REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - nowe regulacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Szwed
Manager w firmie doradczej Accreo
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów znowelizowało rozporządzenie dotyczące zasad szacowania cen w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi. To największa jak dotąd nowelizacja regulacji dotyczących cen transferowych.

Nowe regulacje dotyczące cen transferowych wprowadza znowelizowane rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sposobu i trybu określania dochodów w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych, które zacznie obowiązywać 18 lipca 2013 r. Rozporządzenie dotyczy zarówno dochodów osób fizycznych, jak i osób prawnych. Zmiany wynikają głównie z wdrożenia zaktualizowanych Wytycznych OECD w zakresie cen transferowych.

REKLAMA

REKLAMA


Zasady oceny restrukturyzacji


Najważniejszą i zarazem najbardziej ryzykowną dla podatników zmianą jest wprowadzenie zasad oceny, czy przeprowadzana restrukturyzacja odpowiada warunkom rynkowym. Za restrukturyzację będzie uważana  każda zmiana w funkcjonowaniu podatnika skutkująca przesunięciem istotnych obowiązków stron, (pełnionych funkcji, przesunięcia ryzyk lub aktywów). Organy podatkowe będą badały przyczyny restrukturyzacji, a także korzyści jakich strony oczekują oraz „opcje realistycznie dostępne” dla tych podmiotów.

W praktyce podatnik powinien być w stanie wykazać, iż przeprowadzana restrukturyzacja skutkuje rynkową rekompensatą dla stron transakcji (zarówno w związku z samą restrukturyzacją, jak i w transakcjach po zakończeniu procesu), a nowe warunki współpracy stron byłyby akceptowalne przez niepowiązane podmioty.

Zapraszamy na forum o podatkach

REKLAMA

Dodatnie różnice kursowe w podatku dochodowym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Kontrola usług o niskiej wartości

 


Kolejną zmianą jest wprowadzenie zasad kontroli i oceny rynkowego charakteru tzw. usług o niskiej wartości dodanej, czyli usługi pomocniczych, których celem jest wsparcie głównej działalności podmiotu nabywającego usługi. Zmiany te dotyczyć będą więc wszystkich podmiotów, które nabywają usługi wsparcia od podmiotów z grupy, również od tzw. centrów usług wspólnych.

W Rozporządzeniu wskazano zasady kontroli takich usług na podstawie opisu przedstawionego przez podatnika, a wymagane elementy takiego opisu zostały bezpośrednio wskazane. Informacje takie jak zasady alokacji kosztów, czy też szczegółowe pozycje kosztowe wchodzące w podstawę kalkulacji wynagrodzenia za usługi najczęściej nie są w posiadaniu usługobiorców. W efekcie zmiany, podatnicy będą więc musieli takie dane dostarczyć kontrolującym w opisie usług, co może być problematyczne ze względu na trudności w ich pozyskaniu od usługodawcy.


Koszty akcjonariusza


Z tematem usług związana jest też kolejna zmiana  - definicja tzw. kosztów akcjonariusza, czyli kosztów poniesionych przez udziałowca spółki, których poniesienie przynosi korzyść wyłącznie temu udziałowcowi (np. koszty sprawozdania finansowego udziałowca). Koszty takie nie powinny być ponoszone przez podmiot zależny, a często są one częścią bazy kosztowej stanowiącej podstawę kalkulacji wynagrodzenia za usługi.

Rozporządzenie wprowadza katalog przykładowych kosztów akcjonariusza - nie należy jednakże tego katalogu uznawać za wyczerpujący ani za bezwzględnie obowiązujący.

 

Ponieważ koszty akcjonariusza nie mogą być kosztem uzyskania przychodów podmiotu zależnego, zmiana ta obejmować będzie przede wszystkim podatników obecnie nabywających usługi. Powinni dokonać analizy bazy kosztowej pod kątem wyłączenia z nich ewentualnych kosztów akcjonariusza.

Zmiany dotyczące usług o niskiej wartości dodanej oraz wprowadzenie definicji kosztów akcjonariusza, wskazują, iż organy podatkowe będą dokładniej przyglądać się usługom i wyłączać pewne kategorie kosztów z baz kosztowych jako niezwiązane ze świadczeniem usług.


Analiza porównywalności


Ministerstwo Finansów uszczegółowiło też zasady dokonywania analizy porównywalności, wykorzystywanej do weryfikacji rynkowego poziomu cen. Z jednej strony zmiana ta doprecyzowuje na jakie czynniki powinien zwrócić uwagę organ podatkowy (korzystna informacja dla podatników), z drugiej zaś też może być podstawą do nieuznania przez organy podatkowe analiz porównawczych (benchmarków) posiadanych przez podatników,  gdyby nie uwzględniały one wszystkich wskazanych czynników porównywalności.

Oprócz wskazanych powyżej zmian Rozporządzenie likwiduje także nadrzędny charakter metody porównywalnej ceny niekontrolowanej, co z pewnością będzie ułatwienie dla podatników, ze względu na praktyczne trudności jakie niesie za sobą stosowanie tej metody.


Autorem komentarza prawnego jest Michał Szwed, Manager w firmie doradczej Accreo
.

 


Podstawa prawna:

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (Dz.U. z 3 lipca 2013 poz. 768)

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r.  zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób fizycznych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób fizycznych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (Dz.U. z 3 lipca 2013 poz. 767)

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA