REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja zakupu okularów - skutki podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Górniak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm zmuszonych jest do zakupu okularów korekcyjnych dla swoich pracowników. W wyniku wątpliwości związanych z częściową refundacją szkieł korekcyjnych przez pracodawcę, specjaliści postulują do Ministerstwa Finansów o wydanie interpretacji ogólnej dotyczącej VAT-u naliczanego od okularów dla pracownika.


Jak pracownik może się starać o dopłatę do szkieł korekcyjnych?


Pracownik, który chce nabyć szkła korekcyjne i uzyskać całkowity lub częściowy zwrot kosztów, powinien udać się na badanie okulistyczne w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej. Jeśli lekarz wypisze receptę na okulary, pracownik przy ich zakupie powinien wziąć fakturę VAT na  pracodawcę.

REKLAMA

Pracodawca, zgodnie ze wcześniejszymi ustaleniami, zwraca pracownikowi całość lub część kosztów zgodnie z wystawioną fakturą VAT. Według przepisów BHP, pracodawca ma obowiązek zrefundować szkła korekcyjne pracownikom, którzy są zatrudnieni na stanowiskach z monitorami ekranowymi.


Proporcjonalne obniżenie podatku VAT


Faktura wystawiona na pracownika, nie uprawnia pracodawcy do odliczenia z niej VAT-u. Jeśli faktura wystawiona jest na pracodawcę, sytuacja przedstawia się inaczej. W przypadkach gdy pracodawca zwraca cały koszt zakupu okularów, wówczas ma on prawo do obniżenia podatku należnego o wysokość kwoty podatku naliczonego.

Opodatkowania VAT czynności okazjonalnych

Czy stypendia dla młodych naukowców są zwolnione z PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wątpliwości w interpretacji przepisów pojawiają się, jeśli pracodawca pokrywa jedynie część kosztów. Według Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (interpretacja indywidualna z dnia 28.03.2012, sygn. IPTPP1/443-3/12-4/MW) pracodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony z faktur dotyczących zakupu okularów korekcyjnych dla pracowników w wysokości, w jakiej faktycznie pokrył wyżej wymienione wydatki. Czyli zgodnie z ustawą zawartą w Dzienniku Ustaw z 2011 roku nr 177 poz. 1054, VAT można odliczyć w kwocie, jaka proporcjonalnie przypada na kwotę obciążającą pracodawcę.


Przekazanie okularów przez pracodawcę


Inaczej przepisy interpretuje Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2013, sygn. ILPP2/443-1016/12-2/MN.). Według jego oceny w takiej sytuacji to pracodawca jest dostawcą okularów. Jeżeli pracownik jest zmuszony do poniesienia części kosztów, takie przekazanie uznaje się za czynność odpłatną. Tak więc przekazanie okularów korekcyjnych pracownikowi stanowić będzie, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy (Dz. U. Nr 148, poz. 973) czynność podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych według stawek obowiązujących dla danego towaru.

Kary porządkowe - co powinien wiedzieć pracownik i pracodawca?

 

REKLAMA

Jeśli pracodawca obciąży pracowników częścią kosztów zakupu okularów korekcyjnych, kwota ta stanowić będzie kwotę należną z tytułu sprzedaży okularów. Wówczas jako podstawę opodatkowania należy przyjąć kwotę, która nie podlega refundacji pracownikowi przez pracodawcę, czyli stanowiącą różnicę pomiędzy kosztem zakupu okularów korekcyjnych a kwotą refundowaną, pomniejszoną o kwotę podatku należnego.

Podsumowując, firma jest zobligowana do naliczania podatku VAT od czynności dostawy okularów korekcyjnych, jednak podstawę opodatkowania stanowić będzie kwota jaką poniósł sam pracownik ponad ustalony limit. Oznacza to, że pracodawca jest zobowiązany do udokumentowania tej czynności za pomocą faktury VAT, nie jest natomiast zobowiązany do wystawiania faktur wewnętrznych.


Wątpliwości przy obu rozwiązaniach


Według specjalistów, taki schemat powoduje, że zakup okularów traktowany jest jako dwie odrębne czynności: między salonem optycznym a pracodawcą oraz między pracodawcą a pracownikiem. Taki sposób rozliczania stosuje się, gdy to pracodawca najpierw płaci za towar, a później pracownik zwraca mu nierefundowaną część. Jednak w przypadku zakupu okularów najczęściej pracownik płaci całą sumę, a potem otrzymuje częściowy zwrot poniesionych kosztów.

Uważa się także, że pierwsze rozwiązanie, czyli odliczanie podatku VAT proporcjonalnie do poniesionych kosztów, także nie jest postępowaniem prawidłowym. Odliczenia podatku naliczonego nie można uzależniać od sposobu lub źródła sfinansowania wydatku.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi opodatkowania zakupu okularów dla pracownika, ministerstwo finansów powinno wydać interpretację ogólną spornych przepisów. Obecnie resort analizuje sprawę.

Zapraszamy na forum o podatku PIT i podatku VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA