REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - nowe regulacje

Michał Szwed
Manager w firmie doradczej Accreo
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów znowelizowało rozporządzenie dotyczące zasad szacowania cen w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi. To największa jak dotąd nowelizacja regulacji dotyczących cen transferowych.

Nowe regulacje dotyczące cen transferowych wprowadza znowelizowane rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sposobu i trybu określania dochodów w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych, które zacznie obowiązywać 18 lipca 2013 r. Rozporządzenie dotyczy zarówno dochodów osób fizycznych, jak i osób prawnych. Zmiany wynikają głównie z wdrożenia zaktualizowanych Wytycznych OECD w zakresie cen transferowych.

REKLAMA

REKLAMA


Zasady oceny restrukturyzacji


Najważniejszą i zarazem najbardziej ryzykowną dla podatników zmianą jest wprowadzenie zasad oceny, czy przeprowadzana restrukturyzacja odpowiada warunkom rynkowym. Za restrukturyzację będzie uważana  każda zmiana w funkcjonowaniu podatnika skutkująca przesunięciem istotnych obowiązków stron, (pełnionych funkcji, przesunięcia ryzyk lub aktywów). Organy podatkowe będą badały przyczyny restrukturyzacji, a także korzyści jakich strony oczekują oraz „opcje realistycznie dostępne” dla tych podmiotów.

W praktyce podatnik powinien być w stanie wykazać, iż przeprowadzana restrukturyzacja skutkuje rynkową rekompensatą dla stron transakcji (zarówno w związku z samą restrukturyzacją, jak i w transakcjach po zakończeniu procesu), a nowe warunki współpracy stron byłyby akceptowalne przez niepowiązane podmioty.

Zapraszamy na forum o podatkach

REKLAMA

Dodatnie różnice kursowe w podatku dochodowym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Kontrola usług o niskiej wartości

 


Kolejną zmianą jest wprowadzenie zasad kontroli i oceny rynkowego charakteru tzw. usług o niskiej wartości dodanej, czyli usługi pomocniczych, których celem jest wsparcie głównej działalności podmiotu nabywającego usługi. Zmiany te dotyczyć będą więc wszystkich podmiotów, które nabywają usługi wsparcia od podmiotów z grupy, również od tzw. centrów usług wspólnych.

W Rozporządzeniu wskazano zasady kontroli takich usług na podstawie opisu przedstawionego przez podatnika, a wymagane elementy takiego opisu zostały bezpośrednio wskazane. Informacje takie jak zasady alokacji kosztów, czy też szczegółowe pozycje kosztowe wchodzące w podstawę kalkulacji wynagrodzenia za usługi najczęściej nie są w posiadaniu usługobiorców. W efekcie zmiany, podatnicy będą więc musieli takie dane dostarczyć kontrolującym w opisie usług, co może być problematyczne ze względu na trudności w ich pozyskaniu od usługodawcy.


Koszty akcjonariusza


Z tematem usług związana jest też kolejna zmiana  - definicja tzw. kosztów akcjonariusza, czyli kosztów poniesionych przez udziałowca spółki, których poniesienie przynosi korzyść wyłącznie temu udziałowcowi (np. koszty sprawozdania finansowego udziałowca). Koszty takie nie powinny być ponoszone przez podmiot zależny, a często są one częścią bazy kosztowej stanowiącej podstawę kalkulacji wynagrodzenia za usługi.

Rozporządzenie wprowadza katalog przykładowych kosztów akcjonariusza - nie należy jednakże tego katalogu uznawać za wyczerpujący ani za bezwzględnie obowiązujący.

 

Ponieważ koszty akcjonariusza nie mogą być kosztem uzyskania przychodów podmiotu zależnego, zmiana ta obejmować będzie przede wszystkim podatników obecnie nabywających usługi. Powinni dokonać analizy bazy kosztowej pod kątem wyłączenia z nich ewentualnych kosztów akcjonariusza.

Zmiany dotyczące usług o niskiej wartości dodanej oraz wprowadzenie definicji kosztów akcjonariusza, wskazują, iż organy podatkowe będą dokładniej przyglądać się usługom i wyłączać pewne kategorie kosztów z baz kosztowych jako niezwiązane ze świadczeniem usług.


Analiza porównywalności


Ministerstwo Finansów uszczegółowiło też zasady dokonywania analizy porównywalności, wykorzystywanej do weryfikacji rynkowego poziomu cen. Z jednej strony zmiana ta doprecyzowuje na jakie czynniki powinien zwrócić uwagę organ podatkowy (korzystna informacja dla podatników), z drugiej zaś też może być podstawą do nieuznania przez organy podatkowe analiz porównawczych (benchmarków) posiadanych przez podatników,  gdyby nie uwzględniały one wszystkich wskazanych czynników porównywalności.

Oprócz wskazanych powyżej zmian Rozporządzenie likwiduje także nadrzędny charakter metody porównywalnej ceny niekontrolowanej, co z pewnością będzie ułatwienie dla podatników, ze względu na praktyczne trudności jakie niesie za sobą stosowanie tej metody.


Autorem komentarza prawnego jest Michał Szwed, Manager w firmie doradczej Accreo
.

 


Podstawa prawna:

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (Dz.U. z 3 lipca 2013 poz. 768)

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r.  zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób fizycznych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób fizycznych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (Dz.U. z 3 lipca 2013 poz. 767)

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA