lipca 2013 poz. 767)

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA