REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja zakupu okularów - skutki podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Górniak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm zmuszonych jest do zakupu okularów korekcyjnych dla swoich pracowników. W wyniku wątpliwości związanych z częściową refundacją szkieł korekcyjnych przez pracodawcę, specjaliści postulują do Ministerstwa Finansów o wydanie interpretacji ogólnej dotyczącej VAT-u naliczanego od okularów dla pracownika.


Jak pracownik może się starać o dopłatę do szkieł korekcyjnych?


Pracownik, który chce nabyć szkła korekcyjne i uzyskać całkowity lub częściowy zwrot kosztów, powinien udać się na badanie okulistyczne w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej. Jeśli lekarz wypisze receptę na okulary, pracownik przy ich zakupie powinien wziąć fakturę VAT na  pracodawcę.

REKLAMA

Pracodawca, zgodnie ze wcześniejszymi ustaleniami, zwraca pracownikowi całość lub część kosztów zgodnie z wystawioną fakturą VAT. Według przepisów BHP, pracodawca ma obowiązek zrefundować szkła korekcyjne pracownikom, którzy są zatrudnieni na stanowiskach z monitorami ekranowymi.


Proporcjonalne obniżenie podatku VAT


Faktura wystawiona na pracownika, nie uprawnia pracodawcy do odliczenia z niej VAT-u. Jeśli faktura wystawiona jest na pracodawcę, sytuacja przedstawia się inaczej. W przypadkach gdy pracodawca zwraca cały koszt zakupu okularów, wówczas ma on prawo do obniżenia podatku należnego o wysokość kwoty podatku naliczonego.

Opodatkowania VAT czynności okazjonalnych

Czy stypendia dla młodych naukowców są zwolnione z PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wątpliwości w interpretacji przepisów pojawiają się, jeśli pracodawca pokrywa jedynie część kosztów. Według Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (interpretacja indywidualna z dnia 28.03.2012, sygn. IPTPP1/443-3/12-4/MW) pracodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony z faktur dotyczących zakupu okularów korekcyjnych dla pracowników w wysokości, w jakiej faktycznie pokrył wyżej wymienione wydatki. Czyli zgodnie z ustawą zawartą w Dzienniku Ustaw z 2011 roku nr 177 poz. 1054, VAT można odliczyć w kwocie, jaka proporcjonalnie przypada na kwotę obciążającą pracodawcę.


Przekazanie okularów przez pracodawcę


Inaczej przepisy interpretuje Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2013, sygn. ILPP2/443-1016/12-2/MN.). Według jego oceny w takiej sytuacji to pracodawca jest dostawcą okularów. Jeżeli pracownik jest zmuszony do poniesienia części kosztów, takie przekazanie uznaje się za czynność odpłatną. Tak więc przekazanie okularów korekcyjnych pracownikowi stanowić będzie, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy (Dz. U. Nr 148, poz. 973) czynność podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych według stawek obowiązujących dla danego towaru.

Kary porządkowe - co powinien wiedzieć pracownik i pracodawca?

 

REKLAMA

Jeśli pracodawca obciąży pracowników częścią kosztów zakupu okularów korekcyjnych, kwota ta stanowić będzie kwotę należną z tytułu sprzedaży okularów. Wówczas jako podstawę opodatkowania należy przyjąć kwotę, która nie podlega refundacji pracownikowi przez pracodawcę, czyli stanowiącą różnicę pomiędzy kosztem zakupu okularów korekcyjnych a kwotą refundowaną, pomniejszoną o kwotę podatku należnego.

Podsumowując, firma jest zobligowana do naliczania podatku VAT od czynności dostawy okularów korekcyjnych, jednak podstawę opodatkowania stanowić będzie kwota jaką poniósł sam pracownik ponad ustalony limit. Oznacza to, że pracodawca jest zobowiązany do udokumentowania tej czynności za pomocą faktury VAT, nie jest natomiast zobowiązany do wystawiania faktur wewnętrznych.


Wątpliwości przy obu rozwiązaniach


Według specjalistów, taki schemat powoduje, że zakup okularów traktowany jest jako dwie odrębne czynności: między salonem optycznym a pracodawcą oraz między pracodawcą a pracownikiem. Taki sposób rozliczania stosuje się, gdy to pracodawca najpierw płaci za towar, a później pracownik zwraca mu nierefundowaną część. Jednak w przypadku zakupu okularów najczęściej pracownik płaci całą sumę, a potem otrzymuje częściowy zwrot poniesionych kosztów.

Uważa się także, że pierwsze rozwiązanie, czyli odliczanie podatku VAT proporcjonalnie do poniesionych kosztów, także nie jest postępowaniem prawidłowym. Odliczenia podatku naliczonego nie można uzależniać od sposobu lub źródła sfinansowania wydatku.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi opodatkowania zakupu okularów dla pracownika, ministerstwo finansów powinno wydać interpretację ogólną spornych przepisów. Obecnie resort analizuje sprawę.

Zapraszamy na forum o podatku PIT i podatku VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA