REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja zakupu okularów - skutki podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Górniak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm zmuszonych jest do zakupu okularów korekcyjnych dla swoich pracowników. W wyniku wątpliwości związanych z częściową refundacją szkieł korekcyjnych przez pracodawcę, specjaliści postulują do Ministerstwa Finansów o wydanie interpretacji ogólnej dotyczącej VAT-u naliczanego od okularów dla pracownika.


Jak pracownik może się starać o dopłatę do szkieł korekcyjnych?


Pracownik, który chce nabyć szkła korekcyjne i uzyskać całkowity lub częściowy zwrot kosztów, powinien udać się na badanie okulistyczne w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej. Jeśli lekarz wypisze receptę na okulary, pracownik przy ich zakupie powinien wziąć fakturę VAT na  pracodawcę.

REKLAMA

Pracodawca, zgodnie ze wcześniejszymi ustaleniami, zwraca pracownikowi całość lub część kosztów zgodnie z wystawioną fakturą VAT. Według przepisów BHP, pracodawca ma obowiązek zrefundować szkła korekcyjne pracownikom, którzy są zatrudnieni na stanowiskach z monitorami ekranowymi.


Proporcjonalne obniżenie podatku VAT


Faktura wystawiona na pracownika, nie uprawnia pracodawcy do odliczenia z niej VAT-u. Jeśli faktura wystawiona jest na pracodawcę, sytuacja przedstawia się inaczej. W przypadkach gdy pracodawca zwraca cały koszt zakupu okularów, wówczas ma on prawo do obniżenia podatku należnego o wysokość kwoty podatku naliczonego.

Opodatkowania VAT czynności okazjonalnych

Czy stypendia dla młodych naukowców są zwolnione z PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wątpliwości w interpretacji przepisów pojawiają się, jeśli pracodawca pokrywa jedynie część kosztów. Według Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (interpretacja indywidualna z dnia 28.03.2012, sygn. IPTPP1/443-3/12-4/MW) pracodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony z faktur dotyczących zakupu okularów korekcyjnych dla pracowników w wysokości, w jakiej faktycznie pokrył wyżej wymienione wydatki. Czyli zgodnie z ustawą zawartą w Dzienniku Ustaw z 2011 roku nr 177 poz. 1054, VAT można odliczyć w kwocie, jaka proporcjonalnie przypada na kwotę obciążającą pracodawcę.


Przekazanie okularów przez pracodawcę


Inaczej przepisy interpretuje Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2013, sygn. ILPP2/443-1016/12-2/MN.). Według jego oceny w takiej sytuacji to pracodawca jest dostawcą okularów. Jeżeli pracownik jest zmuszony do poniesienia części kosztów, takie przekazanie uznaje się za czynność odpłatną. Tak więc przekazanie okularów korekcyjnych pracownikowi stanowić będzie, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy (Dz. U. Nr 148, poz. 973) czynność podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych według stawek obowiązujących dla danego towaru.

Kary porządkowe - co powinien wiedzieć pracownik i pracodawca?

 

REKLAMA

Jeśli pracodawca obciąży pracowników częścią kosztów zakupu okularów korekcyjnych, kwota ta stanowić będzie kwotę należną z tytułu sprzedaży okularów. Wówczas jako podstawę opodatkowania należy przyjąć kwotę, która nie podlega refundacji pracownikowi przez pracodawcę, czyli stanowiącą różnicę pomiędzy kosztem zakupu okularów korekcyjnych a kwotą refundowaną, pomniejszoną o kwotę podatku należnego.

Podsumowując, firma jest zobligowana do naliczania podatku VAT od czynności dostawy okularów korekcyjnych, jednak podstawę opodatkowania stanowić będzie kwota jaką poniósł sam pracownik ponad ustalony limit. Oznacza to, że pracodawca jest zobowiązany do udokumentowania tej czynności za pomocą faktury VAT, nie jest natomiast zobowiązany do wystawiania faktur wewnętrznych.


Wątpliwości przy obu rozwiązaniach


Według specjalistów, taki schemat powoduje, że zakup okularów traktowany jest jako dwie odrębne czynności: między salonem optycznym a pracodawcą oraz między pracodawcą a pracownikiem. Taki sposób rozliczania stosuje się, gdy to pracodawca najpierw płaci za towar, a później pracownik zwraca mu nierefundowaną część. Jednak w przypadku zakupu okularów najczęściej pracownik płaci całą sumę, a potem otrzymuje częściowy zwrot poniesionych kosztów.

Uważa się także, że pierwsze rozwiązanie, czyli odliczanie podatku VAT proporcjonalnie do poniesionych kosztów, także nie jest postępowaniem prawidłowym. Odliczenia podatku naliczonego nie można uzależniać od sposobu lub źródła sfinansowania wydatku.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi opodatkowania zakupu okularów dla pracownika, ministerstwo finansów powinno wydać interpretację ogólną spornych przepisów. Obecnie resort analizuje sprawę.

Zapraszamy na forum o podatku PIT i podatku VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA